Ascot, (som var mkt framåt redan som valp, på nivån att han gärna hade gått egna utflykter redan som 9 veckors valp,) kissade och bajsade länge bara i trädgården. Promenader var alltid jättekul även som valp men det var så mkt dofter och saker att titta på så det lång tid innan han började framförallt bajsa men även kissa utanför trädgården. Han glömde typ bort att "gå på toa" när det fanns annat spännande omkring. På samma sätt var det delvis i trädgården den allra första veckan hemma, trädgården var spännande och behövdes utforskas.En annan lösning är att så småningom när hans kondis blir bättre och han växer till sig så gör vi våra promenader längre bort från huset, upp i skogen. Om han "tappar kontakten" med bostaden så törs jag nog släppa honom.
Det går en 70-väg med tidvis tung trafik vid huset så jag kommer inte att låta honom gå lös och riskera att han drar. Det kommer senare när/om han blir säkrare med inkallning och att hålla sig intill mig.
Blev lite långt men jag skulle rekommendera toabesök i trädgården endast och sen se promenader som aktivitet/upptäcksturer där man inte ska förvänta sig toabesök.