Valtråd (inte Andra djur eller sytillbehör) - ändrad rubrik

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fast du skrev "i trådar som handlar om SD:s politik". Nu har jag dessutom gått ogenom mina inlägg och nej, det stämmer inte. Jag hugger inte genom att säga "men vänstern då". Jag kan dock påpeka felaktigheter när jag ser dem. Folk här tycker t ex att dela saker från Fria tider är oseriöst (håller med) men jag anser det vara lika oseriöst att dela saker från t ex politism eller expo och då påpekar jag det.

Jag kortade ner det lite, jag menade egentligen "inlägg som handlar om SD i trådar som allmänt handlar om politik". I praktiken blir det ju samma sak. Min upplevelser av dig är ändå att du ofta drar vänsterkortet samt försvarar invandringskritik och samhällskollaps på ett sätt som är likt SD-anhängares retorik, men jag minns också en diskussion om skatteplanering/-flykt i närtid. Om du inte menar att framstå så, så är det ju tråkigt.

Nej, jag jämför inte deras politik. Däremot tycker jag att ska man kritisera något parti för dess politik så bör man ha rent mjöl i påsen själv, eller ens eget parti så att säga. Annars är det ju som om en person som är våldtäktsman kritiserar en person som är rånare, typ.

Jag tror faktiskt inte nåt parti är skandalfritt, så om man inte får kritisera andra utan att vara helt klanderfri tillbaka till år 1900 så blir det inte mycket till politisk debatt.

Vad var din fråga? att jag borde förstå varför folk i allmänhet skulle tycka att V har en bättre politik rent människorättsmässigt och nej, det kan jag faktiskt inte förstå. Nu tror jag inte att folk i gemen tycker det heller utan det ska nog till folk som ändå har åsikter åt det hållet redan från början.

Jag skrev att de flesta utanför de nämnda kretsarna anser att V:s politik idag är bättre än SD:s politik idag, avseende deras människorättsliga värderingar (typ). Du svarade på det som att jag påstod att de flesta anser att V:s politik i allmänhet är bra, och det undrar jag hur du fick det jag skrev att tolkas som? Det är min fråga. I mina ögon var det nämligen ett klockrent exempel på det jag försökt informera dig om gör att du tolkas som att du "hugger", nämligen att du i svaret till mig läste in saker om stöd till V som jag inte skrivit och sedan fyller på med ett antal meningar till om hur du avskyr V.
 
Eftersom islamism är ett reellt problem enligt Säpo och det finns fler islamister än t ex högerextremister i Sverige idag så är det väl självklart att en del av dessa infiltrerat olika partier. Varför just "de gröna" partierna är mer drabbade (om de nu är det) så tror jag att det beror på att de har en "öppna gränser" politik vilket ju såklart gynnar den formen av extremister.

Ok, det lät som att du var säker på att just de Miljöpartiet och Centern var särskilda tillhåll för islamistiska extremister, men då var det inte så? Fortfarande bara 3 st som är identifierade alltså sedan början på 2016 inom MP och onämnda inom C (den enda jag själv kan komma på på rak arm är nämndemannen i våras).
 
Samtidigt som Åkesson tar på sig den absoluta offerkoftan efter att ha visat sitt främlingsfientliga nylle utan smink igår. Suck.

Jimmie, det finns väldans många icke-svenskar som har fantastiska jobb, både här i Sverige och runt om i världen. Att bekänna sig som SD-svensk är inte en speciellt bra väg till jobb. Alls faktiskt.

När Björklund säljer sin blåa valskjorta tar Åkesson fram sin skräddarbeställda offerkofta XL och behåller den tydligen på ända in i kaklet. Olika kan det vara.
 
När Björklund säljer sin blåa valskjorta tar Åkesson fram sin skräddarbeställda offerkofta XL och behåller den tydligen på ända in i kaklet. Olika kan det vara.

Många debattörer och offentliga personer som är emot Sverigedemokraterna delar nu inlägg i stil med:
tg.webp


Det måste till en ganska stark auktoritär ådra hos de som inte håller med om detta tycker jag inte bara i egenskap av liberal, utan som demokrat.
 
Jag tittar just nu på "Parlamentet - valspecial" på tv4play och den debatten är den bästa att titta på så här kvällen innan valet :D:rofl::rofl::rofl:

Jag sitter och skrattar högt :love:
 
Det du in
Många debattörer och offentliga personer som är emot Sverigedemokraterna delar nu inlägg i stil med:
Visa bifogad fil 19210

Det måste till en ganska stark auktoritär ådra hos de som inte håller med om detta tycker jag inte bara i egenskap av liberal, utan som demokrat.

Det du inte verkar förstå är att det här direkt gynnar partiet. Det är PRECIS vad de utmålade inför sista veckan. Att de sen genomför det och tvingar SVT till detta är bara för jävligt slugt och trist.
 
Lövet: "det är inte så lätt för en fd industriarbetare att äta mindre kött".
Lövet rörde inte en min, men kan det ändå vara ett försök till skämt? Hans allra första? :cautious:
 
Jag tycker alla partiers, vars politiska visioner jag inte delar, är problematisk. Jag tycker att de partiers politik som är mest problematisk är V:s och SD:s eftersom båda partierna är extrema. På varsin kant så att säga. Ingen av dem bör ges någon som helst form av makt men det är ju inget jag eller du kan bestämma eftersom uppenbarligen är typ 30% (V-10% och SD 20%) av Sveriges röstberättigade av den åsikten att extremister bör släppas fram.

Jag vet inte vad jag ska var atydligare om? Bör jag alltså ta mer avstånd från SD? Bör jag tycka att de är värre än t ex V? Kalla dem rasister, fascister och nazister? Eller vad menar du? Du säger också att "när du så ofta försvarar dom". Kan du inte vara så snäll och hitta ett inlägg där jag gör just det för jag kan verkligen inte se att jag försvarat dem någonstans. På riktigt alltså. Jag vill gärna veta vilka av mina inlägg tolkats som att jag försvarar SD. Jag vill nämligen inte försvara något parti och allra minst SD. Jag sympatiserar ju inte ens med dem så varför skulle jag vilja försvara dem?
Min teori är som jag sa innan att all form av kritik mot V ses här som att man måste vara för SD istället men så är ju liksom inte fallet. Jag vet att t ex LBB anklagades för att vara SD eftersom han inte heller tog ställning här. Sen att han blev som en gammal skiva som hakat upp sig är en annan sak men kontentan är ju att "är du inte med mig så är du mot mig" mentaliteten råder här i stor omfattning.



Nej, det missar jag verkligen inte. De liberala är inte alls lika aggressiva i sin framtoning och dessa tar förhoppningsvis inte åt sig när man benämner någon som vänstervriden heller. De liberala brukar inte heller vara så förtjusta i den sidan så att säga. Jag tror faktiskt också att alla som inte röstar SD är mot SD. Sen kan man ju vara det på olika sätt. Vissa är aggressivare än andra så att säga. Det kan vi ju även se ute i samhället där vissa grupperingar inte har några som helst problem att handgripligen ge sig på politiska representanter medans andra förhåller sig mer neutrala. Jag ser ungefär den trenden här också.
Min fundering är vad man tror sig åstadkomma genom att försöka klistra olika slags epitet på varje person som inte håller med om ens egen världsbild.
Angående det där sista, jag vill komma ihåg att @sjoberga är liberal och jag tycker att han är tydlig med sin kritik mot SD.
 
Eftersom det är ett begrepp som används av så många olika med olika syften så finns det nog inte en entydig definition. Mitt svar på din fråga är att en islamist vill att religionen (islam) ska ha en central roll i styrningen av landet, alltså motsatt mot en sekulär stat där stat och religion skiljs åt. En fundamentalist är en person som drar religionen som rättesnöre väldigt långt, motiverat med att man går tillbaka till den ursprungliga läran, och motsäger sig moderna anpassningar av religiösa tolkningar.

En fundamentalistisk muslim är vanligtvis också islamistisk (men behöver ju faktiskt inte ha någon åsikt om samhällets politiska styrning) men en islamist måste inte vara fundamentalist. Man kan ha en modern tolkning av sin religion även om man menar att religion och politik bör höra ihop. I det sekulära Sverige betraktas sammanblandning av religion och politik dock oftast som en ganska extrem åsikt, oavsett om det kommer från muslimer eller kristna, eftersom vi är ett så sekulärt samhälle idag. Men kontentan av mitt svar är att det blir lite missvisande att kalla alla rätt och slätt för extremister, tycker jag.
Tack för båda era svar, där ser man att det inte är en helt klar betydelse bakom ordet.
 
Min teori är som jag sa innan att all form av kritik mot V ses här som att man måste vara för SD istället men så är ju liksom inte fallet. Jag vet att t ex LBB anklagades för att vara SD eftersom han inte heller tog ställning här. Sen att han blev som en gammal skiva som hakat upp sig är en annan sak men kontentan är ju att "är du inte med mig så är du mot mig" mentaliteten råder här i stor omfattning.

Nej, det missar jag verkligen inte. De liberala är inte alls lika aggressiva i sin framtoning och dessa tar förhoppningsvis inte åt sig när man benämner någon som vänstervriden heller. De liberala brukar inte heller vara så förtjusta i den sidan så att säga. Jag tror faktiskt också att alla som inte röstar SD är mot SD. Sen kan man ju vara det på olika sätt. Vissa är aggressivare än andra så att säga. Det kan vi ju även se ute i samhället där vissa grupperingar inte har några som helst problem att handgripligen ge sig på politiska representanter medans andra förhåller sig mer neutrala. Jag ser ungefär den trenden här också.

Jag vill hävda att din teori inte stämmer. Jag har kritiserat V utan att någon fått för sig att jag är för SD (det är i alla fall ingen som uttryckt nåt sånt). De flesta är ju medvetna om att det finns fler partier.

Den stora skillnaden är ju att när det kommer till V handlar det ju främst om företagspolitiken och vilken väg man tar till det optimala samhället jag inte håller med om. Man kan ju liksom ogilla kommunismen extremt mycket, men det kan ju inte på allvar vara nån som sitter och tror att Jonas Sjöstedt kommer bli nästa Pol Pot?

När det gäller SD däremot handlar det inte bara om grundläggande samhällspolitik, utan om människors värde, hot mot demokratin och kvinnoförtryck. Det är liksom på en helt annan nivå och om man på allvar likställer de två partierna som de ser ut idag så måste man ha missat något.
 
Jag vill hävda att din teori inte stämmer. Jag har kritiserat V utan att någon fått för sig att jag är för SD (det är i alla fall ingen som uttryckt nåt sånt). De flesta är ju medvetna om att det finns fler partier.

Den stora skillnaden är ju att när det kommer till V handlar det ju främst om företagspolitiken och vilken väg man tar till det optimala samhället jag inte håller med om. Man kan ju liksom ogilla kommunismen extremt mycket, men det kan ju inte på allvar vara nån som sitter och tror att Jonas Sjöstedt kommer bli nästa Pol Pot?

När det gäller SD däremot handlar det inte bara om grundläggande samhällspolitik, utan om människors värde, hot mot demokratin och kvinnoförtryck. Det är liksom på en helt annan nivå och om man på allvar likställer de två partierna som de ser ut idag så måste man ha missat något.
:bow:
/En som röstat på V
 
Jag vill hävda att din teori inte stämmer. Jag har kritiserat V utan att någon fått för sig att jag är för SD (det är i alla fall ingen som uttryckt nåt sånt). De flesta är ju medvetna om att det finns fler partier.

Den stora skillnaden är ju att när det kommer till V handlar det ju främst om företagspolitiken och vilken väg man tar till det optimala samhället jag inte håller med om. Man kan ju liksom ogilla kommunismen extremt mycket, men det kan ju inte på allvar vara nån som sitter och tror att Jonas Sjöstedt kommer bli nästa Pol Pot?

När det gäller SD däremot handlar det inte bara om grundläggande samhällspolitik, utan om människors värde, hot mot demokratin och kvinnoförtryck. Det är liksom på en helt annan nivå och om man på allvar likställer de två partierna som de ser ut idag så måste man ha missat något.

Likväl som att ingen på fullaste allvar kan tro att JÅ skulle bli vår tids nästa Hitler?

Även om inte JS skulle bli nästa Pol Pot så har ju kommunismen i alla tider jagat oliktänkande och det är ju bara att kolla på Ung Vänsters framfart för att se att de vandrar just den vägen. Dessutom vägrar moderpartiet ta avstånd från deras agerande vilket är anmärkningsvärt.

Intressant också att du tar upp hot mot demokratin. Jag har sett det skrivas ganska ofta att SD skulle vara ett hot mot demokratin men aldrig riktigt fattat vad man menar med det. På vilket sätt är just SD ett hot mot demokratin med inte jakten på oliktänkande? På riktigt så är jag nyfiken.
Allt det andra håller jag med om. SD:s kvinnopolitik t ex är väldigt förlegat och inget någon vettig kvinna borde ställa sig bakom.
 
Någon hotar halshugga Jimmie Åkesson och du tänker att andra behöver Ta Avstånd?

Ok ... :D

Hot mot demokratin borde väl iaf rendera liiite mer än tystnad.
Jag misstänker att om samma IS-hot riktats mot Annie Lööf hade samtliga tidningar och partiledare haft jävligt mycket att säga. Inte du såklart och de som gillade ditt inlägg. Att tänka längre än näsan räcker är besvärligt.
 
Hot mot demokratin borde väl iaf rendera liiite mer än tystnad.
Jag misstänker att om samma IS-hot riktats mot Annie Lööf hade samtliga tidningar och partiledare haft jävligt mycket att säga. Inte du såklart och de som gillade ditt inlägg. Att tänka längre än näsan räcker är besvärligt.
Du vill att Annie Lööf, andra partiledare samt tidningarna ska deklarera att man inte får halshugga någon?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp