valpen hugger mot ansiktet, hur få bort?

Status
Stängd för vidare inlägg.
N

Nozer

Våran 10veckors valp har en jobbig o lite otäck ovana.

När man tex ligger i soffan eller sitter på golvet kan ha få för sig att hoppa upp o hugga mot ansiktet på mig eller andra.

5 av 10ggr slickar han bara, men ibland är det mer eller regelrätta hugg som han försöker med.
Har vant oss med det och är numera på våran vakt hela tiden, men detta MÅSTE BORT!!!

Tar tag i honom rätt rejält o fyar honom när han gör det. Men finns det ngra sätt att snabbare öka på honom?

/Tobbe

Sv: valpen hugger mot ansiktet, hur få bort?

Det kräver ju iof att man har en vattentålig soffa eller att man är på ett annat bra ställe... Men jag skulle ha en kopp med vatten stående brevid/hållandes i handen och blixtsnabbt kasta på honom när han gör sådana utfall. Går ju med ex. vattenspruta också, men i början krävs ju en tydlig markering och det är lite svårt med sådant fjutt då ;)

Hur reagerar han när du tillrättavisar honom, blir han bättre? Att valpar slickar i ansiktet är en signal för aktiv underkastelse. Men det är ju förstås inte trevligt när det går över i bitande. Avvisa valpen lugnt men bestämt när den biter. Börja med att bara fösa undan den med ett bestämt "nej". Förstår den inte det så måste du bli tydligare och kanske ta tag i nackskinnet. Var tydlig med att du menar allvar och att du inte är ute efter lek.

Hur reagerar han när du tillrättavisar honom, blir han bättre? Att valpar slickar i ansiktet är en signal för aktiv underkastelse. Men det är ju förstås inte trevligt när det går över i bitande. Avvisa valpen lugnt men bestämt när den biter. Börja med att bara fösa undan den med ett bestämt "nej". Förstår den inte det så måste du bli tydligare och kanske ta tag i nackskinnet. Var tydlig med att du menar allvar och att du inte är ute efter lek.

Han bryr sig inte det minsta när man tillrättarvisar honom typ. Det som är det jobbiga som gör att jag ber om hjälp.
Hugger han, eller hoppar o man avvisar honom så hoppar han upp samma sekund som man släpper ner honom igen.

Började med ett bestämt "NEJ", men det hjälpte inte. Nu tar vi tag i nackskinnet när han försöker. Men samma sak där. Så fort han är nere på marken hoppar han igen.

Samma sak med vår ena katt. Han är efter katten HELA tiden o jagar. Hon säger ifrån, vi säger ifrån. Men han bryr sig inte.
Våra ifrångsägningar är som luft för honom.

Tappat räkningen på antalet ggr bara idag som vi fått nagga honom i nackskinnet eller fyat honom. Men utan effekt.

Försökt att avleda uppmärksamheten med ngt annat, men det hälper kanske i 10% av fallen. Annar är han helt uppslupen i att h oppa på oss eller efter katten. Eller vad han för stunden har siktat in sig på.
Har han fått intresse för ngt han vill göra, då fortsätter han i all oändlighet typ...

Är livrädd detta ska bli ngt som sitter i tills vuxen ålder o vi därav kommer ha ett helvete med honom.
Nog för att jag träffat på många hundar i mina dar, men den här har en envishet som slår det mesta.

/Tobbe

Senast ändrad av en moderator:

jag tycker att det folk är som bäst på vad gäller hundägande är att fya sina hundar. Beröm råder det brist på. Och för att inte tala om konsekvensen. Jag kan inte berätta för er hur ni ska uppfostra er hund. Men att hugga mot ansiktet är i mina ögon tabu. Jag har själv blivit biten av min egna hund i ansiktet på äldre dagar och tar ni inte itu med problemet nu kan det ge tråkiga resultat i framtiden-jag fick sy nio stygn i en två delad läpp:o . Vad jag hade gjort är att säga till EN gång för alla-ordentligt. Att när valpen biter i ansiktet ta tag i nacken ordentligt och ryt ifrån. Håll kvar honom i den positionen tills h*n lugnar sig. Släpp därefter. Lägger h*n av och visar ngt tecken på att informationen framgick. Kalla fram valpen och om h*n fortfarande sköter sig ska den ha massor massor med beröm. Men beröm lugnt så att h*n inte blir exhalterad och vill hugga igen. Min princip att man egentligen aldrig ska behöva säga nej mer än en gång. Och någon gång om det oväntat skulle krypa tillbaka (beteendet alltså) sätta en tvär gräns. Det tycker jag är schysstare än att tjata 20 gånger.

Jag brukar pipa, ungefär som hundar gör mor varandra när dom tycker att något gör ont. Det fungerar faktiskt väldigt bra, fast man inte kan tro det. Har ju haft hundar tidigare och fyat och tagit tag i dom men jag tycker dom bara blir hårdare i psyket. Så det som fungerar bäst enligt mig;) är att säga aj på "hundspråk".

Stallägaren där jag har mina hästar hade sådant problem med sin labbe valp, de tog till slut ut en hundpsyokolog, för hunden blev så odräglig och bitig. Hundpsykologen satte sig på hunden, med i stort sett hela kroppen (utan att skada såklart) och det fick ägarna fortsätta med sen, att när han höll på, sätta sig på honom. I början höll han ju på o försökte bita o ta sig loss, men de skulle sitta kvar. Det ska tydligen hjälpa väldigt bra.
Nu är det iaf världens sötaste och goaste vovve :love:

Och tänk- personligen skulle jag inte alls göra så. Visst är det lustigt att alla har så olika knep, och alla kan fungera ;). Jämför flockledare (ex. mamman) och valpen. Om valpen tog i för hårt, börjar mamman gnälla då? Nej det är ett kort och bestämt "FY" från hennes sida och snarare valpen som gnäller.

Som ts beskriver så skulle jag def. försöka med vatten, ingen vill ha en kalldusch ;).

Han låter ju sannerligen som en rätt energisk herre ;) Det är han själv som sätter gränsen för hur hård du måste vara. Lyssnar han inte så får du bli ännu hårdare. Tryck till honom ordentligt i golvet så att han verkligen förstår att nu är det allvar. Som säger är det ju viktigt att få bukt med det nu innan det går för långt.

kan bara hålla med. Det blir nog mycket lätt för en hund att ta över om man visar ett sådant starkt tecken på underlägsenhet.

jag tycker att det folk är som bäst på vad gäller hundägande är att fya sina hundar. Beröm råder det brist på. Och för att inte tala om konsekvensen. Jag kan inte berätta för er hur ni ska uppfostra er hund. Men att hugga mot ansiktet är i mina ögon tabu. Jag har själv blivit biten av min egna hund i ansiktet på äldre dagar och tar ni inte itu med problemet nu kan det ge tråkiga resultat i framtiden-jag fick sy nio stygn i en två delad läpp:o . Vad jag hade gjort är att säga till EN gång för alla-ordentligt. Att när valpen biter i ansiktet ta tag i nacken ordentligt och ryt ifrån. Håll kvar honom i den positionen tills h*n lugnar sig. Släpp därefter. Lägger h*n av och visar ngt tecken på att informationen framgick. Kalla fram valpen och om h*n fortfarande sköter sig ska den ha massor massor med beröm. Men beröm lugnt så att h*n inte blir exhalterad och vill hugga igen. Min princip att man egentligen aldrig ska behöva säga nej mer än en gång. Och någon gång om det oväntat skulle krypa tillbaka (beteendet alltså) sätta en tvär gräns. Det tycker jag är schysstare än att tjata 20 gånger.

:bow:

Jag är helt inne på detta tillvägagångssätt. Säga till en gång rejält än att tjata. En tik skulle inte tolerera ett sådant beteende. Hon skulle morra (ge en varning) dvs erat fy/nej och lyder inte valpen så får hon den att lyda. Då trycker hon ner valpen tills den visar underkastelse.

Jag skulle hålla ner valpen i mattan tills den visar att den gett sig! Kan ta ett tag om det är en stark valp! Men så länge den försöker snurra upp på benen igen så har den inte brytt sig om tillrättavisningen. Men kom sedan ihåg att berömma när den gör rätt!

Vad jag hade gjort är att säga till EN gång för alla-ordentligt. Att när valpen biter i ansiktet ta tag i nacken ordentligt och ryt ifrån. Håll kvar honom i den positionen tills h*n lugnar sig.

Jag har fått lära mig att man absolut inte får ta valpen i nackskinnet då det är så hundar dödar sina byten. En hund som blir fasthållen i nackskinnet kan bli aggressiv då den instinktivt slåss för sitt liv.

Hundar dødar inte sina byten genom bita dem i nackskinnet, dæremot strupen. Tiken fostrar sina valpar genom att bita dem øver nacken.

Jag brukar pipa, ungefär som hundar gör mor varandra när dom tycker att något gör ont. Det fungerar faktiskt väldigt bra, fast man inte kan tro det. Har ju haft hundar tidigare och fyat och tagit tag i dom men jag tycker dom bara blir hårdare i psyket. Så det som fungerar bäst enligt mig;) är att säga aj på "hundspråk".

Tror ingen hund som blir biten i anskitet sitter piper utan det blir "stryk" så där för skulle jag då inte sitta o gnöla utan ge samma mynt tillbax som valpen visar mig.

Ingen hund som är normal nivå piper o skulle ursäkta sig för en valp på det viset. jag skulle handgripligen ta ta tag i hunden o ruska om den o inte säga ett ljud sätta ner den o så fortsätter man busa på golvet som inget hänt. Med det ser valpen att det där var då inte okej så det ger vi fan i.

Jag har fått lära mig att man absolut inte får ta valpen i nackskinnet då det är så hundar dödar sina byten. En hund som blir fasthållen i nackskinnet kan bli aggressiv då den instinktivt slåss för sitt liv.

Det där kan du slå ur hågen direkt!

Stallägaren där jag har mina hästar hade sådant problem med sin labbe valp, de tog till slut ut en hundpsyokolog, för hunden blev så odräglig och bitig. Hundpsykologen satte sig på hunden, med i stort sett hela kroppen (utan att skada såklart) och det fick ägarna fortsätta med sen, att när han höll på, sätta sig på honom. I början höll han ju på o försökte bita o ta sig loss, men de skulle sitta kvar. Det ska tydligen hjälpa väldigt bra.
Nu är det iaf världens sötaste och goaste vovve :love:

Det är farligt att "lägga" sig på hunden. Det var en valp under en kurs som dog när handledaren skulle visa hur man skulle klippa klorna på en bråkig valp!!!! :eek: :eek:
Ett revben gick sönder och punkterade lungan eftersom hunden slingrade och ville inte ligga still.

Det är enormt lätt att trycket blir för hårt erftersom hunden kämpar emot och då kan det gå enormt illa.

hur tror du tiken bär sina valpar? ;)

Okej..? Det där måste jag säga var det minst vettiga jag läst idag. Fick tipset från en engelsk hundpsykolog och nog funkar det allt. Hunden ser mig inte direkt som mindre värd för det. Tur att vi har olika metoder, för jag skulle aldrig uppfostra min hund genom att slå den eller ruska tag i den. Tror du hunden blir stabil efter det? Ungefär som man uppfostrade barn förr. :crazy: Däremot behöver man ju inte vara ngn supermorsa och inte ha gränser. Funkade med att pipa åt min pinscher också, och jaa, det säger mkt enligt mig.

Okej..? Det där måste jag säga var det minst vettiga jag läst idag. Fick tipset från en engelsk hundpsykolog och nog funkar det allt. Hunden ser mig inte direkt som mindre värd för det. Tur att vi har olika metoder, för jag skulle aldrig uppfostra min hund genom att slå den eller ruska tag i den. Tror du hunden blir stabil efter det? Ungefär som man uppfostrade barn förr. :crazy: Däremot behöver man ju inte vara ngn supermorsa och inte ha gränser. Funkade med att pipa åt min pinscher också, och jaa, det säger mkt enligt mig.

Ingen av mina hundar är då ostabila det kan jag ju garantera dig! men sen kanske det är skillnad när man har sällskapshundar de kanske inte tål leken.

JAAAAAA hund psykloger är ju så himla vettiga knepigt att hundarna förr funka bättre förr än nu med alla psykologer o skit som talar om för folk. det ena o andra som är helt uppåt väggarna. Skulle du få en hund som var mer dominant då skulle du få jobba sen om du visa ömkan o satte dig o gnöla inför hunden då tog den över rätt så snart.
Men det gör ju inget det finns ju spruta hos vetrinären så köper man en ny hund sen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
844
Senast: animalasia
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 514
Senast: Sel
·
Övr. Hund Våran Amstaff valp på 4 månader är helt underbar. Vi gör allt med honom och han reagerar positivt på allt! När han har vanliga tuggben...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 920
Senast: Frukten
·
Hundhälsa Är helt ställd och vet inte vad som är fel, är det någon som kan komma med idéer så vore jag tacksam! Först vill jag klargöra att...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
38 535
Senast: Belethien
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka