Valtråd (inte Andra djur eller sytillbehör) - ändrad rubrik

Status
Stängd för vidare inlägg.
Varför tycker du att det är S som ska släppa statsministerposten om de blir största parti?
Jag förstår verkligen inte..

De är ju det parti som innerhar den nu. Hade tyckt likadant om M haft den. Att vara största parti kan inte längre vara utgångsläget för att bli statsminister. Bildas en blocköverskridande koalition kommer det troligen bli ett läge där S visserligen är största parti men där en majoritet i koalitionen inte vill ha Lövet som statsminister. Jag tycker att det är rimligast att man inom den nya koalitionen röstar på den person man finner mest lämpad. För att få igenom en blocköverskridande koalition tror jag att det är enda utvägen. Kan Lövet släppa detta fritt så kanske en blocköverskridande koalition kunde bli möjlig. För min del hoppas jag att det är viktigare än att SD får för mkt inflytande
 
De är ju det parti som innerhar den nu. Hade tyckt likadant om M haft den. Att vara största parti kan inte längre vara utgångsläget för att bli statsminister. Bildas en blocköverskridande koalition kommer det troligen bli ett läge där S visserligen är största parti men där en majoritet i koalitionen inte vill ha Lövet som statsminister. Jag tycker att det är rimligast att man inom den nya koalitionen röstar på den person man finner mest lämpad. För att få igenom en blocköverskridande koalition tror jag att det är enda utvägen. Kan Lövet släppa detta fritt så kanske en blocköverskridande koalition kunde bli möjlig. För min del hoppas jag att det är viktigare än att SD får för mkt inflytande

Men om S blir största parti, är det ju ändå flest som vill ha S i majoritet än något annat parti?
 
Men jag anar under KDs kristna rötter, skenheliga "kärnfamiljs-prat" :yuck: att de inte direkt är överförtjusta över HBTQ-personer tex. Jag tycker KD är riktigt obehagliga, visst, inte lika uppenbart våldsamma, hatiska och rent korkade som många SD-politiker och väljare. Men det är nästan mer obehagligt när det liksom lindas in mer subtilt tycker jag.
Absolut, jag gillar inte dem heller. Men jag tror att de inte är lika villiga till att ta till våld som SD kan vara (hoppas jag!). Dvs orsaka fysiska skador. Psykologiska låter jag bli att svara på, det är en annan och mycket mera svår sak att se tyvärr.
Eftersom det är ett kristet parti i botten så borde de följa 'älska din nästa' iallafall :grin:
 
De är ju det parti som innerhar den nu. Hade tyckt likadant om M haft den. Att vara största parti kan inte längre vara utgångsläget för att bli statsminister. Bildas en blocköverskridande koalition kommer det troligen bli ett läge där S visserligen är största parti men där en majoritet i koalitionen inte vill ha Lövet som statsminister. Jag tycker att det är rimligast att man inom den nya koalitionen röstar på den person man finner mest lämpad. För att få igenom en blocköverskridande koalition tror jag att det är enda utvägen. Kan Lövet släppa detta fritt så kanske en blocköverskridande koalition kunde bli möjlig. För min del hoppas jag att det är viktigare än att SD får för mkt inflytande
Men det finns ju en gång för detta?
Om S tror att de har chans att ha kvar statsministerposten så kommer det bli en riksdagsomröstning. Självklart vill S försöka få vara kvar i sin position.
Men om omröstningen visar att det inte finns förtroende så kommer ju talmannen lämna ett nytt förslag och så blir det en ny omröstning.

Det vore att svika sina väljare att göra på annat sätt.
 
Rent allmänt känns det ju som att både S och M måste svälja stoltheten och släppa tjafset kring vem som blir statsminister. Det är väl ändå underordnat, känns som vi har större problem. Personligen hade jag mkt hellre sett Kristersson än Lövet. Jag tror att Kristersson har större stöd bland väljarna också om man räknar ihop det.

MEN om vi släpper detta så kan jag ändå tycka att det är rimligt att det största partiet bildar regering och då hoppas jag att det blir en blocköverskridande sådan.
Jag ser ju hellre Löfven (:D) men i övrigt håller jag helt med dig. Jag vill ha en blocköverskridande regering. Tex att C får posten landsbygdsminister, MP miljön, L skolan osv. Nästan alla partier har sina områden där de är duktiga på, varför kan man inte samarbeta och försöka komma fram till en bra regering?

Det verkar dock som att det krävs att man låter en av de mindre partiernas partiledare bli statsminister, då varken S eller M vill låta den andra ta makten.

Eller så hoppar man helt enkelt över partiledarna och tar någon ny :p
 
Jag ser ju hellre Löfven (:D) men i övrigt håller jag helt med dig. Jag vill ha en blocköverskridande regering. Tex att C får posten landsbygdsminister, MP miljön, L skolan osv. Nästan alla partier har sina områden där de är duktiga på, varför kan man inte samarbeta och försöka komma fram till en bra regering?

Det verkar dock som att det krävs att man låter en av de mindre partiernas partiledare bli statsminister, då varken S eller M vill låta den andra ta makten.

Eller så hoppar man helt enkelt över partiledarna och tar någon ny :p
Men nu blandar du nog ihop det lite. Bara för att ex C har landsbygden som fokusfråga och L skolan så innebär ju inte det att det skulle vara okomplicerat att ge dem poster efter detta.
Det är ju statsministern som väljer ministrarna, och det är ju inte alls säkert (eller ens troligt) att ex S tycker att L är bäst på skolpolitik. Alla partier driver ju lite olika linjer i olika frågor..

Statsministern kan ju rimligen inte ge ministerposter till partier som i den frågan driver en linje som helt motsätter sig statsministerns egna parti.

Och med den logiken så skulle man ju ge SD migrationsdelen?
 
Jag vill förövrigt gärna att blocken löses upp, men jag vill definitivt inte ha en regering där alla får vara med. Regeringen internt måste ju vara överens i viktiga övergripande frågor, annats blir det nog kaos..
 
Men nu blandar du nog ihop det lite. Bara för att ex C har landsbygden som fokusfråga och L skolan så innebär ju inte det att det skulle vara okomplicerat att ge dem poster efter detta.
Det är ju statsministern som väljer ministrarna, och det är ju inte alls säkert (eller ens troligt) att ex S tycker att L är bäst på skolpolitik. Alla partier driver ju lite olika linjer i olika frågor..

Statsministern kan ju rimligen inte ge ministerposter till partier som i den frågan driver en linje som helt motsätter sig statsministerns egna parti.

Och med den logiken så skulle man ju ge SD migrationsdelen?
Huu nej :crazy:
Jag förstår vad du menar, och det var mest exempel men menar ändå att man bör fördela posterna över blockgränsen mera. Annars kommer vi aldrig ur den idiotiska blockpolitiken.
 
Huu nej :crazy:
Jag förstår vad du menar, och det var mest exempel men menar ändå att man bör fördela posterna över blockgränsen mera. Annars kommer vi aldrig ur den idiotiska blockpolitiken.
Dvs, nästa gång det blir ny regering så låter det "Ni lät oss inte vara med, så nu får ni inte vara med!" 🙄 Förr kanske det gick an mera men nu har vi SD som lurar i kanten. Någon måste få hejd på det.
Frågan är bara hur :crazy:
 
Huu nej :crazy:
Jag förstår vad du menar, och det var mest exempel men menar ändå att man bör fördela posterna över blockgränsen mera. Annars kommer vi aldrig ur den idiotiska blockpolitiken.
Krasst så är det ju bara allianspartierna som håller hårt i blockpolitiken. Vänsterpartierna går ju till val var för sig men har lätt för att samarbeta eftersom de står nära varandra i stora ideologiska frågor.
Jag tror säkert att S skulle kunna ha motsvarande samarbete med enstaka allianspartier i vissa frågor, men det är ju svårt eftersom de vägrar släppa varandra.

Med detta i bakhuvudet blir det ju helt absurt när folk beskyller S för att motverka samarbete.
 
Krasst så är det ju bara allianspartierna som håller hårt i blockpolitiken. Vänsterpartierna går ju till val var för sig men har lätt för att samarbeta eftersom de står nära varandra i stora ideologiska frågor.
Jag tror säkert att S skulle kunna ha motsvarande samarbete med enstaka allianspartier i vissa frågor, men det är ju svårt eftersom de vägrar släppa varandra.

Med detta i bakhuvudet blir det ju helt absurt när folk beskyller S för att motverka samarbete.
Jag håller med! Detta är en stark anledning till att jag fullkomligt avskyr blockpolitiken :wtf: (som enligt min åsikt uppstod bara pga de blåa insåg att de aldrig skulle vinna mot S ensamma och därmed hittade ett kryphål i lagen och samlade över halva partiutbudet :meh: Jag undrar vad de hade sagt om S hade lyckats med ett större antal partier i ett block.) S är ju största parti och de nästan utpressar dem till att ge efter för dem för "annars röstar vi inte på dig!", fastän SD står och gnider händerna bakom dem.

Men jag försöker vara lite diplomatisk för att alliansen ska våga släppa taget om varandra lite. :grin: (ovan text undantagen :angel:)
 
Jag tror det här valet blir det sista som Alliansen går till val ihop faktiskt. Om de nu inte skulle lyckas bilda regering såklart. Upplever att de har dragit åt olika håll/splittrats mer och mer de senaste åren.
 
Alltså tvi och fi fa-an.

Kommunens största parti går runt till personer med färdigkryssade valsedlar och säger att i vår kommun ska man rösta såhär.
Ett stort antal av dem som fått färdiga valsedlar gör sitt första fria val i livet. De kommer i de flesta fall från diktaturer där det bara finns ett parti att rösta på. Och så kommer de till vår kommun och ett parti säger "i vår ommun röstar man såhär".

Jag är så arg så jag skakar. Så förbannat oetiskt.

(samma parti hade en medlem som förra valet följde med bakom skärmen och "hjälpte" till....)
 
Alltså tvi och fi fa-an.

Kommunens största parti går runt till personer med färdigkryssade valsedlar och säger att i vår kommun ska man rösta såhär.
Ett stort antal av dem som fått färdiga valsedlar gör sitt första fria val i livet. De kommer i de flesta fall från diktaturer där det bara finns ett parti att rösta på. Och så kommer de till vår kommun och ett parti säger "i vår ommun röstar man såhär".

Jag är så arg så jag skakar. Så förbannat oetiskt.

(samma parti hade en medlem som förra valet följde med bakom skärmen och "hjälpte" till....)

Är det S? Det är isf ingen nyhet. Så har dom tydligen gjort i många kommuner när det handlar om påverkan av nyanlända.

MP i Botkyrka ville f ö köpa moderaternas samtycke till bygglov för en moske i utbyte mot 3000 röster till M. 🙈
 
Är det S? Det är isf ingen nyhet. Så har dom tydligen gjort i många kommuner när det handlar om påverkan av nyanlända.

MP i Botkyrka ville f ö köpa moderaternas samtycke till bygglov för en moske i utbyte mot 3000 röster till M. 🙈
Nyanlända får inte rösta. Du måste ha varit folkbokförd i Sverige tre år för att få rösta i landsting och kommun, och vara svensk medborgare för riksdagsvalet.
 
Ok enda rimliga efter valet är att det bildas en regering över blockgränserna. För det måste Lövet släppa Statsministerposten han så krampaktigt klamrar sig fast vid, trots att hans S troligen kommer att bli största parti i valet. För att det ska bli ngt samarbete måste Sossarna inse att man inom den nya koalitionen bör rösta fram en statsminister de flesta kan tänka sig, oavsett partifärg. Det kan ju inte vara meningen att statsministerposten ska stänga dörren för alla vettiga diskussioner och partiöverskridande koalitioner efter valet. Isåfall är det ju bara cirkulera och återgå till sandlådan.Tycker att det är urlöjligt att Lövet går ut och säger "ni kan få vara med i vår regering". Liksom newsflash, varken de rödgröna eller alliansen kommer vara i det läge att de kan bilda regering. Ingen kommer heller ställa upp som stödparti åt endera blocket. Man måste bara släppa det och tillsammans bilda regering.
Vi får väl se vem som är mest envis. Det finns argument för S statsminister och för en från alliansen. Alla verkar lika envisa.

Är du bundis med statsministern så du kallar honom vid smeknamn eller vill du förlöjliga honom? Det liknar flashback där man jämt kommer med nedsättande öknamn. Det säger mer om dig än den du till synes vill nedvärdera.
 
Nu har jag röstat. Velig det här valet, men det blir nog bra. Orkar inte tänka mer nu och tänker viktigast att faktiskt rösta (mot SD). Kan ju alltid ångra mig på valdagen :cautious:.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp