Valtråd (inte Andra djur eller sytillbehör) - ändrad rubrik

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det här gav mig rysningar; det finns ingen gräns för hur obehagligt det här är:


"Sverigedemokraterna vill ”plocka bort” utvalda tjänstemän i regeringskansliet som ”motarbetar” partiet.
Det säger riksdagsledamoten Stefan Jakobsson i en hemlig inspelning – där han hävdar att partiet har en medhjälpare som kan ”rigga” regeringskansliet.
– Nu har jag äntligen fått ihop ett möte mellan honom och Jimmie, säger Jakobsson i inspelningen."


https://www.aftonbladet.se/a/WL5jJa
Trump? O_o (Typ det snällaste jag kan säga)
 
Det här gav mig rysningar; det finns ingen gräns för hur obehagligt det här är:


"Sverigedemokraterna vill ”plocka bort” utvalda tjänstemän i regeringskansliet som ”motarbetar” partiet.
Det säger riksdagsledamoten Stefan Jakobsson i en hemlig inspelning – där han hävdar att partiet har en medhjälpare som kan ”rigga” regeringskansliet.
– Nu har jag äntligen fått ihop ett möte mellan honom och Jimmie, säger Jakobsson i inspelningen."


https://www.aftonbladet.se/a/WL5jJa
Den artikeln har jag missat, innehållet är skrämmande, om det nu stämmer.:nailbiting::rage: Demokrati by, by.
 
Tydligt besked igen. Så nu kan alla sluta spekulera i tråden.


Liberalernas Jan Björklund
Hur orolig är du för en svekdebatt i regeringsfrågan?
– Mitt nej till SD kommer inte att förändras så det är jag inte orolig för. Men någon eller några kommer att få ge efter, säger Jan Björklund.
 
Tydligt besked igen. Så nu kan alla sluta spekulera i tråden.


Liberalernas Jan Björklund
Hur orolig är du för en svekdebatt i regeringsfrågan?
– Mitt nej till SD kommer inte att förändras så det är jag inte orolig för. Men någon eller några kommer att få ge efter, säger Jan Björklund.

Det där kan också tolkas som att L inte är främmande för att vända sig åt andra hållet (d.v.s "ge efter") och samarbeta med S, MP och V.
 
"Flera toppolitiker reagerar kraftfullt på Aftonbladets avslöjande om att SD-toppen Stefan Jakobsson vill ”rigga” regeringskansliet.

Civilminister Ardalan Shekarabi skriver att regeringskansliet består av tusentals professionella och opolitiska tjänstemän.

– Det är dessa professionella tjänstemän som garanterar smidiga maktskiften, en grundbult i vår demokrati, som SD planerat att ”plocka bort” när de ska ”rigga” regeringskansliet. SD:s inställning utgör ett hot mot vår demokrati, skriver Ardalan Shekarabi.

det är precis det här som händer i Ungern just nu. Opolitiska tjänstemän som följer våra lagar är under attack, vilket innebär att demokratin är under attack. "

https://www.aftonbladet.se/a/dd1ngw
 
Det där kan också tolkas som att L inte är främmande för att vända sig åt andra hållet (d.v.s "ge efter") och samarbeta med S, MP och V.

Ja, det är de klart öppna för. Frågan är vilka fler som menar allvar med att inte låta SD få inflytande.

V är dock otänkbart, men klart mindre otänkbart än SD.
 
Exakt och då är vi inne på belöningssystem snarare än straff (eller åtminstone både och) och det är en annan sak. Jag har dock sett dåligt med morötter från det hållet. Bidrag till elbilar och -cyklar, absolut. Men även där riktar det sig till stadsbor och/eller höginkomsttagare som läget ser ut nu. Det är ju inte vem som helst som har råd att köpa elbil.

Ja morötter är också viktiga, men jag tror både piska och morötter behövs för att nå förändring i den takt som behövs!
 
Tydligt besked igen. Så nu kan alla sluta spekulera i tråden.


Liberalernas Jan Björklund
Hur orolig är du för en svekdebatt i regeringsfrågan?
– Mitt nej till SD kommer inte att förändras så det är jag inte orolig för. Men någon eller några kommer att få ge efter, säger Jan Björklund.
Jag undrar dock vad han menar med det fetade, blev inte så tydligt. Antingen som att de kan komma samarbeta med de rödgröna eller att någon kommer att börja samarbeta med SD, då blir jag nyfiken på vilka han menar om inte L och vad han skulle göra om något annat parti ur alliansen började samarbeta med SD...
 
"Flera toppolitiker reagerar kraftfullt på Aftonbladets avslöjande om att SD-toppen Stefan Jakobsson vill ”rigga” regeringskansliet.

Civilminister Ardalan Shekarabi skriver att regeringskansliet består av tusentals professionella och opolitiska tjänstemän.

– Det är dessa professionella tjänstemän som garanterar smidiga maktskiften, en grundbult i vår demokrati, som SD planerat att ”plocka bort” när de ska ”rigga” regeringskansliet. SD:s inställning utgör ett hot mot vår demokrati, skriver Ardalan Shekarabi.

det är precis det här som händer i Ungern just nu. Opolitiska tjänstemän som följer våra lagar är under attack, vilket innebär att demokratin är under attack. "

https://www.aftonbladet.se/a/dd1ngw

Kom ihåg Talmannen, skräm inte upp folk.

Jag är gammal, jag kommet ihåg när det var samma tongångar om talmannen. Så här var det. Talmannen hade alltid varit sosse, en tjänst för en äldre manlig sosse. Då andra gången på 70-80-talet när borgarna vunnit så ville borgarna byta talman. Vilket liv det blev.

De tjänstemän som finns klarar enligt mig inte alltid av att vara politiskt neutrala. Det går inte att arbeta med tjänstemän som prokrastinerar och förhalar och är omöjliga att arbeta med. Ni tjänstemän som är inkvoterade pga era kompisar och politiska åsikter bör fortsätta att göra ett bra jobb även för en annan politisk inriktning. Ja, jag tycker att det finns rim och reson i att tjänstemännen är opolitiska men när det inte är så. När tjänstemännen inte är baserade på meriter utan åsikt.
 
Det visste vi för övrigt tydligt redan. Frågan är om socialdemokraterna står till förfogande för att stödja eller delta i en koalitionsregering, utan att få "leda den". Det är där det riktiga avgörandet fälls om det här med SD är på riktigt viktigt eller inte.

Samma fråga gäller för övrigt Alliansen, där C och L varit tydliga med att de är beredda att låta annan leda regering som de stödjer, vid förhandlingar.

Det är inte att ta ansvar för frågan, att nobelt hävda att man står till förfogande att leda regeringen och säga nej till alla andra alternativ.

Exakt så...
 
Har skrattat i tio minuter nu åt detta:

”Inga rasister på våra gator. Gatan bara ”ok”

DB2C8E59-F162-4430-8C5B-D5EAC17C1C49.webp


(Yes det är en gammal händelse men ändå)

:rofl:
 
Rent allmänt känns det ju som att både S och M måste svälja stoltheten och släppa tjafset kring vem som blir statsminister. Det är väl ändå underordnat, känns som vi har större problem. Personligen hade jag mkt hellre sett Kristersson än Lövet. Jag tror att Kristersson har större stöd bland väljarna också om man räknar ihop det.

MEN om vi släpper detta så kan jag ändå tycka att det är rimligt att det största partiet bildar regering och då hoppas jag att det blir en blocköverskridande sådan.
 
Även om jag inte håller med KD i mångt och mycket (verkligen!) så tycker jag ändå att SD är värre just på grund av grundideologin där vissa anses mera värda och den våldsamma bakgrunden hos vissa väljare och politiker inom partiet. Det finns liksom skillnad på KDs åsikter som (än så länge, jag håller ett öga på abortfrågan) inte skadar någon annan människa, medan SD kan mycket väl skada någon människa genom sin politik.

Men jag anar under KDs kristna rötter, skenheliga "kärnfamiljs-prat" :yuck: att de inte direkt är överförtjusta över HBTQ-personer tex. Jag tycker KD är riktigt obehagliga, visst, inte lika uppenbart våldsamma, hatiska och rent korkade som många SD-politiker och väljare. Men det är nästan mer obehagligt när det liksom lindas in mer subtilt tycker jag.
 
Kom ihåg Talmannen, skräm inte upp folk.

Jag är gammal, jag kommet ihåg när det var samma tongångar om talmannen. Så här var det. Talmannen hade alltid varit sosse, en tjänst för en äldre manlig sosse. Då andra gången på 70-80-talet när borgarna vunnit så ville borgarna byta talman. Vilket liv det blev.

De tjänstemän som finns klarar enligt mig inte alltid av att vara politiskt neutrala. Det går inte att arbeta med tjänstemän som prokrastinerar och förhalar och är omöjliga att arbeta med. Ni tjänstemän som är inkvoterade pga era kompisar och politiska åsikter bör fortsätta att göra ett bra jobb även för en annan politisk inriktning. Ja, jag tycker att det finns rim och reson i att tjänstemännen är opolitiska men när det inte är så. När tjänstemännen inte är baserade på meriter utan åsikt.
En inlaga från en som varit med länge. Monica Fundin Pourshahidi. En klok och fantatisk sossekvinna som nu är ordförande för Folkrörelsernas Konstfrämjande och jobbar åt Hyresgästförenigen. Hon skriver på sin Facebook.

"Ärligt talat. Mer och mer frustrerad: Jag kan inte för mitt liv förstå hur någon kan vilja rösta på detta. Eller ens våga riskera att de får mer makt. Inget man säger om dem verkar bita. Inte nazism, inte kvinnofientlighet, inte rasism, inte att missköta sina uppdrag, inte att sakna budget, inte nötter till representanter... Inte ens detta?

Jag arbetade på Regeringskansliet i nära tolv år. De som jobbar i de olika departementen kan vara sossar, moderater, liberaler eller, herrejösses, anarkister - det spelar ingen roll. Sakkunskapen spelar roll. Regelverk och juridik spelar roll.

Tusentals politiskt obundna tjänstemän arbetar varje dag för att regeringen ska kunna fatta välgrundade och kloka beslut. För att politikernas beslut ska kunna bli verklighet. För att se till att landet liksom funkar.
För att säkra demokratin.
Byråkratins effektiva hjul snurrar efter de politiska beställningar som kommer. Oavsett. Det kan vara vänsterpartister som jobbar för en moderat minister, nån som alltid röstar KD som servar en sosseminister. Det spelar alltså ingen roll. För det är SÅ en stark demokrati ser ut.
Men inte hos SD. De vill rätt upp och ner åsiktsregistrera människor och enbart ha partilojala som arbetar i statsbyråkratin.
Hallå! SD vill använda demokratin för att montera ner den.
Och ni som röster däråt är alltså okej med det?!?"
 
Ok enda rimliga efter valet är att det bildas en regering över blockgränserna. För det måste Lövet släppa Statsministerposten han så krampaktigt klamrar sig fast vid, trots att hans S troligen kommer att bli största parti i valet. För att det ska bli ngt samarbete måste Sossarna inse att man inom den nya koalitionen bör rösta fram en statsminister de flesta kan tänka sig, oavsett partifärg. Det kan ju inte vara meningen att statsministerposten ska stänga dörren för alla vettiga diskussioner och partiöverskridande koalitioner efter valet. Isåfall är det ju bara cirkulera och återgå till sandlådan.Tycker att det är urlöjligt att Lövet går ut och säger "ni kan få vara med i vår regering". Liksom newsflash, varken de rödgröna eller alliansen kommer vara i det läge att de kan bilda regering. Ingen kommer heller ställa upp som stödparti åt endera blocket. Man måste bara släppa det och tillsammans bilda regering.
 
Senast ändrad av en moderator:
Ok enda rimliga efter valet är att det bildas en regering över blockgränserna. För det måste Lövet släppa Statsministerposten han så krampaktigt klamrar sig fast vid, trots att hans S troligen kommer att bli största parti i valet. För att det ska bli ngt samarbete måste Sossarna inse att man inom den nya koalitionen bör rösta fram en statsminister de flesta kan tänka sig, oavsett partifärg. Det kan ju inte vara meningen att statsministerposten ska stänga dörren för alla vettiga diskussioner och partiöverskridande koalitioner efter valet. Isåfall är det ju bara cirkulera och återgå till sandlådan.
Varför tycker du att det är S som ska släppa statsministerposten om de blir största parti?
Jag förstår verkligen inte..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp