Valtråd (inte Andra djur eller sytillbehör) - ändrad rubrik

Status
Stängd för vidare inlägg.
Rätt skoj, förra valet rusade hela fårskocken på Buke till MP det var minsann det bästa partiet.
Nu rusar samma fårskock till V, det är minsann det bästa partiet.
Snacka om valboskap. Tragiskt. :cry:
 
Ja, det är det absolut. Från början var det för att visa på att det är samma skit fast vice versa. Det kom ofta massor av kritik från just vänsterpersoner men när de själv blev kritiserade så var det tydligen en helt annan sak. Det visade sig att det fanns en faktaresistens som inte var av dess like på den sidan. Exakt samma sak som de anklagar just SD:are för att vara (jag säger inte att de har fel).

Och om du själv har dessa argument för att debattera som du gör så har antagligen den andra sidan samma argument, eftersom du själv gör det du kritiserar dem för. Så där har du svaret på din tidigare fråga.

Fast jag debatterar sällan SD:s politik här. Det är, som det verkar, ganska få SD:are på detta forum och det mesta brukar vara envägsorerande om hur dåliga de är. Jag har liksom inget att tillägga där. Problemet har istället uppstått när man kritiserar vänstern. Då tar vänstermänniskorna för givet att man måste vara SD:are. Antagligen eftersom de inte är vana vid att kritiseras av andra.

För att inte debattera SD:s politik här så måste jag säga att du är ovanligt engagerad i trådar som handlar om just SD:s politik. Det är antagligen också svaret på varför folk här antagit att du i någon mån sympatiserar med SD (vilket ju inte betyder att man måste rösta på dem, man kan ju ha ett ännu närmre parti). Jag gissar utifrån dina egna ord att du ser det som att du bara tar tillfället i akt att kritisera ett annat parti, men det är ju det systematiska i att ALLTID göra det så fort någon kritiserar SD som gör att det är lätt att tro att du vill förminska problematiken med SD. Hade det varit mer balans i dina inlägg så tror jag faktiskt inte att du hade stött på samma missuppfattning.

Jag tror f ö att du har fel i att "resten av befolkningen" skulle tycka att V har en bra politik. Det är ju bara att lyssna vad högersidans partier säger - de kan inte tänka sig att sätta sig och förhandla med extremistpartierna SD och V. Däremot är ju media i Sverige i det stora mer vänster än höger och rapporterna blir ju därefter vilket gör att man lätt tror att V anses rumsrent hos de flesta.

Men nu läste du fel, och hade troligtvis just de antivänstern-glasögon du måste ta av dig. Du blir så oehört triggad av allt som har med vänstern att göra (och ja, jag vet att din släkt har drabbats av kommunisterna...) att du läser in saker som den du pratar med inte sagt. Jag skrev att de flesta som jämför SD:s politik idag med vänsterns politik idag tycker att vänstern har en bättre värdegrund utifrån ett människorättsligt perspektiv. Det betyder INTE att jag menar att alla som tycker så tycker att V har en bra politik överlag. Ser du skillnaden, eller tycker du verkligen att jag skrev det du påstår?

På det sista citerar jag mig själv i ett svar till en annan användare, med samma argument:

Av de 5 största dagstidningarna är 1 st oberoende socialdemokratisk (Aftonbladet), 3 st oberoende liberala (Dagens Nyheter, Expressen och Göteborgsposten), och 1 oberoende moderat (Svenska Dagbladet).

Om du själv ligger till höger om höger så att säga, så blir ju det som ligger till vänster om dig inte vänster om mitten utan relativt var du själv ligger. Även om det är vanligt bland ultrahögern att tycka att allt som är till vänster om KD och mörklblåa falangen inom M är extremvänster så blir det ju inte mer sant för det.
 
Rätt skoj, förra valet rusade hela fårskocken på Buke till MP det var minsann det bästa partiet.
Nu rusar samma fårskock till V, det är minsann det bästa partiet.
Snacka om valboskap. Tragiskt. :cry:

Men SD-anhängarna står stadigt kvar i sin fålla. Tragiskt att inte kunna förändra sig.

(P.s. det var mitt lågvattenmärke på ett tag, ska inte sänka mig till den nivån. D.s.)
 
Börja med att slopa jobbskatteavdraget och sänk skatten för ffa fattigpensionärer så att det inte är som idag att de som får mest i lön får dra av mest av sin skatt och pensionärer betalar procentuellt mest i skatt.

Det förra pensionssystemet hade Sverige inte råd med eftersom svenskar lever längre än det var uträknat på och därmed också kostar mer pengar eftersom de sista åren ofta är de mest vårdkrävande. Att de som har utbildningen och knowhow får högre pension än de som inte förstår hur deras pensioner fördelas och vilken avkastning de får är inte 'rättvist'. De gynnar helt klart det övre skiktet av samhället. Mer generösa regler för de som bedöms vara fattigpensionärer vad gäller bostadstilläggg och liknande bidrag för att väga upp låg inkomst. Gratis lokaltrafik som de redan har i Göteborg. Kanske, men det är jag yttersttveksam till, subventionerade matvaror. Tex att man har något liknande ett id-kort som visas upp i kassan. Ett tak på kostnaden på ålderdomshem och servicelägenheter liknande de på dagisavgifter. Slopande av högkostnadsskyddet, återigen bara för den gruppen som klassas som fattigpensionärer. Jag ser dock redan att de två sista kommer att missbrukas i stor utsträckning.

Kommer det här att kosta, you bet! Frågan är snarare har samhället råd och vilja att ta den kostnaden. Sedan är, trots mycket uppmärksamhet i media, de som de facto är fattigpensionärer en relativt liten grupp,

La det i fel tråd
 
För att inte debattera SD:s politik här så måste jag säga att du är ovanligt engagerad i trådar som handlar om just SD:s politik. Det är antagligen också svaret på varför folk här antagit att du i någon mån sympatiserar med SD (vilket ju inte betyder att man måste rösta på dem, man kan ju ha ett ännu närmre parti). Jag gissar utifrån dina egna ord att du ser det som att du bara tar tillfället i akt att kritisera ett annat parti, men det är ju det systematiska i att ALLTID göra det så fort någon kritiserar SD som gör att det är lätt att tro att du vill förminska problematiken med SD. Hade det varit mer balans i dina inlägg så tror jag faktiskt inte att du hade stött på samma missuppfattning.tata

Detta är väl så vitt jag vet en allmän valtråd och inte en tråd specifikt om SD:s politik? Samma med den andra tården som handlar om saker man inte orkar med ang. valet. Inte heller någon SD-tråd. Sen finns det en tråd om SD där jag svarat men inte skrivit något om just SD utan om fattigpensionärer och am höga skatter i Sverige. Jag utgår ifrån att du tycker att alla andra som skrivit i dessa trådar också är ovanligt engagerade i SD?

Som jag sa. Så fort man skriver (t ex som det började här med MP:s lik i garderoben) kritik om något av de rödgröna så är det någon som kontrar med "ja, men SD då bla bla". Då är det ju inte jag som drar upp SD, eller hur? . Utan det blir ju slutsatsen från de som ser rött (pun not intended) så fort man kritiserar den rödgröna sidan. Helt obegripligt f ö att man kontrar med den sortens whataboutism. (Ja, jag vet att jag också gjort det och jag inser att det är lika dumt det)



Men nu läste du fel, och hade troligtvis just de antivänstern-glasögon du måste ta av dig. Du blir så oehört triggad av allt som har med vänstern att göra (och ja, jag vet att din släkt har drabbats av kommunisterna...) att du läser in saker som den du pratar med inte sagt. Jag skrev att de flesta som jämför SD:s politik idag med vänsterns politik idag tycker att vänstern har en bättre värdegrund utifrån ett människorättsligt perspektiv. Det betyder INTE att jag menar att alla som tycker så tycker att V har en bra politik överlag. Ser du skillnaden, eller tycker du verkligen att jag skrev det du påstår?

På det sista citerar jag mig själv i ett svar till en annan användare, med samma argument:

Nä, jag läste inte fel. Jag såg att du skrev "ur ett människorättsperspektiv". Vänsterns politik idag är så vitt kild från SD:s politik idag så det går liksom inte att jämföra. Båda är sprungna ur vidriga ideologier. Ingen av dem har gjort upp med sin historia. Vänstern springer fortfarande runt och säger att de är kommunister. Det är obegripligt att d ekommer undan med det faktiskt. Vänsterns människorättsperspektiv och ideologi har tagit kål på långt fler människor i världen (och gör fortfarande) är någon annans oavsett.
Den dagen vänstern tar avstånd från sin historia och inte envisas med att hylla totalitära ledare och säga sig vara kommunister m.m. så kan jag börja ta det de säger på allvar. Inte innan.
 
Rätt skoj, förra valet rusade hela fårskocken på Buke till MP det var minsann det bästa partiet.
Nu rusar samma fårskock till V, det är minsann det bästa partiet.
Snacka om valboskap. Tragiskt. :cry:
Du skulle vara en usel fåraherede, du har noll koll på var fåren och hade letat efter så där en 5-25 % hos V när de är spridda över hela skalan. Frågan är om du ens känner igen fåren. Med dina generaliseringar lär du ta hela noaks ark för får.
 

Såna här finns det gott om i Sverige. Ca 300 stycken enligt SÄPO som stridit för kalifatet och sharia i Syrien.
Verkar vara trevliga typer som man ska umgås nära med. Tydligen inget man bryr sig om i 7-klövern, trots att dessa är brottsbelastade även här.
isis.webp
 
Du skulle vara en usel fåraherede, du har noll koll på var fåren och hade letat efter så där en 5-25 % hos V när de är spridda över hela skalan. Frågan är om du ens känner igen fåren. Med dina generaliseringar lär du ta hela noaks ark för får.
Jodå, de är ganska lätta att hitta här så nog känner man sina pappenheimare efter 10 år.
 
Rätt många gånger har det påpekats att stalinismen är historia.
Ja, MP har haft några olämpliga kandidater. Jag ycker inte det är konstigt. et är en skapligt nytt parti som fördes fram som något annorlunda. De kom tillriksdagen iklädda kofta och tofflor. Till och med så de fick tillsägelser av talmannen. Alla partier är glada över att människor vill bli medlemmar. INGET parti kolla varenda person som säger sig vilja bli medlem. Det skulle likna stasi.

C har fått något tusental nya medlemma senaste året. Inte har de fått frågor om sig och sitt liv. Man blir medlem genom att svisha beloppet och skriva namn och personnummer.

Aktiva kunniga personer får vänner och förtronde. Det är naturligt. Jag tycker detär fult att kasta skit på partier som som visar sig ha medlemmar som är mindre lämpliga.
Det viktiga är vad partiet gör det informationen. Där skiljer sig partierna rätt saftigt åt...
Det är en sak att ha medlemmar vilkas värdegrund skiljer sig mycket från den allmänt rådande. Naturligtvis ska inte ett parti göra en åsikts- eller värderingskontroll av dem som söker medlemskap.

Det är en helt annan sak att ge medlemmar med extrema åsikter och/eller arbetssätt som skiljer sig väsentligt från allmänt accepterade sådana, funktioner och förtroendeposter i partiorganisationen. Det är det gemene man /kvinna vänder sig emot., och som har skapat debatt.
 
Miljöpartiet som gått starkt under klimatfokuset i somras ligger nu läskigt nära spärren.
MPs partiledare IL är jätteduktig! Det oroar mig att MP gått dåligt i flera mätningar, vill verkligen ha dem kvar där de är nu.

Jag blev faktiskt så nojig att MP skulle hamna under 4 % att jag röstade på dem (nu finns det fler skäl än det, men det vägde över). Hade varit inne en del på V, men de sitter ju säkert och jag vill ha båda partierna i riksdagen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp