R
Raderad medlem 94602
ja det är det, dock så var negativ förstärkning, så som att lägga ner hunden tills den släppte min hand typ det enda som jag kunde göra . positiv förstärkning gjordes vid allt annat som skulle befästas, som sitt, fot, klovård och annat. men när man har handen i kläm eller hunden hade fast i ens kläder och drog omkull en så var det inte fullt så mycket annat jag kunde göra. munkorg och att rycka i strypkoppel ser jag som mycket värre och inte lika effektivt.
likadant som om en häst går över mig och inte lyssnar på annat så är jag inte rädd för att slå den i skallen med handflatan så att den backar av och tänker till.
är aldrig bra att ha negativ förstärkning som en lösning på allt men fungerar inte en sak så försöker man med ett annan.
Att "alfarulla" en hund är en form av våldshandling mot hunden och våld är inte ok. Det finns ALLTID ett bättre sätt. Om man inte lyckas få till vardagen utan att ta till sådana metoder i den regelbundna uppfostran har man troligtvis skaffat sig mer hund än man reder ut. Då är det i mitt tycke bättre att omplacera hunden till någon som har förmågan att styra upp det med shyssta metoder.
Som sagt....hunden kan lätt svara upp om den blir nedtryckt. Så tyck aldrig ner en hund om du inte kan reda ut det som kan komma sen. Själv skulle jag inte ens vilja ta huggen från min dvärgschnauzer om han fick för sig att gå till motangrepp