valpen hugger mot ansiktet, hur få bort?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: valpen hugger mot ansiktet, hur få bort?

Så småhingstar ska inte fostras att inte stegra, bitas o leva rövare bara för dom är bytesdjur?

hmm hoppas det där var ett förtydligande av mitt svar till martha och inte en korrigering åt mig:angel: ...herrn!

Vart läser du att jag anser att hästar ska få bete sig hur de vill? Hur jag än lläser finner jag inte ens liknelser med detta i mina texter.
Hästar ska lyda minst lika bra. Men jag uppfostrar då inte en unghäst-ingen häst för den delen som jag uppfostrar en hund då de har vitt skilda beteenden.

Då gör vi nog olika, för fostran är fostran och skall läras in...för visst vill du bli ledare för både din hund och din häst?
Iallra högsta grad hästen
Jag tycker inte det är skillnad att lära hästen föra sig mot att lära hunden att föra sig....vad gör du som är skillnaden?

skillnaden är väl att hästen både sparkar, stegrar och det gör inte hunden...att lära en häst att inte bitas o en hund, vad är skillnaden?? Det är ju en baggis med en hund kontra hästen.

skillnaden är väl att hästen både sparkar, stegrar och det gör inte hunden...att lära en häst att inte bitas o en hund, vad är skillnaden?? Det är ju en baggis med en hund kontra hästen.

Nej, ett bytesdjur är och förblir alltid ett bytesdjur, ett rovdjur ett rovdjur. Det är två vitt skilda grupper. Det finns dock en fundamental likhet mellan hästar och hundar och det är att bägge är flockdjur. I en flock finns en hierarki och självfallet finns där ett ledarpar. Precis som i en rovdjursflock. Självklart är jag lika konsekvent mot en häst som jag är mot en hund. Jag är ledaren och en olydnad åtföljs av en konsekvens. Jag tycker dock att hästar är betydligt mjukare än hundar rent generellt och jag tar inte en häst i nacken likväl som jag inte piper åt den när den varit olydig. Hade jag på något vis agerat "rovdjur" mot en häst som ska ha en åthutning reagerar den logiskt nog med fel slags rädsla då hästar av naturen är nervösare djur än hundar. När jag korrigerar en häst gör jag det oftast genom att fösa undan den hastigt ett par steg då jag anser att jag får bäst respons så iom att det är så hästar gör i sin flock.
Hundar eller låt säga vargar korrigerar ett allvarligare misstag genom att morra/gläfsa/hugga till hastigt och håller ner den korrigerade individen tills den har lugnat ner sig. Sen finns det flertalet exempel till men i grund och botten talar vi om djur som inte ens tillhör samma grupp så jag tycker inte jämförelsen är bra nog.
Sen är det en sak hur du uppfostrar din hund eller häst.
Jag ser det bara som en skyldighet att när vi som människor domesticerar djur ska rätta oss efter deras beteende iom att vi är den intelligentare parten och kan läsa deras språk bättre än vice versa. Det tycker jag skapar mest harmoni och lugn.

Ok ...................................

Senast ändrad:

Precis...
Hästar har jag hållt på med hela livet och känner mig inte det minsta osäker på hur jag "fostrar" en häst.
Nu när jag har min första hund är jag jätteosäker hela tiden och letar kunskap hos mer kunniga personer än mig själv.
Skulle aldrig få för mig att uppfostra hästen som jag gör med hunden eller vice versa.

En sak som jag har lärt mig om MIN hanhund (vet inte om alla är lika) är att det inte är lönt att mjäka. Raka besked är det enda som gäller annars skulle jag inte längre varit högst i rang här hemma.
Som sagt så har jag provat pipandet och det satte bara igång ngn sorts "mobbarinstinkt" hos honom och han gick på ännu mer.
Däremot kan jag pipa till när jag vill få hans uppmärksahet vid tex. koppelträning eftersom jag vet att han då blir väldigt intresserad av mig.

Min hund är fortfarande valp och han har lärt sig skillnaden mellan att smaka på matte och bita i matta och på så sätt är vi alla glada:d

Hur kan du vara så säker på vad som är rätt o fel när du har din första hund??
Jag har haft hund i nästan hela mitt liv, häst i 37 år....
Självklar anammar man ju inte samma saker med hästar o hundar, men dina signaler som ledare vilket det är hästar eller hundar bör ju vara klara.....Har man bara pondus som människa så är det inte så svårt och inget att vara nevös o osäker inför.
Fostran är fostran vad det än gäller.

Hur kan du vara så säker på vad som är rätt o fel när du har din första hund??
Jag har haft hund i nästan hela mitt liv, häst i 37 år....
Självklar anammar man ju inte samma saker med hästar o hundar, men dina signaler som ledare vilket det är hästar eller hundar bör ju vara klara.....Har man bara pondus som människa så är det inte så svårt och inget att vara nevös o osäker inför.
Fostran är fostran vad det än gäller.

Det håller jag med om.
Men som sagt va jag skulle aldrig visa min underkastelse till mina hundar om de gör mig illa speciellt inte den typen av hund jag själv har.
Jag kan brottas o kivas med dom liggandes på golvet men går nån över gränsen o biter mig hårdare då får dom se vem som bestämmer också. Det funkar kanon ingen är rädd eller nåt utan vi fortsätter o det blir lugnare tag i leken.

Exakt.
MIna djur ifrågasätter aldrig mitt sk ledarskap och jag är INTE hård eller elak om jag inte måste...jag kan släppa ganska mycket men går dom över gränserna räcker oftast ett ...hummm...

Webster Girl...Om man är osäker så gör du hunden osäker...så om jag var du med erfarenhet av att fostra hästar så tycker jag att du ska anamma samma säkerhet mot hunden, det ÄR inte så olika.....inte i ledarskapshänseende iallafall.

Webster Girl...Om man är osäker så gör du hunden osäker...så om jag var du med erfarenhet av att fostra hästar så tycker jag att du ska anamma samma säkerhet mot hunden, det ÄR inte så olika.....inte i ledarskapshänseende iallafall.

Exakt!

det där får man känna på när man kör skyddshundar o väktarhundar en hel del o man märke stor skillnad hur man själv agerar.

Bra att vi är överens, har nog menat samma men missförstått det skrivna ordet. :bow:

Nu har det gått ett par dagar sedan inlägget skrevs.

Har testat att "brotta ner" valpen eller lugga honom i nackskinnet intensivare nu när han huggit eller använt tänderna (i början var jag försiktig o använde mest ett "NEJ" o ville inte vara för hård mot honom)

Nu börjar han lära sig, med mig iaf.
Kan lägga mig på golvet o "blotta strupen", o han slickar mig bara i ansiktet o knappt ngra tecken alls på att använda tänderna :)

Nu gäller det bara att få honom att acceptera min sambo som en dominant ledare och inte undergiven också.

/Tobbe

jag tycker att det folk är som bäst på vad gäller hundägande är att fya sina hundar. Beröm råder det brist på. Och för att inte tala om konsekvensen. Jag kan inte berätta för er hur ni ska uppfostra er hund. Men att hugga mot ansiktet är i mina ögon tabu. Jag har själv blivit biten av min egna hund i ansiktet på äldre dagar och tar ni inte itu med problemet nu kan det ge tråkiga resultat i framtiden-jag fick sy nio stygn i en två delad läpp:o . Vad jag hade gjort är att säga till EN gång för alla-ordentligt. Att när valpen biter i ansiktet ta tag i nacken ordentligt och ryt ifrån. Håll kvar honom i den positionen tills h*n lugnar sig. Släpp därefter. Lägger h*n av och visar ngt tecken på att informationen framgick. Kalla fram valpen och om h*n fortfarande sköter sig ska den ha massor massor med beröm. Men beröm lugnt så att h*n inte blir exhalterad och vill hugga igen. Min princip att man egentligen aldrig ska behöva säga nej mer än en gång. Och någon gång om det oväntat skulle krypa tillbaka (beteendet alltså) sätta en tvär gräns. Det tycker jag är schysstare än att tjata 20 gånger.

Kan inte förstå varför det skulle vara mer tabu än att hugga i benet. För en hund är det ingen som helst skillnad och båda delarna ska det vara förbud på.

Kan inte förstå varför det skulle vara mer tabu än att hugga i benet. För en hund är det ingen som helst skillnad och båda delarna ska det vara förbud på.

Vart står det att det är det? TS skapade en tråd om ansiktsbett och jag väljer att hålla mig till ämnet. Inte mer med det.

hej.
vi har en jack russel valp som beter sig likadant som din valp. vi har försökt att vara lugna, ta han i nack skinet, ryta, men inget funkar.

Men de som har funkat nu , är att så fort han biter, stänger jag munnen på han och säger fy. Man få göra de varje gång han ska försöka.
Och vet du vad? Det funkar, nu räker det att säga fy :)

Så fort han biter i de han får, så berömmer vi han i massor.

Kollar du inte på cecare,den mexikanske(?) hund psykologen ?
Han hade bergis bara tryckt ner hunden,"grävt" ner fingrarna ordentligt i nacken, ( jag tror att han trycker på art.carotis =blodkärl,vilket medför stort obehag för hunden !!!
Håll kvar tills hunden blir undergiven.Dock inte för hårt och länge---då kanske den kvävs !
Upprepa vid behov.
vad är det för ras ?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
844
Senast: animalasia
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 514
Senast: Sel
·
Övr. Hund Våran Amstaff valp på 4 månader är helt underbar. Vi gör allt med honom och han reagerar positivt på allt! När han har vanliga tuggben...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 920
Senast: Frukten
·
Hundhälsa Är helt ställd och vet inte vad som är fel, är det någon som kan komma med idéer så vore jag tacksam! Först vill jag klargöra att...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
38 535
Senast: Belethien
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka