Valpfodrets vara eller icka vara? Vad tycker du och varför?

Sv: Valpfodrets vara eller icka vara? Vad tycker du och varför?

Fast du har väl en liten hund också?
Där är det inte alls så farligt att gå över tidigt, eftersom de flesta små hundar växer färdigt tidigt. På små hundars påsar brukar det ibland stå att de ska ätas tills de är 10 månader, men det är bara en rekomendation, inget de måste och precis som du så såg du att din blev för rund och tog ett annat.

Bra val.

[
QUOTE=Mindra;9533842]Det är frågan. Hur gör ni?

Tacksam dock för eran åsikt i det hela, så säg gärna vad ni tycker och varför :)[/QUOTE
]

Som foderintresserad smådjursvet och hästuppfödare är min åsikt följande:

Valpar upp t o m 4 månaders ålder: valpfoder (det är inte proteinet som får djuret att växa, det är energin. Proteinet bildar byggstenarna. Med för lite protein blir byggstenarna av dålig kvalitet. Djuret växer visserligen av energin men byggstenarna blir av dålig kvalitet och dålig hållbarhet. Till unga växande hästar rekommenderas alltid foder med högre proteinhalt än till vuxna djur.)

Valpar/unghundar fr o m 5 mån t o m 9 mån ålder: juniorfoder (då har hunden uppnått 90% av sin vuxna höjd/vikt), därefter vuxenfoder.

Detta är min rekommendation efter år av info och så föder jag upp mina valpar o mina hästar, lyckats bra hitintills. Vad gäller hundar har jag endast storvuxna raser från 30 - 60 kg vuxenvikt.

Under första levnadsåret gäller för mina djur högkvalitetsfoder (oftast dyra), när de sedan vuxit klart o har en god grund att stå på så blir det lite slarvigare och billigare.

Jag ger BABY valpfoder till min boxertik som är 8 månader. Alltså foder upp tom 5 månader. Varför gör jag det då?

Det är mkt skonsammare för hennes känsliga mage
Hon behöver inte äta så stor mängd (högkoncentrerat)
Hon tycker om det är äntligen i normal hull efter att ha varit en liten speta med magproblem vid 5-6 månaders ålder.

Både foderförsäljaren samt de i butiken säger att det går att köra med valpfoder hela livet så länge hunden inte blir för tjock av det. Så jag tänker köra vidare med så länge.

är det verkligen så? "min" djuraffär drivs att ett par som haft hundar och varit engagerade i SBK i evigheter, och enligt dem blir våra hundar allt friskare allt längre upp i åldrarna. de tror att det bl a beror på bättre foder.

hälsoundersökningar är väl ett ganska nytt påfund, så frågan är om raserna var så mycket friskare förr? mycket av det man hittar när man röntgar och har sig syns ju inte, och hade kanske aldrig blivit upptäckt om hundarna inte blivit röntgade.

Kommer inte ihåg just nu vilket ämne det var men det är inte bara min hund som har växt för snabbt på just valpfoder som ska vara anpassat till storvuxna raser utan även andra personer bl.a. flera kennlar har sagt samma sak. Det finns en lejonkennel som aldrig ger valpfoder till sina valpar just för att de växer för fort. Min fick valpfoder (Hill's och RC) men av båda sorterna växte han på tok för fort så till slut gick jag över till vuxenfoder (efter att ha pratat med uppfödaren och personen som sålde hundfodret) och helt plötsligt saktade han ner i tillväxten. Så uppenbarligen är det något ämne som det är för mycket av som gör att de växer för fort, åtminstone inom min ras.

Vad konstigt att alla GD's jag sett då, växer i precis samma takt oavsett foder. Enda skillnaden är att dom växer fort men tappar både hull och muskler på ett foder med för lite protein och fett i, medan dom växer fort men är fina i hull och muskler på ett foder med mer av det i.

Med risk att nu få massa skäll så kan jag bara säga vad jag fick berättat för mig idag då jag faktiskt ringde och pratade med en som jag visste skulle förklara bättre än jag.

Skelettet är som de flesta vet inte klart på en valp, delar som ska sitta ihop senare gör det inte riktigt än osv. Denna kropp är inte redo att ha en massa muskler och hull än och därmed skall storväxande hundar såsom leonberger, Grand Danois osv inte vara speciellt maffiga för tidigt. Detta innebär alltså inte att hunden ska se jäklig och spinkig ut men så som många hundar idag ser ut tidigt är alltså för mkt och kan bädda för problem längre fram, hur snygga de än må se ut på utsidan så menar man på sikt.

Sen kan man i all oändlighet diskutera det här med hurvida man ska ha en hund som går sönder lätt osv osv. Men de va inte min tanke med denna tråd utan nu har helt enkelt vissa hundar större behov av eftertanke när de gäller kost/vikt osv. (jag har själv storvuxen hund)

Tja.. Nu vill jag som sagt inte bli påhoppad utan ville bara framföra denna teori som jag fått förklarad. Enligt dem jag pratade med är inte detta en gammal myt utan ngt som man tydligen fortfarande forskar på. Vill ni veta grunden till den så kan jag återkomma om jag kollar upp hur det låg till med den saken,

Vill alltså understryka att de jag sa först i tråden var fel uttyckt. Hunder växer inte snabbare utan bygger muskler och massa för fort innan skelett och tillväxtzoner orkar med och det är det som kan vara skadligt.

Jag vill gärna veta vad för forskning som bedrivs i ämnet, av ren nyfikenhet alltså..

Jag har numer en liten ras, men har haft GD ...

jo, samma här. Ska kolla upp mer exakt, han som förklarade för mig idag blir så inne i det han berättar att när man börjar prata om ngt så har det vips gått en timme och man har fått höra alla led bort till tokyo och tillbaka till agda i charlottelund.. Om du förstår hur jag menar. Men jag ska tömma honom på mer information och återkomma.

Jo jag förstår..

Min GD föll ju ut rätt rejält på det foder som uppfödaren rekomenderade och jag gick lite mer på Bebbens ord..

Böt till RC Energy 4400, och då blev han alldeles lagom fin i hullet ..

Senast ändrad:

Jaha och.....? Så alla uppfödare som har sagt samma sak som jag har alltså fel ? trots att de kan rasen och vet hur hundarna har sett ut och hur fort de har växt.

Nja jag skulle mer lita på tillförlitlig forskning, många uppfödare har inte sådan himla bra koll på foder och så lyssnar dom på någon som lyssnar på någon som lyssnar på en person som hittar på..

Du förstår nog vad jag menar ;)

Jo men om hunden faller ur så rejält så är det ju ngt man får kolla på givetvis och göra ngt åt. Så som jag förstod det nu så är det bara att många har för tunga hundar för tidigt. Dvs mitt missförstånd var att de skulle växa snabbare, vilket var fel. Det var frågan om att bygga för mkt på ett icke färdigt skelett som är problemet. Samt att många vill ha sina hundar så himla snygga tidigt. Dvs kanske kunde fått vara lite ankunge längre även om det inte var det snyggaste utåt. Men de är ju inte frågan om att hundarna ska vara tunna och leonbergers se ut som vinthundar osv;)

Ska prata mer med han som jag faktiskt vet är mkt kunnig så får han förklara det bättre samt säga varför det inte är gammal myt osv.

Men uppfödarna har ju sett själva hur snabbt hundarna har växt när de har ätit valpfoder. Jag har sett det själv, med egna ögon. Visst jag säger inte att ingen hund kan äta valpfoder MEN de hundar jag har sett som har växt upp på vuxenfoder har alla växt jämnt och fint och sakta, de har varit klara runt 5 års åldern. Det är vad jag och andra också tycker.

Jo jag förstår hur du menar, men jag tror faktiskt i ärlighetensnamn inte att många uppfödare är så pålästa ..

Víssa uppfödare gör ALLT för att föda upp hundat som gå så bra i ringen som möjligt/tidigt, då går det ju inte ihop med att dom samtidigt rekomenderar foder med lågt proteinvärde..
Borde ju vara precis tvärtom då..

Hmm njaa.

Jag kan varken säga bu eller bä för jag vet inte vilket valpfoder du använde och vad du sedan böt till.

Du vet inte vilket ämne i valpfodret som gör att dom växer snabbare och jag vet heller inte vilket ämne du menar..

Hade varit otroligt mycket lättare att diskutera vidare då..

Jag diskuterar proteinets vara eller icke vara...

Senast ändrad:

Efter samråd med veterinären så testade jag Hill's anpassat för just stora raser (växte som ogräs t.o.m veterinären tyckte det) sedan vägrade han äta fodret efter ett tag och då gick jag över till RC Giant serien (valp) samma sak där som med Hill's. När det höll på att gå alldeles för långt så böt jag till det fodret som han var uppväxt med men vuxen i stället för valp.

Nej jag kommer inte ihåg vilket ämne det var som det var för mycket av i valpfodren, det var ett tag sedan han var valp och jag läste det. Men strunt samma, alla tycker olika och huvudsaken är att hunden mår bra.

Senast ändrad:

Det kan jag hålla med om men personen jag i detta fall pratar om är inte uppfödare utan jobbar bla. med ngt som ligger i närkant med det vi faktiskt pratar om. Sen höll ju som sagt även en av veterinärerna med om delar av det osv. Men jag försöker som sagt inte övertyga någon jag säger bara att jag faktiskt tycker att det finns mkt jag tycker låter vettigt, sen är jag inte ngn expert.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 241
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 866
Senast: geting
·
Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 572
Senast: Ajda
·
L
Hundträning Jag har några frågor som jag jätte gärna skulle vilja ha svar på som är om valpar och sånt ❤️ Och den första frågan är hur man gör så en...
2
Svar
21
· Visningar
2 399
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Inredningstråden nr3