valpkurs eller inte?

Aha, för när du säger valphage så tänker jag på hos uppfödare när man har en kull som kanske inte ska härja runt inomhus och/eller utomhus därför blev det lite mera av ett busigt ställe som finns till av praktiska skäl. Trodde inte att man fortsatte med det i det nya hemmet, men då får man väl vara med valpen mycket så att den inte blir ensam? Men hur blir den då lämnad i fred?
Är det som passivitetsträning för valpar - ignorera lek och bus i valphagen för där ska man vila?
Avskiljer en del av ett rum, tex med kompostgaller. Det handlar ju inte om att lämna valpen ensam eller stänga den ute från övriga "flocken"
 
Japp! Dessvärre finns det sådana tränare fortfarande :down: Vi gick för en väldigt känd tränare och hens lösning på ex drag i kopplet var att sätta på kedja och sen snärta till med kopplet så hunden fick ett ryck i kedjan. Sen tyckte hen att vi skulle släppa våra hundar (vi pratar valp-unghund) och när de ville fram och nosa på andra hundar så skulle vi ta tag i dem och brotta ner dem samtidigt som vi vrålade. På så sätt skulle vi få hundar som inte vandrade iväg från oss :crazy: Kan säga att jag inte var kvar särskilt länge på den kursen och att jag aldrig har satt min fot där igen trots att det är väldigt nära. Hens filosofi genomsyrar liksom hela verksamheten och jag blir faktiskt lite bitter varje gång jag ser hens namn och när hen får beröm för sina fina hundar eftersom jag har sett hen in action för att visa oss nyblivna hundägare hur "det ska gå till" :mad: (och mitt "favoritminne" från kursen är nog nedbrottad weimaraner som till slut fick nog. Jag undrar fortfarande hur det har gått för dem och om den hunden verkligen fick ett vettigt liv :down: )

Till TS
Jag säger också, gå på valpkurs. Det är kul! Och ibland lär en känna trevligt folk som en kan umgås med framöver också. Vi gick nog typ 2,5 kurser (den avbrutna inräknad) under Svanssons första halvår hos mig och det var så värdefullt. Dels genom vår rasklubb och dels genom privata aktörer (vi har aldrig varit några BKH-personer :o) och jag har fått med mig nyttiga tips och förslag från alla och lärt mig massor. Och jag tror att det var superviktigt för oss att gå på kurs ihop och ha en stund där det bara var fokus på vår relation och inte att få vardagen att fungera också :)
Men gud, brotta ner en unghund för att den vill fram och nosa ... :(
 
Jag är instruktör på en SBK-klubb och blir alltid chockad de gånger jag hör skräckhistorier om andra klubbar. Flera gånger har jag haft kursdeltagare som har påbörjat en kurs på en annan klubb och vägrat gå tillbaka efter ett eller två tillfällen, då instruktörerna kör med rejält otrevliga metoder. Senast var det en instruktör på en närliggande klubb som rekommenderade "kasta nycklar på hunden för att få hundens uppmärksamhet" :nailbiting:
Men jag har ändå en benägenhet att rekommendera SBK framför privata aktörer, då vem som helst kan bli instruktör privat, så länge de betalar för utbildningen. Hos SBK finns vissa "krav" för att få utbilda sig.
 
Jag är instruktör på en SBK-klubb och blir alltid chockad de gånger jag hör skräckhistorier om andra klubbar. Flera gånger har jag haft kursdeltagare som har påbörjat en kurs på en annan klubb och vägrat gå tillbaka efter ett eller två tillfällen, då instruktörerna kör med rejält otrevliga metoder. Senast var det en instruktör på en närliggande klubb som rekommenderade "kasta nycklar på hunden för att få hundens uppmärksamhet" :nailbiting:
Men jag har ändå en benägenhet att rekommendera SBK framför privata aktörer, då vem som helst kan bli instruktör privat, så länge de betalar för utbildningen. Hos SBK finns vissa "krav" för att få utbilda sig.
En nyfiken fråga då jag nu byter klubb...
Om kursledaren för den valpkurs jag nu ska gå visar sig vara ett "kastanycklar-pucko" eller rekomenderar nedbrottning och fasthållning eller liknande....kan jag anmäla detta på något sätt till SBK?
Jag antar att sådana metoder inte anses ok inom SBK eller är det fritt att lära ut precis som man vill?
 
Frågan blev lite bakvänd. Förstärkning=ökar sannorlikheten att ett beteende upprepas.
Vi tar för enkelheten att en hund ska sitta. Du säger Sitt! Hunden sätter sig och du ger den en köttbulle.
Vi har nu ökat sannorlikheten att hunden kommer att sätta sig nästa gång vi säger sitt, detta genom att lägga till. I det här fallet en köttbulle.
Vi tar sitt igen. Den här gången trycker du ner hundens rumpa, som hindrar den från att stå och trycket från din hand försvinner inte förrens hunden sätter sig.
Vi har återigen, ökat sannorlikheten att hunden sätter sig när du säger sitt. Men den här gången genom att dra bort något aversivt, dvs trycket på rumpan (obehaget) försvann när hunden satte sig.
Vi har i båda fallen försökt förstärka betendet att sätta sig hos hunden, med positiv och sen negativ förstärkning.
Stimulit i fall ett är en köttbulle och i fall två ett tryck.
Köttbullen är väl inte stimuli, det är väl kommandot? Stimuli är det ju inte om det kommer efter beteendet?
 
En nyfiken fråga då jag nu byter klubb...
Om kursledaren för den valpkurs jag nu ska gå visar sig vara ett "kastanycklar-pucko" eller rekomenderar nedbrottning och fasthållning eller liknande....kan jag anmäla detta på något sätt till SBK?
Jag antar att sådana metoder inte anses ok inom SBK eller är det fritt att lära ut precis som man vill?
Det borde gå, det går inte ihop med SBKs dressyrpolicy
 
En nyfiken fråga då jag nu byter klubb...
Om kursledaren för den valpkurs jag nu ska gå visar sig vara ett "kastanycklar-pucko" eller rekomenderar nedbrottning och fasthållning eller liknande....kan jag anmäla detta på något sätt till SBK?
Jag antar att sådana metoder inte anses ok inom SBK eller är det fritt att lära ut precis som man vill?

Policyn är något luddig och tar inte upp några tydliga exempel på vad som är ok och inte.
Det står att våld mot hund är förbjudet och att man inte får orsaka otillbörlig smärta eller obehag.
Och visst finns det olika tolkningar av vad det innebär.
Jag hade dock garanterat anmält det till SBK, om inte annat, så för att få svart på vitt hur de ställer sig till detta.
 
Lite synd att det inte standardiseras mer inom SBK då kan jag tycka. Dvs hur och vad man ska lära ut? Borde det inte vara bättre om instruktörer fick regelbundet gå kurser tillsammans där det etablerades vad vi nu lär ut? Jäkla synd att det ska vara sån otroligt blandad kvalitet som det låter här.
 
Köttbullen är väl inte stimuli, det är väl kommandot? Stimuli är det ju inte om det kommer efter beteendet?
Stimulus=retningen. Så visst kan det vara köttbullen. Jag kanske är tyst och bara håller fram en köttbulle. :)
Den klassiska är ju: Klocka (stimulus) respons (saliveringen)

Å andra sidan kan det ju vara svårt att säga exakt vad som själva retningen, så visst kan det vara ett kommando, eller en köttbulle.
 
:idea::idea::idea::up::up::up:
Om förstärkning ökar sannolikheten, kan man säga att bestraffning minskar sannolikheten att ett beteende upprepas?

Exakt!
Jag brukar tänka så här, jag ser ett beteende som jag vill se mer av, då väljer jag att förstärka. Genom att lägga till eller dra bort.
Jag ser ett beteende jag vill se mindre av jag väljer då ett straff, som jag lägger till eller drar bort.
Sen måste man ju komma ihåg att det är bara ett negativt straff om det uppfattas som ett straff av individen. Säger du till mig, nu blir det böter 500:-! Så gör det ju ont i min plånbok, men min hund skulle knappast bry sig eftersom pengar inte har någont värde.
Därför kan man i sig inte säga att "en köttbulle är en positiv förstärkning" Jag kanske inte gillar köttbullar, då kommer köttbullen inte se till att jag upprepar ett beteende.
 
Förresten @Voff - är inte det en slags negativ förstärkning? Att man tar bort leksaken som hunden juckar på eller leder bort den från människan som den juckat på alltså? :o


Dessa fyra begrepp är dem som kan kombineras med varandra i operant betingning:

Positivt = tillför något (bra eller dåligt)
Negativt = tar bort något (eftertraktat eller obehagligt)

Förstärkning = syftet är att uppmuntra beteendet
Straff = syftet är att utsläcka beteendet

:)
 
Vet inte hur det är just nu men senast så var det att man var tvungen att vara funktionär, städa på klubben och sånt i och med att man blev medlem. Och de var ganska tjatiga om det :/. Jag har tillräckligt med sånt på häst sidan(och det är endast frivilligt arbete) och har inget intresse för hund tävlingar eller att använda klubbens banor t ex.
Medlemsavgiften är sen dubbelt så hög som rid klubbarna här i närhetens, som dessutom erbjuder bra mycket mer i medlemskapet.


Jag va tvungen att räkna lite på vår hundklubb vs vår ridklubb -här är det motsatsen för det ideella arbetet så kalkylen blir lite annorlunda jämfört med din.

Ridklubben tar 200 i medlemsavgift och sedan mellan 140- 180kr per lektion beroende på hur många lektioner du köper åt gången och om det är klippkort eller ej. Jag räknar med att varje lektion är 1 timme och 10 lektioner kostar alltså 1400-1800 kr.

Medlemsförmåner är då tidningen ridsport och att man får använda sig av anläggningen till ett pris av 1000kr/år + några rabatter.
Skyldigheter är att du ska ha minst en stalljour, jobba som funktionär ett visst antal timmar samt sälja något vid någon av klubbens försäljningar

Brukshundsklubbens avgift är 450 år och vår lokalklubb brukar ta 750kr för en kurs på ca 10 tillfällen a 2 timmar tillfället dvs 20timmar a ca 40kr/timmen.

Medlemsförmåner är tidningen brukshunden, fri tillgång till anläggningarna runt om i Sverige (ibland mot en kostnad av stödmedlemsavgiften som på vår klubb är 100kr) och alla grejor samt lite rabatter på typ försäkringar mm
Skyldigheter är inga men är du aktiv medlem (dvs regelbundet vistats på gratisträningar och använder anläggningen osv) är det önskvärt att man anmäler sig för att klipper gräset 1gång/år eller säljer något vid en försäljning.

Så för att få 20timmars lektionstid på BHK betalar vi totalt 1200kr ink medlemsavgift

För att få 20timmars lektionstid på ridklubben betalar vi 3000-3800 ink medlemsavgift + 1000kr för att använda anläggningen och klubbens medlemsskyldigheter.

Ganska stora prisskillnader men rimligt med tanke på att ridskolan står med massa utgifter för hästarna som används i verksamheten. Men jag har ju i beräkningarna heller inte skrivit något om de mindre förmånerna som rätten att tävla osv.

Men att säga att brukshundklubbens verksamhet skulle vara dyr i jämförelsen med tanke på medlemsavgiften känns minst sagt som en överdrift speciellt med tanke på att lokalklubbarna i det stora hela inte får någonting av medlemsavgiften men medlemmarna får sjukt mycket av lokalklubbarna.
 
Jag va tvungen att räkna lite på vår hundklubb vs vår ridklubb -här är det motsatsen för det ideella arbetet så kalkylen blir lite annorlunda jämfört med din.

Ridklubben tar 200 i medlemsavgift och sedan mellan 140- 180kr per lektion beroende på hur många lektioner du köper åt gången och om det är klippkort eller ej. Jag räknar med att varje lektion är 1 timme och 10 lektioner kostar alltså 1400-1800 kr.

Medlemsförmåner är då tidningen ridsport och att man får använda sig av anläggningen till ett pris av 1000kr/år + några rabatter.
Skyldigheter är att du ska ha minst en stalljour, jobba som funktionär ett visst antal timmar samt sälja något vid någon av klubbens försäljningar

Brukshundsklubbens avgift är 450 år och vår lokalklubb brukar ta 750kr för en kurs på ca 10 tillfällen a 2 timmar tillfället dvs 20timmar a ca 40kr/timmen.

Medlemsförmåner är tidningen brukshunden, fri tillgång till anläggningarna runt om i Sverige (ibland mot en kostnad av stödmedlemsavgiften som på vår klubb är 100kr) och alla grejor samt lite rabatter på typ försäkringar mm
Skyldigheter är inga men är du aktiv medlem (dvs regelbundet vistats på gratisträningar och använder anläggningen osv) är det önskvärt att man anmäler sig för att klipper gräset 1gång/år eller säljer något vid en försäljning.

Så för att få 20timmars lektionstid på BHK betalar vi totalt 1200kr ink medlemsavgift

För att få 20timmars lektionstid på ridklubben betalar vi 3000-3800 ink medlemsavgift + 1000kr för att använda anläggningen och klubbens medlemsskyldigheter.

Ganska stora prisskillnader men rimligt med tanke på att ridskolan står med massa utgifter för hästarna som används i verksamheten. Men jag har ju i beräkningarna heller inte skrivit något om de mindre förmånerna som rätten att tävla osv.

Men att säga att brukshundklubbens verksamhet skulle vara dyr i jämförelsen med tanke på medlemsavgiften känns minst sagt som en överdrift speciellt med tanke på att lokalklubbarna i det stora hela inte får någonting av medlemsavgiften men medlemmarna får sjukt mycket av lokalklubbarna.
På de 5 ridklubbar jag varit medlem i har dessutom stalltjänst 2 ggr per termin ingått...som helger eller vid jul. Och dök man inte upp på vårstädning inkl stängselrenovering innan sommaren så var det onda ögat från övriga deltagare.
 
Vi gick valpkurs på brukshundklubben och jag kommer aldrig gå en kurs där igen. Nu hade vi iofs några "problemhundar" i vår grupp vilket gjorde att vi som kommit lite längre knappt fick någon hjälp alls. Visst vi redde ut några problem under kursen men det var mest för att vi tränade hemma. Kommer gå hos en privat med nästa valp.

Men jag kommer dock vara medlem i sbk även i fortsättningen då de har finfina gräsplaner att träna på. :D

Det är problemet med alla kurser i grupp. Under många år och flera hundar har jag gått, hjälpt till på och hållit kurser. Och det slår aldrig fel, på varje kurs finns det något deltagare som behöver extra stöttning. Rena problemhundar, mattar (det är sällan några hussar går kurs) som antingen kräver hjälp NU! just när man hjälper någon annan eller som bara suckar att det GÅR inte, hunden VILL inte. (Sen har vi de som inte läst eller brytt sig om kraven inför vissa kurser, utan kommer till agilitykursen med en hund som inte går att ha lös och liknande)

Antingen ger man de här deltagarna den tid som behövs, och då kommer de andra deltagarna i kläm. Eller så koncentrerar man sig på flertalet och då surar den som känner sig förbigången. :banghead: Som kursdeltagare har jag råkat ut för att gå en stor del av kursen utan någon direkt hjälp eftersom andra tagit all tid och uppmärksamhet för instruktören...
 
Det är problemet med alla kurser i grupp. Under många år och flera hundar har jag gått, hjälpt till på och hållit kurser. Och det slår aldrig fel, på varje kurs finns det något deltagare som behöver extra stöttning. Rena problemhundar, mattar (det är sällan några hussar går kurs) som antingen kräver hjälp NU! just när man hjälper någon annan eller som bara suckar att det GÅR inte, hunden VILL inte. (Sen har vi de som inte läst eller brytt sig om kraven inför vissa kurser, utan kommer till agilitykursen med en hund som inte går att ha lös och liknande)

Antingen ger man de här deltagarna den tid som behövs, och då kommer de andra deltagarna i kläm. Eller så koncentrerar man sig på flertalet och då surar den som känner sig förbigången. :banghead: Som kursdeltagare har jag råkat ut för att gå en stor del av kursen utan någon direkt hjälp eftersom andra tagit all tid och uppmärksamhet för instruktören...
Det där är ett ständigt dilemma när man undervisar grupper. Kan tänka mig att det blir ännu vanligare på allmänkurser än vad jag har det på mina, dyra och specialiserade, kurser.
 
Köttbullen är väl inte stimuli, det är väl kommandot? Stimuli är det ju inte om det kommer efter beteendet?
Stimuli är retningen (i det här fallet köttbulle). Respons kallas det som kommer som svar på stimuli ( i det här fallet sätter sig hunden). Det klassiska exemplet är Pavlovs hundar och klassisk betingning.
MAn kan också dela upp stimulus i obetingad och betingad stimulus, där obetingad stimulus utlöser reaktion utan tidigare inlärning sk reflexbeteenden (jakt på föremål som rör sig är ett exempel på detta).
 
Stimuli är retningen (i det här fallet köttbulle). Respons kallas det som kommer som svar på stimuli ( i det här fallet sätter sig hunden). Det klassiska exemplet är Pavlovs hundar och klassisk betingning.
MAn kan också dela upp stimulus i obetingad och betingad stimulus, där obetingad stimulus utlöser reaktion utan tidigare inlärning sk reflexbeteenden (jakt på föremål som rör sig är ett exempel på detta).
Jag är med på att köttbullen är stimuli om man visar den för att få beteendet. Jag tolkade det dock inte så i exemplet som drogs, och jag vidhåller att en belöning (inte lockande/muta) inte kan vara ett stimuli.
 
Fortsätter på ot-tråden.

Tycker denna tråden är lärorik men diskussionen kring förstärkning/straff. Men bara så att jag förstår rätt. Negativ förstärkning är alltså inget no-no? Hade nog inte riktigt förstått definitionerna innan, och "negativ" låter ju saneringen inte positivt :angel:
 
Fortsätter på ot-tråden.

Tycker denna tråden är lärorik men diskussionen kring förstärkning/straff. Men bara så att jag förstår rätt. Negativ förstärkning är alltså inget no-no? Hade nog inte riktigt förstått definitionerna innan, och "negativ" låter ju saneringen inte positivt :angel:
Exakt, negativt betyder minus, ta bort helt enkelt.
 

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 468
Senast: Ragdoll
·
Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
856
Senast: Blyger
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 176
Senast: Lillefrun
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 978
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp