Valppassning?

iNHALE

Trådstartare
Har en liten fundering som mest riktar sig till er som arbetar heltid och antingen bor ensamma eller med en partner som har samma arbetstider som er.

Hur gör ni när ni köper valp när det kommer till passning av valpen och ni dessutom har ett jobb som ska skötas?

Vet att en del låter det sammanfalla med semestern och sen förväntar sig att valpen ska kunna vara hemma själv efter det, men det låter över lag som en jäkligt dålig idé i mina öron.

Hur gör ni/hur har ni gjort när era var små? Det är ju inte direkt så att man kan ta ut föräldraledighet för en hund.

Min sambo köpte sin när han för tillfället var arbetslös, sen när hon var lite äldre började hon på hunddagis :)

Köpte min när hon vart 5-6 månader. Fick vara hos en kompis om dagarna med andra hundar mot ersättning. Flexade lite så vi minimera borta tiden. Nu förtiden så bor hon med matte (är separerad) och går på hunddagis. Dock inte valp längre. Men dom hämtar några timmar in på morgonen. Och lämnar under eftermiddagen. Fungerar kanon då hon ligger bara och sover hela förmiddagarna endå. Plus hon blir aktiverad så man inte har en överenergisk hund när man kommer hem ( Men endå ork och driv för träning och aktivitet )

I övrigt är jag i samma sits. Tittar på skaffa egen vovve. Och funderar hur jag skulle göra med valp. Men tills dess tjatar jag på jobbet att få ha med mig vovve där. (Kontors landskap så inte helt lätt hehe )

Jag studerade när jag fick hem min senaste valp. Egentligen på distans men eftersom jag skulle göra exjobbet då så var det ca 1 vecka han hann vara hemma innan jag behövde pendla 2h om dagen. Då så fick han vara hos sin "mormor", min mamma. Sen när skolan var slut började jag jobba och då fortsätte han vara hos min mamma eftersom hon kan ha med hund på jobbet. Nu studerar jag igen så nu är han hemma med mig. Han är 6 månader nu. Sambon pluggade på annan ort så vi fick lösa det såhär!
Förra hunden så var jag arbetslös så jag var hemma med honom tills han var ca 6 mån, sedan började jag skolan och då var han hos min mamma eller lillebror.

Nu jobbar jag bara halvtid dvs Max 4 timmar dagen sedan studerar jag men jag fick ju hem min valp bara för en och en halv vecka sedan. Hade jag kunnat bestämma hade jag naturligtvis tagit hem valpen två månader tidigare medans jag var sjukskriven men går inte riktigt att bestämma när valpen ska födas :p och tyvärr var det inte riktigt lämpligt att ta ledigt första veckan på nya jobbet:angel:

Jag får nu istället lösa "barnvakt" dag för dag men har två barnvakter att variera imellan. Den ena är arbetslös och den andra jobbar skift så det har funkat bra, första veckan fick barnvakterna komma hem till oss så att valpen skulle känna sig ordentligt hemma här. Och har det varit någon timme som inte kunnat täckas upp så har hon fått sovit i min bil ( där hon är helt trygg och vill vara) och jag har helt sonika fått springa ut ofta och kolla till henne.

Detta är dock inte den ultimata lösningen för en sådan liten valp så hade valpen varit de minsta otrygg hade jag nog fått lov att vara ledig på nått vis och betydligt senare fått löst det med barnvakter som jag gör nu. Jag har dock haft väldig tur att hon är så trygg och är glad bara hon får sin mat :p
Min plan är att hon ska fortsätta vara med barnvakter till vi gradvis kan vänja henne att vara i hundgård/ensam inne men vi skyndar extremt långsamt. Ensam inne har hon varit medans jag duschar typ och då har jag ändå dörren på glänt och hundgården har hon bara varit när hon själv valde att gå dit med de andra hundarna och då gick jag bara ett varv runt huset innan jag tog ut henne så hon inte skulle hinna börja sakna mig.
Valpen är i dag 10 veckor.

Min senaste fick jag när jag skrev exjobb och pluggade på distans. Så jag var hemma en hel termin.
Den innan hade min mamma med på jobbet, funkade väldigt bra det med.

Jag hade sparat semester och var hemma drygt sju veckor efter att vi hämtat vår valp. När jag och min sambo började jobba var valpen hos min svärmor som hade egna hundar.

Jag jobbar hemifrån så det har aldrig varit något problem, däremot har jag haft svägerskans valpar när de har varit små och inte kunnat vara själva hemma.

Min pappa var och är arbetslös, så ha fick sköta hund medan min var liten. Sen jobbade jag skift också, så jag var hemma rätt mycket mitt på dagarna.

Min kompis och en granne passade också ibland. De har också hundar.

Verkar som att barnvakt är det vanligaste alternativet.

Hur gamla har era valpar varit när ni börjat lämna dem hos barnvakt om dagarna?

Med valpen vi har nu har vi så har vi en månads semester var att ta ut som vi turas om att ta och samtidigt "skolar" vi inom honom hos samma dagmatte och daghusse som den vuxna hunden går hos. Vid 4 månader räknar vi med att valpen och den vuxna hunden ska vara hos hundvakt heltid på dagarna. Det var i den åldern som jag tycket att kommunikationen började fungera bra och de vassa tänderna började lossna.

Hade sparat semester och tog ut 5 veckor när valpen kom. När jag började jobba igen har hon antingen vart med på jobbet eller haft nattmatte.

Var arbetslös när jag köpte, sen har husse varit arbetslös ett tag, och då han jobbat jobbat skift vilket jag oxå gör så ofta så går vi om varann så det bara blir en kort stund, om det kör ihop sig så har jag världens bästa pappa som tycker väldigt bra om min lilla fjant! Nu blir han iofs snart 2 år och kan vara ensam några timmar iallafall men jag vill helst hålla det på ett minimum!

Vi bestämde oss lite impulsivt att ta en valp och jag hade ingen semester alls planerad. Min sambo är lantbrukare så valpen har från första dagarna fått vara med honom på jobbet. Vissa dagar har min mamma kommit och varit hemma hos oss för att avlasta sambo då i början när valpis inte kunde lämnas alls. Han har dock snabbt fått bli trygg med att lämnas i en hage tillsammans med vår vuxna hund kombinerat med att han hänger med husse på jobbet sålänge det inte utförs något arbete som skulle vara farligt eller olämpligt för valpen.
Nu är han 12 veckor och han och den vuxna hunden kan lämnas själva i vårt hus iallafall någon timma om det behövs och han har heller inga problem med att vara en stund i bilen eller liknande.

Om min sambo inte kunnat ha honom hade jag skaffat valpvakt ganska direkt.

Har en liten fundering som mest riktar sig till er som arbetar heltid och antingen bor ensamma eller med en partner som har samma arbetstider som er.

Hur gör ni när ni köper valp när det kommer till passning av valpen och ni dessutom har ett jobb som ska skötas?

Vet att en del låter det sammanfalla med semestern och sen förväntar sig att valpen ska kunna vara hemma själv efter det, men det låter över lag som en jäkligt dålig idé i mina öron.

Hur gör ni/hur har ni gjort när era var små? Det är ju inte direkt så att man kan ta ut föräldraledighet för en hund.

Jag hämtade min när hon var precis 5 månader. Jag kunde inte ta ut någon ledighet alls men nu har jag haft turen och fördelen att få ha med mig hunden på jobbet (jobbar på mjölkgård så inte helt ovanligt att få det) så jag hämtade henne på söndagen och på måndagen följde hon med till jobbet. Inte helt optimalt, helst hade jag velat ha åtminstone ett par dagar ledigt men nu blev det inte riktigt som planerat utan fick hämta henne på söndagen istället för innan helgen. Det lät inte som ett alternativ i trådstarten att ta med till jobbet så kanske inte till så mycket hjälp men det var så jag gjorde. Hon kan inte vara med mig hela tiden då jag jobbar dock så hon fick från dag 1 lära sig att vara ensam kortare stunder i sin valphage, visst protesterade hon i början men efter ca en vecka var hon van och går bara och lägger sig:)

Kanske kan det vara ett alternativ att ta en äldre valp om man inte kan vara ledig en lång period? jag hade gärna tagit en yngre valp men det kändes inte alls som jag hade förutsättningar för det iom att jag bor själv och inte har så många som kan passa henne åt mig om det skulle vara något. Kände heller inte att jag hade tiden till t.ex. rumsrenhet träning och allt som blir med en yngre just denna perioden i mitt liv, kanske nästa gång passar bättre för en yngre.:) En äldre valp klarar ju trots allt lite bättre att bara "hänga med" direkt.

Tack för svar. Nä att ta med till jobbet lär nog inte vara ett alternativ. Dem jobben som är aktuella för mig är alla kontorsjobb och det brukar sällan funka att ha en hund i en kontosmiljö, möjligen om sagt kontor redan är i en "djurmiljö" sas.

Det trista är att jag inte har några släktingar på nära håll, båda mina föräldrar flyttar till Portugal nästan precis samtidigt som jag flyttar hem och resten av släkten bor uppe i norrland :p Man får väl se till att skaffa sig lite nya vänner nära omkring.

Jag är bara nyfiken, ni som menar att ni inte kan ha med hunden för att ni jobbar på kontor - vad menar ni då? Jag tänker att just kontor är den optimala arbetsplatsen att ha hund på? Arbetar man hemma hos människor, på sjukhus eller andra "institutioner" går det ju inte. Men kontor...? Eller menar ni öppna kontorslandskap, där man inte har egna rum?

De jag känner som har med hunden till jobbet har faktiskt alla just kontorsjobb.

Jag personligen menar öppna kontorslandskap. Det kan finnas många med allergier och likande som inte lär bli så glada om det plötsligt finns pälsdjur i lokalen.

Jag jobbar på kontor och har eget rum men hundar är förbjudna i hela huset. Annats hade det kunnat fungera att ha med hundarna på jobbet för mig.

@iNHALE När jag skaffade Alice var hon visserligen 1 år, men kunde inte vara ensam hemma, så när jag gick på praktik (pluggar distans annars) så fick jag hitta en dagmatte till henne. Hittade en kvinna på nätet som var dagmatte och det funkade jättebra där! Jag var såklart där innan och träffade henne och så, och hon var helt perfekt för oss! Så även om man inte har familj/vänner i närheten så går det att hitta hundvakt :)

Liknande trådar

Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 435
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 561
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 940
Senast: Farao
·
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
3 504
Senast: alicegard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar