Valtråd (inte Andra djur eller sytillbehör) - ändrad rubrik

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det beror på att det främst är riksdagspartierna som bevakas. Jag följer dem på facebook och ser hur Gudrun drar fram som en virvelvind över landet. Men i medierna hamnar de inte mycket, svt hade dock med henne i går morse (tror jag det var).

Jag tycker att de fick mycket mer medial uppmärksamhet förra valet, trots att de inte var något riksdagsparti då heller?
Beror det på att det var ett "nytt" parti då, och att nyhetsvärdet därför är lägre nu?
 
Jag tycker att de fick mycket mer medial uppmärksamhet förra valet, trots att de inte var något riksdagsparti då heller?
Beror det på att det var ett "nytt" parti då, och att nyhetsvärdet därför är lägre nu?
Fast de var inte nya förra valet, deras första riksdagsval var 2010.
I år undrar jag om de inte drunknat i hysterin kring regeringsbildning och sd.
 
Jag har ingen aning om vilka partier folk har valt som värsta parti. Jag tog exempel på infallsvinklar folk skulle kunna ha och som gör att det inte nödvändigtvis endast är SD som kan ha stor, negativ påverkan i större utsträckning.

Det håller jag med om. Det finns många olika saker som triggar olika människors aversion, inte bara SD även om de triggar fler i och med deras värdegrund som skiljer ut dem.

Bönderna drabbas på liknande sätt och det säger ju sig självt att om de tvingas lägga ned verksamheterna kommer vi behöva importera mer råvaror = större utsläpp. Just den sista biten är ju en sanning, det ena leder till det andra. Det innan är givetvis mer färgat av åsikter och inget som nödvändigtvis skulle ske v

Fast det är ju inte en sanning endast avhängig en hög eller låg fossilskatt. Det kan ju också lösas med att vi konsumenter prioriterar att köpa svenskt, och helst närproducerat vid säsong. Att stödja svenskt lantbruk genom sänkt skatt på diesel är ju ett väldigt trubbigt verktyg eftersom det får så stora negativa bieffekter på andra håll.
 
En av de bästa artiklar jag läst på länge, rekommenderas varmt:

"Mer står på spel än den önsketänkande delen av borgerligheten vill erkänna


bigOriginal.jpg


Vi brukade prata om att Sverigedemokraterna höll på att normaliseras. Det gör vi inte längre. Det beror på att processen till stor del är avklarad. Slutpunkten, regeringsinflytande, närmar sig.

Tålamodet har varit en stridslinje i partiet: hur lång tid ska man vänta med att tala klarspråk? Partiledningens svar har varit: lite till.

Nu verkar bedömningen delvis vara annorlunda. För en vecka sedan meddelade Sverigedemokraterna att man inte vill se en enda kvotflykting i Sverige.
Debatten har kantrat. SD har vittring på platsen som landets största parti. Det radikala som man tidigare har tvingats hålla tillbaka sipprar allt oftare fram.

Jan-Werner Müller, professor i statsvetenskap vid Princeton och författare till "Vad är populism?", har sammanfattat den för borgerligheten kanske viktigaste läxan när valet snart mynnar ut i ovisshet (Financial Times 8/2 2017):

”Ingenstans har populister vunnit majoritet utan samarbete med etablerade konservativa politiker."

Hela här: https://www.dn.se/ledare/signerat/a...ankande-delen-av-borgerligheten-vill-erkanna/
 
Det håller jag med om. Det finns många olika saker som triggar olika människors aversion, inte bara SD även om de triggar fler i och med deras värdegrund som skiljer ut dem.

Fast det är ju inte en sanning endast avhängig en hög eller låg fossilskatt. Det kan ju också lösas med att vi konsumenter prioriterar att köpa svenskt, och helst närproducerat vid säsong. Att stödja svenskt lantbruk genom sänkt skatt på diesel är ju ett väldigt trubbigt verktyg eftersom det får så stora negativa bieffekter på andra håll.
Det var ju det jag skrev, att den sista biten var sanning (inga svenska bönder leder till import av råvaror), övrigt mer färgat av åsikter. :) Jag har inte skrivit att sänkt skatt på diesel är lösningen, men jag tycker heller inte att höjd skatt är det.
 
Det håller jag med om. Det finns många olika saker som triggar olika människors aversion, inte bara SD även om de triggar fler i och med deras värdegrund som skiljer ut dem.



Fast det är ju inte en sanning endast avhängig en hög eller låg fossilskatt. Det kan ju också lösas med att vi konsumenter prioriterar att köpa svenskt, och helst närproducerat vid säsong. Att stödja svenskt lantbruk genom sänkt skatt på diesel är ju ett väldigt trubbigt verktyg eftersom det får så stora negativa bieffekter på andra håll.

Tror du bönderna kör mer traktor om dieseln blir billigare?
 
Angående MP, ledsen men du tappade mig där :o Menar du att folk kan ha valt MP som "värsta" parti ovanför SD? Sen skrev du att det skulle påverka miljön negativt, vilket borde väl vara något som MP inte vill. Blev lite förvirrad där 😅
SD väljarna väljer definitivt alla andra partier som värsta parti föra SD och troligen en hel del KD och M kan tänkas lägga sin röst på MP.
 
"Löfven beredd leda koalitionsregering

Publicerad: Igår 21.14
Socialdemokraterna står till förfogande för att leda en koalitionsregering, om inget av blocken får egen majoritet. Det skriver statsminister Stefan Löfven (S) på DN Debatt.
"Alternativet är att ge makt till Sverigedemokraterna, ett rasistiskt parti med nazistiska rötter. Det kommer jag aldrig att medverka till", skriver Löfven och fortsätter:
"Vi socialdemokrater kommer inte att samarbeta med eller göra oss beroende av Sverigedemokraterna".
Löfven pekar på att regeringen lyckats sluta 26 blocköverskridande överenskommelser om bland annat energipolitiken, försvaret och klimatet. Det visar, anser han, att partierna i riksdagen är beredda att samarbeta för Sveriges bästa.
Löfven hänvisar till regeringskrisen hösten 2014, då SD fällde regeringens budget. Redan då hade ett blocköverskridande samarbete varit att föredra, anser han."

http://tt.omni.se/d3a3cdbed1113343b9addda72bf7e16cefead3c2

Så Stefan Löfven ”står till förfogande” att leda en regering där alla röstar på honom?

Himla generöst alltså :grin:
 
Jag har ingen aning om vilka partier folk har valt som värsta parti. Jag tog exempel på infallsvinklar folk skulle kunna ha och som gör att det inte nödvändigtvis endast är SD som kan ha stor, negativ påverkan i större utsträckning.

Jag är personligen inget fan av MP, just för att de driver storstadspolitik och resten glöms bort. Jag tycker att de har helt fel approach och börjar i fel ändar, utan att jag drabbas personligen (det är t.ex både billigare och går snabbare för mig att ta lokaltrafiken än bil där jag bor, så jag äger inte ens någon bil). Men de som redan har det lite sämre ställt och bor på landet och är beroende av bilen får det inte direkt lättare att få pengarna att räcka till. Bönderna drabbas på liknande sätt och det säger ju sig självt att om de tvingas lägga ned verksamheterna kommer vi behöva importera mer råvaror = större utsläpp. Just den sista biten är ju en sanning, det ena leder till det andra. Det innan är givetvis mer färgat av åsikter och inget som nödvändigtvis skulle ske vid MP-makt, men precis som att alla inte ser det scenariot så ser antagligen inte alla heller scenariot du ser med SD vid makten.

Hänger du med på vad jag menar då? Min poäng är att vid såna typer av undersökningar (eller där det rapporteras om politik över huvud taget) är det en klar fördel att inte bara förkasta resultat eller åsikter som ”fel” eller skit, utan jag tror man tjänar en hel del på att försöka se andras vinklar på saken.

Vad gäller mina åsikter om MP är jag övertygad om att de är jättebra att ha i vissa kommuner samt i EU, men jag tycker personligen inte att de hör hemma i riksdagen med nuvarande politik.
Ja jag tror det. Jag är dock en stadsbo så jag tycker att SD är ett starkare hot än MP, men det är min personliga åsikt.
 
SD väljarna väljer definitivt alla andra partier som värsta parti föra SD och troligen en hel del KD och M kan tänkas lägga sin röst på MP.
Ja SD-väljarna räknade jag inte med, de förstår jag väljer andra partier. Men att man väljer MP som värsta parti framför SD, det var den biten som jag inte riktigt förstod. Nu förstår jag nog bättre men jag håller fortfarande inte riktigt med om vilket som är största hotet antar jag.
 
I år undrar jag om de inte drunknat i hysterin kring regeringsbildning och sd.
Jag tycker allting har drunknat i det du tar upp. Tragiskt :mad:
Det finns inte ett enda parti eller media som pratar om de tidigare typiska valfrågorna såsom vård, skola, omsorg och arbetslöshet. Det har hamnat helt i periferin eller så kanske det inte är relevant längre :cautious:

Edit* såg efteråt att du skapat en hel tråd om detta :o
 
Fast de var inte nya förra valet, deras första riksdagsval var 2010.
I år undrar jag om de inte drunknat i hysterin kring regeringsbildning och sd.

Ja, därav "". Det känns, för mig som vanligt svensson-insatt, som att det var först förra valet de fick mycket uppmärksamhet.
Jag tror du har rätt i att de drunknat i annat i år, helt enkelt.
 
Ja SD-väljarna räknade jag inte med, de förstår jag väljer andra partier. Men att man väljer MP som värsta parti framför SD, det var den biten som jag inte riktigt förstod. Nu förstår jag nog bättre men jag håller fortfarande inte riktigt med om vilket som är största hotet antar jag.
Alla har inte samma åsikt som du. M och Kd är inte helt negativa till samarbete med SD, det tyder på att de inte generellt har SD som värsta parti.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Årets foderstater
  • Lösa benbitar
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp