valparna skriker oavbrutet!!??

sommarvind

Trådstartare
Detta är min andra kull , på min tik men ja kan aldrig minnas att dom skrek så? Dom här verkar missnöjda och skriker oavbrutet? Ja tycker inte att mamma ser till så att dom får komma till ordentligt? Hon har dom mest över och under sig och lite överallt. Och så fort nån hittar en tutte så börjar hon tvätta den så den tappar greppet så är de hela tiden :confused: Hon fick ju hela 13 st så mjölken kanske inte räcker? Ja har även mjökersättning men dom är inte nåt vidare förtjust i den.. givetvis är man van vid att valpar skriker , men hela tiden?

Sv: valparna skriker oavbrutet!!??

Eller som att mamman kanske är lite slarvig med att tvätta dom. Prova att själv tvätta dom lite försiktigt med ljummet vatten och en trasa, och se ifall dom är bajs- eller kissnödiga. Är det tikens första kull?

Kan du inte fråga uppfödaren till din tik om råd? Det verkar som om du har många frågor och är lite osäker. Om uppfödaren har haft många kullar, så har dom ganska bra erfarenhet. Det brukar kännas bättre att få prata med någon på telefon, så att man lättare kan beskriva vad som händer. Det var bara ett tips. Jag frågar nämligen min uppfödare om nästan allt när jag blir osäker.

Sätt dig hos tiken och låt valparna äta utan att hon ska tvätta. Håll bort huvudet och kela med tiken så hon kan slappna av.
Värt att testa så du ser om de kan äta ordentligt.
Går det bra så fixar de det där bra om ett par dagar.
Jag hade heller inte börjat ge ersättning förrän jag ser om tiken inte har tillräckligt med mjölk.
Om ett par dagar kan du börja ge henne ordentligt med mat, och får du henne att äta så fixar hon nog att ge dessa valpar mat själv.
Tänk på att hon behöver mycket mat nu, så ge mat flera ggr om dagen så hon slipper bli proppmätt genom att bara äta tex två ggr om dagen.

Att små valpar gnyr kan vara fullt normalt, en del låter hel enkelt mer än andra.
Men! Är det som utdragit skrik (svårt att förklara) då är de hungriga.
Tycker Granas råd om att sitta och lugna tiken låter bra.
13 st är säkert stressande för henne...
Och som sagt se till att tiken äter näringsrik mat, minst 4 gånger/dag små prot men ofta gäller alltså!
Helst kött eller annan hög protoin mat.

okej, men de är det att ja tycker valparna verkar otillfredställda på något vis.... tiken är rastlös och låter dom inte riktigt äta så mkt som dom vill.. hon lägger sig liksom inte ordentligt.. hon har även börjat att morra åt valparna och verkar allmänt irriterad.. fick höra av några att de kan va en sk psykos.. som burkar gå över så vi får väll hoppas på det.. ger iallafall mjölkersättning för att va säker på att dom får i sig ordentligt. Men dom verkar ändå inte helt nöjda
:crazy:

tiken äter specific valpfoder, men som de är nu har hon ingen direkt matlust:( Men hon fick ju dom natten till idag så de kna ju hända att de blir bättre

Jag hade lagt tiken ner och sagt hon ska ligga kvar, om inte så hade jag hållt henne kvar. Sen hade jag låtit henne ligga en stund så valparna får dia ordentligt. Du kan ju låta dom äta i två omgångar. Hon kanske bara behöver hjälp att komma in i mammarollen.
Väg valparna så ser du om de går upp i vikt.

Var noga med när du ger ersättning, så de får maten i rätt strupe. Så du inte bara sprutar ner mat och de inte hinner svälja, för då kan det komma ner i lungorna.

Kom på en sak till. Hur känns hennes juver? Så de inte är hårda så det gör ont när valpisarna diar.

13 valpar tycker jag låter som för många för att hon ska orka föda/sköta dom helt själv!

dela på "flocken" ge hälften tillskott, och så byt varannan timma så alla får sin mamma kontakt...

Det krävs mkt jobb att få en trygg och harmonsik valpflock, särskilt om de är så många...

Skulle jag dela så skulle jag inte göra det förrän allt fungerar. Iofs vet jag hur många som helst som fixat så stora kullar utan hjälp, men vill man nu dela så måste det ju fungera först, så alla valpar kan dia ordentligt mm.
Några dagar ska ju tiken fixa att ge dom mat..

Du får många delade meningar sommarvind ;)

har följt ditt råd nu med att hålla henne kvar, det verkade som om hon slappnade av till slut. Men man vågar ju inte vända henne ryggen... som de är just nu så låter ja valparna dia hos henne varannan timma sedan tar ja bort dom och låter dom sova i en låda så dmo ligger lite huller om buller just för att dom skall känna trygghet. Vad tror du om det?

juvrerna känns inte direkt håda, det verkar som om mjölken runnit till lite mer nu

Jag lär väl få påhopp för min åsikt , men jag hade avlivat 4-5 valpar. Att hitta bra hem i december månad för 13 rottweilerblandingar låter inte som den bästa starten i livet för dessa små.

spelar de någon roll vad det är för ras? Vi är jätte glada för dom här valparna. och det är ju inte precis som att nacka en kyckling precis:smirk::eek:

Nej det är det inte.
Och som sagt jag vet också många som har klarat både 13 och fler valpar, så enbart av den orsaken finns det ingen anledning att avliva.
Avliva gör man om någon är svag eller i övrigt att verkar som det var något fel på den.
Jag tror nästan du bör ringa en vet. och rådfråga.
Om tiken inte lugnar sig och börja ta hand om sina små.
Men försök först att lägga henne och sitta hoss henne, smeka lungt och berätta hur duktig hon är.
Kolla juvern så att ingen spenne verkar vara sårig, svullen eller hård.
Och ja, tvinga ut henne på en rask promenad i 15-20 minuter
Du måste tvinga för hon följer knappast med frivilligt.
Titta after så att hon har avföring innan ni går hem igen.
Viktigt att du har en handuk eller liknade över valparna medan ni är ute så de håller värmen.
Hjälper inget av detta så ring en vet.

Jag lär väl få påhopp för min åsikt , men jag hade avlivat 4-5 valpar. Att hitta bra hem i december månad för 13 rottweilerblandingar låter inte som den bästa starten i livet för dessa små.

Det är nog inte lätt att hitta 8-9 hem heller så med det resonemanget kan man ju avliva hela högen. :smirk:

okej, men de är det att ja tycker valparna verkar otillfredställda på något vis.... tiken är rastlös och låter dom inte riktigt äta så mkt som dom vill.. hon lägger sig liksom inte ordentligt.. hon har även börjat att morra åt valparna och verkar allmänt irriterad.. fick höra av några att de kan va en sk psykos.. som burkar gå över så vi får väll hoppas på det.. ger iallafall mjölkersättning för att va säker på att dom får i sig ordentligt. Men dom verkar ändå inte helt nöjda
:crazy:

Är yterst ovanligt med psykos...
Fast vist man ska aldrig säga aldrig...
Tror mer på att det är något fel på henne och om du provat vad vi föreslagit
och om det inte blir bättre ring vet!

Senast ändrad:

Jag skulle aldrig avliva valpar pga att det blir många i kullen.
Har man valt att ta valpar har man också ett ansvar för alla valpar och inte göra det lätt för sig att avliva.

Visst finns det de uppfödarna som avlivar, men jag begriper inte varför.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 610
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Min mamma förlorade sin hund för ganska precis ett år sen och har idag köpt en ny valp. :love: Jätteroligt och jag är superglad för...
Svar
5
· Visningar
2 055
Senast: Nota
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 844
Hundavel & Ras Dräktig Ridgeback. Vi parade henne den 17,18,19 och 20 Oktober. Vi har hannen också och de har fått en kull för 3 år sen med 13 friska...
Svar
18
· Visningar
5 352
Senast: regina11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka