Valpig arab - galopp?

neywaz

Trådstartare
Jag är lite sugen på att skaffa mig amatörtränarlicens och har ett gäng araber som skulle kunna bli mina försökskaniner.

Den som ligger närmast till hands är ett sto som blir tre i april, men hon är ganska stor i arabögon sett - och lite valpig. Hur gör ni när ni har valpiga hästar, rider ni in dem ändå, kör på eller väntar med debuten tills den växt på sig?

När brukar ni rida in era araber? Vad för slags träning är det i början när de är så unga?

Tacksam för svar på mina dumma frågor, är egentligen distansmänniska ;)

Sv: Valpig arab - galopp?

Mer araber i träning är något som verkligen behövs så det vore kul om du kom igång!!
Det är olika hos olika tränare när man rider in sina hästar men hösten/vintern som tvååringar så att dom är klara att kvala under våren som treåringar är nog det vanligaste, men några kommer senare för att vissa hästar är ju senare i sin utveckling och vissa tränare vill inte träna så unga hästar.
Inridningen annars är väl som vilken annan häst som helst först få den ridbar i alla gångarter och sedan träna upp kondition och styrka. När man börjar gå jobb är ju individuellt för varje häst. Du som är distansryttare kan ju mycket om uppbyggnaden av hästen men sedan är det "bara" att lära den att springa fort:).
Ska du gå kurserna i år?
Lycka till!!!

Sv: Valpig arab - galopp?

Tack för ditt svar! :bow:

Vad kul att det kan behövas fler araber, jag kan verkligen ingenting om galoppen och ärligt talat har det skrämt mig lite innan att gå "hårt" på dem i så unga år. Men det handlar väl också en hel del om hur man tränar dem :) Jag är iallafall väldans sugen!

Tyvärr missade jag precis steg 1 kursen nu på täby, mailade nämligen den ansvarige igår och fick reda på det...den hade passat perfekt men jag håller ögonen öppna och ser om det kommer fler på täby snart. Då man jobbar heltid och utöver det har många hästar hemma är det svårt att åka iväg till jägersro. Men måste man åka dit så måste man ;)

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 788
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 378
Senast: Fetaost
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 252
Senast: Lisa2014
·
Hästmänniskan Lider av en STOR gnutta beslutsångest angående hur jag ska göra kring min häst, hade varit underbart att få bolla lite med alla kloka...
Svar
10
· Visningar
1 904
Senast: ancan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka