Valpfrågor

A

Amanty

Hej! Jag har en bordercollie/golden valp på 4 månader. Jag är lite osäker på hur långa promenader man kan göra varje dag, och hur ofta, vad som är lagom motion.

När han är ute lös kan han ibland sticka i väg efter något och han lyssnar då inte alls. Det har handlat om en hare och en travhäst. Han har ifs kommit tillbaka efter en stund, men det bekymrar mej att han inte lyssnar på en gång, men vad kan man egentligen kräva av en valp och hur ska jag träna?

:)

Sv: Valpfrågor

1. Ingen motion för en sådan liten valp. Men att vara ute i skogen och springa lös är jättebra träning. Koppelpromenader kan du ta mest som koppelträning. Runt 15 min per dag borde du kunna gå.

2. Jag har hela tiden krävt 100% lydnad på inkallning. Det är det enda jag verkligen anser att en hund måste kunna helt felfritt. Men eftersom det är en valp och de är alltför nyfikna för sitt eget bästa får man ha lite förståelse :p Ett tips är att träna på att vara lös varje dag. Får han möjligheten att vara lös varje dag så kommer inte friheten som en chock = han måste undersöka allting. Han blir då lugnare ute eftersom att vara lös är ingen "händer-bara-ibland-och-det-måste-man-ta-vara-på".
Om det finns mycket störning kan du använda en lång lina. Träna inkallning OFTA på promenader. 1-2 gånger räcker inte. När Han kommer beröm mycket, det ska vara roligare att komma till dig än att springa efter djur.

Jag tycker inte man kan kräva att en så pass liten valp ska komma felfritt på inkallning. Träning, träning och åter träning. Och dom får ju alltid en extra period då dom får selektiv hörsel i samband med könsmognad o.s.v.
Vissa lyssnar bra från början och fortsätter så men andra inte. Min tik lyssnade inte alls mellan 9 och 12 mån ålder men sen var det som om det hände något för helt plötsligt en dag var hon hur lydig som helst (precis då jag börjat överväga att ge upp:smirk: ).

är det en hyfsat osjälvständig valp kan du gömma dig när valpen sticker. låt den sedan leta ett tag och ömka när den "hittar" dig. lär den också att det är roligt att komma till dig. kalla in ofta och ge någon typ av belöning de flesta (men inte alla! ca 8-9 av 10) gångerna. gärna med någon typ av föremål som t ex boll. koppla inte upp vid samma ställe varje gång. risken finns då att den väljer att sticka strax innan. men koppla gärna några gånger under promenaden för att sedan släppa den igen.

ang motion så ska en så liten hund inte ha någon egentlig motion. låt den hänga med på kortare rastningsturer och springa så mycket den vill då.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 795
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 792
Senast: Mabuse
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 322
Senast: Hellhound
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 318

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka