Jag förstår problemet!
Kan berätta om min ena hund och förklara hur det blev när jag förlorade hans förtroende. Jag har två Chihuahua killar som jag alltid får beröm för att dom är så väluppfostrade och trevliga när vi bla är hos veterinären.. Tydligen förväntar sig alla att just Chihuahuor ska vara otrevliga.. Jag kan hur som helst göra allt med mina killar utan att dom protesterar såsom klippa klor, göra rent eventuella sår, ta mat och ben etc utan en enda protest.
Dom ligger helt stilla tex när dom har varit hos veterinären och blivit ultraljudade eller röntgade. Många hundar behöver tydligen lugnande men mina killar fixar alltid sådant galant.
Nu i vintras blev min ena allvarligt sjuk och fick ligga inne på klinik några dygn, vi var osäkra på om han skulle klara sig i överhuvudtaget. Som tur är så tog han sig ur det och fick komma hem. Vi hade dock flera återbesök inbokade. Under dessa återbesök så var han som personlighetsförändrad! Borta var min trygga snälla hund som jag kunde göra allt med, han skrek, naffsade och trots att dom gav honom lugnande så gick det inte att göra något med honom. Vi fick helt enkelt ge upp..
Allt förtroende kapital som jag byggt upp över alla år var helt borta! Detta var alltså världens snällaste hund normalt sett. Så förtroende är verkligen A och O när det gäller att få en snäll och trevlig hund!
Vår andra hund blev skrämd av ett barn när han var valp och han har aldrig lärt sig gilla barn efter det! Vi klantade oss och trodde föräldrarna hade koll för att upptäcka att dom inte hade det när ungen stod med valpen i famnen och gallskrek och vägrade släppa honom. Vi stod i köket och lagade mat.. Innan denna händelse så älskade han barn.. Efter det så var vi noga att alltid övervaka allt umgänge med barn och aldrig låta föräldrar sköta det! Trots det så har han aldrig kommit över händelsen och morrar i stort sett alltid om barn kommer nära. Vi är noga med att dom då inte får röra honom utan måste låta honom vara ifred. Vi inser ju att det är vårat fel att det blev som det blev och skulle aldrig drömma om att bestraffa honom för att han är rädd!!