valpen hugger mot ansiktet, hur få bort?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: valpen hugger mot ansiktet, hur få bort?

He he...
Jag provade att pipa när min hanhundsvalp bet mig så det gjorde ont. Det triggade honom bara ännu mer....
Däremot fattar han numer alltid när man säger: Aj som f-n!:angel:
Han hör direkt skillnad på min röst när leken har gått för långt och det är dags för honom att backa.

:rofl: ja du det där är ett ord som min hund också förstår och vet att då har hon gått över gränsen:rofl: Finns fler ord av den kalibern som hon också förstår.......men det mesta boror nog på röstläget man har när man säger dem :angel:

Men jag förstår fortfarande inte hur man kan döda ett djur genom att ruska det i nackskinnet, oavsett om det är ett litet eller stort :confused: Nädu... den där teorin håller inte riktigt :angel:

Men jag förstår fortfarande inte hur man kan döda ett djur genom att ruska det i nackskinnet, oavsett om det är ett litet eller stort :confused: Nädu... den där teorin håller inte riktigt :angel:

Jag tror att missförståndet kommer av att om en hund tar ett mindre byte typ en råtta så när den biter så biter den över nacken. MEN den når samtidigt om hela halsen och kväver sitt byte på det viset. Det går inte med större byte så där måste de hugga mot strupen och kväva bytet på det viset.

När någon av mina gårdshundar får vittring på en råtta så knäcker de nacken på den. Den är död långt innan den teoretiskt sett skulle kvävts. Och det är inga ruskningar (i plural) vi snackar om, det är ett grepp, en släng med nacken och en väldigt död råtta.

Dansk/svenska gårdshundar är visserligen kända "råttehundar". Fick in en sork i uterummet en gång, det tog äldste hunden drygt 12 sekunder att hitta, döda och lämna över sorken.

När någon av mina gårdshundar får vittring på en råtta så knäcker de nacken på den. Den är död långt innan den teoretiskt sett skulle kvävts. Och det är inga ruskningar (i plural) vi snackar om, det är ett grepp, en släng med nacken och en väldigt död råtta.

Dansk/svenska gårdshundar är visserligen kända "råttehundar". Fick in en sork i uterummet en gång, det tog äldste hunden drygt 12 sekunder att hitta, döda och lämna över sorken.

Har själv haft en Greyhound och jäklar vad det går snabbt. Tror inte att katten han reagera innan den var död.

Pappas jämte är en jäkel på att jaga sork. Men hon suger på dem en stund innan de dör av ren skräck :crazy:

Urklipp

HJÄLP – MIN VALP BITER !
Det är helt naturligt för en liten valp att bita i saker och i oss människor. Den använder sin mun på
samma sätt som spädbarn. Det är ett sätt för valpen att upptäcka världen genom att smaka på och
bita i olika föremål. Att med våld eller bryska metoder försöka förbjuda en valp att bita kan få olyckliga
konsekvenser för hunden längre fram i livet.
I valplådan fanns kullsyskon och valparnas mamma som lärde den lilla valpen att använda sina vassa
tänder med försiktighet. Gjorde det ont när leken blev för häftig, skrek de andra valparna och valpen
lärde sig att ta det lugnt. Man anser att den viktigaste perioden för inlärning av bithämningen är tiden
närmast upp till 10 veckors ålder. Eftersom de flesta uppfödare levererar sina valpar vid åtta veckors
ålder innebär det att vi som nya valpägare måste ta över den viktiga inlärningen av bit hämningen. En
valp som inte i tidig ålder fått lära sig var gränsen går kommer senare i livet få problem med att bita för
hårt under lek med både människor och andra hundar, tugga på apportföremål etc.
En bestämd varning för fysisk bestraffning av valpar som biter !
Att fysisk bestraffa en liten valp som biter för hårt är mycket olyckligt för valpens utveckling. Det får till
följd att valpen aldrig lär sig att använda sina tänder med försiktighet och det är ofta just sådana
individer som biter när de blir vuxna.
Det är också en uppenbar risk att fysisk bestraffning lär den lilla valpen att anfall är bästa försvar. Den
lär sig att ägaren utgör ett hot i stället för en tillgång i livet och relationen blir därefter. En lite vek
individ kommer att lära sig undvika sin ägare och kanske också andra människor. En mindre vek och
tuffare typ kommer att lära sig att den måste försvara sig i tid och otid – ett mycket svårt problem att
komma tillrätta med senare i livet.
Ytterligare andra individer kommer att tycka att det är ett rätt så bra sätt att få ägarens fulla
uppmärksamhet genom att bita i ägarens händer eller kopplet eller kanske dra och nafsa i ägarens
kläder. Att bli straffad för det hela kan det ibland vara värt…
Alltså – att den lilla valpen biter är helt naturligt ! Men givetvis måste vi på något sätt få bitandet
under kontroll. Här följer några förslag på lösning. Kom ihåg att om det inte fungerar trots träning enligt
dessa riktlinjer – hör av dig till någon utbildad instruktör för individuell hjälp. Valpar är individer och det
som hjälper de flesta fungerar kanske inte nödvändigtvis på just din valp.
Träningsförslag :
Till en början tar du som ny ägare över rollen som kullsyskon och valparnas mamma tidigare hade.
Att börja med…
Sitt på golvet eller ha valpen i knäet, se till att den har möjlighet att bita i dina händer. Uppmuntra den
att bita om det behövs – annars kan ni ju inte träna. Så fort din valp biter för hårt piper du ”AJ”.
Räcker inte detta för att få valpen att sluta säger du ”AJ” högre och kombinera detta vid behov med att
genast resa dig och lämna valpen. Säg inget utan gå bara tyst men bestämt därifrån. Gå tillbaka efter
cirka en halv minut och fortsätt leka med valpen på samma sätt som tidigare. Upprepa så fort valpen
biter för hårt.
Använd inga svenska ord utan försök pipa som valparna skulle ha gjort i valplådan. Din lilla hund har
inte chans förstå svenska språket i detta skede.
Gå vidare i träningen….
Snart märker du att din valp börjar ana vad som gäller i umgänget med mänskliga händer. Då är det
dags att steg för steg öka kraven. Så fort den biter för hårt i dina händer eller fötter tar i oförsiktigt på
något sätt säger du genast ”AJ” och lämnar den. För varje gång accepterar du mindre och mindre
tryck från valpens tänder, du blir alltså ömtåligare och ömtåligare.
Till sist tål du bara att valpen använder läpparna eller håller tänderna absolut stilla på huden. I det här
läget kan du också lägga till nya regler som till exempel att din valp aldrig någonsin får nudda med
tänderna vid ditt ansikte, bara slicka eller vänligt puffa med munnen.
Kom ihåg att…
Träningen hittills går ut på att lära valpen använda sina tänder försiktigt och att människor är väldigt
ömtåliga. Du har ännu inte lärt den att inte bita alls.
Tandömsning
De flesta valpar ömsar tänder vid cirka fyra månaders ålder. Behovet att bita och gnaga ökar under
denna period, se därför till att det finns lämpliga tuggleksaker för valpen att gnaga på. Det är också
viktigt att du som hundägare kollar att de nya tänderna kommer på plats och att mjölktänderna lossnar
som de ska. Ibland fungerar inte detta som naturen avsett och då måste man kontakta veterinär för att
få hjälp med borttagning av mjölktänderna så att hunden får ett korrekt bett.
Fortsätt träna….
När de nya tänderna – som inte alls är lika vassa som mjölktänderna – är på plats kan du förfina
valpens bithämning genom att lära den att man inte alls får inte använda tänderna på mänsklig hud.
Gör som tidigare – pip ”AJ” och lämna valpen så fort du känner tänder mot din hud. Så länge den
uppför sig och inte biter sitter du kvar och leker med valpen klappar, smeker den och låter den tugga
på andra saker. Det är av största vikt att din valp och även den vuxna hunden har en mängd olika
saker och ben att tugga på.
Du kan nu också pröva att i stället för att pipa aj och lämna valpen bli helt passiv och avsluta lek och
kontakten för ett ögonblick. När valpen släpper greppet med munnen belönar du detta genom att åter
börja klappa den. Ganska snart kommer din valp nu att se sambandet och släppa greppet och om du
vill kan du då döpa detta beteende till något. Till exempel ”LOSS” eller ”SLÄPP” och belöna med en
godisbit.
Andra människor
Ta din roll som flockledare på allvar och instruera alla i familjen och övriga som kommer i kontakt med
din valp hur de ska bete sig när valpen biter. Alltså samma regler som för dig själv, pip ”AJ” och lämna
valpen.
Speciell uppmärksamhet krävs av dig när barn är närvarande. Du kan då använda det inlärda svenska
ordet SLÄPP eller vad du valt att kalla det. Belöna genast. Barn som valpen ska umgås med kan lära
sig att använda ordet själva – visa hur det ska gå till och var noga med belöning.
Slutligen ett litet tips
Undvik alltid att dra åt dig handen som en hund har fattat tag i med sina tänder. Hundar är rovdjur och
har en reflex som innebär att om ”bytet” i detta fall din hand – försöker fly undan sjunker tänderna
med automatik ner djupare för att hålla fast bytet.
Så ett råd är att hålla händerna alldeles stilla och träna som beskrivits ovan.

:bow: :bow:
håller helt med dig.. hundar säger åt varandra med höga pip läten, om det gör ont och dom inte vill nått mer..
det är ett ljud som inte hundarna tycker om, så oftast stannar dom upp med sitt beteende och då ska man oftast berömma dom när dom slutar..
så "pipandet" är en bra metod..

:bow: :bow:
håller helt med dig.. hundar säger åt varandra med höga pip läten, om det gör ont och dom inte vill nått mer..
det är ett ljud som inte hundarna tycker om, så oftast stannar dom upp med sitt beteende och då ska man oftast berömma dom när dom slutar..
så "pipandet" är en bra metod..

Ja men då vet du inte smack om hund heller det är ett som är säker!

En vekar individ piper o gör sig mindre. en vuxen hund som inte accepterar den säger ifrån kraftfullt på nåt sätt beronde på hur stort den uppfattar felet från valpen. Inte sätter sig en dominant hane eller tik o piper det kan du ju fetglömma finns inte i deras register ens.

måhända att unghundar innan könsmognad piper åt varandra om de råkar ta i varandra för hårt. Men i ärlighetens namn? Har du någonsin sett en dominant vuxenhund pipa åt en annan hund? Kan bara säga att hade jag pipit åt min tax när han bet mig skulle han då inte precis bli mer dräglig..en dominant hund tar all chans den får att klättra i rang och utstöter jag ett så pass underlägset ljud som ett tjut eller ett pip så reagerar hunden mycket logiskt nog med att finna ett nytt steg att klättre på rangstegen.
Det kanske funkar på en sällskapshund som är liten och tillräckligt låg i rang naturligt. Att En hund med starkare mentalitet som en brukshund eller jakthund skulle uppfostras med denna metoden och det skulle funka låter som en saga i mina öron.

Hmmm, visst kan man väl pipa till, bara man får valpen att få uppmärksamheten på annat håll, ett pip åtföljt av ett vekt beteende som att du skulle vara underlägsen o rädd för den tror jag inte vad det som var menat, det är ju även kroppspråket som följer pipet som ger resultatet.

Min valp var likadan, han var ju bara lycklig och trodde man kunde "lyckobita" folk i ansiktet :D .....Dom menar ju oftast väl men det kan ju bli allvarliga skador.....ett fast och dominant nej klarade jag mig med.....jag tror eg inte det spelar roll vad man säger, budskapet kommer från kroppsspråket iallafall .

Att efterlikna en hund och pipa tycker jag spelar roll oavsett kroppspråk. Kombinerar man ett pip med ett ex dominat kroppspråk lär det bli ganska förvirrande för hunden. Jag förstår inte varför man ska pipa åt en valp och sedan byta strategi(?)när den blir äldre sen (när pipen inte funkar längre) när man kan vara konsekvent och förhålla sig till en metod som dessutom är mest naturlig för hunden. Rent generellt behöver man man inte brotta ner hunden. Men den här valpen TS talar om förstår uppenbarligen inte budksapet och tar inte det ägarna säger åt den på allvar.
För min del tycker jag heller inte att det är någon idé att tjata på en hund. Då är det schysstare med att säga nej en gång för alla. Sen är det inte mer med den saken.

Det kanske funkar på en vekare hund men o pipa som en vek individ och dominant bettende i kroppen blir väl ändå knepigt?

Jag skulle ryat i NEJ och visat med hela min kropp att det det gör du F*N ine en gång till.
Varför tramsa med valpen till höger o vänster gör den fel låt den då veta det. gör den rätt och är duktigt ja men belöna den då men varfvör låta hunden gå i grå skala o varken veta ut eller in det mår den inte bra av.

Senast ändrad:

det beror på hur man definierar dominant...jag brukar inte behöva skrika för att effekt, ett avledande ljud räcker, sen är det ju olika dominans man visar mot valpar än äldre djur.....

**martha som fostrat en heldel små hingst:devil: ** Det är som samma, fast några storlekar större...

det beror på hur man definierar dominant...jag brukar inte behöva skrika för att effekt, ett avledande ljud räcker, sen är det ju olika dominans man visar mot valpar än äldre djur.....

**martha som fostrat en heldel små hingst:devil: ** Det är som samma, fast några storlekar större...

Jag skriker inte heller för mina hundar hör 600ggr bättre än mig men dte blir iaf en betydligt mer allvar i stämman o en hel annan kroppshållning vare sig hunden biter för den är glad eller för den vill få igång mig eller va nu anledningen nu är, Men mig är då inte accepterat o bita o det lär jag dom snabbt.

Jag har själv hållt på med hästar hela mitt liv och jag tycker det är en enorm skillnad på att uppfostra ett bytesdjur och ett rovdjur.
Den enda liknelsen jag kan komma och tänka på som skulle funka är att inte brista i konsekvensen.

Vi kanske missuppfattar varandra, både du o jag o dom andra, ett pip är ett pip(avledande) och inte "gnäll" (underdånigt)
Svårt o förklara för det har med kroppspråk att göra, det ska räcka att få uppmärksamheten och bara titta på dom, så har det funkat för mig med både hästar o hundar.

För mig är heller inte bit accepterat.

Jag har själv hållt på med hästar hela mitt liv och jag tycker det är en enorm skillnad på att uppfostra ett bytesdjur och ett rovdjur.
Den enda liknelsen jag kan komma och tänka på som skulle funka är att inte brista i konsekvensen.

Flyktdjur =häst och rovdjur= hund

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
844
Senast: animalasia
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 514
Senast: Sel
·
Övr. Hund Våran Amstaff valp på 4 månader är helt underbar. Vi gör allt med honom och han reagerar positivt på allt! När han har vanliga tuggben...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 920
Senast: Frukten
·
Hundhälsa Är helt ställd och vet inte vad som är fel, är det någon som kan komma med idéer så vore jag tacksam! Först vill jag klargöra att...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
38 535
Senast: Belethien
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka