valpkurs eller inte?

Det är problemet med alla kurser i grupp. Under många år och flera hundar har jag gått, hjälpt till på och hållit kurser. Och det slår aldrig fel, på varje kurs finns det något deltagare som behöver extra stöttning. Rena problemhundar, mattar (det är sällan några hussar går kurs) som antingen kräver hjälp NU! just när man hjälper någon annan eller som bara suckar att det GÅR inte, hunden VILL inte. (Sen har vi de som inte läst eller brytt sig om kraven inför vissa kurser, utan kommer till agilitykursen med en hund som inte går att ha lös och liknande)

Antingen ger man de här deltagarna den tid som behövs, och då kommer de andra deltagarna i kläm. Eller så koncentrerar man sig på flertalet och då surar den som känner sig förbigången. :banghead: Som kursdeltagare har jag råkat ut för att gå en stor del av kursen utan någon direkt hjälp eftersom andra tagit all tid och uppmärksamhet för instruktören...
Så hade vi det också på "min" klubb, sen gjorde jag en förändring. Jag delade in grundkurserna i fyra delar, där tre är beroende på hur mycket hunden kan, inte ålder som det många gånger är idag.
Så vi har:
Valpkurs, inga deltagare är äldre än fem månader.
Grundkurs ett: För dig som behöver grunder, men har en hund som är äldre än fem månader, den är kursen ska man kunna gå hur många gånger som helst.
Grundkurs två: För hunden som har vissa grundkunskaper som .....bla bla kan man också gå hur många gånger som helst.
Sist: Allmänlydnadskurs där är planen att efter avslutad kurs kunna visa upp sin hund i Allmänlydnadspasset, som ett litet prov.
Sen har vi ytterligare en grej och det är "kursstöd", vi är tre rutinerade rävar som har kursstöd. Skulle en instruktör få ett ekipage som knappt kan lämna parkeringen, så kommer vi och hjälper till. Så instruktören inte fastnar på ett ekipage.
Men sen uppdelningen har det i princip inte hänt och våra Grund 1 och Grund 2 är jättepopulära. :)

Så hade vi det också på "min" klubb, sen gjorde jag en förändring. Jag delade in grundkurserna i fyra delar, där tre är beroende på hur mycket hunden kan, inte ålder som det många gånger är idag.
Så vi har:
Grundkurs ett: För dig som behöver grunder, men har en hund som är äldre än fem månader, den är kursen ska man kunna gå hur många gånger som helst.
Grundkurs två: För hunden som har vissa grundkunskaper som .....bla bla kan man också gå hur många gånger som helst.
Sist: Allmänlydnadskurs där är planen att efter avslutad kurs kunna visa upp sin hund i Allmänlydnadspasset, som ett litet prov.
Sen har vi ytterligare en grej och det är "kursstöd", vi är tre rutinerade rävar som har kursstöd. Skulle en instruktör få ett ekipage som knappt kan lämna parkeringen, så kommer vi och hjälper till. Så instruktören inte fastnar på ett ekipage.
Men sen uppdelningen har det i princip inte hänt och våra Grund 1 och Grund 2 är jättepopulära. :)
Smart!

Så vi har:

Vi har liknande, men Allmänlydnad 1 och Allmänlydnad 2.
1:an är till för att lära in grunderna, hur tränar man koppelträning osv.
2:an är till för att lägga på störningar och har allmänlydnadspasset som "slutprov".

För att få gå 2:an så krävs att man gått 1:an, eller kan visa tillräckligt goda grundkunskaper.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 468
Senast: Ragdoll
·
Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
856
Senast: Blyger
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 176
Senast: Lillefrun
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 978
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka