Tonto vägde i denna trådstart 6kg och har alltså gått upp i vikt till 7,5kg troligen även 8.0kg. På 3veckor.
Jag tror att det är du/ni som "tror" och lägger in för mycket oro i att valpen är smal, när den ligger på ett normalt hull för den ålder valpen är.
Din oro har nog smittats av till dina båda valpar och därför känner dina hundar av osäkerhet kring måltiderna, och sedan när du trugar med allt annat så föder du problemet till ännu större skala.
Valpar ska inte vara runda, utan hellre åt det smala hållet. Du hade samma problem med rollo, du skrev att han var mager och inte åt tillräckligt osv, medans bilderna och filmerna du lagt upp, visade en väldigt rund valp som mer låg åt det tjocka hållet än normalt. Nu säger du att rollo behöver gå på diet.
Border collie och Aussies är "rätt lika" i kroppen. Jag har border collies och i hans syskonskara låg vikten från 7.kg till 8,5kg på 12veckors valpar och det är helt normala vikter.
Jag tror även att du blandar hejvilt för mycket med olika foder/matbitar.
När Tonto kom hem till er första veckan, borde ni ha matat han med uppfödarens foder, tills Tonto känt sig mer hemma i den nya miljön. Att direkt börja med färskfoder i hans mat vid samtidigt byte till nytt hem har nog blivit för "mycket nya förändringar" för valpen.
Sluta även att ge allt "godis" runtomkring, jag tror att valpen tycker det är godare med köttbullar och godis än maten han får serverad. Så han "spar" sig till godiset, å då orkar han inte äta den vanliga maten.
Sedan sluta jämför med mängden som foder-återförsäljarna rekommenderar att en hund ska äta per dag. Foderrekomendationerna på påsarna är sällan den mängd en hund ska äta. Brukar nästan alltid stå för mycket mängd mat till hundar än vad som är rimligt till en hälsosam vikt. Med mina hundar har jag vid vissa foder fått ge hälften av vad som rekommenderas på foderpåsen, annars blir de för tjocka.
Och angående färskfoder så är det inte alltid så att alla valpars magar tål att processa maten vid så ung ålder. Så då kanske det är bättre att låta valpen gå på ett torrfoder och vid äldre ålder runt året introduceras till färskfoder.
Vad jag kan läsa utav alla dina inlägg om "matvägran" så testar du allt i matväg som smakersättning och pålägg på maten för att hundarna ska äta det vanliga fodret. Jag tror du gör detta till ett stort problem själv, och valparna lär sig att de alltid får något annat gott och spännande om de vägrar den vanliga maten. Istället borde du endast ge uppfödarens torrfoder (antar att han åt bra av den maten hos uppfödaren)
till måltider och eventuellt använda som belöningsgodis i minst en veckas tid för att få in en rutin och vana till att detta är vad som serveras.
En fråga, blöter du upp torrfodret i lite varmt vatten och låter foderkulorna svälla upp innan maten serveras? Eller ger du fodret torrt?
Hundar brukar gilla torrfoder mer om den är uppblött och svälld innan servering, särskilt valpar gillar maten så.
Och till sist, så håller jag med monstermom, att OM det var "fel" på valpen och totalt matvägrade allt, så skulle den inte vilja äta upp "ett helt kilo" köttbullar eller annat "godis".
Jag tror helt enkelt att ni har gjort hunden kräsen, valpen har lärt sig att "matvägra måltiderna" betyder att man får något spännande gott att äta istället.
Slutligen, att Tonto lades in för dropp, kan också bero på vätskebrist, att han dricker dåligt.