Japp! Dessvärre finns det sådana tränare fortfarande
Vi gick för en väldigt känd tränare och hens lösning på ex drag i kopplet var att sätta på kedja och sen snärta till med kopplet så hunden fick ett ryck i kedjan. Sen tyckte hen att vi skulle släppa våra hundar (vi pratar valp-unghund) och när de ville fram och nosa på andra hundar så skulle vi ta tag i dem och brotta ner dem samtidigt som vi vrålade. På så sätt skulle vi få hundar som inte vandrade iväg från oss
Kan säga att jag inte var kvar särskilt länge på den kursen och att jag aldrig har satt min fot där igen trots att det är väldigt nära. Hens filosofi genomsyrar liksom hela verksamheten och jag blir faktiskt lite bitter varje gång jag ser hens namn och när hen får beröm för sina fina hundar eftersom jag har sett hen in action för att visa oss nyblivna hundägare hur "det ska gå till"
(och mitt "favoritminne" från kursen är nog nedbrottad weimaraner som till slut fick nog. Jag undrar fortfarande hur det har gått för dem och om den hunden verkligen fick ett vettigt liv
)
Till TS
Jag säger också, gå på valpkurs. Det är kul! Och ibland lär en känna trevligt folk som en kan umgås med framöver också. Vi gick nog typ 2,5 kurser (den avbrutna inräknad) under Svanssons första halvår hos mig och det var så värdefullt. Dels genom vår rasklubb och dels genom privata aktörer (vi har aldrig varit några BKH-personer
) och jag har fått med mig nyttiga tips och förslag från alla och lärt mig massor. Och jag tror att det var superviktigt för oss att gå på kurs ihop och ha en stund där det bara var fokus på vår relation och inte att få vardagen att fungera också