Valtråd (inte Andra djur eller sytillbehör) - ändrad rubrik

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tråden i sig handlar ju om allt möjligt så jag ser inte att sammanhanget varken är särskilt dåligt eller bra. Men om du bara vill prata en liten del av helheten, och jag pratar om hela systemet så är det inte så konstigt att vi pratar förbi varandra.

Ok - jag följde bara diskussionen bakåt från din kommentar och tolkade det som att @Hedinn pratade om just bönder :).
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Jag och @Hedinn diskuterade generell bensin- och dieselskatt men du @athena kan vara väldigt snabbt på att koppla till lantbruk och bönder ;) Inget illa om det alltså, jag är själv likadan med mina yrkesfrågor :D
 
Ok - jag följde bara diskussionen bakåt från din kommentar och tolkade det som att @Hedinn pratade om just bönder :).

Ok jag förstår, jag tänkte mig inte att det var subventionerad diesel till just bönder det handlade om och kom därför inte att tänka på att jag borde tydliggöra det i mitt svar. Generellt sett är jag skeptisk till riktade subventioner för sådant som andra grupper också genast då också vill få subventionerat, och särskilt skeptisk är jag till sådant som faktiskt är direkt skadligt.

Men nu måste jag gå och lägga mig, får fundera vidare på lösningar imorgon!
 
Men då får man hitta på andra sätt att kompensera för den som behöver det, istället för att bli handlingsförlamad för att någon alltid blir drabbad av alla förslag som läggs. När det gäller mat måste ju vi konsumenter t ex i större utsträckning välja närproducerat om vi vill ha kvar ett svensk lantbruk och öppna marker. När det gäller boende på landsbygden kan andra levnadskostnader bli billigare, fossildrivmedel är ju inte allt som spelar roll.
Exakt och då är vi inne på belöningssystem snarare än straff (eller åtminstone både och) och det är en annan sak. Jag har dock sett dåligt med morötter från det hållet. Bidrag till elbilar och -cyklar, absolut. Men även där riktar det sig till stadsbor och/eller höginkomsttagare som läget ser ut nu. Det är ju inte vem som helst som har råd att köpa elbil.
 
Exakt och då är vi inne på belöningssystem snarare än straff (eller åtminstone både och) och det är en annan sak. Jag har dock sett dåligt med morötter från det hållet. Bidrag till elbilar och -cyklar, absolut. Men även där riktar det sig till stadsbor och/eller höginkomsttagare som läget ser ut nu. Det är ju inte vem som helst som har råd att köpa elbil.

Ett problem med subventioner är också vad de leder till i övrigt. Priset på elcyklar har t ex ökat med 18% sen subventionen på 25% infördes...
 
Exakt och då är vi inne på belöningssystem snarare än straff (eller åtminstone både och) och det är en annan sak. Jag har dock sett dåligt med morötter från det hållet. Bidrag till elbilar och -cyklar, absolut. Men även där riktar det sig till stadsbor och/eller höginkomsttagare som läget ser ut nu. Det är ju inte vem som helst som har råd att köpa elbil.

Generösa bidrag (skatteavdrag) till de som bor på landsbygden och har långt till sina jobb. Vet inget annat land än Sverige som betalar ut reseersättning, dock har jag inte googlat ihjäl mig efter det.

Här finns några fler miljardsatsningar som sittande regering med S+Mp har genomfört till landsbygden.
https://www.regeringen.se/4950e9/co...ndsbygdsprop_faktablad2_ovriga-satsningar.pdf

Så jag vet inte om jag håller med om att det inte finns några morötter.
 
Ett problem med subventioner är också vad de leder till i övrigt. Priset på elcyklar har t ex ökat med 18% sen subventionen på 25% infördes...

Elcyklarna har ju också utvecklats i snabb takt de senaste åren i och med att efterfrågan ökat. Längre batteritid, bekvämare och lättare cyklar kostar också mer att tillverka.
 
Fast det du citerade @Thaliaste på var ett svar på @Hedinn s och min diskussion som INTE hade med lantbruket att göra.

Ok. Det jag läser är ”Bönderna drabbas på liknande sätt och det säger ju sig självt att om de tvingas lägga ned verksamheterna kommer vi behöva importera mer råvaror = större utsläpp. ”

Som besvaras med: ”Fast det är ju inte en sanning endast avhängig en hög eller låg fossilskatt. Det kan ju också lösas med att vi konsumenter prioriterar att köpa svenskt, och helst närproducerat vid säsong. Att stödja svenskt lantbruk genom sänkt skatt på diesel är ju ett väldigt trubbigt verktyg eftersom det får så stora negativa bieffekter på andra håll.”

Det är vad jag svarade på (med citat). Men nu ska jag sova.
 
Elcyklarna har ju också utvecklats i snabb takt de senaste åren i och med att efterfrågan ökat. Längre batteritid, bekvämare och lättare cyklar kostar också mer att tillverka.

Fast exakt samma sak har hänt med det som omfattas av RUT, ROT, investeringsstöd från EU osv. Det är liksom ingen hemlighet - det är så det blir. Men kan det få folk i jobb, bli mer miljövänligare eller bygga nytt så är det väl bara bra :)
 
Så länge vi har en demokrati får vi finna oss i att alla inte tycker "som man ska", jag skulle spontant vilja röja Åkesson ur vägen men han har faktiskt rätt att tycka som han vill. Att åsikterna och partiprogrammet passar bäst som toalettpapper enligt mig ändrar inte på det.
Så länge han inte börjar skada folk med sina åsikter - direkt eller indirekt :cautious:
 
Exakt, så då utgår du ju från din egen situation och vad som påverkar generellt mest negativt, utifrån DIN synvinkel. Rimligtvis gör andra likadant och därav kan resultatet variera.


Fast vi har ju ingen aning om folk valt MP som värsta parti framför SD, det var som sagt ett exempel. Det finns garanterat de som fortfarande ser V som ett kommunistparti och kommunismen har ju inte heller varit så rolig historiskt sett, så det finns ju många möjligheter. Och som sagt kan jag tänka mig att det finns de som tänker att de flesta andra partier har lättare att få igenom frågor i minoritet, än vad SD skulle ha.

Men det är som sagt spekulationer. Och att förstå är ju absolut inte synonymt med att hålla med. :)
Ja och som sagt så håller jag personligen inte med helt enkelt :D Jag kanske vet bättre nu skälen bakom tex MP-hatet, men jag "förstår" (i kursivt) fortfarande inte hur MP kan anses "värre" än SD - om du förstår vad jag menar?

Även om jag inte håller med KD i mångt och mycket (verkligen!) så tycker jag ändå att SD är värre just på grund av grundideologin där vissa anses mera värda och den våldsamma bakgrunden hos vissa väljare och politiker inom partiet. Det finns liksom skillnad på KDs åsikter som (än så länge, jag håller ett öga på abortfrågan) inte skadar någon annan människa, medan SD kan mycket väl skada någon människa genom sin politik.
Yttrandefriheten är viktig och väl värd att bevaka, fram till man missköter den. Nazister och rasister har en tendens till att missköta den.

Obs, vill tillägga att jag inte tror att du har såna åsikter. Jag tycker i vanliga fall att det är också viktigt att förstå alla sidor, men det här är lite ett av fallen där jag förstår (nu) logiskt sett men inte etiskt sett så att säga.
 
Så här i sista veckan kommer DN med en text som nog kan ses som ett argument.
De röda har, och gör fortfarande, uttalat sig ganska grovt mot vinster i välfärden. Det låter ju bra att en del bolag gör stora vinter i antal kronor räknat. Även jag förfasar mig över de största. Samtidigt som jag är en varm förespråkare för valfrihet.

Nu kommer DN med den här artikeln som gör mig mer förvirrad. Om än kanske på en högre nivå?

https://www.dn.se/nyheter/sverige/fakta-i-fragan-gor-privata-foretag-i-valfarden-overvinster/

DN-prenumeration är gratis fram till valdagen.
Någon annan kanske hann före mig, men vill tyvärr påpeka att man måste ha en inloggning ändå. Artikeln är låst för utomstående.
 
Hittade en - för mig :D - intressant bild
41067995_1789931404388840_602344785029627904_n.jpg
Med vänstern då om vi (jag är kvinna och i den åldern) fick bestämma 😘
 
Jag läste lite mera på om V och deras namn idag (igår) och kände bara :love: i de flesta fallen. Roligt att någon naturorganisation faktiskt kommit fram till att V har bäst miljöpolitik av alla partier (inklusive MP), får mig att bli mycket mera peppad på att rösta på dem :up:


För övrigt så kom jag tänka på en sak idag medan jag läste .... detta är så dumt då jag är själv kvinna och feminist. Men jag fann mig själv gilla männen bland namnen mera än kvinnorna, jag googlade på namnen och läste på deras bloggar och Twitter osv. Jag funderade på om det var den gamla sociala normen om att starka kvinnor med mycket åsikter inte är "rätta" (:wtf:). Eller om kvinnliga politiker känner att de måste hela tiden vara starka och stå rakt medan männen kan visa mera mjuka sidor - och därmed bli mera omtyckta.
Grubblade lite på det..

En grej till som jag upptäckte, en av de kvinnliga namnen från V, jag fann hennes twitterkonto där hon senast skrev 2017 om att hon skulle lägga ned med Twitter på grund av allt hat hon fick :down: Så dåligt! (Av de som skrev hatet, inte henne själv) Jag tror knappast att det var logiska debattinlägg hon fick som ledde till det :meh:
 
Det här gav mig rysningar; det finns ingen gräns för hur obehagligt det här är:


"Sverigedemokraterna vill ”plocka bort” utvalda tjänstemän i regeringskansliet som ”motarbetar” partiet.
Det säger riksdagsledamoten Stefan Jakobsson i en hemlig inspelning – där han hävdar att partiet har en medhjälpare som kan ”rigga” regeringskansliet.
– Nu har jag äntligen fått ihop ett möte mellan honom och Jimmie, säger Jakobsson i inspelningen."


https://www.aftonbladet.se/a/WL5jJa
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hovbensfraktur
  • Fjordingtråden
  • Lösa benbitar

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp