Var för snabb på skicka...
Åsikterna drar verkligen isär. Som dag och natt.
Sambon gillar cesars metoder. Inte förvånande va
Det gjorde min sambo med. Vi hade 2 valpar från samma kull och bodde isär första året.
Han körde hårdare metoder, petade till osv, läste mkt från Ceasar. Tog mat från henne osv osv. Sa till när hon gjorde fel på ett annat sätt. De var väldigt lika i början, hans hund var lite mer framåt, lite mer nyfiken och lite modigare.
Våra hundar är idag som natt och dag. Min hund är lugn och trygg. Hon skäller inte på andra hundar, folk eller vad det nu kan vara. Om jag håller i ett ben som hon tuggar på så tuggar hon glatt vidare, ev kommer ett svansvift när hon tittar på mig. Integritet vet hon inte vad det är, när det gäller mig. Hon är lätt i all hantering och jag kan vända och vrida på henne hur som helst. Ropar jag på henne när vi ska klippa klorna så kommer hon, om en långsamt. Hon har inga problem med att stanna och bara stå still på en promenad om jag träffar någon jag känner och vill prata lite, hon är trygg med att vi står där och när jag är klar så går vi vidare bara.
Hans hund är otrygg, nervös, skäller och morrar på andra hundar, folk och ja, allt som kommer i vår väg på promenader. Hon är flyktigare och reagerar mer på ALLT. Berömmer jag så slutar hon lyssna för energinivån går upp över öronen. Hon har STORT resursförsvar! Oavsett om det är mat, boll eller ben så morrar hon högljutt om man försöker ta. Hon har även väldigt mkt mer integritet. När man klipper klorna så skriker hon som att hon håller på att dö, vid varje klippning. Hon kommer absolut inte när man ropar om man håller i en klosax eller klippmaskin. Stannar man på en promenad så börjar gnällandet. Och inte lite smått gnyende, utan ganska rejält. Vissa dagar hinner man inte ens ta upp bajset o knyta påsen innan hon börjar. Man ser nervrositeten i hela hunden, hon piper, vibrerar, tittar sig omkring, går omkring i en liten cirkel och är väldigt upprörd.
Från början var det 2 enormt lika hundar, idag finns det inte någon som tror på att de är kullsyskon eftersom de är otroligt olika i sina beteenden.