Valtråd (inte Andra djur eller sytillbehör) - ändrad rubrik

Status
Stängd för vidare inlägg.
Exakt. Det finns inget sammanhang där man kan säga ”det är för att de inte är svenskar, de passar inte in i Sverige” och få det att låta som något annat än det är.

Jag tolkar det på samma sätt som ni hade tolkat Annie Lööf om hon sagt till Stefan Löfven att många invandrare går arbetslösa och inte kommer in i det svenska samhället. Alltså som ett problem som måste åtgärdas genom att få in dem i det svenska samhället. Om man däremot, som många har gjort, tolkar uttalandet i stil med "Ni invandrare som bor här passar inte in, vi vill inte ha er här" vore det något helt annat. Men det framgår ju väldigt tydligt från kontexten att så inte är fallet.
 
Jag tolkar det på samma sätt som ni hade tolkat Annie Lööf om hon sagt till Stefan Löfven att många invandrare går arbetslösa och inte kommer in i det svenska samhället. Alltså som ett problem som måste åtgärdas genom att få in dem i det svenska samhället. Om man däremot, som många har gjort, tolkar uttalandet i stil med "Ni invandrare som bor här passar inte in, vi vill inte ha er här" vore det något helt annat. Men det framgår ju väldigt tydligt från kontexten att så inte är fallet.

Tja de flesta behöver inte göra en tolkning när Jimmy Åkesson säger det i klartext " De är inte Svenskar, de passar inte in i samhället" alla försök till tolkningar är märkliga.

Vad finns det att tolka? Det behövs inte något kontext för att konstatera att JÅ säger att invandrare inte passar in i det svenska samhället. Och lägger man dit kontexten så är det precis så han säger, på bästa sändningstid i SVT.

Om man bytt ut invandrare mot funktionshindrade eller homosexuella så skulle helvetet brutit lös. Nu blir det knappt skandal, det är bara vad alla redan visste att JÅ anser.
 
Jag tolkar det på samma sätt som ni hade tolkat Annie Lööf om hon sagt till Stefan Löfven att många invandrare går arbetslösa och inte kommer in i det svenska samhället. Alltså som ett problem som måste åtgärdas genom att få in dem i det svenska samhället. Om man däremot, som många har gjort, tolkar uttalandet i stil med "Ni invandrare som bor här passar inte in, vi vill inte ha er här" vore det något helt annat. Men det framgår ju väldigt tydligt från kontexten att så inte är fallet.
Jag spg hela programmet och har extremt svårt att få ihop en så generös tolkning som du verkar göra. Kontexten gör ingen skillnad alls.
 
Jag blir vansinnig att man pratar om 'invandrare' när det är svenskar, dvs svenska medborgare, födda i Sverige som debatten egentligen handlar om. De som begår brott är svenskar, många med föräldrar födda i ett icke-europeiskt land. Visst kan man göra om grundlagstiftningen såtillvida att om du har en förälder som föddes som icke-svensk medborgare mister du ditt medborgarskap vid brott. Men exakt vilket land skulle de utvisas till? Den gruppen kriminella svenskar, som de flesta av oss, är enbart svenska medborgare. Och har inte rätt till ett annat medborgarskap.

Vad som kommer att hända är att det samlas en otrolig mängd statslösa vid infartspunkterna i Sverige. Alt att det byggs en hel massa mer anstalter och folk sitter på livstid pga oförmågan att deportera till ett icke existerande land. Dessutom är en hel del av de som skulle mista sitt svenska medborgarskap i den situationen medborgare i annat EU land (det kom över 90,000 under Kosovokrisen), arbetskraftsinvandring från Grekland.

Svenska myndigheter har redan stora problem med att verkställa personer som inte har uppehållstillstånd och rätt att vistas i Sverige och som är medborgare i ett annat land. Hur man ska göra för att deportera till ett land där en person inte har medborgarskap eller uppehållstillstånd övergår mitt förstånd.
 
Tja de flesta behöver inte göra en tolkning när Jimmy Åkesson säger det i klartext " De är inte Svenskar, de passar inte in i samhället" alla försök till tolkningar är märkliga.

Om de [många invandrare som har svårt att få jobb] passade in hade vi inte behövt en integrationspolitik överhuvudtaget. Så ja, mycket av en tolkning för en sån självklarhet behövs inte.
 
Jag tolkar det på samma sätt som ni hade tolkat Annie Lööf om hon sagt till Stefan Löfven att många invandrare går arbetslösa och inte kommer in i det svenska samhället. Alltså som ett problem som måste åtgärdas genom att få in dem i det svenska samhället. Om man däremot, som många har gjort, tolkar uttalandet i stil med "Ni invandrare som bor här passar inte in, vi vill inte ha er här" vore det något helt annat. Men det framgår ju väldigt tydligt från kontexten att så inte är fallet.
Trams. Det framgår väldigt tydligt från kontexten att du gör en helt fri, och milt uttryckt förskönande, tolkning. Egentligen menade nog Jimmie att de inte får jobb för att deras utbildning behöver valideras mot svenska krav och att hans parti givetvis kommer göra allt för att skynda på valideringsprocessen och själv kommer han att anställa en hoper nyanlända på kvalificerade tjänster på partikansliet ASAP.
 
Fast hur kan det orsaka försening? De kan väl inte räkna röster innan röstningen är avslutad? Och även om de kan - om färre hade förtidsröstat hade ju ändå inte de rösterna kommit in imorse?
Jag fattar inte heller? Om man förtidsröstat kan man ju ändra röst på valdagen, alltså kan inte rösterna börja räknas eller ens öppnas och prickas av innan vallokalen stänger?
 
Fast hur kan det orsaka försening? De kan väl inte räkna röster innan röstningen är avslutad? Och även om de kan - om färre hade förtidsröstat hade ju ändå inte de rösterna kommit in imorse?

Antar att det blir mycket fler röster att räkna. Förtidsrösterna brukar väl räknas så fort dom kommer in på själva röstdagen? Med caveat då för de som ändrat sig men det är nog en relativt liten grupp. Nu måste de räkna allt på kvällen vilket kommer ta mycket längre tid.
 
Antar att det blir mycket fler röster att räkna. Förtidsrösterna brukar väl räknas så fort dom kommer in på själva röstdagen? Med caveat då för de som ändrat sig men det är nog en relativt liten grupp. Nu måste de räkna allt på kvällen vilket kommer ta mycket längre tid.
Nää. Var tvungen att leta upp det på val.se nu:
Rösten skickas till din vallokal
Fönsterkuvertet med din röst skickas sedan till vallokalen i det valdistrikt där du bor. När vallokalen har stängt på valdagen prickas du av i röstlängden och röstkortet skiljs från valkuvertet eller valkuverten som läggs ner i valurnan tillsammans med de andra väljarnas röster. Sedan öppnas alla valkuvert och valsedlarna räknas.
 
Antar att det blir mycket fler röster att räkna. Förtidsrösterna brukar väl räknas så fort dom kommer in på själva röstdagen? Med caveat då för de som ändrat sig men det är nog en relativt liten grupp. Nu måste de räkna allt på kvällen vilket kommer ta mycket längre tid.
Hur kan det bli fler röster att räkna? Och fortfarande - om problemet orsakades av att fler än normalt förtidsröstade så måste de ju ha räknat med att räkna fler på kvällen. Jag tycker det verkar som nån som letar skandaler att skriva om snarare än ett faktiskt problem.
 
Hittade på ett annat ställe på val.se, fast vet inte om detta faktiskt skulle innebära att det tog längre tid?
Under dagen kontrollerar även röstmottagarna även de inkomna förtidsrösterna, varav din är en. En markering med P görs i röstlängden att du har förtidsröstat, men själva rösten läggs inte ner i valurnan så länge röstmottagningen pågår.

Efter att röstningen på valdagen är över klockan 20 läggs förtidsrösterna för de väljare som inte röstat personligen i vallokalen under dagen ner i valurnan. Har väljaren redan röstat i vallokalen under dagen så tas inte valkuvertet ut ur fönsterkuvertet och förtidsrösten blir alltså inte nedstoppad i valurnan. Du har ju inte röstat i vallokalen under dagen, så ditt röstkort skiljs från valkuvertet som läggs ner i urnan tillsammans med övriga röster som har mottagits under dagen.
Alltså de måste ju fortfarande hanteras efter vallokalen stänger, enda skillnaden är att markeringen hunnits göras under dagen?
 
Håller med om att det låter lite underligt med de regler som citerats. Ingen aning då varför det blir försenat förutom att man räknar fler röster på valkvällen :confused:
 
Funderar lite på om det blir en minoritetsregering vilket det med största sannolikhet blir vad som kommer hända under nästa mandatperiod. Själv gissar jag på inte särskilt mycket eftersom varje propp kommer att behöva förhandlas fram enskilt. Intressant var att omläggningen av migrationspolitiken, dvs det tillfälliga införandet av gränskontroller var det S och M som samarbetade, över motståndet på båda sidor, Alliansen och rödgröna.

Det kommer inte bli vare sig höjning eller sänkning av skatter gissar jag. I och med att näringslivet är så EU vänliga (såg i DI att 91% av alla företag med mer än 50 anställda är mycket positiva till EU kommer den inte att förändras). Jag tror inte att något parti kommer att vilja samarbeta med SD om de fortsätter sin kurs med krav vad gäller migrationspolitiken, däremot kommer det att bli ytterligare åtstramningar, inte vad gäller beviljande av uppehållstillstånd (som politiker inte kan göra något åt om de inte ändrar grundlagstiftningen) men däremot försämringar i mottagningsbiten och anknytning. Reavinstbeskattningen kommer att kvarstå. Samtliga partier kommer att vilja att ekonomin svalnar lite och därför kommer reporäntan att ligga kvar men boräntor går upp och kraven skärps ytterligare. V och SD som enligt mätningarna idag representerar 35% av väljarna kommer att gnissla tänder eftersom de lämnas utanför till en viss del.

Det kommer bli mycket mer blocköverskridande än det varit tidigare. Och budgeten kommer föregås av tuffa förhandlingar. Men eftersom man måste ha med sig de flesta partierna så kommer den urvattnas till mellanmjölk. Krav på ffa FK att ytterligare minska (kanske försämra) villkoren för bidragstagare tror jag definitivt är på tapeten.

Jag ser ganska pessimistiskt på framtiden eftersom jag tror att vi är på väg in i en lågkonjunktur inom nästa mandatperiod liksom stora delar av EU, särskilt med det handelskrig som Trump hetsar till. Det kommer då bli en ännu större ström av billig arbetskraft från östra/mellan Europa. Bostadsbyggande brukar ofta vara kanariefågeln i gruvan som man sedan kan förutspå vad som händer inom de närmsta åren efter. Och redan nu har den sektorn saktat ner.

Vad gäller landsortspolitiken, vilket många här anser som en viktig fråga, kommer bensinskatten inte att höjas men inte heller sänkas. Statligt stöd till landsbygden, stor hmm! Redan nu har EU bidragen blivit svårare att beviljas och den kommer antagligen att återigen begränsas.

Det som är faran är om vi får ännu ett år med dålig skörd 2019 (många glömmer hur dålig 2017 skörden var) så blir det svårt för småbönderna att klara sig. Hästnäringen kommer att få arbeta under ändrade premisser. Jag gissar att en del ffa mindre ridskolor inte kommer att kunna fortsätta sin verksamhet. För enskilda hästägare blir det nog mer lokalt, men priserna på hästar tror jag kommer gå ner.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp