Valp som knappt äter.

Nyfiken fråga, hur såg första dygnen ut hemma? Tänker kring maten, jag antar att du ställde ner de torrfoder du fick från uppfödaren vid matdags men hur länge fick det stå nere och hur många gånger provade du innan du började ge valpen godis och experimentera med massa annat?

Förstod jag dig rätt att du har tre hundar och alla är lite speciell i maten?

Tack för svar!

Jag har två hundar och den andra äter allt nu men blir röd i ögonen av kyckling (tror vi). Han vägrade dock torrfoder i början.

Jag ställde ner maten på golvet, torrfoder + en klick färskfoder eftersom att vi vill fodra med färskfoder. Lät det stå 20 min och tog sedan bort. Då åt han nästan ingenting, någon kula med torrfoder och en tugga färskfoder. Ringde uppfödaren i torsdags och då rekommenderade hon att blanda i yoghurt eller burkmat i maten.

Tack för svar!

Jag har två hundar och den andra äter allt nu men blir röd i ögonen av kyckling (tror vi). Han vägrade dock torrfoder i början.

Jag ställde ner maten på golvet, torrfoder + en klick färskfoder eftersom att vi vill fodra med färskfoder. Lät det stå 20 min och tog sedan bort. Då åt han nästan ingenting, någon kula med torrfoder och en tugga färskfoder. Ringde uppfödaren i torsdags och då rekommenderade hon att blanda i yoghurt eller burkmat i maten.
Ok jag tyckte mig läsa någonstans att du hade provat ganska mycket olika grejer som godis mm det jag funderar på är om du omedvetet redan belönat valpen för att den inte äter genom att exempelvis tillsätta mer eller godare saker i eller vid sidan om maten.

Jag skulle personligen skulle nog faktiskt vara ganska fyrkantig, valpen har ätit torrfoder förut så alltså äter den det utan knussel egentligen. Då skulle jag nog börja där och vara jätte noga tills matrutinerna sitter innan jag började gå över till det som valpen ska äta i framtiden.
Jag skulle alltså servera valpen torrfodret, som jag vet att valpen faktiskt ätit utan problem innan, 4gånger om dagen och ingenting däremellan (absolut inte godis) tills valpen har lärt sig rutinerna. Och absolut inte göra en grej av att den inte äter. Är din valp frisk ( som jag förutsätter att den är) kommer den äta det den behöver, även om det kan vara lite tunt i början. Jag skulle nog också se till att matsituationen är densamma hela tiden om valpen lätt tappar fokus. När min hund har varit stressad har jag heltenkelt suttit och läst vid matbordet medans hunden äter på sin plats bredvid så att hon varit säker på att "matte gör inget roligt utan mig"

Detta brukar nog vara absolut jobbigast för oss mattar/hussar eftersom vi naturligtvis är orolig för sitt nyförvärv men jag tror att man får välja att antingen inte knussla alls, och då få en kort jobbig period men sedan en hund som äter det den blir serverad. Eller så knusslar man med massa för att det känns bättre i det egna hjärtat och så får man räkna med att hunden kanske för all framtid kommer vara kräsen.
Sedan är naturligtvis hundar mer eller mindre matglad men som regel svälter dem sig inte. Men eftersom jag själv varit i den situvationen så vet jag också att det inte spelar någon roll hur ofta man får höra "en hund svälter sig inte" när man ser sitt egen älskade hund matvägra.

Lycka till och hoppas den lilla parrveln kommer på att mat är nödvändigt :)

Jag säger som vissa andra, om valpen inte äter, ta bort maten. När det är dags för nästa måltid, ställ fram maten igen och låt den stå framme ca 20 min innan du tar bort den igen. Är valpen frisk och kry så kommer den äta till slut när den blir allt för hungrig. Om man håller på och daltar med dom när dom är små så kan det vara nästan stört omöjligt att bryta det beteendet sen när dom blir äldre. Det är inte kul med en hund som är så kräsen att det inte kan äta under normala förhållanden utan kräver att t.ex. bli matad med sked, kräver att få människomat istället för sin hundmat osv osv. Så i mitt tycker är det viktigt att lära hunden tidigt att man äter det som bjuds, när det bjuds, annars får man vara utan, precis som med barn. Sen får man såklart se till att det är ett bra foder som faktiskt ät smakligt så man inte tvingar i hunden äckligt foder, men man märker det rätt fort om den tycker det är äckligt.
Jag ju tillägga att min egen hund har perioder då han tycker att den maten han normalt äter inte duger. Han får färskfoder till vardags och då och då får han extra tilltugg i form av kyckling, kalkonhals, revben osv som omväxling och för munhälsans skull. Om det är så att han bara ätit sitt färskfoder under en längre period och sedan plötsligt får något "extra gott" som typ kalkonhals så kan han matvägra i ett par dagar efter det för han tycker att han ska få kalkonhals igen. Vi har precis haft en sån period nu där han matvägrade hela dagen igår och halva dagen idag. Han har nibblat lite på sitt färskfoder men sen har han lämnat det och börjat gnälla om att han är hungrig i hopp om att jag ska ge honom något annat istället. Nu precis efter lunch så gav han upp och satte i sig sitt färskfoder när hungern blev för stor.

• Gilla
Reactions: Is
Ta det lugnt, det är inte så ovanligt att de äter dåligt i början. Stora förändringar har skett i livet och han har dessutom inte längre konkurrensen från syskonen om maten.

Jag skulle inte truga med att blanda i godsaker osv utan jag skulle helt enkelt servera maten och om han inte äter upp på säg 15 minuter så skulle jag ta bort den. Att minska antal givor kan också hjälpa så han faktiskt blir hungrig, det fick jag göra med senaste valpen för att han skulle äta bättre.

Om du håller på att erbjuda bättre saker istället för maten så är risken att det fortsätter vara ett problem. Bättre att lära hunden att den får äta det som serveras och när det serveras.

Jag har också positiva erfarenheter av att minska antalet mål till valpen så den verkligen hinner bli hungrig. Ingen av mina var hungriga 4 gånger om dagen ens från början utan fick mat 3 gånger om dagen tills de var 6 månader har sen dess fått mat 2 gånger om dagen.

Tack för alla fina svar. Det uppskattad!

Tyvärr så är han inte frisk. Han är inlagd på djursjukhus nu.

Jag måste vara världens sämsta djurägare. Alla mina djur blir sjuka. Måste finnas en gemensam orsak.

Mitt lilla knyte. :cry:

Jag måste vara världens sämsta djurägare. Alla mina djur blir sjuka. Måste finnas en gemensam orsak.

Men så tråkigt! Vad är det för fel på valpen? Uppdatera oss när du har ork och tid.

Men stackars liten och stackars er :cry: håller tummar, tår och tassar för honom. Och nej, du är VERKLIGEN inte en dålig djurägare, tänk på det tuffa penntrollet ;)

Han blev jättesvag och apatisk. När vi åkte in var han bara slö, när vi åkte låg han bara på sidan, dreglade och andades knappt. Vi vet inte varför, förutom att de tyckte att det var magont. Men vi har precis hämtat hem honom och han har fått massor med dropp.

Han blev pigg så snabbt och terroriserade avdelningen med att yla som en varg i två timmar.... Han är vild som bara den nu.

Han mår fortsatt bra men äter knappt, han åt typ i två dagar efter veterinärbesök. Vi var hos veterinären i fredags och han är mager, det är viktigt att han går upp i vikt. Han är mager för att vara valp. Syns inget på röntgen, inget på blodprov eller när de lyser i halsen på honom, tänderna är fina.

Jag känner mig så fruktansvärt maktlös. Här har jag en jättefin liten valp som är helt underbar men han vill inte ha någonting att äta. Utom köttbullar och godis men bara små mängder av det med. Vissa dagar får vi i honom 400 g burkmat men idag har han bara vägrat allt utom 2 dl torrfoder med smör på. Att ingen valp svälter sig till döds vågar jag inte lita på längre i och med att han blev så fruktansvärt dålig när vi lät honom svälta. För just nu så känns det som om min valp håller på och svälter sig till döds.

Vad gör man? Veterinären sa att han skulle äta burkmat för valp från hills.... 950 g skulle han äta av det, Jo tjena han försökte rulla sig i maten för att den var så äcklig. Han beter sig ungefär likadant med all mat han inte finner ätbar.

Han mår fortsatt bra men äter knappt, han åt typ i två dagar efter veterinärbesök. Vi var hos veterinären i fredags och han är mager, det är viktigt att han går upp i vikt. Han är mager för att vara valp. Syns inget på röntgen, inget på blodprov eller när de lyser i halsen på honom, tänderna är fina.

Jag känner mig så fruktansvärt maktlös. Här har jag en jättefin liten valp som är helt underbar men han vill inte ha någonting att äta. Utom köttbullar och godis men bara små mängder av det med. Vissa dagar får vi i honom 400 g burkmat men idag har han bara vägrat allt utom 2 dl torrfoder med smör på. Att ingen valp svälter sig till döds vågar jag inte lita på längre i och med att han blev så fruktansvärt dålig när vi lät honom svälta. För just nu så känns det som om min valp håller på och svälter sig till döds.

Vad gör man? Veterinären sa att han skulle äta burkmat för valp från hills.... 950 g skulle han äta av det, Jo tjena han försökte rulla sig i maten för att den var så äcklig. Han beter sig ungefär likadant med all mat han inte finner ätbar.

Eftersom valpen varit dålig i princip hela tiden som ni haft den så hade jag faktiskt övervägt att lämna tillbaka den. Det är inte normalt att de har så mycket problem, och risken är att det blir en hund som har det besvärligt med matsmältningen resten av livet. Så ska det inte vara att ha hund, de ska inte behöva äta specialkost eller ha klippkort hos veterinären.

Eftersom valpen varit dålig i princip hela tiden som ni haft den så hade jag faktiskt övervägt att lämna tillbaka den. Det är inte normalt att de har så mycket problem, och risken är att det blir en hund som har det besvärligt med matsmältningen resten av livet. Så ska det inte vara att ha hund, de ska inte behöva äta specialkost eller ha klippkort hos veterinären.

Så mycket problem? Han har varit inne till veterinären för att han inte äter. Han blev dålig för att han inte åt och vi följde rådet att låta honom svälta.

Så mycket problem? Han har varit inne till veterinären för att han inte äter. Han blev dålig för att han inte åt och vi följde rådet att låta honom svälta.
Han valde ju att svälta själv? Och veterinären säger att han är för mager? Han bajjar varje dag men är ändå förstoppad?

Alltså jag kan ta att de kan ha otur med skador och sjukdomar, men de ska ha ett normalt beteende och i det ingår normal födodrift. Att de inte äter så mycket precis i början är en sak, men nu har han ju varit hos dig i 3 (?) veckor, han går inte upp i vikt som han ska, han ratar mat och har orsakat er en massa problem. Jag tycker det är mycket goda skäl att lämna tillbaka, något är ju onormalt med valpen.

Men det är er hund, ni gör som ni vill.

Han valde ju att svälta själv? Och veterinären säger att han är för mager? Han bajjar varje dag men är ändå förstoppad?

Alltså jag kan ta att de kan ha otur med skador och sjukdomar, men de ska ha ett normalt beteende och i det ingår normal födodrift. Att de inte äter så mycket precis i början är en sak, men nu har han ju varit hos dig i 3 (?) veckor, han går inte upp i vikt som han ska, han ratar mat och har orsakat er en massa problem. Jag tycker det är mycket goda skäl att lämna tillbaka, något är ju onormalt med valpen.

Men det är er hund, ni gör som ni vill.

Det gick att truga i honom mat, men vi fick rådet att ta bort matskålen efter 20 minuter. Veterinären säger att han är för mager.

Han kunde enligt veterinären varit förstoppad när vi var inne med honom första veckan, då han blev så dålig.

Och ja, han har varit här i tre veckor. Så du skulle lämna tillbaka valpen om den inte äter?

Jag vill inte lämna tillbaka honom då jag redan är otroligt fäst vid honom, så det känns inte som ett alternativ. Han är helt perfekt, förutom att han inte äter. Veterinären kan inte hitta något onormalt med honom, så jag vet inte vad vi har gjort för fel.

Liknande trådar

Övr. Hund Min snart fem månaders dvärgpudel tycker Mush inte är såhär jättegott. Hon äter, men jag får truga henne. Hon ska egentligen äta nio...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
4 840
Hundhälsa Vi hämtade hem en 8-veckorsvalp i tisdags som har ätit dåligt sedan han kom hem, UA på veterinärbesiktningen och avmaskad innan...
Svar
10
· Visningar
1 795
Senast: a1agnlju
·
Hundhälsa Jag orkar snart inte längre. Det har till och med gått så långt att jag har ont i magen varje gång hunden ska få sin mat. Mantrat "ska...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 891
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
22 232
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar