Om att jobba som hästskötare i ett annat land

Sv: Om att jobba som hästskötare i ett annat land

Var i Norge och jobbade som hästskötare/ridlärare förra året. Vi var två anställda och bodde i ett eget hus bredvid stallet. Lönen var 5500 NOK/mån efter skatt, inkl boende, stallplats och tillgång till bil. Jobbade runt 8 timmar om dagen och hade ledigt varannan helg. Jobbet bestod mestadels av att hålla lektioner, träna skolhästar och hantera avelsston/föl/unghästar. Men vi fungerade som allt-i-allor på gården och tog hand om alla övriga djur (lamor, getter, får, mulåsna, hönor, kaniner, katter, minigrisar, you name it) samt passade barn ibland. Man blev som en i familjen, fanns både för- och nackdelar med det! :)

Någon som varit till ett bra ställe i England som vill ta sig tid att tipsa om det? :)
PM:a då gärna :)

kl

Var hittar ni alla stall som tar emot tillfälliga arbetare? :)

Som extra praktikant utan desto mer betalt, kan du lätt få något tillfälligt. Men som anställd säger det ju sig självt att de flesta stall vill ha långvarig personal om det funkar bra! Undantag är väl säsongsarbete, där stallen anställer några extra just under högsäsong! :)

Oj, jag har inte loggat in på Buke på några veckor nu, kom lite av mig, men verkligen jätteroligt att så många svarat på tråden och berättat om era erfarenheter och även bifogat några riktigt härliga bilder! Jag blir sjukt sugen på att åka utomlands och jobba med hästar igen nu... Ååh, jobbigt, nu när jag ska försöka plugga och få mig en utbildning, suck! ;)
Superroligt också att läsa att några av er faktiskt varit på ungefär samma plats som jag själv, i underbara Wicklow.

EmmaSofia, det hade jag kanske kunnat, men de har redan hittat nån ny tjej som ska jobba för dem så... Lite sent nu! :D men fortsätt sök du, tycker absolut du borde åka om du bara hittar rätt!

Är du sugen på Islandshästar i Danmark blir mitt jobb ledigt i maj!

Aha där ser man!
Är väl mest inriktad på hopp & ft, men är öppen för förslag :p
Vill du berätta nått mer om ditt jobb?
Kram

Jag var ren dressyrryttare innan, red även lite hoppning. Tänkte prova något nytt. Här rider vi mest dressyr!! Det är inget lullande i skogen på självtöltande hästar xD Utan det är precis som "vanlig" dressyr. jag har lärt mig sjukt mycket och verkligen utveckats som ryttare, och person! Min chef är verkligen duktig, och lär ut superbra.

En typiskt dag för mig ser ut såhär:
9.00 - Utsläpp av hästar + mockning av ca 10 boxar.
10.00 - 13.00 Ridning av hästar + arbete med unghästar.
13.00-16.00 Lunch + ledigt.
16.00-19.00 Undervisar i ridning, både barn och vuxna!

Undervisar inte alla dagar och då blir det mer ridning eller lite stallarbete, t ex fylla på vatten i hagarna osv.

Inte så tungt jobb med mycket ridning. Trivs superbra iallafall! Hör av dig om det är något speciellt du vill veta ;)

Jobbade i Italien, Toscana, 1998-2000 i ett försäljningsstall, främst hopphästar även om vi fick in mkt annat i inbyte...;)
Åkte runt mkt i hela Italien och provade hästar, samt visade våra på hemmaplan. När jag visade hästar, var det viktigt att "dölja" hästens svagheter, att visa den som det var världens enklaste häst. Så jag har utvecklat den talangen :D
Fick väl ingen speciell lön,men bostad och alltid stora luncher el middager med kunderna, så jag klagar inte :D Det kunde dock vara lite påfrestande att hoppa i 40 grader i skuggan, fast på en ridbana i stekande sol, direkt efter en tre rätters lunch med vin...:D Det gick det med, fast en kompis svimmade dock då och då.
Mkt grooming ingick givetvis, de skulle ju alltid se strålande ut :)

Lite tävlande oxå, tror faktiskt att jag alltid var placerad, utom när jag tävlade min egen tokstolle :D

65467_1297293846.jpg

Ute på den dagliga ridturen med unghästen Suzie och hundarna.

Vilken underbar bild! Blir riktigt avundsjuk på den ridvägen! :D

Jag jobbade i ett turridningsstall på Lanzarote, tillsammans med flera andra svenska tjejer. Vi bodde även ihop i två lägenheter (och hade underbart kul!).
Vi jobbade 42h/vecka, från början hade vi ingen stalltjänst (dvs fodring/mockning) utan enbart turridningsverksamhet (turer, tillridning och enstaka lektioner). Efter att den ena stallkillen slutade valde vi dock själva att dela stalltjänsten mellan oss och anställa en till till turridningen istället... Mycket egenbestämmande alltså, och vi var (nästan) alltid överens... :D
På gården fanns ca 45 hästar, varav ca 12 var ponnys (en mulåsna!) och några av hästarna pensionerade vi på eget bevåg (bla en häst med kraftig spatt..). På morgonen tog vi ner ett tjugotal hästar som skulle användas under dagen ner till själva turiststallet, de flesta andra hästar släpptes ut och gick fritt på berget!
Gratis boende, bil, lunch hade vi och utöver det fick vi 600€/månad.

Det är något av det roligaste jag gjort, även om det var tufft ibland! Vi hade en härlig sammanhållning vilket gjorde mycket tror jag. Jag fick med mig massor av bra erfarenheter, dels hästhanterings-/ridmässigt men mest att "tas" med människor och personlig utveckling!

Det låter ju helt underbart! Hur fick du kontakt med turridningsstallet?
Och framförallt egentligen, behövs det folk där nu ;D Jag blev hur sugen som helst, haha!:bump:

Det låter ju helt underbart! Hur fick du kontakt med turridningsstallet?
Och framförallt egentligen, behövs det folk där nu ;D Jag blev hur sugen som helst, haha!:bump:

Jag hittade faktiskt annonsen här på Buke! Jag har ingen aning om det behövs någon nu, alla som jag jobbade med har slutat nu.. det var ju 4 år sen jag var där! Men jag kan PMa kontaktinfo om du vill! :)

Är faktiskt på väg till Belfast, Nordirland om mindre än två veckor!
Ska boka flyg imorn, har lite fjärilar i magen redan! :D

Jag har inte arbetat utomlands, än. Men den 28:e nu denna månaden så åker jag till Island för att förgylla den drömmen om ett arbete med islandshästar. Jag ser verkligen fram emot det, men är samtidigt jättenervös. Mina arbetsuppgifter kommer främst vara stallskötsel, eftersom jag kommer att vara på en gård med tävlingshästar.

Någon som arbetat på Island tidigare?

Hej, vilken intresant tråd, har försökt letat efter en ny sådan så de är kul att någon gjorde en!
Jag ska troligtvis ner till nord tyskland i anting maj eller juni för att prov jobba på ett stall, för att sedan se om den kan bli någon längre anställning av de (känns skönt att dom ville se mig först och låta mig prov jobba, så vi ser om jag passar åt dom och om dom passar åt mig eller vad man ska säga) , åå de ska bli så kul! är dock mest nervös då jag har läst mycket dåligt som har hänt andra, men försöker hålla uppe de positiva tänkande. Och den här tråden ger verkligen en puff i baken, otroligt roligt att läsa om allas äventyr!

kl

Jag jobbar just nu i ett stall i Tyskland. Dock med lite annorlunda omständigheter eftersom det är hos min mamma ;)

Hon flyttade ner och jag blev mer och mer sugen på att lämna mitt tråkiga ica-jobb för att jobba med hästarna i ca ett år. Kanske längre, får ju stanna så länge jag vill :p

I vilket fall som helst, verksamheten är precis startad nästan så vi har ju inte riktigt kommit igång med allt än men det har börjat rulla på nu. Håller iaf på med allt möjligt men det jag har huvudansvar för är väl helt enkelt stallet och alla hästarna. Just nu har vi "bara" 8 hästar varav 2 är helinackoderade.
Mocka boxar/lösdrifter, motionera de hästar som ska motioneras (hur jag vill, antingen i ridhus/paddock eller ut i bergen :love:) and so on.

Arbetstider är olika men jag stiger upp kl 7 varje morgon och ger hästarna frukost och släpper ut de som varit inne. Nu är det dock så varmt och skönt att hästarna är ute dygnet runt och har fri tillgång till hö :love: likamed mindre arbete för mig :D

Men jag trivs bra, blir lite mycket att göra ibland bara men det går ganska jämt ut mellan dagarna.

Och aldrig kunde jag tro att Tyskland var ett så fint land som det faktiskt är!

Och sen har jag ju även tagit med mig min egen häst hit så det gör ju inte saken sämre :)

En tråd i min smak!
Jag är grymt sugen på att åka till England i sept och jobba med hästar. Har ingen erfarenhet av det, men har ridit många år och har egen häst, kanske duger om man är väldigt arbetsvillig?
Har bott en del i England förut och vill nu till sydväst-hållet, wiltshire helst.
Nån som har liknande planer kanske? Eller tips på jobb i området?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka