valpen hugger mot ansiktet, hur få bort?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: valpen hugger mot ansiktet, hur få bort?

JAAAAAA hund psykloger är ju så himla vettiga knepigt att hundarna förr funka bättre förr än nu med alla psykologer o skit som talar om för folk. det ena o andra som är helt uppåt väggarna. Skulle du få en hund som var mer dominant då skulle du få jobba sen om du visa ömkan o satte dig o gnöla inför hunden då tog den över rätt så snart.
Men det gör ju inget det finns ju spruta hos vetrinären så köper man en ny hund sen.

Precis!!! Varför pipa mot hunden och visa underlägsenhet :confused:

När det funkar mycket bättre att vända ryggen till den och ignorera den tills den undrar vad som är fel. Då klappar man den och gör den om det direkt så är det bara att göra om det igen. Funkar utmärkt på alla hundar. :)

Är det verkligen för att vara elak som valpen "hugger" ?
Jag märker på min valp att när hon blir väldigt ivrig och vill pussas händer det att hon "glömmer" stänga munnen när hon ska slicka i ansiktet. Då brukar det räcka med ett skarpt "AJ AJ" för att hon ska lugna ned sig och pussas fint.

Men är det så att valpen verkligen hoppar upp med mål för att bitas, skulle jag inte lägga fingrarna emellan. Då är det en skarp tillsägelse, och hjälper inte det, ignorera den, vänd ryggen emot och gå ifrån den, och beröm sedan när den lugnat ned sig. Hjälper det dock fortfarande (vilket jag har svårt att tro), skulle jag tvinga ned valpen i underlägset läge.
Det låter elakt, men som många påpekat så är inte vuxna hundar de som tar snällt, utan gör valpen fel ska den veta det, innan det blir ett invant och farligt beteende.

:confused: Sällskapshund, njaa, det var en vakthund.

Sen har jag varit med om väldigt dominanta hundar också, eller ja, du som är hundexpert kankse blev tilldelad de mest dominanta vad vet jag. Tycker bara de blivit tuffare när man blivit arg på dem, bättre nonchalera eller göra något annat. Du verkar ju vara jätte duktig med hundar, absolut. Lyssnar inte hunden så är det ju bara slå till den så den kankse fattar. :smirk: Sen brukar jag inte lyssna så mycket på hundpsykologer vanligtvis eftersom att många har samma uppfostran som dig. Får man fråga vad du har för hund som är så dominant att man måste uppfostra den sådär?

Jag har en Schäfer o en Rottweiler

Jag har inte sagt att hela deras fostarn är hugg o slag men gör dom mig illa med o visa så liten respekt för mig o hugga mig i ansiktet då ger jag samma mynt tillbax.

Jag kan bara ta Schäfern bet mig i ansitet när han var liten en gång jag låg o sov på hans filt då kom han smygades o högg mig i näsan rejält. Då gjorde jag inget för jag hann inte med. Dagen därpå la jag mig på golvet igen o låtades sova han kommer smygande som en liten räv o biter mig i ansiktet igen då mycket hårdare får sig en smäll o så tog jag tag i han. Sen 3:e dagen gjorde jag likadant då kommer han igen men istället för o bita mig så la han sig o sov brevid mig så vi somna gott tillsammans på filten utan problem.

Så Mina hundar de vissar mig den respekten jag förtänar o de är ändå glada o hundar som bara vill inget hellre än o jobba med mig.De är absolut inte rädda för mig det finns det bevis för i ent råd som heter

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=688035

Där har du schäfern o jag står som figurant skulle han vara rädd då skulle han knappast gå så hårt i skyddet på mig som han gör.

Men snälla, det är vanligt sunt hundförnuft! Titta på hundar i en flock så ser du med en gång.

Känner igen det där!!!!!

Min valp var likadan, hon fastnade i min näsa två gånger och det gjorde skitont.
Men hon hade inte som avsikt att skada mej. Ett skarpt nej och putta bort henne räckte. Det fortsatte väl ett par veckor innan hon hade fattat ordentligt, men eftersom hon inte gjorde det med avsikt så tyckte jag inte det var så farligt. Sen vill jag inte ha en hund som slickar mej i ansiktet heller, kanske sött när de är små men sen när de blir äldre och luktar spya är det inte så trevligt.

Så fortsätt som du gjort att säga ifrån och vända dej bort från hunden så försvinner det nog snart.

Lycka till

Okej, men då har vi ju haft samma ras då kan man säga. Det är väl bara inse att det finns olika typer av uppfostran? Men har däremot aldrig haft någon hund som sprungit och bitit mig i näsan så där många gånger. :confused:

Och nog hade våran han sina trotsiga perioder också. Men vi tog bort det mesta av aggrisiviteten under uppfostran så han blev en fin hund till slut, så snäll att han inte klarade korning trots att båda föräldrarna gjort det. Kunde vara riktigt odräglig och tog man tag i han fick man fan värre tillbaka plus att det inte bet på honom, så då fick vi hitta ett annat sätt att lösa allt på vilket fungerade utmärkt.

2053414640056046594ndxGwO_ph.jpg

Ja, här är han då min förra(senaste) hund.:D Visst ser han väl odräglig och ouppfostrad ut?

Senast ändrad av en moderator:

Men nu tycker jag att vi ger oss i den här diskussionen, den leder ju precis ingenstans ;) :D Vi har helt enkelt "bara" olika åsikter.

Katter bär varandra i nackskinnet mycket sällan hundar

Tiken fostrar sina valpar genom att bita dem øver nacken.

Vad jag har sett och läst så uppfostrar tiken valpen genom att bita dem över nosen eller huvudet inte nacken, men det finns säkert undantag.

Att pipa fungerar på min tik också, men skulle jag göra så mot hanen skulle han skita högaktningsfullt i det och fortsätta med vad han nu har lust med.

Att pipa och liknande är ett sätt att visa underkastelse, att man ger sig, och det vill jag inte göra mot en hund. Om hunden hugger mot mig ska den korrigeras och den ska visa underkastelse mot mig, inte tvärt om. Det är jag som är boss hemma.

Oönskade beteeden tar man inte bort genom att visa sig underlägsen utan genom disciplin och obehaglig konsekvens för hunden.

Menar du helt seriöst att det var er uppfostran som gjorde hunden för snäll för korningen?

Kom igen, korningen är utformad för att gå förbi uppfostran och visa vad hunden är född med.

Våra tikar brukade göra så med sina valpar, därav inte säkert att det gäller alla hundar. Men de lyfter ju även valparna i nackskinnet. Och det låter väl rätt ologiskt att döda någon genom att bita den i nackskinnet där huden är extra stark och där det är en massa muskler istf vitala organ, hur skulle det gå till att ge ett dödande bett i nacken? :confused: :smirk:

Okej..? Det där måste jag säga var det minst vettiga jag läst idag. Fick tipset från en engelsk hundpsykolog och nog funkar det allt. Hunden ser mig inte direkt som mindre värd för det. Tur att vi har olika metoder, för jag skulle aldrig uppfostra min hund genom att slå den eller ruska tag i den. Tror du hunden blir stabil efter det? Ungefär som man uppfostrade barn förr. :crazy: Däremot behöver man ju inte vara ngn supermorsa och inte ha gränser. Funkade med att pipa åt min pinscher också, och jaa, det säger mkt enligt mig.

Det bästa är väl att uppfostra på det sätt som tiken uppfostrar? Och inte står hon och piper om en valp gör illa henne :eek: Hon morrar en varning sedan smäller det om valpen inte lyder. Valpen förstår detta klockrent.

Att jämföra med uppfostran av barn förr i tiden tycker jag inte är så bra jämförelse. Men å andra sidan tycker du att välden har förändras till det bättre genom snällare uppfostran? Vad jag vet så kallar ungarna(på lågstadiet!!:eek: ) idag sina lärare för "kärring/gubbjävel" dom säger fraser till läraren som "dra år helvete" "du bestämmer inte över mig din hora" och till kompisarna dom blir arg på säger dom "bögjävel" "hora" "jag ska slå ihjäl dig" mm.......kan inte sitta och rabbla upp allt men du fattar poängen. Till råga på allt så kan dom sparka, slåss och bitas utan att tycka att det dom gör är fel. Finns ingen som helst respekt. Jag är deffenitivt inte för vanlig aga av varesig hund eller människa, men ibland krävs det att man tar tag i individen och visar att detta är ej lämpligt beteende annars så spårar det ur..........

Utan konsekvenser förstår inte individen att den gjort fel!

Katter bär varandra i nackskinnet mycket sällan hundar

Läs på lite mer om hundars beteenden innan du skriver :angel:
Mina tikar (och alla andra tikar som har valpar) bär sina valpar i nackskinnet, om de vill flytta på dem av någon anledning.

Jag skrev bara vad jag har lärt mig. Jag tänker inte lägga ner någon tid eller energi på detta.

Vart har du lärt dig att tikar inte bär sina valpar i nackskinnet och att hundar dödar sitt "bytesdjur" med bett i nacken :confused: :confused:

Med tanke på att du snart ska bli hundägare, så rekomenderar jag dig att läsa på lite mer..

Dödar genom att skaka sina små byten i nackskinnet. Påstår inte direkt att de skulle fälla en björn på det sättet.

Vilka konstiga hundböcker du måste läsa :crazy: Om hur hundar dödar sina byten..Är det inte bättre att börja med hur man uppfostrar sin valp och valpens utvecklig samt läsa på om rasen :cool:

Men tänk på att Gnist har varit uppfödare i 15(?) år..så hon kan inte ha missat hur hennes tikar uppfostrar sina små.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
844
Senast: animalasia
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 514
Senast: Sel
·
Övr. Hund Våran Amstaff valp på 4 månader är helt underbar. Vi gör allt med honom och han reagerar positivt på allt! När han har vanliga tuggben...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 920
Senast: Frukten
·
Hundhälsa Är helt ställd och vet inte vad som är fel, är det någon som kan komma med idéer så vore jag tacksam! Först vill jag klargöra att...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
38 535
Senast: Belethien
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix