Valtråd (inte Andra djur eller sytillbehör) - ändrad rubrik

Status
Stängd för vidare inlägg.
Detta är väl så vitt jag vet en allmän valtråd och inte en tråd specifikt om SD:s politik? Samma med den andra tården som handlar om saker man inte orkar med ang. valet. Inte heller någon SD-tråd. Sen finns det en tråd om SD där jag svarat men inte skrivit något om just SD utan om fattigpensionärer och am höga skatter i Sverige. Jag utgår ifrån att du tycker att alla andra som skrivit i dessa trådar också är ovanligt engagerade i SD?

Som jag sa. Så fort man skriver (t ex som det började här med MP:s lik i garderoben) kritik om något av de rödgröna så är det någon som kontrar med "ja, men SD då bla bla". Då är det ju inte jag som drar upp SD, eller hur? . Utan det blir ju slutsatsen från de som ser rött (pun not intended) så fort man kritiserar den rödgröna sidan. Helt obegripligt f ö att man kontrar med den sortens whataboutism. (Ja, jag vet att jag också gjort det och jag inser att det är lika dumt det)

Jag menar inte att det är specifika SD-trådar, utan att det jag förknippar dig mycket med är att hugga på inlägg i allmänna trådar som handlar om SD och då oftast utifrån ett "men vänstern då". Men du inser ju att det är samma sak oavsett om det är du eller de du kritiserar som står för det, så jag har inte mer att säga om det.

Nä, jag läste inte fel. Jag såg att du skrev "ur ett människorättsperspektiv". Vänsterns politik idag är så vitt kild från SD:s politik idag så det går liksom inte att jämföra. Båda är sprungna ur vidriga ideologier. Ingen av dem har gjort upp med sin historia. Vänstern springer fortfarande runt och säger att de är kommunister. Det är obegripligt att d ekommer undan med det faktiskt. Vänsterns människorättsperspektiv och ideologi har tagit kål på långt fler människor i världen (och gör fortfarande) är någon annans oavsett.
Den dagen vänstern tar avstånd från sin historia och inte envisas med att hylla totalitära ledare och säga sig vara kommunister m.m. så kan jag börja ta det de säger på allvar. Inte innan.

Men det är ju just det som var min poäng, att det är helt olika saker. Ändå så vill du m.fl. hela tiden jämföra dem så fort SD:s nuvarande politik kommer på tal. Och nu gör du det igen, istället för att svara på min fråga (som du säger att du har läst rätt) hur du fick det till att jag menar att de flesta gillar V:s politik, så leder du om fokus till att skriva flera meningar om hur du avskyr vänstern. Men varför tror du att jag menar att de flesta idag gillar V:s politik?
 
Jag trodde vi pratade om just islamister.

Du och jag gjorde det, inte nödvändigtvis @vallhund.

Men då tolkar jag dig som att du menar att det nog finns islamister i alla partier, har du någon uppfattning om hur många eftersom du verkar säker på att de är fler i MP? Hur stort är t ex problemet i centern, som du också nämnde har problem med islamister? Och varför tror du själv att islamister skulle dras särskilt till partier med miljöfokus, som du påstår?
 
Ja, vad finns det i deras parti som lockar just den här typen av människor? Det verkar ju knappast vara miljöfokuset? Att de är ett relativt nytt och öppet parti är väl förvisso en bra och rimlig förklaring men med tanke på hur många de nu börjar bli som tyvärr gör bort sig på detta sätt så bör ju MP bli lit emer vaksamma mot den här typen av extremism.

Sedan undrar jag om du bara gör till dig eller om du inte vet vad en islamist är? Det är inte samma sak som att bekänna sig till religionen islam och att vara muslim. För mig är islamism självklart något dåligt. Varför skulle jag mena vanliga människor som bekänner sig till en viss religion? Antyder du något här eller vad?
Jag kände inte till att det var en accepterad officiellt namn på extremister från islam (är det så dock? Undrar helt ärligt det). Utan kände att det var en felaktig term för muslimer, som kunde användas lite nedsättande. Därför blev jag fundersam och bestämde mig för att fråga än att förutsätta att du menade så.

Tillägg: Och så tror jag helt ärligt att det inte är så många extrema "islamister" här i Sverige som dessutom har rösträtt att man bör oroa sig. Men om det är så så tror jag att det finns värre saker att oroa sig över än vilket parti de är medlemmar i. Dvs deras brott eller planerande av brott.
Förtydligande: jag talar om de extremister som vill/planerar att skada andra människor för att de har "fel" tro. Vilket jag tror och hoppas på inte är så många.
 
Senast ändrad:
Jag kände inte till att det var en accepterad officiellt namn på extremister från islam (är det så dock? Undrar helt ärligt det). Utan kände att det var en felaktig term för muslimer, som kunde användas lite nedsättande. Därför blev jag fundersam och bestämde mig för att fråga än att förutsätta att du menade så.

Tillägg: Och så tror jag helt ärligt att det inte är så många extrema "islamister" här i Sverige som dessutom har rösträtt att man bör oroa sig. Men om det är så så tror jag att det finns värre saker att oroa sig över än vilket parti de är medlemmar i. Dvs deras brott eller planerande av brott.
Förtydligande: jag talar om de extremister som vill/planerar att skada andra människor för att de har "fel" tro. Vilket jag tror och hoppas på inte är så många.

Det finns ett tusental extremister islamister enligt Säpo, som kan vara beredda att ta till våld. Det är ett reellt hot men har inte mycket med muslimer att göra.
 
Jag kände inte till att det var en accepterad officiellt namn på extremister från islam (är det så dock? Undrar helt ärligt det).

Eftersom det är ett begrepp som används av så många olika med olika syften så finns det nog inte en entydig definition. Mitt svar på din fråga är att en islamist vill att religionen (islam) ska ha en central roll i styrningen av landet, alltså motsatt mot en sekulär stat där stat och religion skiljs åt. En fundamentalist är en person som drar religionen som rättesnöre väldigt långt, motiverat med att man går tillbaka till den ursprungliga läran, och motsäger sig moderna anpassningar av religiösa tolkningar.

En fundamentalistisk muslim är vanligtvis också islamistisk (men behöver ju faktiskt inte ha någon åsikt om samhällets politiska styrning) men en islamist måste inte vara fundamentalist. Man kan ha en modern tolkning av sin religion även om man menar att religion och politik bör höra ihop. I det sekulära Sverige betraktas sammanblandning av religion och politik dock oftast som en ganska extrem åsikt, oavsett om det kommer från muslimer eller kristna, eftersom vi är ett så sekulärt samhälle idag. Men kontentan av mitt svar är att det blir lite missvisande att kalla alla rätt och slätt för extremister, tycker jag.
 
Jag menar inte att det är specifika SD-trådar, utan att det jag förknippar dig mycket med är att hugga på inlägg i allmänna trådar som handlar om SD och då oftast utifrån ett "men vänstern då". Men du inser ju att det är samma sak oavsett om det är du eller de du kritiserar som står för det, så jag har inte mer att säga om det.

Fast du skrev "i trådar som handlar om SD:s politik". Nu har jag dessutom gått ogenom mina inlägg och nej, det stämmer inte. Jag hugger inte genom att säga "men vänstern då". Jag kan dock påpeka felaktigheter när jag ser dem. Folk här tycker t ex att dela saker från Fria tider är oseriöst (håller med) men jag anser det vara lika oseriöst att dela saker från t ex politism eller expo och då påpekar jag det.


Men det är ju just det som var min poäng, att det är helt olika saker. Ändå så vill du m.fl. hela tiden jämföra dem så fort SD:s nuvarande politik kommer på tal. Och nu gör du det igen, istället för att svara på min fråga (som du säger att du har läst rätt) hur du fick det till att jag menar att de flesta gillar V:s politik, så leder du om fokus till att skriva flera meningar om hur du avskyr vänstern. Men varför tror du att jag menar att de flesta idag gillar V:s politik?

Nej, jag jämför inte deras politik. Däremot tycker jag att ska man kritisera något parti för dess politik så bör man ha rent mjöl i påsen själv, eller ens eget parti så att säga. Annars är det ju som om en person som är våldtäktsman kritiserar en person som är rånare, typ.

Vad var din fråga? att jag borde förstå varför folk i allmänhet skulle tycka att V har en bättre politik rent människorättsmässigt och nej, det kan jag faktiskt inte förstå. Nu tror jag inte att folk i gemen tycker det heller utan det ska nog till folk som ändå har åsikter åt det hållet redan från början.
 
Du och jag gjorde det, inte nödvändigtvis @vallhund.

Men då tolkar jag dig som att du menar att det nog finns islamister i alla partier, har du någon uppfattning om hur många eftersom du verkar säker på att de är fler i MP? Hur stort är t ex problemet i centern, som du också nämnde har problem med islamister? Och varför tror du själv att islamister skulle dras särskilt till partier med miljöfokus, som du påstår?

Eftersom islamism är ett reellt problem enligt Säpo och det finns fler islamister än t ex högerextremister i Sverige idag så är det väl självklart att en del av dessa infiltrerat olika partier. Varför just "de gröna" partierna är mer drabbade (om de nu är det) så tror jag att det beror på att de har en "öppna gränser" politik vilket ju såklart gynnar den formen av extremister.
 
Tror du på allvar att någon här stöder olaga hot?

Tiga är samtycke och inte en partiledare har tagit avstånd mot detta.
Det är precis som extremhögern i US. Jamen Trump är ju Trump, han bara är sån... att karljäveln är fullständigt galen det har vi överseende med :banghead:
 
Apropå JÅs utbrott igår o partiledarnas reaktioner på det.

"Annie Lööf slog näven i bordet och hyllas nu över blockgränserna av tidigare partiledare.

Men flera av dem är kritiska mot att inte fler reagerade hårdare mot Jimmie Åkessons uttalande i SVT:s partiledardebatt.

– Han är ju full av skit. De andra kunde ha rest sig upp och gått därifrån, säger Ulla Hoffman, tidigare V-ledare."
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Xw7M3E/de-andra-kunde-ha-rest-sig-upp-och-gatt
 
Apropå JÅs utbrott igår o partiledarnas reaktioner på det.

"Annie Lööf slog näven i bordet och hyllas nu över blockgränserna av tidigare partiledare.

Men flera av dem är kritiska mot att inte fler reagerade hårdare mot Jimmie Åkessons uttalande i SVT:s partiledardebatt.

– Han är ju full av skit. De andra kunde ha rest sig upp och gått därifrån, säger Ulla Hoffman, tidigare V-ledare."
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Xw7M3E/de-andra-kunde-ha-rest-sig-upp-och-gatt
Rest sig upp och gått därifrån? Vad skulle det ha hjälpt? Det har jag ju väldigt svårt att se som det optimala agerandet.
 
Samtidigt som Åkesson tar på sig den absoluta offerkoftan efter att ha visat sitt främlingsfientliga nylle utan smink igår. Suck.

Jimmie, det finns väldans många icke-svenskar som har fantastiska jobb, både här i Sverige och runt om i världen. Att bekänna sig som SD-svensk är inte en speciellt bra väg till jobb. Alls faktiskt.
 
Rasiströstarna vet inte ens hur man ska bete sig i en vallokal i en demokrati.

https://omni.se/a/J15OXm

Jag röstade iallafall idag i ett område som har väldigt stor mångfald och åsikter ”från bägge håll” så att säga.

Det var en mångfald av oss som köade idag . Väldigt trevlig, varm och lugn atmosfär mellan alla.
Jag tar med mig det oavsett hur resultaten ser ut på söndag kväll/måndag morgon 👍
 
Jimmie, det finns väldans många icke-svenskar som har fantastiska jobb, både här i Sverige och runt om i världen. Att bekänna sig som SD-svensk är inte en speciellt bra väg till jobb. Alls faktiskt.

SD- väljarna jobbar väl i ganska låg utsträckning kan en gissa? "Den hårda skolan" verkar inte riktigt leverera. Men de brukar ju vara sura över att "invandrarna" snor deras jobb.. om de haft ngt ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp