Valp som mottar och biter när han väcks.

Jag tycker inte att en behöver vara så pass otrevlig i sina inlägg. Det är ju jättebra att TS är här och ber om råd. Det är betydligt värre, tycker jag, med de djurägare som kan och vet allting bäst själva och aldrig skulle komma sig för tanken att lämna ut sig offentligt på ett forum eller ens gå kurser och liknande.
Ja jag kommer inte att diskutera mer här för det är som på familjeliv där jag skrev mkt om barnen förr. Samma med barn och hundar, det är alltid någon som vet bäst även om jag håller med er i detta fall så är tonen inte den trevligaste.

Sambon är skitsur nu på mig. Jag säger att hans metoder är fel. Att det skapar beteenden vi inte vill ha. Ja typ att ta mat eller att nån stör honom vid enstaka tillfällen. Han menar att det så lätt händer och att det ska få hända utan att en hund visar tänderna.

Ja jag låter väldigt dubbel just för att jag är det.
Och vi lever väl kvar i den gamla skolan bägge två. Även om jag mest tänker på positiv förstärkning och försöker ignorera beteenden jag inte vill ha.
Den här valpen känns ovanligt klok och lättlärd. Han är mer eller mindre rumsren, väntar alltid på varsågod innan han rusar ut eller ska få sin mat. Kommer alltid på inkallning, går fint i koppel dom korta promenader han får.

Men jag antar att han fått nog av dottern, hon har stört honom när han sovit och det är inte alltid vi är med när dom är själva i hennes rum tex. I början sov han ju mer än han var vaken.

Jag känner med dig och din situation. Jag är så jäkla glad att jag bor ensam och fått fostra min valp själv, även om det är ett heltidsjobb. Jag har iaf sluppit samsas med någon som har en annan syn, det hade gjort mig galen. Det är ljusår mellan min och pojkvännens syn på hundträning, fostran, relation etc. ÄR så jäkla glad rent ut sagt att jag sluppit dela valptiden med honom då det hade blivit mkt förvirrande för min hund :o

Mitt akuta förslag är att kanske gå på föreläsningar osv om hunduppfostran. Sök på google efter H-märkta kursledare och företagare i din närhet, och hoppas det är ett sådant ställe ni ska gå valpkursen på sedan...

Ja jag kommer inte att diskutera mer här för det är som på familjeliv där jag skrev mkt om barnen förr. Samma med barn och hundar, det är alltid någon som vet bäst även om jag håller med er i detta fall så är tonen inte den trevligaste.

En får sålla helt enkelt. Det finns jättemkt bra kunskap här som både kan förmedlas på ett trevligt sätt samt vara bra info. Resten får en försöka att inte låtsas om, även om det är svårt.

Sambon är skitsur nu på mig. Jag säger att hans metoder är fel. Att det skapar beteenden vi inte vill ha. Ja typ att ta mat eller att nån stör honom vid enstaka tillfällen. Han menar att det så lätt händer och att det ska få hända utan att en hund visar tänderna.

Och vi lever väl kvar i den gamla skolan bägge två. Även om jag mest tänker på positiv förstärkning och försöker ignorera beteenden jag inte vill ha.
Den här valpen känns ovanligt klok och lättlärd. Han är mer eller mindre rumsren, väntar alltid på varsågod innan han rusar ut eller ska få sin mat. Kommer alltid på inkallning, går fint i koppel dom korta promenader han får.

Men jag antar att han fått nog av dottern, hon har stört honom när han sovit och det är inte alltid vi är med när dom är själva i hennes rum tex. I början sov han ju mer än han var vaken.
Du har fått jättebra råd i tråden redan men vill bara komplettera med lite lästips som kan vara bra för er. Att förstå hundens signaler/språk är, enligt mig, A och O när man har hund - det är vi som måste lära oss att förstå hunden, inte tvärtom. Rekommenderar därför boken "Hundens språk och tankar" av Per Jensen. En annan bok (online, nedladdningsbar PDF-fil) som jag rekommenderar är boken "Valp. Helt enkelt" skriven av Hund helt enkelt (kostar endast 39 kr) (googla tex "bok Valp. Helt enkelt" så bör du hitta länken).

Sambon är skitsur nu på mig. Jag säger att hans metoder är fel.
Stå på dig. Det kan vara svårt för de som saknar kunskap att inse just det; att de inte vet. Det kommer.

Och häng gärna kvar här. Det finns massor med hundkunskap här; veterinärer, instruktörer, uppfödare, många som tränar och tävlar och har lång erfarenhet av hund. Ibland blir det upprörda kommentarer, men det är oftast för att alla ser till hundens bästa och blir frustrerade. Det är inget att ta personligt. Du verkar vilja din valps bästa och det kommer bli bra med tiden. Bara att du redan kommit till insikt att söka kunskap visar det.

Jag håller med alla som skriver att valpen måste få vara i fred från dottern etc men jag tycker nog att det dras på lite för stora växlar angående resursförsvar och otrygghet. De finns en medfödd komponent när det gäller resursförsvar. Vissa har det alltså redan från början, vissa har det bara mot människor eller bara mot andra hundar och vissa får det aldrig - hur mycket du än snor maten från dem.
(Sen ska man inte sno mat från hundarna ändå och jag föredrar ju helt klart byteshandel.)

Du har fått jättebra råd i tråden redan men vill bara komplettera med lite lästips som kan vara bra för er. Att förstå hundens signaler/språk är, enligt mig, A och O när man har hund - det är vi som måste lära oss att förstå hunden, inte tvärtom. Rekommenderar därför boken "Hundens språk och tankar" av Per Jensen. En annan bok (online, nedladdningsbar PDF-fil) som jag rekommenderar är boken "Valp. Helt enkelt" skriven av Hund helt enkelt (kostar endast 39 kr) (googla tex "bok Valp. Helt enkelt" så bör du hitta länken).
Tack det ska jag kolla upp!

Jag håller med alla som skriver att valpen måste få vara i fred från dottern etc men jag tycker nog att det dras på lite för stora växlar angående resursförsvar och otrygghet. De finns en medfödd komponent när det gäller resursförsvar. Vissa har det alltså redan från början, vissa har det bara mot människor eller bara mot andra hundar och vissa får det aldrig - hur mycket du än snor maten från dem.
(Sen ska man inte sno mat från hundarna ändå och jag föredrar ju helt klart byteshandel.)
Ja och det är därför jag blir så osäker på vad man ska göra. Någon säger att det är ett och andra att det är nåt naturligt som man bara ska ta in och förstå hunden sig aler
Jag känner med dig och din situation. Jag är så jäkla glad att jag bor ensam och fått fostra min valp själv, även om det är ett heltidsjobb. Jag har iaf sluppit samsas med någon som har en annan syn, det hade gjort mig galen. Det är ljusår mellan min och pojkvännens syn på hundträning, fostran, relation etc. ÄR så jäkla glad rent ut sagt att jag sluppit dela valptiden med honom då det hade blivit mkt förvirrande för min hund :o

Mitt akuta förslag är att kanske gå på föreläsningar osv om hunduppfostran. Sök på google efter H-märkta kursledare och företagare i din närhet, och hoppas det är ett sådant ställe ni ska gå valpkursen på sedan...
Okej ska göra det.

Ja vad skönt. Det kan nog vara väldigt förvirrande 😐 blev irriterad på honom nu.

Var för snabb på skicka...
Åsikterna drar verkligen isär. Som dag och natt.
Sambon gillar cesars metoder. Inte förvånande va ;)

Har anmält mig till en kurs på Hundtjänsten.se

Ja och det är därför jag blir så osäker på vad man ska göra. Någon säger att det är ett och andra att det är nåt naturligt som man bara ska ta in och förstå hunden sig aler

Okej ska göra det.

Ja vad skönt. Det kan nog vara väldigt förvirrande 😐 blev irriterad på honom nu.
Jag hade ändå gjort så att hunden äter på ett ställe där den fick vara ifred och så hade jag arbetat med byteshandel. Det går ju att jobba bort mycket av det även om det är ett medfött beteende sas.

Var för snabb på skicka...
Åsikterna drar verkligen isär. Som dag och natt.
Sambon gillar cesars metoder. Inte förvånande va ;)
Det gjorde min sambo med. Vi hade 2 valpar från samma kull och bodde isär första året.
Han körde hårdare metoder, petade till osv, läste mkt från Ceasar. Tog mat från henne osv osv. Sa till när hon gjorde fel på ett annat sätt. De var väldigt lika i början, hans hund var lite mer framåt, lite mer nyfiken och lite modigare.

Våra hundar är idag som natt och dag. Min hund är lugn och trygg. Hon skäller inte på andra hundar, folk eller vad det nu kan vara. Om jag håller i ett ben som hon tuggar på så tuggar hon glatt vidare, ev kommer ett svansvift när hon tittar på mig. Integritet vet hon inte vad det är, när det gäller mig. Hon är lätt i all hantering och jag kan vända och vrida på henne hur som helst. Ropar jag på henne när vi ska klippa klorna så kommer hon, om en långsamt. Hon har inga problem med att stanna och bara stå still på en promenad om jag träffar någon jag känner och vill prata lite, hon är trygg med att vi står där och när jag är klar så går vi vidare bara.

Hans hund är otrygg, nervös, skäller och morrar på andra hundar, folk och ja, allt som kommer i vår väg på promenader. Hon är flyktigare och reagerar mer på ALLT. Berömmer jag så slutar hon lyssna för energinivån går upp över öronen. Hon har STORT resursförsvar! Oavsett om det är mat, boll eller ben så morrar hon högljutt om man försöker ta. Hon har även väldigt mkt mer integritet. När man klipper klorna så skriker hon som att hon håller på att dö, vid varje klippning. Hon kommer absolut inte när man ropar om man håller i en klosax eller klippmaskin. Stannar man på en promenad så börjar gnällandet. Och inte lite smått gnyende, utan ganska rejält. Vissa dagar hinner man inte ens ta upp bajset o knyta påsen innan hon börjar. Man ser nervrositeten i hela hunden, hon piper, vibrerar, tittar sig omkring, går omkring i en liten cirkel och är väldigt upprörd.

Från början var det 2 enormt lika hundar, idag finns det inte någon som tror på att de är kullsyskon eftersom de är otroligt olika i sina beteenden.

Fast dom allra flesta valpar är väldigt snälla och följsamma när dom är 10 veckor, är inget unikt han har bara inte klivit utanför bubblan än :) för övrigt håller jag med andra i den här tråden,låt hunden vara och ta inte morrningar så himla personligt.

Senast ändrad:
Jag berättade om detta för sambon. Han undrade vad ni andra tänker om hundar som tex morrar och visar tänderna när den äter och folk går förbi. Om ni vara backar då.
Han tycker inte heller att folk ska störa honom när han sover men menar på OM det händer vill han inte att vår hund ska morra och visa tänderna ev, bita andra.

Hundar ska få äta ifred. Om en av min skulle morra för att någon passerar så skulle den få äta i avskildhet.

Det handlar inte om att kontinuerligt väcka en hund som sover, utan tillfällen där det råkar hända.
Lever man med småbarn dygnet runt så kan det hända att nån stör en hund som sover. Ja även fast det är vårt ansvar.
Vår labbe vi hade i 8 år morrade vid ett tillfälle då dottern försökte ta hans ben. Sambon sa till på skarpen och snällare hund får man leta efter. Det var såklart ingen som tog hand mat eller tog sig friheter. Men just då hände det, när hon var 1 år.

Det jag menar med att gå förbi en hund som äter är just vad jag skriver.

Det är inte trevligt att leva med ett djur som visar tänderna så fort nån går förbi hunden som äter. Vilket dessa småhundar gjort utan att nån sagt ifrån.

Hundarna äter i vardagsrum och kök. Inte bakom ett galler. Folk ska självfallet inte störa en hund som äter. Men också kunna gå förbi utan att bli rädda.

En självklarhet i mina ögon.

Jag är ledsen men jag tycker av det jag läser att ffa din man skapar konflikterna.
Varför får inte hundarna vara individer med känslor och som komminucerar dessa? Varför är det inte okej?

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 820
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 877
Senast: Hermelin
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 177
Senast: Ridinglady
·
Övr. Hund Börjar med en varning för långt inlägg, behöver dels råd och dels skriva av mig lite och Buke är ju klokt, det vet man ju. Jag och min...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 939
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar