H

HeRomer

Jag har ern liten fråga här om min tik;)
Vill inte ha en massa påhopp tack.

Utan jag vill ha valpar med henne men när hon blir äldre.
Hur gammal skall tiken va när man tar första kullen.??

Hennes mamma är hälften schäfer hälften golden o henne spappa hel svart schäfer... vad för pappa skall man ha då? Vill ej ha flera raser.. Helst schäfer men vill ha lite olika åsikter om det..
Inga elaka eller att det e fel att ha blandras tack:(

Sv: Valpar

Du är modig som öht vågar ställa en sån fråga. :crazy:
men är du på ett forum, så får du räkna med att folk säger vad dom tycker och tänker oavsett om du gillar det eller inte.

För att svara på frågorna då...

Tiken ska vara minst 2 år, helst 3.
Och rasen på pappan.. ptja.. ingen pappa alls.

Sen måste jag bara fråga, varför vill du ha valpar på henne? :)

Du ska ta valpar när tiken är merieterad och klar. Vilket hon inte kan bli....

Åldersmässigt så innan iaf 5 år eftersom hon har de raserna i sig...

Jag ser ingen som helst anledning att ta valpar på henne dock, förstår inte riktigt vad det skulle tillföra.

//E

Klart du får ta valpar på din tik om du vill det! Omkring tre år ska hon vara tycker jag. Kanske Schäfer är ett bra val då blir det ju mycket Schäfer. Men det kan vara svårt att få en Schäferägare att gå med på att låta sin hund para sig med din hund.

Det kan vara bra för en tik att få en kull valpar för hennes mognad mm. Men jag tycker inte att man ska sätta det i system att producera valpar med blandrashundar. Om tiken inte får ha valpar är det bättre att man steriliserar henne.

Det är ingen som kan hindra dig från att ta valpar efter tiken om du nu vill det. Men kan du svara på den mycket enkla och grundläggande frågan varför? Sverige svämmar över av stora brukskorsningar som det inte finns lämpliga hem till. Det är fullkomligt vansinne att bidra till att fler föds. Och slingra dig nu inte genom att säga att det är ett elakt påhopp, för det är det verkligen inte. Det här är fakta och det är VIKTIGT att du reflekterar över vad du tänker göra.

Närmare tre år bör en tik av den storleken vara och självklart ha det minst grundläggande avklarat; ögonlysning, HD och AD-röntgen och MH-beskrivning. För du vill väl att det ska gå seriöst till... eller hur?

Det kan vara bra för en tik att få en kull valpar för hennes mognad mm.
En av många populära myter för att rättfärdiga dålig avel. Tiken kommer varken att bli lugnare, mer vuxen till sättet, trevligare, slippa skendräktigheter/sjukdomar eller någonting annat för att hon får en valpkull.

*lån*

Vet av en tik som blev extremt vaktig och betydligt vassare i temperamente efter valpning. Det gick heller inte bort snarare blev det värre, så det slutade med att tiken fick avlivas, då ägaren inte ville ta risken att hunden bet någon ordentligt..
Den ägaren ångrade att h*n tog en valpkull på sin hund..

Till trådskaparen:
Finns ingen anledning what so ever att ta valpar på din tik.
Det finns nog många oseriösa blandrasuppfödare i sverige utan att du behöver sälla dig till den skaran.

Är du genuint intresserad av hundavel, så köp dig en renrasig schäfer, tävla och meritera och gör alla undersökningar som krävs innan du sätter i gång med uppfödandet.

Zinita skrev:
Inga elaka eller att det e fel att ha blandras tack:(

Som redan sagts:
Tiken ska vara mogen innan man tar valpar på henne. Att få valpar är inte något som ska innebära mognad för hunden. En tik har ett alldeles naturligt och bra liv utan att få valpar. Vore det vilda hundar i flock skulle bara alfatiken föda valpar, så det är helt naturligt för en tik att aldrig föröka sig.

Jag håller fullständigt med föregående talare om att det är dumt att sätta valpar till världen utan annat syfte än att man gillar sin hund. Det är inte sagt av elakhet utan av erfarenhet hur tokigt det ofta blir. Att man har blandras tror jag de flesta tycker är helt ok, men att avla på dem är en helt annan femma.

Vill du gärna bli uppfödare så föreslår jag att du väljer en ras du gillar, läser på ordentligt - både om rasen, genetik, hundens näringsbehov i olika stadier i livet etc. + skaffar dig gedigen kunskap om hundträning, om du inte redan har det. Meritera sedan din hund och hälsoundersök den. Se till att du skaffar en hund från en kunnig uppfödare som klart vet vad du siktar på med din hund. Då kan du även ta del av de årtiondes kunnande som uppfödaren av din avelstik har... och rasklubbens.... och andra uppfödare världen över. Du får tillgång till tävlingsresultat och hälsoundersökningar flera generationer bort, vilket är ovärdeligt om man vill vara seriös. Och det vill du väl...? Egentligen...?

Uppfödning är så mycket mer än att ta en kull valpar på din söta, rara tik. Det är ett ansvar gentemot valpar och köpare som du får, och det börjar redan med valet av avelstik. Du ska veta vad du har genetiskt vad det gäller sjukdomar och temprament, och då räcker det inte med vad du ser hemma med blotta ögat. De flesta av oss älskar våra hundar obegränsat och lär oss leva med de små skavanker i temprament som finns, men ska vi avla måste vi se längre än näsan räcker. Det måste finnas marginaler för valparna att bli sämre än sina föräldrar och ändå fungera fint i samhället. Därför är det inte de bra hundarna vi ska avla på - det är de suveräna!

Duvan skrev:
Som redan sagts:
Tiken ska vara mogen innan man tar valpar på henne. Att få valpar är inte något som ska innebära mognad för hunden. En tik har ett alldeles naturligt och bra liv utan att få valpar. Vore det vilda hundar i flock skulle bara alfatiken föda valpar, så det är helt naturligt för en tik att aldrig föröka sig.

Jag håller fullständigt med föregående talare om att det är dumt att sätta valpar till världen utan annat syfte än att man gillar sin hund. Det är inte sagt av elakhet utan av erfarenhet hur tokigt det ofta blir. Att man har blandras tror jag de flesta tycker är helt ok, men att avla på dem är en helt annan femma.

Vill du gärna bli uppfödare så föreslår jag att du väljer en ras du gillar, läser på ordentligt - både om rasen, genetik, hundens näringsbehov i olika stadier i livet etc. + skaffar dig gedigen kunskap om hundträning, om du inte redan har det. Meritera sedan din hund och hälsoundersök den. Se till att du skaffar en hund från en kunnig uppfödare som klart vet vad du siktar på med din hund. Då kan du även ta del av de årtiondes kunnande som uppfödaren av din avelstik har... och rasklubbens.... och andra uppfödare världen över. Du får tillgång till tävlingsresultat och hälsoundersökningar flera generationer bort, vilket är ovärdeligt om man vill vara seriös. Och det vill du väl...? Egentligen...?

Uppfödning är så mycket mer än att ta en kull valpar på din söta, rara tik. Det är ett ansvar gentemot valpar och köpare som du får, och det börjar redan med valet av avelstik. Du ska veta vad du har genetiskt vad det gäller sjukdomar och temprament, och då räcker det inte med vad du ser hemma med blotta ögat. De flesta av oss älskar våra hundar obegränsat och lär oss leva med de små skavanker i temprament som finns, men ska vi avla måste vi se längre än näsan räcker. Det måste finnas marginaler för valparna att bli sämre än sina föräldrar och ändå fungera fint i samhället. Därför är det inte de bra hundarna vi ska avla på - det är de suveräna!

SNÄLLA...
JAG SKREV INGA PÅHOPP BARA SVAR O DÅ KAN FÖR FAN NI TA HÄNSYN TE DET MEN VISST FORTSÄTT MED ERA ANKLAGELSER.. JAG VILLE BARA HA LITE FAKTA INTE EN MASSA KRITIK..

JAG VILL HA VALPAR EMD HENNE FÖR Att hon e eunderbar hund på alal sett o vis.. alal som har träffat henen har sagt samma..
så snälla ge er..

Zinita skrev:
SNÄLLA...
JAG SKREV INGA PÅHOPP BARA SVAR O DÅ KAN FÖR FAN NI TA HÄNSYN TE DET MEN VISST FORTSÄTT MED ERA ANKLAGELSER.. JAG VILLE BARA HA LITE FAKTA INTE EN MASSA KRITIK..

JAG VILL HA VALPAR EMD HENNE FÖR Att hon e eunderbar hund på alal sett o vis.. alal som har träffat henen har sagt samma..
så snälla ge er..

Det är ju rena fakta du har fått.
Alla hundar är underbara. Men är hon frisk? Är hennes föräldrar kollade och friska? Hennes kullsyskon? Har du köpare till valparna? Det kan bli en 8-10 stycken i värsta fall.

Så du kan gå i god för att hennes Genetiska anlag är utmärkta att föra vidare? Skulle inte tro det då det är en icke renrasig hund.

Som uppfödare strävar man efter att föda upp ett mycket gott avelsresultat och (ursäkta mig men) det gör man Inte genom att avla på en tik "för att hon är snäll" och att "alla" tycker att hon "är underbar".. oavsett det är en blandras eller ej.

Detta är INTE påhopp utan rena kalla fakta!!

Betänk också Ditt ansvar som uppfödare. Vad gör du om dina valpköpare lämnar tillbaka sina hundar vid 2½ års ålder pga att de inte klarar av dem?
Tänker du stå till tjänst 24 h/dygn år ut och år in för dina valpköpare?

:bow: :bow: :bow:
Håller med fullständigt! Har läst denna tråd med största intresse och inte sett något påhopp, bara fakta PLUS en och annan fråga, men som någon tidigare skrev, skriver man här så får man finna sig i att få frågor!

Zinita skrev:
SNÄLLA...

så snälla ge er..

Snälla sluta skrik :crazy:

Och som jag skrev i första inlägget, detta är ett forum, då får du räkna med eventuell kritik. Dock har jag inte på nåt sätt sett några påhopp och anklagelser, bara fakta från såna som vet vad dom pratar om.

Sen att ta valpar på henne för att hon är underbar.

Min blandrashane är oxå underbar, dock skulle d aldrig falla mej in att avla på honom. Han (och dom flesta andra blandraser för den delen) har INGENTING bra att tillföra seriös avel.

Bara för att hon är underbar betyder det inte att hon ger bra valpar...

Är hon frisk? Är hennes föräldrar röntgade?

//E

SNÄLLA...

Som jag ser det så har du hittills inte fått ett enda påhopp, utan välformulerad fakta, som du kanske SKA ta hänsyn till innan du planerar att sätta valpar till världen.

Men för att ge dig lite tips att tänka på:

Du vet att det är DYRT att föda upp valpar, det är inget man tjänar på (snarare motsattsen) det krävs att man kan betala för eventuella fel som det kan tänkas bli på valpar eller tik!

Dessutom är det svårt att hitta rätt sorts köpare och blandrasvalpar har stor konkurens!

Har du råd att behålla eventuella valpar tills de fått nya hem, för detta kan ta lång tid om man har oturen..?

Har du undersökt tiken (för var och en av raserna hon innehåller specifika rasproblem) ?

Är hon friröntgad i både armbågar och höfter?

Är hon ögonlyst?

Detsamma gäller Hanen och jag kan försäkra dig om att det är INTE lätt att hitta en totalt frisk och meriterad Schäfer som tillåts av ägaren att paras med en blandras ...

Så dessa saker skall du tänka igenom först innan du går vidare ...
( Och jag tycker verkligen du ska begrunda och läsa vad var och en har skrivit till dig här inne, det är inte av ren elakhet som dom skriver som dom gör )

Zinita skrev:
SNÄLLA...

så snälla ge er..

Du låter inte speciellt gammal...:crazy:

Zinita skrev:
SNÄLLA...

så snälla ge er..

så vitt jag kan läsa så har ingen hoppat på dig, snarare bett dig att tänka om eftersom 1 enda kull valpar kräver år av omsorg om man verkligen bryr sig om vart valparna tar vägen och hur dom mår.En uppfödare släpper inte ansvaret för valpen bara för att det har bytt hem, en uppfödare ställer upp 24 timmar om dygnet tills dess att hunden går bort.

Tycker att det är lite onödigt att dels skrika, vilket du gör när du skriver med stora bokstäver, och samtidigt svära åt dom människor som bara talar om fakta.

Att ha en valpkull kräver enligt mina ögon;

*Avelsdjuret har något att tillföra avel
*Avelsdjuret har bra bakgrund, friska linjer mm
*Avelsdjuret ska fungera som familjehund, och vara frisk
*DU som uppfödare ska ha kunskap om genetik, och vad som händer när du parar.Vad som kan gå fel både med tiken och valparna.Att ge valpen det hem som behövs för just dens behov.
*Och mycket mycket mer.

Att jag skriver avelsdjur är inte för avelns skull utan för att det är ett ord som innebär både tiken och hanen..

Gnist skrev:
*lån*
Vet av en tik som blev extremt vaktig och betydligt vassare i temperamente efter valpning. Det gick heller inte bort snarare blev det värre, så det slutade med att tiken fick avlivas, då ägaren inte ville ta risken att hunden bet någon ordentligt..
Den ägaren ångrade att h*n tog en valpkull på sin hund..

Det tyder bara på en seriös uppfödare, som ångrar att h*n tog en valpkull på en sådan tik.Man kan bara hoppas att ingen av tikens avkommor har gått vidare i avel..

Det har de Inte! Det vet jag med 100% säkerhet, då det var Min första lapphundstik och Min första valpkull, som det inlägget handlade om :crazy: :cry:
Tack för att du tycker att jag gjorde rätt. Det är INTE kul att se sin tidigare lugna, stabila och allt igenom underbara hund gå genom en sån stor personlighetsförändring pga en valpning :( Avlivade henne när hon var 4 år. :cry: Hon bet aldrig någon, men var enligt min mening inte pålitlig längre.
Jag har efter det även plockat en importerad tik ur avel, vid 3½ års ålder, då hon lämnade för heta valpar. Mkt fin och trevlig tik i sig, men valparna blev "för mycket"

Gnist skrev:
Det har de Inte! Det vet jag med 100% säkerhet, då det var Min första lapphundstik och Min första valpkull, som det inlägget handlade om :crazy: :cry:
Tack för att du tycker att jag gjorde rätt. Det är INTE kul att se sin tidigare lugna, stabila och allt igenom underbara hund gå genom en sån stor personlighetsförändring pga en valpning :( Avlivade henne när hon var 4 år. :cry: Hon bet aldrig någon, men var enligt min mening inte pålitlig längre.
Jag har efter det även plockat en importerad tik ur avel, vid 3½ års ålder, då hon lämnade för heta valpar. Mkt fin och trevlig tik i sig, men valparna blev "för mycket"

Jublar för såna uppfödare som du :bow: :bow:
Tänk om fler kunde tänka med hjärnan istället för att vara "valpkåta"..

måste ha varit en hemsk upplevelse att genomgå :cry:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 789
Senast: Mabuse
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 116
Senast: Bulldoozer
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 852
Senast: Hermelin
·
Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
2 512
Senast: DeCloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II