Valpvedermödor

Jag badade honom igår. Han luktade ju "kennel" så till den milda grad att det var lite äckligt att ha honom i famnen. Kort sagt - han stank.

Efter det blev han som en ny hund. Märkligt sammanträffande, eller så betydde det något at tvätta bort flocken och det förra hemmet från honom.

Igår kväll lekte han spontant. Och han fick en annan kroppshållning. Inte så undergiven.

Men så kom dagens motgång :D Det har kommit lite blötsnö inatt så det vedervärdiga utomhuset var vitt, kalltoch blött. Inte alls i hans smak. Så jag har bogserat, lockat och puttat runt en ungherre på förmiddagens promenad. Han är inte glad över sakernas tillstånd. Det är otäckt i utomhuset.

Det är lite nervöst att ha en icke rumsren herre i huset när man har trägolv. Jag tillbringar orimligt mycket tid med att hålla koll på var han är och vad han gör. :(

Jag badade honom igår. Han luktade ju "kennel" så till den milda grad att det var lite äckligt att ha honom i famnen. Kort sagt - han stank.

Efter det blev han som en ny hund. Märkligt sammanträffande, eller så betydde det något at tvätta bort flocken och det förra hemmet från honom.

Igår kväll lekte han spontant. Och han fick en annan kroppshållning. Inte så undergiven.

Men så kom dagens motgång :D Det har kommit lite blötsnö inatt så det vedervärdiga utomhuset var vitt, kalltoch blött. Inte alls i hans smak. Så jag har bogserat, lockat och puttat runt en ungherre på förmiddagens promenad. Han är inte glad över sakernas tillstånd. Det är otäckt i utomhuset.

Det är lite nervöst att ha en icke rumsren herre i huset när man har trägolv. Jag tillbringar orimligt mycket tid med att hålla koll på var han är och vad han gör. :(
En kompis jag kände för många år sedan köpte en valp uppvuxen i kennel som nog aldrig varit ute i hela sitt korta liv. Det var vinter fortfarande när hon tog hem den och hela våren var ett elände, hundrackaren vägrade göra sina behov om den inte hade snö! Den lärde sig till slut naturligtvis, men de kan vara envisa de små liven.

Skönt ändå med en liten hund, mina bestar drar in mängder med skit på mina trägolv när det är blött och lerigt ute och de härjar ordentligt med varandra utomhus. :meh:

Vilka enorma krav vissa har på hundar. Om hunden bott 5 månader på kennel är det inte ett dugg konstigt att den är lite försiktig och till och med trött av omställningen att flytta. Förstår inte hur man över internet kan få det till att den lilla valpen har ett dåligt psyke. Hälften av mina valpar har varit försiktiga hälften har varit rena as direkt. Alla är vuxna stabila glada hundar. Låt valpen landa i sitt nya hem 🥰

Vilka enorma krav vissa har på hundar. Om hunden bott 5 månader på kennel är det inte ett dugg konstigt att den är lite försiktig och till och med trött av omställningen att flytta. Förstår inte hur man över internet kan få det till att den lilla valpen har ett dåligt psyke. Hälften av mina valpar har varit försiktiga hälften har varit rena as direkt. Alla är vuxna stabila glada hundar. Låt valpen landa i sitt nya hem 🥰
Jag tycker det är en klar skillnad mellan att vara försiktig och avvaktande och att vara rädd.

Försiktig och osäker är det fullt naturligt att vara. Rädd är lite på en annan bana.
Men jag avvaktar tills vidare. Med lite tur och hårt arbete går det över.

Jag tycker det är en klar skillnad mellan att vara försiktig och avvaktande och att vara rädd.

Försiktig och osäker är det fullt naturligt att vara. Rädd är lite på en annan bana.
Men jag avvaktar tills vidare. Med lite tur och hårt arbete går det över.
Du behöver nog inte ha så bråttom helt enkelt låt valpen landa, få hundar är ju så på som flattar faktiskt :)

Varför skulle jag inte ha höga krav på det i princip viktigaste (förutom hälsan)?
Jag vill ha en hund som är lätt i vardagen och som har kapacitet att komma långt i flera grenar och är tillgänglig och hanterbar. Jag skulle därför aldrig ta hem en hund, valp som vuxen, som beskrivs som rädd och försiktig redan hos uppfödaren.
Jag har omplacerat en hund vid 1 års ålder för att den en del mentala brister som jag inte ansåg vara kompatibla med de mål jag hade för oss två, men i det hem hunden bor nu är de mentala bristerna absolut inga hinder då nuvarande ägare hade helt andra krav och mål för sitt hundägande än vad jag hade.

Varför skulle jag inte ha höga krav på det i princip viktigaste (förutom hälsan)?
Jag vill ha en hund som är lätt i vardagen och som har kapacitet att komma långt i flera grenar och är tillgänglig och hanterbar. Jag skulle därför aldrig ta hem en hund, valp som vuxen, som beskrivs som rädd och försiktig redan hos uppfödaren.
Jag har omplacerat en hund vid 1 års ålder för att den en del mentala brister som jag inte ansåg vara kompatibla med de mål jag hade för oss två, men i det hem hunden bor nu är de mentala bristerna absolut inga hinder då nuvarande ägare hade helt andra krav och mål för sitt hundägande än vad jag hade.
Jag menar krav som i krav på denna valp över internet. Ingen här vet om den är rädd bara för ta beskrivit den på ett visst sätt. Det är bara det jag menar inget annat. Självklart ska en hund inte vara RÄDD.

Det här kanske hör till en egen tråd?
Känns tråkigt att solka ner @tantens valplycka med sådana här inlägg.

Det här kanske hör till en egen tråd?
Känns tråkigt att solka ner @tantens valplycka med sådana här inlägg.
Jag solkar inte ned någonting och har inget behov av att starta en ny tråd. Det jag beskrev i mitt inlägg var ju dessutom att en hund inte passar alla, då alla har olika liv, mål och krav. Det som är viktigt för mig struntar en annan i.

Tycker @tanten verkar ha koll på läget :)

Hur överlever man fram till rumsrenhet utan att bli galen och flintskallig?
Kissandet börjar arta sig men att bajsa ute är inte helt enkelt. Det kommer en stund efter att vi gått in. Trots att jag försökt vara så tråkig som möjligt efter promenad och lek.

Suck. Som sagt, valpvedermödor.

Kissandet börjar arta sig men att bajsa ute är inte helt enkelt. Det kommer en stund efter att vi gått in. Trots att jag försökt vara så tråkig som möjligt efter promenad och lek.

Min ena bajsade inne på morgonen väldigt länge. Vägrade bajsa ute och så fort man kommit in låg där en hög på dörrmattan :cool: Hon slutade kissa inne långt innan det. Det gav sig av sig själv till slut, men hon var över 6 månader minns jag.

Går ni på promenader eller släpps han bara i trädgården? Tänker att han kanske blir mer motiverad att bajsa ute om han har något att markera, finns ju massa spännande dofter där andra hundar rastas :)

Går ni på promenader eller släpps han bara i trädgården? Tänker att han kanske blir mer motiverad att bajsa ute om han har något att markera, finns ju massa spännande dofter där andra hundar rastas :)
Jag promenerar, men inte så himla långt. Vi har ett par åkrar intill huset som vi går runt. Till hans förtret. Utomhuset är inte hans favoritplats.

Jag släpper honom inte eftersom jag inte har staket runt tomten och jag inte litar på att han inte blir rädd för något och bara sticker. Så han går i koppel hela tiden.

Han är snart 5 månader och jag han har inte könsdrift nog för att markera än. Han hittar massor av spännande dofter hela tiden. De hindrar honom mest från att hinna göra något. :)

Jag kommer att utöka promenderna men än så har jag tagit det försiktigt, för han har inte kondis och han är så ung.

Jag promenerar, men inte så himla långt. Vi har ett par åkrar intill huset som vi går runt. Till hans förtret. Utomhuset är inte hans favoritplats.

Jag släpper honom inte eftersom jag inte har staket runt tomten och jag inte litar på att han inte blir rädd för något och bara sticker. Så han går i koppel hela tiden.

Han är snart 5 månader och jag han har inte könsdrift nog för att markera än. Han hittar massor av spännande dofter hela tiden. De hindrar honom mest från att hinna göra något. :)

Jag kommer att utöka promenderna men än så har jag tagit det försiktigt, för han har inte kondis och han är så ung.
Du har svaret på varför han bajsar inne i dit eget svar.Han är inte koppelvan,kan du göra en kompostinhägnad/eller slå ihop några plank o nät att släppa honom i så skiter han nog ute.

Du har svaret på varför han bajsar inne i dit eget svar.Han är inte koppelvan,kan du göra en kompostinhägnad/eller slå ihop några plank o nät att släppa honom i så skiter han nog ute.
En annan lösning är att så småningom när hans kondis blir bättre och han växer till sig så gör vi våra promenader längre bort från huset, upp i skogen. Om han "tappar kontakten" med bostaden så törs jag nog släppa honom.

Det går en 70-väg med tidvis tung trafik vid huset så jag kommer inte att låta honom gå lös och riskera att han drar. Det kommer senare när/om han blir säkrare med inkallning och att hålla sig intill mig.

Om du rastar honom i trädgården i koppel? Dvs alltså inte går någon promenad alls i syfte att han ska bajsa. Tycker det kan vara rätt vanligt att valpar (även äldre valpar) helst bara vill bajsa på ett enda känt ställe. Någonstans där de är trygga och som är hemma. Man går då till samma ställe i trädgården varje gång. När sedan valpen blir tryggare och äldre så blir promenaderna mer i rastningsyfte.

Liknande trådar

Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
870
Senast: Blyger
·
Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 207
Senast: Nota
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 536
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 576
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?