Valpfodrets vara eller icka vara? Vad tycker du och varför?

Sv: Valpfodrets vara eller icka vara? Vad tycker du och varför?

Nej och det är ju det som får det hela till en så intressant diskussion att du inte försöker skriva folk på näsan utan kommer med en hel del som verkar vettigt..

Jag tänker i alla fall inte skälla på dig.

Jag menar inte att man ska ha en hund i stil med Belgian Blue när den är 6 månader, men bra musklad och i fint hull ÄR nyttigt för kroppen. Självklart inte för mycket, som med allt annat så funkar lagom även in här.

Jag vill hålla mina hundar välmusklade och i bra hull. Med bra hull menar jag en slank hund i fin form, inte mullig eller tjock. Men heller inte för smal.
Och det är ju rätt så allmänt känt att muskler hjälper till att hålla kroppen i god form, både för höfter, leder etc.

Så vi tycker nog rätt så lika i grund och botten. Jag vill heller inte ha en för tung hund för tidigt, utan den ska vara lagom till sin storlek.

Jag har sett rätt så många GD's som är uppväxta på vuxenfoder enbart, och gärna också dessa av lite sämre kvalité. I 5 års åldern ser dom ut som om dom är 10 år minst, dom verkar alltså åldras lite i förtid. Nu tänker jag inte på gråa hår då ;) Utan mer hur kroppen ser ut, och hur dom rör sig etc.

Om han var uppväxt på Hill's ? Nej Pro Pac.

Alltså det jag vill veta var följande : Vad han åt som gjorde att han växte för fort enligt er och vad ni böt till för foder ..

De blir ju friskare för att vi pjolltrar med dem. Inte lever de längre av sig själva direkt. Klart en halvkass hund som går på specialdiet och får anpassat liv lever längre och friskare än den halvkassa hund som inte får det. Dock är inte den första hunden bättre hälsomässigt på något vis.

Förr skulle ingen ha grejat runt med klådor, känsliga magar och annat som vi gör idag.

många hundar kan ju leva besvärsfritt så länge de får sin specialmat och mediciner. är det för individens/artens bästa att avliva alla hundar som inte är 100% friska? blir rasen sjukare för att man behåller individer som hade skjutits förr?

obs att jag inte tycker att man ska behålla hundar som lider eller avla på hundar som bär på sjukliga anlag. jag bara undrar om det egentligen var så himla mycket bättre förr.

Arten lider inte så länge folk ger sjutton i att avla på de defekta exemplaren. Problemet är bara att alltför många är hemmablinda och bagatelliserar hundens avarter. Till slut är inte specialmat ett alternativ utan en nödvändighet för hela arten hund, för att ta ett exempel.

Bland visst schäferfolk gnälls det över att det är så mycket skit i fodret som ger klåda. Konstigt att det då mest drabbar schäfer. Kanske dags att se över sin egen avel istället.

Det har jag ju skrivit flera gånger om, Hill's och RC och sedan bytte jag till det han var uppväxt med men vuxenfodret i stället, Pro Pac.

Men vilket ämne i fodret var det som var boven och som saknades i Pro Pac?

Om en hund skadas så allvarligt av valpfoder skulle jag titta mer till aveln och mindre till fodret, speciellt om det gäller alla hundar från en uppfödare. Att skylla på fodret är att göra det lätt för sig. Ta fram hundar som håller för normal behanding istället.

Det saknades inte i Pro Pac utan det var bara MINDRE av det ämnet.

Det andra tänker jag inte ens kommentera.

Ursäkta mig, dina inlägg är något röriga alt jag läser rörigt.

Fråga uppfödaren vad ämnet heter så vi får lite klarhet i diskussionen..

Själv gav jag min hund valpfoder tills hon var ungefär 6 månader, sen bytte jag till vuxenfoder. Bytte dels för att hon började bli lite rund, dels för att jag såg på henne att den höga protein % inte var bra för henne (proteinutslag) och dels för att hon själv började tycka det var tråkigt att äta de småsmå kulorna... Jag har ännu så länge inte märkt av nåt negativt att jag bytte från valp-vuxenfoder så "tidigt".

Som om jag själv skrivit den där texten:p (med undantag att min valpis inte fick sk proteinutslag!)

Jag ångrar att jag inte bytte till vuxenfoder lite tidigare, dom få veckorna som valpis nu har gått på RC schäfer vuxenfoder så har han förändrats en hel del i kropp och hull! På ett positivt sätt alltså.

Min valp äter Cenaturio valpfoder. Det innehåller inga extra tillväxthormoner,vilket finns i de flesta andra valpfoder. Detta innebär att han växer på ett naturligt sätt. Inte för fort. Inte för långsamt.
Har också haft funderingen kring tillväxt och foder, sambandet mellan det. Växer valpen för fort så förseställer jag mig att lederna tar stryk.
Min kille har bra hull, fin päls och är välmusklad för sin ålder.

Varför?

Ska inte en hund hålla trots halvdana livsvillkor?
Ska man behöva vara näringsexpert för att få fram en frisk vuxen hund?

Alla gör misstag och då vill det till att hunden inte är så känslig att den blir trasig.

Uppfödaren till min hund ville att min valp skulle äta RC valpfoder för stora hundar och det har han fått. Att han skulle ha växt för mycket av den anledningen stämmer inte alls. Hans kullbror fick äta vuxenfoder från start i sitt nya hem och han har växt väldigt snabbt och har alltid varit mycket större än de andra i kullen som ätit valpfoder. Dessutom började han motioneras ordentligt redan vid 5 månader och han blev nyligen friröntgad. Så mina erfarenheter säger att de inte växer för snabbt med valpfoder men också att vuxenfoder från start inte förstör hunden.

Nu har jag egentligen inte så mycket kunskap bakom mig, men min 7 månaders valp går fortfarande på valpfoder, vilket han skall göra i ytterligare 5 månader.

Det skiljer mycket på olika foder, men ett bra valpfoder ska ha en "skynda-långsamt" effekt. Jag köper själv från traktens veterinärstation så jag brukar proppa på veterinären en massa frågor när jag är där :angel:. Något en vet sa är att många byter över till vuxenfoder alldeles för snabbt, valpar skall gå på valpfoder tills det att de är färdigväxta till 80-100% (uppskattad vuxenvikt).

Så jag tycker att du skall fråga en kunnig person som du respekterar och fråga denne om råd om ett bra valpfoder och sedan köra på det :idea:

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 241
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 866
Senast: geting
·
Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 572
Senast: Ajda
·
L
Hundträning Jag har några frågor som jag jätte gärna skulle vilja ha svar på som är om valpar och sånt ❤️ Och den första frågan är hur man gör så en...
2
Svar
21
· Visningar
2 399
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Inredningstråden nr3