Valpkurs, hur gammal..

saddi

Trådstartare
Hoppar in på hund och ställer en liten fråga, kanske är dags för en ny familjemedlem här under sommaren så hoppas ni kan svara :laugh:

Hur gammal bör valpen vara när man börjar en valpkurs?

Sv: Valpkurs, hur gammal..

När jag gick valpkursen var Wilton 6 mån. Det tycker jag var en bra ålder. Vi hade tränat lite saker hemma, han kunde sitt och ligg och vi hade övat upp kontakten och han kom på inkallning osv. På valpkursen gick vi sedan igenom mycket av det här igen, men nu fick vi då träna med lite störningsmoment.

Några andra deltagare på valpkursen hade alldeles alldeles för unga hundar (ca 3 mån) och de fick nog inte ut lika mycket av kursen. Hundarna hade i vissa fall inte kläm på sitt namn, de var inte koppeltränade och ett par av dem sov mest hela kursen... :rofl: Matte/Husse kunde ju hänga med och träna senare men det är såklart lite trist.

Det är olika på de olika brukhundsklubbarna

min mamma har en labrador hane född 29 jan 08
Hon ville gå valp kurs.
Då startade 1 kurs när han va 11 veckor. Lite tidigt tyckte mamma. Hunden hade inte fått sina sprutor.
Då började hon leta runt till komunerna intill.
En hade kurs för valpar 8- 16 veckor
En där fick dom ej va äldre än 4 mån. max 4 mån.
Hon fick tjata sig in där. Då henes är 4,5 ca då.
9 juni 08.
Och en del va fulla.
Så de har inte samma åldersgräns på de olika ställena

På våran klubb måste den fått all vacc. så det blir väl ca 4 månader...(rätt mig om jag har fel!)

Dock är det ju en sak man måste känna in själv också, de är alltid bra att miljöträna tidigt, men man ska ju inte kräva att hunden lär sig precis allt på kursen under den korta tiden, de är ju olika från individ till individ! Du kan ju åka till klubben och kolla på bara för att träffa andra hundar och sedan börja lite senare om du vill :)

Min valp var nog 5 månader när kursen började.

Dom fick vara mellan 3-6 månader vid kursstart enligt informationen på hemsidan:)

Mejlade och fick till svar att de skulle vara minst 3 månader så :laugh: Tack allihop!

men det beror ju på vad man som ägare KAN sedan innan. Som förstagånghundägare var det kalas att börja redan när vavvan var 12v. Kursen var på ett mkt enkelt plan och vi lärde oss kontaktövningar, passivitetsträningens vikt, ja, sånt där som man behöver kunna som förstagångshundägare. Hadej ag kommit med en 6 mån hund hade jag blivit MYCKET besviken på kursinnehållet.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 280
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite...
2 3
Svar
50
· Visningar
2 876
Senast: Digbil
·
Hundhälsa Jag funderar på det här med hanhundar och löptikar, och vad det är som gör att hanar kan reagera så väldigt olika. Vi har fyra hanar i...
2
Svar
32
· Visningar
1 150
Senast: hastflicka
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 481
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka