Valtråd (inte Andra djur eller sytillbehör) - ändrad rubrik

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kallar du alla skatter för bestraffning?

Alkoholskatt, vinstskatt på kapital, fastighetsskatt, kommunal och statlig skatt? Jag ser det absolut inte som ett straff att betala skatt.
Absolut inte, varför gör du den tolkningen? Jag anser att det i stor utsträckning är ”fel” personer som drabbas av den typen av skattehöjning.
 
Det var ju det jag skrev, att den sista biten var sanning (inga svenska bönder leder till import av råvaror), övrigt mer färgat av åsikter. :) Jag har inte skrivit att sänkt skatt på diesel är lösningen, men jag tycker heller inte att höjd skatt är det.

Ok, det var lite svårt att förstå vad du menade med vad som syftades var "det sista" och vad som var "det innan", eftersom du först beskrev landsbygdsbor och sedan bönder. Höjd skatt på diesel är ju inte lösningen på allt (jag tror överlag inte på att det finns en lösning), däremot skapar det viss styrning i vårt beteende vilket kan vara en del av ett större åtgärdspaket.
 
Nej fast man behöver kunna hålla två tankar i huvudet. Dyrare diesel resulterar i dagens situation bara ytterligare minskad svensk livsmedelsproduktion. Så krasst är det.

Men det beror på fler saker än dieselpriset. Jag påstår att lägre kostnad på diesel ökar användningen av andra fordon (än traktorer) som drivs på diesel än om kostnaden är högre, håller du med om det?
 
60 procent av de tillfrågade tyckte SD var det de helst inte ser i regering. OM det endast var möjligt att ange partier och inte "vet ej" så är det 40 procent kvar som tycker att något annat parti är värre. Ca 20 procent är ju de själva, då är det 20% kvar som tycker att något annat parti är värre. Jag gissar att ytterligare 15% är från M och KD (som angett V eller MP som värre). Och resterande 5% är spridda skurar bland resterande partier.

Edit: ajdå, tappade citatet...
 
Kollade på nån partiledardebatt där Åkesson sa nåt i stil med att om man gick en sväng och tittade hur det såg ut i Sverige och inte var nöjd så skulle man rösta på SD, om man var nöjd skulle man inte rösta på dem. Jag fattar inte ens vad han menar? Allt är inte tipptopp, men överlag är ju Sverige jättebra?
 
Hittade en - för mig :D - intressant bild
41067995_1789931404388840_602344785029627904_n.jpg
 
Kollade på nån partiledardebatt där Åkesson sa nåt i stil med att om man gick en sväng och tittade hur det såg ut i Sverige och inte var nöjd så skulle man rösta på SD, om man var nöjd skulle man inte rösta på dem. Jag fattar inte ens vad han menar? Allt är inte tipptopp, men överlag är ju Sverige jättebra?
Funkar det även sen i november? Jag brukar inte vara så nöjd över mörkret och slasket. :laugh:
 
Absolut. Men livet behöver ju kunna fungera för folk på vägen dit också. Jag är väl helt enkelt inte den som tror på att bestraffningar för folk framåt. Jag VILL inte tro på att det är vad som krävs i alla fall.

Vad tänker du är effektivt då för att man ska få folk att välja bort sådant som är bekvämt eller positivt på andra sätt för dem, men skadligt för dem själva eller andra i ett större perspektiv, utan ekonomiska styrmedel?
 
Absolut inte, varför gör du den tolkningen? Jag anser att det i stor utsträckning är ”fel” personer som drabbas av den typen av skattehöjning.

För att jag skrev att billigare skatt på ändbara drivmedel (diesel och bensin) inte är ett incitament för annat, och du svarade på mitt citat att du inte tror på bestraffningar. Vad menar du är bestraffningen om inte skatten?
 
Åh jag har lite valångest såhär nära inpå. Jag hade bestämt mig för att rösta på V, men jag vill ju rösta på Fi också! Och nu såg jag en så fin video på Gudrun när hon står och fiskar och pratar med en man och jag gillar henne verkligen!
Gah! Vill ha två röster!

Velar så mkt kring om jag vågar rösta Fi, tänk om de inte kommer över spärren.. Mem så viktigt det vore att hjälpa dem över spärren också!
 
Åh jag har lite valångest såhär nära inpå. Jag hade bestämt mig för att rösta på V, men jag vill ju rösta på Fi också! Och nu såg jag en så fin video på Gudrun när hon står och fiskar och pratar med en man och jag gillar henne verkligen!
Gah! Vill ha två röster!

Velar så mkt kring om jag vågar rösta Fi, tänk om de inte kommer över spärren.. Mem så viktigt det vore att hjälpa dem över spärren också!
Finns väl inte ens ett litet hopp om att de ska klara spärren denna gång?
 
Inte?
Jag hoppas verkligen men tycker det är så svårt. Har å andra sidan inte följt mätningarna så noga så vet inte hur de legat.

I alla mätningar jag sett har de legat väldigt långt ifrån. Känns som de flesta som röstade på dem sist och/eller funderat på att rösta på dem nu har gett upp och inte vill riskera att rösten blir "meningslös".
 
I alla mätningar jag sett har de legat väldigt långt ifrån. Känns som de flesta som röstade på dem sist och/eller funderat på att rösta på dem nu har gett upp och inte vill riskera att rösten blir "meningslös".
Ja, kollade lite mätningar nu och du har ju helt rätt. Enstaka gånger som mest på 3%..
 
Men det beror på fler saker än dieselpriset. Jag påstår att lägre kostnad på diesel ökar användningen av andra fordon (än traktorer) som drivs på diesel än om kostnaden är högre, håller du med om det?
Bor man på landsbygden så är det bensin.
Laddstolpar finns dessvärre inte i obygden och det kommer aldrig att byggas några på vägar som trafikeras av 20 fordon max per dag. (eller i mitt fall, 5)
 
Inte?
Jag hoppas verkligen men tycker det är så svårt. Har å andra sidan inte följt mätningarna så noga så vet inte hur de legat.

De fick 1% i senaste mätningen jag ser, så nej, jag tror inte det finns något hopp och jag skulle personligen aldrig våga chansa i det läget. Men i lokalval så krävs bara 2% eller 3% (beroende på antalet valkretsar i kommunen) och i landstingsvalet 3%. Så om du bor i en kommun med bara en valkrets så kan det ju vara större chans, dock är ju rösten fortfarande bortkastad om de inte kommer in.
 
Bor man på landsbygden så är det bensin.
Laddstolpar finns dessvärre inte i obygden och det kommer aldrig att byggas några på vägar som trafikeras av 20 fordon max per dag. (eller i mitt fall, 5)

Mm, bensinen är ju alldeles för billig. En resa in till stan för mig, är 150:- billigare med bil än med tåg. Helt galet. Skulle vi vara fler i bilen blir det ju ännu billigare.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Mål o Planer 2024
  • Min arga lilla hund.
  • Osäker och rädd hund

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp