valpkurs eller inte?

Jesus i himlens höjd!!! :eek: Den hunden måste varit ett under av snällhet!
Ja faktiskt det var hon. Bästa hunden vi haft och helt okomplicerad resten av hennes liv. Förutom att hon som tonårig var rejält tuff.
En på miljonen som gick bra ihop med allt och alla.

Medlemsavgiften är dock småpotatis om man jämför med ridskolor och det kommer en del fördelar med ett medlemsskap som tex billigare inträden på en del event, rabatter ibland osv.
Kö har nog bara stora klubbar i städer. Som här...på liten ort, är de glada för var enda medlem de kan få. Möjligtvis att man på sin höjd får avvakta till nästa kurs...det handlar om några veckor :)

Vet inte hur det är just nu men senast så var det att man var tvungen att vara funktionär, städa på klubben och sånt i och med att man blev medlem. Och de var ganska tjatiga om det :/. Jag har tillräckligt med sånt på häst sidan(och det är endast frivilligt arbete) och har inget intresse för hund tävlingar eller att använda klubbens banor t ex.
Medlemsavgiften är sen dubbelt så hög som rid klubbarna här i närhetens, som dessutom erbjuder bra mycket mer i medlemskapet.

Senast ändrad:
Vi gick valpkurs på brukshundklubben och jag kommer aldrig gå en kurs där igen. Nu hade vi iofs några "problemhundar" i vår grupp vilket gjorde att vi som kommit lite längre knappt fick någon hjälp alls. Visst vi redde ut några problem under kursen men det var mest för att vi tränade hemma. Kommer gå hos en privat med nästa valp.

Men jag kommer dock vara medlem i sbk även i fortsättningen då de har finfina gräsplaner att träna på. :D

Nej. Dåliga exempel men ok föklaring:
Fann videon fascinerande, skulle du kunna komma med exempel på negativ förstärkning som tar bort en "stimulance" (som de säger i videon) i uppfostran av hunden?

(Ber om ursäkt om du svarat detta tidigare, nu ska jag fortsätta läsa tråden)

Som svar på varför just TS råkade ut för juckande och drag i kläderna och inte övriga familjen så tror jag att det handlar om överslagshandling från hundens sida. Ts var kanske den som lekte mest och var den "roliga" i familjen och hunden gick upp i stress.
Juckande är oftast en överslagshandling.
Det har inget med dominans att göra.
Jag som har absolut ingen erfarenhet av detta (kattmänniska :angel:) finner detta otroligt intressant! Tyvärr har man hört mycket om att det är tecken på dominans och därför har jag inte förstått vad för annat det kan vara. Men du menar att hunden var egentligen stressad? Är dessa tecken ett tecken på det? Tex juckandet. Leken gjorde hunden alltså stressad? Hur kan man då leka utan att göra hunden stressad eller måste man alltid ha pli på en sådan hund?

Jag som har absolut ingen erfarenhet av detta (kattmänniska :angel:) finner detta otroligt intressant! Tyvärr har man hört mycket om att det är tecken på dominans och därför har jag inte förstått vad för annat det kan vara. Men du menar att hunden var egentligen stressad? Är dessa tecken ett tecken på det? Tex juckandet. Leken gjorde hunden alltså stressad? Hur kan man då leka utan att göra hunden stressad eller måste man alltid ha pli på en sådan hund?
Japp. Min dvärgschnauzer kunde tex när han var valp gå upp i stress i vissa lekar och började då jucka på sin korg av tyg. Han kunde också börja jucka på sina nallar efter att ha bråkat med dem en stund. En liten valp på 10 v....varken kåt eller dominant över gosedjur ;)
Löste det lätt med att bryta leken, ta bort leksaken och ta honom till valphagen för att varva ner.

Vanligt är tex att hundar juckar på gäster som kommer....även tikar har detta beteende och de juckar ju inte i själva parningsakten. Det är alltså en upphetsning i form av stress...inte kåthet, över att det kommer folk :)

Japp. Min dvärgschnauzer kunde tex när han var valp gå upp i stress i vissa lekar och började då jucka på sin korg av tyg. Han kunde också börja jucka på sina nallar efter att ha bråkat med dem en stund. En liten valp på 10 v....varken kåt eller dominant över gosedjur ;)
Löste det lätt med att bryta leken, ta bort leksaken och ta honom till valphagen för att varva ner.

Vanligt är tex att hundar juckar på gäster som kommer....även tikar har detta beteende och de juckar ju inte i själva parningsakten. Det är alltså en upphetsning i form av stress...inte kåthet, över att det kommer folk :)
Hur bryter man? Säger lugnt och bestämt nej, eller? Tänker att det kan vara lite svårt med en sådan stressad hund :) oavsett om det är en leksak eller en annan människa.

Förresten @Voff - är inte det en slags negativ förstärkning? Att man tar bort leksaken som hunden juckar på eller leder bort den från människan som den juckat på alltså? :o

Förresten @Voff - är inte det en slags negativ förstärkning? Att man tar bort leksaken som hunden juckar på eller leder bort den från människan som den juckat på alltså? :o
Pasivitet är inget negativt och hundar tänker inte som barn över en bortplockad leksak.
Leken är slut...man kan inte få leka gränslöst tills man slupar. Inget konstigt eller negativt i det.

Jag vet ju också att det där är utdaterat. Men jag undrar: finns det tränare som fortfarande lär ut det? (Frågar inte bara dig utan vem som helst).
Japp! Dessvärre finns det sådana tränare fortfarande :down: Vi gick för en väldigt känd tränare och hens lösning på ex drag i kopplet var att sätta på kedja och sen snärta till med kopplet så hunden fick ett ryck i kedjan. Sen tyckte hen att vi skulle släppa våra hundar (vi pratar valp-unghund) och när de ville fram och nosa på andra hundar så skulle vi ta tag i dem och brotta ner dem samtidigt som vi vrålade. På så sätt skulle vi få hundar som inte vandrade iväg från oss :crazy: Kan säga att jag inte var kvar särskilt länge på den kursen och att jag aldrig har satt min fot där igen trots att det är väldigt nära. Hens filosofi genomsyrar liksom hela verksamheten och jag blir faktiskt lite bitter varje gång jag ser hens namn och när hen får beröm för sina fina hundar eftersom jag har sett hen in action för att visa oss nyblivna hundägare hur "det ska gå till" :mad: (och mitt "favoritminne" från kursen är nog nedbrottad weimaraner som till slut fick nog. Jag undrar fortfarande hur det har gått för dem och om den hunden verkligen fick ett vettigt liv :down: )

Till TS
Jag säger också, gå på valpkurs. Det är kul! Och ibland lär en känna trevligt folk som en kan umgås med framöver också. Vi gick nog typ 2,5 kurser (den avbrutna inräknad) under Svanssons första halvår hos mig och det var så värdefullt. Dels genom vår rasklubb och dels genom privata aktörer (vi har aldrig varit några BKH-personer :o) och jag har fått med mig nyttiga tips och förslag från alla och lärt mig massor. Och jag tror att det var superviktigt för oss att gå på kurs ihop och ha en stund där det bara var fokus på vår relation och inte att få vardagen att fungera också :)

Jag ska försöka hitta nån valpkurs till nya valpen, mest för att det verkar vara ett bra sätt att få hunden van vid att ha andra hundar omkring sig. Gick aldrig nån med Professorn då jag inte vågade. Gillar inte att vara bland folk :nailbiting:

Hur bryter man? Säger lugnt och bestämt nej, eller? Tänker att det kan vara lite svårt med en sådan stressad hund :) oavsett om det är en leksak eller en annan människa.
Professorn stressjuckade under en ganska kort period, mest mot sambon när de lekte eller mot roliga besökare som ägnade honom lite väl mycket uppmärksamhet. Vi sa bara helt lugnt "gå ner", ett kommando han kunde sedan innan som betyder att han ska sätta tillbaka alla fyra tassar på golvet. Funkade varje gång. Sen brukade vi ta ut honom på en promenad efteråt (både för att han lekt och för att han var stressig) eftersom han lugnade ner sig av att få använda nosen. Numera är det lätt att bryta "hetsiga" lekar innan han hinner jaga upp sig, så problemet har aldrig återkommit.

Fann videon fascinerande, skulle du kunna komma med exempel på negativ förstärkning som tar bort en "stimulance" (som de säger i videon) i uppfostran av hunden?

Frågan blev lite bakvänd. Förstärkning=ökar sannorlikheten att ett beteende upprepas.
Vi tar för enkelheten att en hund ska sitta. Du säger Sitt! Hunden sätter sig och du ger den en köttbulle.
Vi har nu ökat sannorlikheten att hunden kommer att sätta sig nästa gång vi säger sitt, detta genom att lägga till. I det här fallet en köttbulle.
Vi tar sitt igen. Den här gången trycker du ner hundens rumpa, som hindrar den från att stå och trycket från din hand försvinner inte förrens hunden sätter sig.
Vi har återigen, ökat sannorlikheten att hunden sätter sig när du säger sitt. Men den här gången genom att dra bort något aversivt, dvs trycket på rumpan (obehaget) försvann när hunden satte sig.
Vi har i båda fallen försökt förstärka betendet att sätta sig hos hunden, med positiv och sen negativ förstärkning.
Stimulit i fall ett är en köttbulle och i fall två ett tryck.

Pasivitet är inget negativt och hundar tänker inte som barn över en bortplockad leksak.
Leken är slut...man kan inte få leka gränslöst tills man slupar. Inget konstigt eller negativt i det.
Hm, tänkte nämligen på den där videon som det länkades till tidigare. Däri talades det om skillnad mellan bestraffning och förstärkning. Bestraffning har jag (tror jag) ganska klart för mig vad det är, men just vad som är negativ förstärkning är lite diffust. Däri (som kanske var ett dåligt exempel) talades det om att "om du gör si då slipper du göra så" - men det går ju inte att använda med hundar, så det är diffust som sagt.
Passivitet och ignorera har jag fått lära mig här är ett ok alternativ (ibland det enda) iallafall.

Jag ska försöka hitta nån valpkurs till nya valpen, mest för att det verkar vara ett bra sätt att få hunden van vid att ha andra hundar omkring sig. Gick aldrig nån med Professorn då jag inte vågade. Gillar inte att vara bland folk :nailbiting:

Professorn stressjuckade under en ganska kort period, mest mot sambon när de lekte eller mot roliga besökare som ägnade honom lite väl mycket uppmärksamhet. Vi sa bara helt lugnt "gå ner", ett kommando han kunde sedan innan som betyder att han ska sätta tillbaka alla fyra tassar på golvet. Funkade varje gång. Sen brukade vi ta ut honom på en promenad efteråt (både för att han lekt och för att han var stressig) eftersom han lugnade ner sig av att få använda nosen. Numera är det lätt att bryta "hetsiga" lekar innan han hinner jaga upp sig, så problemet har aldrig återkommit.
Intressant! Skulle man också kunna använda "gå och lägg dig"/"stanna"/"ligg"/"sitt"/"kom" alltså?

Så man använder ett kommando istället för att säga "nej" :idea:

Senast ändrad:
Frågan blev lite bakvänd. Förstärkning=ökar sannorlikheten att ett beteende upprepas.
Vi tar för enkelheten att en hund ska sitta. Du säger Sitt! Hunden sätter sig och du ger den en köttbulle.
Vi har nu ökat sannorlikheten att hunden kommer att sätta sig nästa gång vi säger sitt, detta genom att lägga till. I det här fallet en köttbulle.
Vi tar sitt igen. Den här gången trycker du ner hundens rumpa, som hindrar den från att stå och trycket från din hand försvinner inte förrens hunden sätter sig.
Vi har återigen, ökat sannorlikheten att hunden sätter sig när du säger sitt. Men den här gången genom att dra bort något aversivt, dvs trycket på rumpan (obehaget) försvann när hunden satte sig.
Vi har i båda fallen försökt förstärka betendet att sätta sig hos hunden, med positiv och sen negativ förstärkning.
Stimulit i fall ett är en köttbulle och i fall två ett tryck.
:idea::idea::idea::up::up::up:
Jag tänkte "hur kan man få hunden att sitta genom att ta bort köttbullen (tex) :confused:" men ah, nu påminns jag också om det jag tidigare läst här om hur man använder negativ förstärkning i ridningen (med tyglarna) :idea: Härligt! Nu känns det lättare att förstå, tack!
Och nu förstår jag hur mycket negativ förstärkning det finns faktiskt, jag använder säkert det mot min katt ibland :o:cautious:

Om förstärkning ökar sannolikheten, kan man säga att bestraffning minskar sannolikheten att ett beteende upprepas?

Nu blir jag lite nyfiken efter ha fått det så bra förklarat för mig vad negativ förstärkning är. Kan man inte plocka bort en leksak och lugna ned hunden med hjälp av positiv förstärkning på samma sätt som @Elementary skrev?
Men du kanske menade så? Iochmed att valphagen kanske var något positivt? Eller var hunden för ung för att riktigt lyssna på ett tex "sitt"? :o

/vetgirig och frågvis :angel:

Intressant! Skulle man också kunna använda "gå och lägg dig"/"stanna"/"ligg"/"sitt" alltså?

Så man använder ett kommando istället för att säga "nej" :idea:
Det är en tokbra metod! Förutsatt att hunden kan kommandot för ligg/sitt/stå såklart. Det är i princip alltid lättare att lära hunden vad vi vill att den ska göra istället, än att lära den att "inte göra" något. Om hundägaren hela tiden försöker lära hunden vad den ska göra och försöker lära in det med trevliga metoder, då behövs ytterst sällan något "nej".

Det fina är att det går att använda på så mycket. Ett "stanna" om hunden börjar jaga något olämpligt eller vill hoppa ur en bil, ett "loss" om hunden plockar upp något dumt från marken, ett "kom hit" om hunden börjar vandra iväg lite för långt när den är lös, eller får för sig att rota i en papperskorg eller något.

Sedan jag ändrade tänk från "säga nej" till "visa vad jag vill istället" så har mitt hundägande ändrats enormt till det positiva. Jag fick ordning på problem vid hundmöten, kan ha mina hetsjakthundar lösa och lita på att de kommer när jag ropar, jag kan tävla lydnad med dem, har bättre samarbete hela tiden och hela hundägandet är så mycket lättare och roligare. Dessutom har jag gladare och mycket lydigare hundar nu än tidigare.

Det är en tokbra metod! Förutsatt att hunden kan kommandot för ligg/sitt/stå såklart. Det är i princip alltid lättare att lära hunden vad vi vill att den ska göra istället, än att lära den att "inte göra" något. Om hundägaren hela tiden försöker lära hunden vad den ska göra och försöker lära in det med trevliga metoder, då behövs ytterst sällan något "nej".

Det fina är att det går att använda på så mycket. Ett "stanna" om hunden börjar jaga något olämpligt eller vill hoppa ur en bil, ett "loss" om hunden plockar upp något dumt från marken, ett "kom hit" om hunden börjar vandra iväg lite för långt när den är lös, eller får för sig att rota i en papperskorg eller något.

Sedan jag ändrade tänk från "säga nej" till "visa vad jag vill istället" så har mitt hundägande ändrats enormt till det positiva. Jag fick ordning på problem vid hundmöten, kan ha mina hetsjakthundar lösa och lita på att de kommer när jag ropar, jag kan tävla lydnad med dem, har bättre samarbete hela tiden och hela hundägandet är så mycket lättare och roligare. Dessutom har jag gladare och mycket lydigare hundar nu än tidigare.
Får kanske prova med min katt :o:angel:

Nu blir jag lite nyfiken efter ha fått det så bra förklarat för mig vad negativ förstärkning är. Kan man inte plocka bort en leksak och lugna ned hunden med hjälp av positiv förstärkning på samma sätt som @Elementary skrev?
Men du kanske menade så? Iochmed att valphagen kanske var något positivt? Eller var hunden för ung för att riktigt lyssna på ett tex "sitt"? :o

/vetgirig och frågvis :angel:
En valphage ska alltid vara en positiv plats. En plats för vila, få vara i fred, godis, mat under valpens första tid. Den är ett kompliment i vardagen. Inget som är permanent. En valp på tex 10 veckor kan du inte göra passiv med att säga sitt eller ligg till. Den är för liten.
En vuxen hund däremot bör förstå ett komando för när det är dags att vara passiv och koppla av.
Förr oss som arbetar/tränar/tävlar med våra hundar är det viktigt att hunden förstår när vi ber dem att ta en paus/rast från vad det må vara.

En valphage ska alltid vara en positiv plats. En plats för vila, få vara i fred, godis, mat under valpens första tid. Den är ett kompliment i vardagen. Inget som är permanent. En valp på tex 10 veckor kan du inte göra passiv med att säga sitt eller ligg till. Den är för liten.
En vuxen hund däremot bör förstå ett komando för när det är dags att vara passiv och koppla av.
Förr oss som arbetar/tränar/tävlar med våra hundar är det viktigt att hunden förstår när vi ber dem att ta en paus/rast från vad det må vara.
Aha, för när du säger valphage så tänker jag på hos uppfödare när man har en kull som kanske inte ska härja runt inomhus och/eller utomhus därför blev det lite mera av ett busigt ställe som finns till av praktiska skäl. Trodde inte att man fortsatte med det i det nya hemmet, men då får man väl vara med valpen mycket så att den inte blir ensam? Men hur blir den då lämnad i fred?
Är det som passivitetsträning för valpar - ignorera lek och bus i valphagen för där ska man vila?

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 468
Senast: Ragdoll
·
Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
856
Senast: Blyger
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 176
Senast: Lillefrun
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 978
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka