Valtråd (inte Andra djur eller sytillbehör) - ändrad rubrik

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jahopp, grattis alla som spelar SD rätt i händerna!
Jag har ju sett klippet florera på FB utan att direkt bry mig men såg igår kvällsdebatten mellan Lööf och Åkesson och såg då klippet i sin helhet och tycker det är anmärkningsvärt att man kan klippa det ur sitt sammanhang då han var mitt i ett resonemang. Lägger inget värde i om resonemanget var vettigt eller ej men faktum är att han är mitt i en mening och jag har svårt att tro att man skulle göra så mot nån annan partiledare. Hade varit bättre att lägga ut klippet i sin helhet då folk kommer tycka (vilket jag kan förstå) att media försöker medvetet sabotera för SD. Kan förstå att anhängare blir upprörda och icke anhängare kanske börjar vurma för stackars missförstådda SD. Ser det själv som ett direkt hot mot demokratin, det är ju liksom inte "farmen" utan man bör ju försöka förhålla sig neutral oavsett som representant för media. Jag är en vuxen människa, kan inte jag få dra mina egna slutsatser efter en helhetsbild? Är hela svenska folket små barn man måste hålla i handen och försöka leda in i rätt fålla med vilka medel som helst?
Såg debatten också och måste säga att den nog tyvärr var till Åkessons fördel då den i stort bara handlade om SD politik och att Lööf nog hade vunnit mer på att fokusera på sin egen politik än att försöka prata om hur SD eller Åkesson är. Sandlåde-mentalitet, han är dum därför ska ni vara kompis med oss.
För mig som bor i en invandrartät kommun med bilbränder var och varannan helg, vandalism, ungdomar som ränner runt och ställer till med bråk (finns inget annat för dom att göra, efterlyser aktiviteter och ungdomsgårdar), rån, misshandel, våldtäkt som vardag så förstår jag att SD vinner mark särskilt som man inte hör nånstans hur detta ska lösas. Har pratat med mer än en invandrare som är trötta på eländet och ska rösta på SD..
Om de blir ännu större i detta valet kanske politiker/media kan ta sig en vända och fundera på hur det kommer sig och börja med lite självrannsakan. Hade SD fått köra sitt race och de andra partierna fokuserat på sin egen politik så hade de nog utraderat sig själva vid det här laget men nu verkar de motarbetade och missförstådda stackare som dessutom inte har samma rättigheter till åsiktsfrihet som vi andra *suck*. Jag har inte varit ett dugg intresserad av SD politik, har inte läst deras valmanifest och har avsiktligen låtit bli att lyssna på deras debatter då det inte intresserar mig. Som vuxen röstberättigad person så kan jag nämligen filtrera vad jag väljer att lyssna på, vad jag vill läsa osv likaså andra vuxna röstberättigade personer. Att gå till slutsatsen att var femte-fjärde röstare är rasist för att de röstar på SD tycker jag är obehagligt att tänka på, jag tänker mer att man kanske ska se på samhällsklimatet i stort.

Har redan röstat (ej på SD) och är irriterad för egentligen så hade jag helst sluppit rösta på nån av nötterna men att rösta på ett mindre missnöjesparti eller blankt kändes inte aktuellt heller i detta valet..
 
I grevens tid , men ändå i tid. Roligt när människor hittar det som klingar rätt i deras perspektiv.

Synd bara att riksdagsrösten har så stor risk att bli helt bortkastad (och gynna fel krafter efter valdagen). Det vore intressant om de kom in. Jämställdheten har varit ett sorgebarn i den här valrörelsen.

Så har jag ju med tänkt och tänkte först rösta V i riksdagen. Men jag köpte väl också argumentet att om F! kommer in (om alla tar med en vän...) så blir det två vänsterpartier o svårare att rödgrönt drar mer åt höger. Och så har jag ju egentligen hoppats att #metoo skulle sparka in lite mer feminism och känner mig lite feg att inte själv stötta det då. Plus då såklart att SDs frammarsch också gör att jag drar mig mer åt vänster.

Men det är nervöst alltså :cry:
 
Jahopp, grattis alla som spelar SD rätt i händerna!
Jag har ju sett klippet florera på FB utan att direkt bry mig men såg igår kvällsdebatten mellan Lööf och Åkesson och såg då klippet i sin helhet och tycker det är anmärkningsvärt att man kan klippa det ur sitt sammanhang då han var mitt i ett resonemang. Lägger inget värde i om resonemanget var vettigt eller ej men faktum är att han är mitt i en mening och jag har svårt att tro att man skulle göra så mot nån annan partiledare. Hade varit bättre att lägga ut klippet i sin helhet då folk kommer tycka (vilket jag kan förstå) att media försöker medvetet sabotera för SD. Kan förstå att anhängare blir upprörda och icke anhängare kanske börjar vurma för stackars missförstådda SD. Ser det själv som ett direkt hot mot demokratin, det är ju liksom inte "farmen" utan man bör ju försöka förhålla sig neutral oavsett som representant för media. Jag är en vuxen människa, kan inte jag få dra mina egna slutsatser efter en helhetsbild? Är hela svenska folket små barn man måste hålla i handen och försöka leda in i rätt fålla med vilka medel som helst?
Såg debatten också och måste säga att den nog tyvärr var till Åkessons fördel då den i stort bara handlade om SD politik och att Lööf nog hade vunnit mer på att fokusera på sin egen politik än att försöka prata om hur SD eller Åkesson är. Sandlåde-mentalitet, han är dum därför ska ni vara kompis med oss.
För mig som bor i en invandrartät kommun med bilbränder var och varannan helg, vandalism, ungdomar som ränner runt och ställer till med bråk (finns inget annat för dom att göra, efterlyser aktiviteter och ungdomsgårdar), rån, misshandel, våldtäkt som vardag så förstår jag att SD vinner mark särskilt som man inte hör nånstans hur detta ska lösas. Har pratat med mer än en invandrare som är trötta på eländet och ska rösta på SD..
Om de blir ännu större i detta valet kanske politiker/media kan ta sig en vända och fundera på hur det kommer sig och börja med lite självrannsakan. Hade SD fått köra sitt race och de andra partierna fokuserat på sin egen politik så hade de nog utraderat sig själva vid det här laget men nu verkar de motarbetade och missförstådda stackare som dessutom inte har samma rättigheter till åsiktsfrihet som vi andra *suck*. Jag har inte varit ett dugg intresserad av SD politik, har inte läst deras valmanifest och har avsiktligen låtit bli att lyssna på deras debatter då det inte intresserar mig. Som vuxen röstberättigad person så kan jag nämligen filtrera vad jag väljer att lyssna på, vad jag vill läsa osv likaså andra vuxna röstberättigade personer. Att gå till slutsatsen att var femte-fjärde röstare är rasist för att de röstar på SD tycker jag är obehagligt att tänka på, jag tänker mer att man kanske ska se på samhällsklimatet i stort.

Har redan röstat (ej på SD) och är irriterad för egentligen så hade jag helst sluppit rösta på nån av nötterna men att rösta på ett mindre missnöjesparti eller blankt kändes inte aktuellt heller i detta valet..

Jag håller med om att det var precis något sådant SD väntade på. Att de sedan överreagerar enormt beror ju på att de ville ha det och gör därför stor modeshow med sina offerkoftor. De ”glömmer” att avståndstagandet gäller ett enda uttalande, 2 meningar, i en flera timmar lång debatt.

Resonemanget är helt klart emot demokratiparagrafen som SVT tidigare kritiserats för att inte upprätthålla av de som granskar SVT. Jag håller dock med @mandalaki att formen av program och sammanhang är så tydlig (att inte SVT står bakom det partiledarna spyr ut) att man kan ifrågasätta det. Jag hoppas det blir utrett, förmodligen blir det någon såndär varning framöver ”detta program innehåller våld”/”detta program innehåller uttalanden som ej är i enlighet med SVTs demokratiska uppdrag.”

Att det sedan är både rasistiskt, felaktigt och fullständigt uppåt väggarna uttryckt - det känner vi till sedan tidigare vad partiet anser om människor som befinner sig i vårt land och inte ser sig som enbart svenskar i SDs snäva definition. Men det måste få komma fram i en debatt.
 
Om du ska till vallokalen i dag, ta med dig någon som kan tolka valsedlarna åt dig. Läsning verkar inte vara din bästa gren och tänk om det slutar med att du stoppar Socialdemokraterna i stället för Sverigedemokraterna i kuverten! :eek::laugh:

Lycka till!

Mvh stupid
Apropå att tolka valsedlar, jag röstade igår och befann mig bakom en äldre man, som verkade rösta för första gången i Sverige. Kommunicerade lite lätt i kön och väl framme stod han länge och grävde bland valsedlarna. När jag också fick komma fram pekade han på en av de sedlar jag plockade och frågade vad det stod. När det inte var det han skulle ha frågade han efter de sedlar han letade efter.

Det var ju inga problem, jag hjälpte ju gärna till och han fick rätt partier på rätt sedlar. Men efteråt slog det mig hur extremt enkelt det hade varit för mig att ge honom de lappar jag hade velat istället... Alltså, för mig hade det ju givetvis aldrig varit aktuellt, men han lär ju inte vara ensam och vissa kan ju hamna bredvid fel person i kön. Jag hoppas innerligt att det idag kommer finnas folk utplacerade vid valsedlarna för att hjälpa de väljare som behöver.
 
Apropå att tolka valsedlar, jag röstade igår och befann mig bakom en äldre man, som verkade rösta för första gången i Sverige. Kommunicerade lite lätt i kön och väl framme stod han länge och grävde bland valsedlarna. När jag också fick komma fram pekade han på en av de sedlar jag plockade och frågade vad det stod. När det inte var det han skulle ha frågade han efter de sedlar han letade efter.

Det var ju inga problem, jag hjälpte ju gärna till och han fick rätt partier på rätt sedlar. Men efteråt slog det mig hur extremt enkelt det hade varit för mig att ge honom de lappar jag hade velat istället... Alltså, för mig hade det ju givetvis aldrig varit aktuellt, men han lär ju inte vara ensam och vissa kan ju hamna bredvid fel person i kön. Jag hoppas innerligt att det idag kommer finnas folk utplacerade vid valsedlarna för att hjälpa de väljare som behöver.

Jag jobbar i Rosengård, där har det varit väldigt mycket folk som förtidsröstat, många med utländsk bakgrund. Där finns det extra personal som kan hjälpa med att tolka och visa etc. Får hoppas att det är så på fler ställen idag! För övrigt så himla kul att se köerna i Rosengård, ett ställe där valdeltagandet brukar vara superlågt. Ger iaf mig lite pepp inför framtiden :up:
 
Jag håller med om att det var precis något sådant SD väntade på. Att de sedan överreagerar enormt beror ju på att de ville ha det och gör därför stor modeshow med sina offerkoftor. De ”glömmer” att avståndstagandet gäller ett enda uttalande, 2 meningar, i en flera timmar lång debatt.

Resonemanget är helt klart emot demokratiparagrafen som SVT tidigare kritiserats för att inte upprätthålla av de som granskar SVT. Jag håller dock med @mandalaki att formen av program och sammanhang är så tydlig (att inte SVT står bakom det partiledarna spyr ut) att man kan ifrågasätta det. Jag hoppas det blir utrett, förmodligen blir det någon såndär varning framöver ”detta program innehåller våld”/”detta program innehåller uttalanden som ej är i enlighet med SVTs demokratiska uppdrag.”

Att det sedan är både rasistiskt, felaktigt och fullständigt uppåt väggarna uttryckt - det känner vi till sedan tidigare vad partiet anser om människor som befinner sig i vårt land och inte ser sig som enbart svenskar i SDs snäva definition. Men det måste få komma fram i en debatt.
Ja deras överreaktion var magnifik, men de insåg säkert att händelsen spelade dem rätt i händerna. De älskar att påstå sig jagade av medierna.

Men om nu ansvarig utgivare bedömde att uttalandet behövde motsägas enligt demokratiparagrafen så gjorde hon ju det enda rimliga. Om hon däremot tänkt ”detta strider mot demokratiparagrafen men jag låter det passera så att inte SD får fler röster för att det är synd om dem” - då hade hon varit ute på tunn is. Hon måste agera som hon bedömer rätt och vara konsekvensneutral i sitt beslut.
 
Apropå att tolka valsedlar, jag röstade igår och befann mig bakom en äldre man, som verkade rösta för första gången i Sverige. Kommunicerade lite lätt i kön och väl framme stod han länge och grävde bland valsedlarna. När jag också fick komma fram pekade han på en av de sedlar jag plockade och frågade vad det stod. När det inte var det han skulle ha frågade han efter de sedlar han letade efter.

Det var ju inga problem, jag hjälpte ju gärna till och han fick rätt partier på rätt sedlar. Men efteråt slog det mig hur extremt enkelt det hade varit för mig att ge honom de lappar jag hade velat istället... Alltså, för mig hade det ju givetvis aldrig varit aktuellt, men han lär ju inte vara ensam och vissa kan ju hamna bredvid fel person i kön. Jag hoppas innerligt att det idag kommer finnas folk utplacerade vid valsedlarna för att hjälpa de väljare som behöver.
Jag tänkte i de banorna när jag kom till min dementa pappa på äldreboendet och det låg en drös valsedlar på köksbordet, de hade kommit i brevlådan. Om personal hade fått för sig att ”hjälpa” honom där så hade vad som helst kunnat bli resultatet.
 
Jahopp, grattis alla som spelar SD rätt i händerna!
Jag har ju sett klippet florera på FB utan att direkt bry mig men såg igår kvällsdebatten mellan Lööf och Åkesson och såg då klippet i sin helhet och tycker det är anmärkningsvärt att man kan klippa det ur sitt sammanhang då han var mitt i ett resonemang. Lägger inget värde i om resonemanget var vettigt eller ej men faktum är att han är mitt i en mening och jag har svårt att tro att man skulle göra så mot nån annan partiledare. Hade varit bättre att lägga ut klippet i sin helhet då folk kommer tycka (vilket jag kan förstå) att media försöker medvetet sabotera för SD. Kan förstå att anhängare blir upprörda och icke anhängare kanske börjar vurma för stackars missförstådda SD. Ser det själv som ett direkt hot mot demokratin, det är ju liksom inte "farmen" utan man bör ju försöka förhålla sig neutral oavsett som representant för media. Jag är en vuxen människa, kan inte jag få dra mina egna slutsatser efter en helhetsbild? Är hela svenska folket små barn man måste hålla i handen och försöka leda in i rätt fålla med vilka medel som helst?
Såg debatten också och måste säga att den nog tyvärr var till Åkessons fördel då den i stort bara handlade om SD politik och att Lööf nog hade vunnit mer på att fokusera på sin egen politik än att försöka prata om hur SD eller Åkesson är. Sandlåde-mentalitet, han är dum därför ska ni vara kompis med oss.
För mig som bor i en invandrartät kommun med bilbränder var och varannan helg, vandalism, ungdomar som ränner runt och ställer till med bråk (finns inget annat för dom att göra, efterlyser aktiviteter och ungdomsgårdar), rån, misshandel, våldtäkt som vardag så förstår jag att SD vinner mark särskilt som man inte hör nånstans hur detta ska lösas. Har pratat med mer än en invandrare som är trötta på eländet och ska rösta på SD..
Om de blir ännu större i detta valet kanske politiker/media kan ta sig en vända och fundera på hur det kommer sig och börja med lite självrannsakan. Hade SD fått köra sitt race och de andra partierna fokuserat på sin egen politik så hade de nog utraderat sig själva vid det här laget men nu verkar de motarbetade och missförstådda stackare som dessutom inte har samma rättigheter till åsiktsfrihet som vi andra *suck*. Jag har inte varit ett dugg intresserad av SD politik, har inte läst deras valmanifest och har avsiktligen låtit bli att lyssna på deras debatter då det inte intresserar mig. Som vuxen röstberättigad person så kan jag nämligen filtrera vad jag väljer att lyssna på, vad jag vill läsa osv likaså andra vuxna röstberättigade personer. Att gå till slutsatsen att var femte-fjärde röstare är rasist för att de röstar på SD tycker jag är obehagligt att tänka på, jag tänker mer att man kanske ska se på samhällsklimatet i stort.

Har redan röstat (ej på SD) och är irriterad för egentligen så hade jag helst sluppit rösta på nån av nötterna men att rösta på ett mindre missnöjesparti eller blankt kändes inte aktuellt heller i detta valet..

Är detta ryckt ur sitt sammanhang tycker du?

 
Det märks att vi upplevde debatten helt olika. Ledarskap avsåg tydliga mål om kortare köer och inte en massa ideologiskt dravel om verksamhetsstopp för de som faktiskt bidrar till att lösa växande köer.
Fast nu pratade jag ju om vad som framkom i debatten och där tyckte inte jag att de förklarade vad de menade rent konkret med ”ledarskap”.
För mig som jobbar i sjukvården är det dessutom helt absurt om någon tror att ”ledarskap med tydliga mål” skulle lösa köproblemet. Då har man verkligen inte förstått varför vi har köer inom vården.
Jag tyckte däremot att de rödgröna var tydligare, de pratade om konkreta saker som jag känner igen mig i. Saker som jag som sjukvårdspersonal också tror skulle hjälpa.
 
Fast nu pratade jag ju om vad som framkom i debatten och där tyckte inte jag att de förklarade vad de menade rent konkret med ”ledarskap”.
För mig som jobbar i sjukvården är det dessutom helt absurt om någon tror att ”ledarskap med tydliga mål” skulle lösa köproblemet. Då har man verkligen inte förstått varför vi har köer inom vården.
Jag tyckte däremot att de rödgröna var tydligare, de pratade om konkreta saker som jag känner igen mig i. Saker som jag som sjukvårdspersonal också tror skulle hjälpa.

Jag är ju mer för att politiker sätter och skapar ramar, mål med ett tydligt ledarskap och finansiering och sedan låter respektive profession ta hand om utförandet och bestämma vilka konkreta saker som löser det.

Det är exempelvis där jag anser att alla partier, från vänster till höger, totalt misslyckats med i skolpolitiken. Retoriskt låter Fridolin bäst där, men handlingsmässigt ungefär lika som de andra.
 
Rent logiskt, så får du inte jobb i Sverige idag så är det dig det är fel på. Du passar inte in. Du är invandrare. Du är inte svensk.

"Grattis" alla arbetslösa, nu vet ni varför ni inte har några jobb, det är ert eget fel. Det har inget med fysiska eller psykiska förutsättningar, ålder, kön, utbildning, familjesituation eller bostadsort. Det är ditt fel.

Det som förvånar mig mest är att t ex Jörgen Fogelklou har ett jobb då våra familjer var bekanta för många år sedan och jag trodde att det var något fel på riktigt på ungen. Nu tror jag inte längre. :angel:

 
Jag är ju mer för att politiker sätter och skapar ramar, mål med ett tydligt ledarskap och finansiering och sedan låter respektive profession ta hand om utförandet och bestämma vilka konkreta saker som löser det.

Det är exempelvis där jag anser att alla partier, från vänster till höger, totalt misslyckats med i skolpolitiken. Retoriskt låter Fridolin bäst där, men handlingsmässigt ungefär lika som de andra.
Jag håller med dig i det, men alliansen vill ju tex återinföra kömiljarden. Hur är det att låta professionen bestämma hur vi löser problemet?
Jag har jobbat i psykiatrin när kömiljarden fanns och efter att den togs bort. Tro mig, den där reformen är bara stress och leder till att verksamheterna letar kryphål.

Statsministern pratade ju faktiskt flera gånger under debatten om just hur samarbetet med professionerna styrt. Både i vården och för polisen.

Du verkar tro att med rätt ”ledarskap” så kommer professionerna plötsligt hitta lösningar inom det befintliga ramverket?
Jag är väldigt säker på att det inte funkar så. Däremot behöver professionen tid, lugn och ekonomi för att orka arbeta för förändring och det är ju precis vad de rödgröna ger.
 
https://www.metro.se/artikel/jonas-sjöstedt-deltog-i-möten-hos-grupp-med-terrorkopplingar
"
På Facebook visar bilder hur Vänsterpartiet och Grupp 194 har gemensamma aktiviteter, skriver Expressen.

Gruppen finns i Malmö och Landskrona. Dess ordförande är Said Hadrous, som står på plats nummer sju på Vänsterpartiets riksdagslista för västra Skåne.

Antisemitiska bilder
Enligt tidningen Världen Idag sprider Grupp 194 terrorhyllande och antisemitiska bilder. En har föreställt en karikatyr av en judisk man som skär upp ett barn på en tallrik med ett glas blod intill."

För er som tycker V är så mkt bättre än SD :wtf::down:
 
Jag är ju mer för att politiker sätter och skapar ramar, mål med ett tydligt ledarskap och finansiering och sedan låter respektive profession ta hand om utförandet och bestämma vilka konkreta saker som löser det.

Det är exempelvis där jag anser att alla partier, från vänster till höger, totalt misslyckats med i skolpolitiken. Retoriskt låter Fridolin bäst där, men handlingsmässigt ungefär lika som de andra.
Fast det är ju själva grundbulten!?

Politiken bestämmer vad.
Tjänstemännen/professionen bestämmer hur.

När vi politiker börjar nagga hur:et i kanten överträder vi våra befogenheter.
 
Ramlade över årets sämsta och mest verklighetsfrånvända reklam såhär i valtider. Har det brunnit i huvudet på ngn?

937DC38E-A7C2-491C-8F02-4E4EC76D91E3.webp
 
https://www.metro.se/artikel/jonas-sjöstedt-deltog-i-möten-hos-grupp-med-terrorkopplingar
"
På Facebook visar bilder hur Vänsterpartiet och Grupp 194 har gemensamma aktiviteter, skriver Expressen.

Gruppen finns i Malmö och Landskrona. Dess ordförande är Said Hadrous, som står på plats nummer sju på Vänsterpartiets riksdagslista för västra Skåne.

Antisemitiska bilder
Enligt tidningen Världen Idag sprider Grupp 194 terrorhyllande och antisemitiska bilder. En har föreställt en karikatyr av en judisk man som skär upp ett barn på en tallrik med ett glas blod intill."

För er som tycker V är så mkt bättre än SD :wtf::down:
Som sagt alla partier gör misstag, alla partier har rötägg som medlemmar.

Skillnaden mellan SD och övriga partier är att man snarast får leta efter personer som inte begår liknade dumheter hos SD än att leta efter dem som gör det. Det finns kopplingar mellan SD och alla bruna partier/organisationer och i flera fall står SD medlemmar bakom dem eller är medlemmar.
 
Både Danmark och Norge har ett normaliserat, fullständigt bisarrt debattklimat i frågan så det förvånar föga.

Att SVT tar avstånd från ett enskilt uttalande i enlighet med sitt uppdrag är inget konstigt. Lite osmart att spela med i SDs spel bara just i dessa dagar, samtidigt kan inte det spela roll, man måste agera i enlighet med sitt uppdrag. SVT har fått kritik tidigare för att inte ha gjort det mot SDs Mattias Karlsson för ett liknande uttalande. Kanske till och med kunde avvaktat till efter valdagen, när det inte skedde live.

Vad SVT tar avstånd från har mycket lite att göra med vad som regleras i lag och mer att göra med vilket politisk klimat som råder hos SVT som organisation. De hade på lika goda grunder som när de markerar mot Åkesson eller Karlsson kunnat ta avstånd från exempelvis forskaren Joakim Ruist i Aktuellt när han menade att varje flyktingar innebär en stor kostnad för staten och kalla det för en grov generalisering och att det strider mot principen om alla människors lika värde. På andra sidan myntet kan vi tänka oss att SVT faktiskt skulle ta avstånd från människosmuggling som i fallet med Fredrik Önnevall istället för att aktivt stödja den. När det kommer till att hjälpa "flyktingar" gäller tydligen inga regler. Vad som markeras mot handlar mer om vilken retorik ett gäng företrädesvis vänstermänniskor på SVT och GN tycker är klädsamt för tillfället.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp