Vänja hund vid hästaktiviteter

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Amk
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 1 705

Amk

Trådstartare
Som jag skrivit tidigare i trådar köper vi förmodligen valp nu i vår. Då vi bor på en hästgård och jag arbetar med hästarna varje kväll är det ett måste att försöka få en så hästanpassad hund som möjligt. Jag har betydligt mer vana av hästar än hundar, så nu undrar jag hur ni lagt upp taktiken inför att "hästanpassa" era valpar/unghundar?

Något jag bestämt mig för är att hunden inte ska vara med i hästhagen utan får vänta utanför, men sedan vill jag ha med den mellan hagen-stallet, i stallet, på ridturen eller på ridbanan.

Alla tips är varmt välkomna!

Sv: Vänja hund vid hästaktiviteter

Jag hade min hund kopplad i stallet, så jag hade inga problem med hagarna.
Sedan i höstas har jag inte häst längre, men Billy tycker fortfarande att det är helmysigt att åka till stallet. När vi promenerar vid 4H-gården eller är och hälsar på i stallet kan jag ha honom lös, utan att han går in i hagarna. Mycket eftersom han är inte är det minsta intresserad av att jaga hästarna, men då är det i princip ingen jakt i honom.

För att Billy skulle kunna hänga med på ridturerna lärde jag in "Gå före!" redan när har var en liten plutt. Sedan tog jag hunden i ena handen och hästen i andra och gick ut på promenad för att träna kommandon och vänja dem vid varandra, för att efter två-tre gånger göra det från hästryggen. Mycket praktiskt.

När jag red på ridbanan parkerade jag hunden i ett hörn, genom att han följde hästen (på kommande) tills jag sa stanna, sitt och vänta. Han satt och väntade eller nosade lite i närmsta omgivningarna, men han gick inte långt från parkeringsplatsen ;)

Jag har haft min hund med i stallet sen han var 8 veckor. Redan från första början la jag grunderna till hur han skulle bete sig i stallet, tex får han aldrig springa inne i stallet och han ska ligga på sin filt medan jag mockar och fixar i stallet. Han har aldrig fått tillfälle att följa med in i hagarna, i början band jag upp honom när jag hämtade hästen i hagen, numera går han själv och sätter sig och väntar när jag hämtar hästen.

För att han skulle vänja sig vid hästen (och ev för att hästen ska vänja sig vid hunden) så har jag, utöver att han varit med inne i stallet, gått promenader med både hunden och hästen. Paralellt med detta har jag, när jag och hunden varit ute ensamma, lärt in de kommando som jag kommer behöva när han ska följa med på ridturer. Sedan har jag succesivt börjat ha honom med, först korta stunder inne på gårdplanen, sen en sväng på grusvägen, sen en sväng på ängen etc. Innan jag ger mig ut i trafiken vill jag att kommandona ska sitta ordentligt.

Numera har jag i princip alltid med hunden i stallet och på ridturen, han ligger på sin filt och väntar medan jag mockar och väger upp hö etc, sen går han med till hagen och sätter sig och väntar när jag hämtar hästen, går sedan med in i stallet och lägger sig på filten igen. Eftersom stallet inte ligger alltför långt från en väg och det är fler människor som rör sig i stallet ligger han alltid på filten när jag är upptagen med annat/inte kan ha uppsikt över honom ute. Om jag rider ut följer han med, och om jag rider på ridbana/på fältet så låter jag honom gå med under tiden jag skrittar fram. Sen lägger jag honom i hörnan på ridbanan och så får han ligga där medan jag rider.
Om jag inte har honom med ut på ridtur så får han vara i boxen så länge.

Allt tar såklart tid att träna in, men man får ta lite i taget. Korta stunder i början, sen utöka svårigheterna. Det underlättar ju såklart att ha bestäma mål och en tanke om hur man vill att det ska fungera i slutändan. Men oftast känner man ju av hur man vill ha det och vad som fungerar bäst. :) Jag tror att det viktigaste är att dom vänjer sig vid hästar från början, så att dom inte är rädda för dom men ändå har respekt och vet när dom ska akta sig.

Underbart med tips från både dig och Blueberry!

Vilka kommandon har ni tyckt varit viktigast? Platsliggning och "gå före" har jag snappat upp. Några fler konkreta tips?

"Ajaj!" har varit ett väldigt bra kommando. Hundar älskar hästbajs. ;)
Billy har dock slutat att uppskatta denna delikatess på senare tid. Tack och lov!

Det viktigaste för mig är att hunden får träffa trevliga hästar och därmed får en positiv upplevelse av hästarna. Hemma hos mig får hundarna följa med in i hagarna men då litar jag helt på mina hästar med.

Jag låter unga/oerfarna hundar hänga med mig på allt det jag gör i stallet, ägnar inte hunden någon speciell träning utan fokuserar på hästen. Det är såklart förbjudet att nafsa eller jaga hästarna. Viktigt är att själv vara lugn och stabil.

Gällande kommandon har jag lärt in stanna, brevid, kanten, användbara kommandon vid ridning och hantering.

Jag använder inte så många kommando, jag har tränat mycket på att hunden ska följa hästens tempo, dvs stannar hästen så stannar hunden, travar hästen så travar hunden etc. Oftast har jag hunden vid sidan om hästen, någon meter ifrån. När jag rider på vägen går då hunden på högra sidan, i väggrenen, och hästen går på kanten av asfalten. Det kommando jag använder mest är alltså Sidan (=gå på höger sida). :)

Min hund får aldrig springa fritt när han är med på ridtur, så han har vant sig vid att när vi är ute så följer han hästen och ger sig inte ut på egna äventyr.

Andra kommando som kan vara användbara är Framför, Stanna och Akta. Akta använder jag när hunden måste akta sig direkt och snabbt, vilket ju kan behövas ibland. Ligg används ju också, om jag rider på ridbanan eller på något fält då jag vill att han ska ligga kvar på samma ställe.

Mycket intressant, tack för era tips! Hur har du lärt in kommandot "akta"?

Och ni andra: vilken metod använder ni för att lära in placeringskommandon? Jag kan få mina hästar att gå före, efter, stanna, snurra runt osv när de är lösa, men hund är jag helt lost på. :D

Min tik har varit med i stallet från början. Tyvärr var jag alldeles för oförsiktig i början och hade henne uppbunden utanför boxen när jag borstade en häst, kopplet var så långt att hon kom in i boxen och skulle gå fram till mig.
Hästen blev livrädd och började sparka, det enda jag såg var en liten boll som rullade in i väggen..
Nu klarade hon sig som TUR var utan några skador, men det har varit mycket "terapi" för att få henne att vara avslappnad i stallet igen.
Och nu är jag förståss mycket mer försiktig, när jag håller på med hästarna ser jag till att hon är uppbunden på ett bra ställe eller så får hon helt enkelt vara i sadelkammaren.

En sak också vad gäller att ha med hunden när man går till och från hagen. Ridskolechefen på vårt stall har en rottistik som alltid varit med i stallet, en dag var hon med och hämtade en häst i hagen. Hästen var lite busig och studsade, hunden försökte gå emellan och "rädda" sin matte. Det slutade med att hunden blev sparkad och bröt benet på 6 ställen.. :(

Så jag uppmanar bara till att ta det försiktigt och även att man har världens snällaste häst, tänka till lite extra :)
Det gör jag numera, men visst tänker jag ha med hunden i stallet i fortsättningen också!

Ska tillägga att jag använder kommandot "stanna" ofta i stallet för att Nikita ska sitta på sin plats när jag gör något. Det har jag använt vid promenader också så det är ett kommando hon känner till bra och lyssnar på, till en början var det förståss mycket godis för att hon skulle lära sig ;)

Bra tips, tack! Mina hästar är väldigt beskedliga vilket gör att jag kanske litar lite för mycket på dem, så det är bra att tänka på att vara extra försiktig.

Jag har alltid haft med våra hundar i stallet från dag ett. Har samma regel som du de får aldrig gå in i en hage om jag inte uttryckligen ber om det (ska man stängsla t.ex. i tomma hagar kan det ju vara bra).
"Flytta dig fort som fan, spelar ingen roll åt vilket håll" tycker jag är det viktigaste kommandot av andra, jag "pyschar" åt mina hundar och har lärt in det genom att pyscha när de springer framför fötterna på mig följt av att jag helt enkelt kliver på dem om de inte flyttar sig. Det kommandot sitter i benmärgen på de hundar som får vara med i stallet, greyhounden kastar sig ett par meter åt sidan om jag pyschar oavsett hastighet vi rider i och det har vi nog sparat många olyckor på.
Stanna/vänta tycker jag också är guld värt, nästan ännu viktigare än en klockren inkallning. Sidan eller motsvarande fot (men utan sättande) är också bra vid ridning, samt att man kan välja vilken sida om hästen hunden ska gå. Före och bakom använder jag också mycket.

Jag har två av våra hundar regelbundet med i stallet, labbekärringen har en mycket bra grundlydnad (jaktlydnad) och kan massor med kommandon för det mesta och lyder kommandon men är lixom inte streetsmart för fem öre. Greyhounddonnan å andra sidna har jag inte lärt in något annat kommando än "sitt" på men hon är tankeläsare och är den som säkrast bemästrar oavnstånede "hästkommandon", det är inget jag lärt in direkt, det har lixom bara fungerat från första stund.

Vår hund vande vi vid hästar vid 2 års ålder.. Hon fick börja hänga med upp till grannarna som har hästar och hänga runt där. Vi hade en hel del vardagslydnad intränat såsom platsliggning osv. från innan så att stanna utanför hagarna blev inget stort problem. Dock glömde jag att säga till henne en gång att stanna utanför när jag gick in och då hade hon varit och badat i några dammar bredvid stallet och kröp sedan under eltråden och fick sig en stöt som hette duga.. Sedan dess går hon aldrig någonsin in i hagarna igen även om jag missat att säga till. I stallet är jag noga med att hon inte får gå in o boxar och att hon inte får gå runt hästarna utan tillåtelse. Jag tyckte inte det var något större problem med hästvänjning alls.. Första gångerna var hon lite skeptisk till de stora djuren men efter lite raggresning och skällande så brydde hon sig inte om dem mer. Dock tror jag det är viktigt med hästar som är vana vid hundar när man vänjer in dom!

KL
Mina hundar är med mig i stallet varje dag. De har lärt sig att akta sig för hästarna redan från början. De har förstått att hästen inte stannar för dem och det gör inte skottkärran heller. Dock har jag lärt in kommandot Akta! för att få hundarna att se upp.

Vad härlig med ännu fler svar! Vi är mitt inne i en flytt, så buke uppdateras för sällan.

Är det lämpligt att ha med valpen redan från 8 veckors ålder? Uppfödaren menar på att det är bra att vänja den vid så många situationer som möjligt, men jag vet inte om det inkluderar tex. platsliggning utanför hage. Fixar en valp att vara ensam i tio minuter, fastbunden?

Nja, inte en sån liten valp.

Låt valpen få vara hemma i ungefär en vecka, så att den får vänja sig vid er och den nya miljön och får en trygghet där. Sedan kan du ta med den till stallet en stund, men inte flera timmar första gången.
Alla nya intryck och dofter och ljud och situationer kör snabbt slut på en liten valp, då det räcker nog med 10-20 minuter i första gångerna.

Liknande trådar

Övr. Hund Efter att min gamla hund gick bort för snart 2 år sedan har nu suget efter en ny hund infunnit sig. Jag hade tänkt att i god tid börja...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 389
Z
Hundavel & Ras Hej. Är helt ny här så vet inte rikitigt hur allt fungerar. Men vände mig hit för att få lite hjälp av alla duktiga hundmänniskor...
2
Svar
35
· Visningar
7 893
Senast: em-pirre
·
M
Hästmänniskan Hittade ingen aktuell tråd gällande hästjobb utomlands, så jag startar en ny! Alla ni som har arbetat som hästskötare/beridare etc...
2 3
Svar
45
· Visningar
10 764
Övr. Hund Känner mig i akut behov av råd! Jag bor med mina två barn, tre hästar, tre katter och en liten hamster på en gård på landet. Dottern...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
15 010
Senast: Vimsevilja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka