Ja det är nyttigt med diskussioner.
Som jag skrev så lever vi både kvar lite i den gamla läran, dominans och rang, men sambon än mer. Att en hund som morrar och visar tänderna typ anser sig stå högre, "jag gör vad jag vill mot dig, och slutar du inte så hugger jag" men jag frågade sambon var han annars ska göra för att visa. Om vi förbjuder morrandet så kanske han hugger direkt nästa gång och när han blir äldre. Tror faktist han fick sig en tankeställare där. Jag sa att testa att ta mat och lyfta en hund som inte vill förstärker och skapar såna försvarsbeteenden. Är ju väldigt logiskt egentligen.
Nån frågade varför jag nämner vår gamla hund hela tiden och det är klart att alla är olika.
Han var otroligt klok och fin med alla djur och människor så vi trodde väl bägge två att den gången vi markerade att morra mot ett barn inte är ok, gjorde gott. (Inte att allt beteende byggde på den händelsen, men ändå)
Som nån skrev ang morrandet så ÄR det en känslig sak som verkligen hänger kvar. Och både min gamla hund och denna morrar vid lek, som dragkamp och att man måste förklarar att han inte är arg.
Men som nån skrev så var det väl tur att han blev så bra TROTS det. Så har vi aldrig sett det