Valtråd (inte Andra djur eller sytillbehör) - ändrad rubrik

Status
Stängd för vidare inlägg.
Resultatet för V+MP+S vs L+M+C+KD är ju endast intressant om de kan utgöra regeringsalternativ i just de konstellationerna. Den dagen man bryter upp blocken och inleder andra förhandlingar är det förtvivlat ointressant vad de tidigare blocken hade för resultat. Det är där jag tycker Stefan Löfven gjort ett stort snedtramp senaste veckan.

Menar man allvar med att stänga ute SD från inflytande så ska ingen stänga en enda dörr som innebär just det, på förhand, innan vare sig valresultat eller förhandlingar påbörjats eller finns.
Men att Allianspartierna säger samma sak är helt okej?
 
Såklart kan andra ämnen vara viktigare för folk än invandringen. Men problemet med SD är dock inte invandringen, utan att de sprider rasism och intolerans i samhället.
Det är en personlig åsikt egentligen, men det känns väldigt viktigt i dagens samhälle både i Sverige och i världen. Vi vet ju inte vad denna högerextremism kommer att leda till.
Beror kanske på om man är pragmatisk och/eller vill i första hand se om sin egen stuga så att säga.
Nja, intolerans och rasism spreds innan också, det var ju därför SD blev stora, snarare än tvärtom, skulle jag säga.

Sen har MP fått väldigt stort inflytande de senaste åren, något man kanske räknar med att SD inte skulle få i samma utsträckning med samma andel i en regering. Så det finns ju mycket som kan spela in annat än att man är positiv till SD. Att man har andra perspektiv på saker handlar inte alltid om att man i första hand vill se om sin egen stuga. En död svensk landsbygd skulle ju innebära att vi behöver importera råvaror i större utsträckning, vilket påverkar miljön negativt. Så det borde väl i allra högsta grad ses som en viktig fråga.
 
Usch vet fortfarande inte vad jag ska rösta på. Jag hade bestämt mig men så gav partiet ett vallöfte som jag tycker är idiotiskt. Det lockar säkert vissa men för mig är det en enkel lösning på ett komplicerat problem som kostar mycket pengar att genomföra och som dessutom cementerar ett redan existerande problem :arghh:.
 
Jag fick klagomål för mitt politikerförakt tidigare, men ju närmare valdagen vi kommer, desto mer känner jag mig sugen på att låta någon valfri femåring leda landet istället.
 
Nja, intolerans och rasism spreds innan också, det var ju därför SD blev stora, snarare än tvärtom, skulle jag säga.

Sen har MP fått väldigt stort inflytande de senaste åren, något man kanske räknar med att SD inte skulle få i samma utsträckning med samma andel i en regering. Så det finns ju mycket som kan spela in annat än att man är positiv till SD. Att man har andra perspektiv på saker handlar inte alltid om att man i första hand vill se om sin egen stuga. En död svensk landsbygd skulle ju innebära att vi behöver importera råvaror i större utsträckning, vilket påverkar miljön negativt. Så det borde väl i allra högsta grad ses som en viktig fråga.
Sant men jag vill ändå påstå att SD hjälpte till med att sprida den till den vanliga Svensson så att säga. Förr höll det sig nog mera inom sina kretsar, men nu med "finare och vårdat" språk så faller folk lättare för det. Det har blivit mera tolerant för sådana åsikter i samhället tack vare den politiska aktiviteten.

Angående MP, ledsen men du tappade mig där :o Menar du att folk kan ha valt MP som "värsta" parti ovanför SD? Sen skrev du att det skulle påverka miljön negativt, vilket borde väl vara något som MP inte vill. Blev lite förvirrad där 😅
 
Jag fick klagomål för mitt politikerförakt tidigare, men ju närmare valdagen vi kommer, desto mer känner jag mig sugen på att låta någon valfri femåring leda landet istället.
Det finns många barn med fina tankar om hur man ska ta hand om varandra, så jag kan vara böjd till att hålla med dig lite där :grin:
 
Har det inte varit otroligt tyst från F! i detta valet?
Jag tror knappt att jag läst någon artikel som rör deras politik.
 
Har det inte varit otroligt tyst från F! i detta valet?
Jag tror knappt att jag läst någon artikel som rör deras politik.
Det beror på att det främst är riksdagspartierna som bevakas. Jag följer dem på facebook och ser hur Gudrun drar fram som en virvelvind över landet. Men i medierna hamnar de inte mycket, svt hade dock med henne i går morse (tror jag det var).
 
Sant men jag vill ändå påstå att SD hjälpte till med att sprida den till den vanliga Svensson så att säga. Förr höll det sig nog mera inom sina kretsar, men nu med "finare och vårdat" språk så faller folk lättare för det. Det har blivit mera tolerant för sådana åsikter i samhället tack vare den politiska aktiviteten.

Angående MP, ledsen men du tappade mig där :o Menar du att folk kan ha valt MP som "värsta" parti ovanför SD? Sen skrev du att det skulle påverka miljön negativt, vilket borde väl vara något som MP inte vill. Blev lite förvirrad där 😅
Jag har ingen aning om vilka partier folk har valt som värsta parti. Jag tog exempel på infallsvinklar folk skulle kunna ha och som gör att det inte nödvändigtvis endast är SD som kan ha stor, negativ påverkan i större utsträckning.

Jag är personligen inget fan av MP, just för att de driver storstadspolitik och resten glöms bort. Jag tycker att de har helt fel approach och börjar i fel ändar, utan att jag drabbas personligen (det är t.ex både billigare och går snabbare för mig att ta lokaltrafiken än bil där jag bor, så jag äger inte ens någon bil). Men de som redan har det lite sämre ställt och bor på landet och är beroende av bilen får det inte direkt lättare att få pengarna att räcka till. Bönderna drabbas på liknande sätt och det säger ju sig självt att om de tvingas lägga ned verksamheterna kommer vi behöva importera mer råvaror = större utsläpp. Just den sista biten är ju en sanning, det ena leder till det andra. Det innan är givetvis mer färgat av åsikter och inget som nödvändigtvis skulle ske vid MP-makt, men precis som att alla inte ser det scenariot så ser antagligen inte alla heller scenariot du ser med SD vid makten.

Hänger du med på vad jag menar då? Min poäng är att vid såna typer av undersökningar (eller där det rapporteras om politik över huvud taget) är det en klar fördel att inte bara förkasta resultat eller åsikter som ”fel” eller skit, utan jag tror man tjänar en hel del på att försöka se andras vinklar på saken.

Vad gäller mina åsikter om MP är jag övertygad om att de är jättebra att ha i vissa kommuner samt i EU, men jag tycker personligen inte att de hör hemma i riksdagen med nuvarande politik.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Färg
  • Min arga lilla hund.
  • Osäker och rädd hund

Hästrelaterat

  • Årets foderstater
  • Lösa benbitar
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp