Jag har en vuxen tik på 8.5 år och en unghund som numera är 1.5 år. När valpen var liten hade jag dom ofta separerade, det har jag iofs än idag. Att jag delade på dom berodde på att tiken är en huligan som leker väldigt hårt och intensivt och skaderisken är enorm när två så tunga, starka hundar leker.. Tiken har dessutom en stor portion humör, vilket gjorde att hon ibland tog i hårdare än det behövdes då hon uppfostrade. Numera är unghunden större än henne och tål hennes tilltufsningar bättre och hon är inte heller lika hårdhänt. Jag tror hon tycker det är lite skönt att han inte längre är en oberäknelig valp, typ.
Jag går än idag in och bryter när leken blir för våldsam och de springer heller inte lösa tillsammans. En krock mellan dom hade kunnat innebära ganska stora skador, framförallt på den lite sköra tiken som är korsbandsopererad redan..
Med det sagt, du får nog gå in och fostra dom och lär valpen att koppla av, även om du är i ett annat rum. Min unghund har inga problem att bli lämnad, eftersom han är van att sova även om jag sitter i ett annat rum..