Valp i stallet

A

Austarla

Jag köpte en valp i söndags och vill ju självklart att vi skall vara tillsammans hela tiden åtminstone de två första veckorna. Men hur gör man då man skall ut till stallet? Kan man låta någon i familjen ta hand om valpen medan man är ute, eller blir den osäker då? Hur gjorde/gör ni?

Sv: Valp i stallet

Självklart kan du lämna valpen till någon i din familj under den tid du är i stallet. Det viktigaste är att du inte lämnar den helt ensam.

Jag tog med min andra dagen.
Dock var hon inte jätteliten, hon var 3,5 månad när jag fick henne.
Stängde in henne i en tom hästbox, självklart blev det lite skrik....
men hon slutade rätt fort, var ju ett så spännande ställe att undersöka...
när vi var klara med skötsel av hästen, gav vi oss ut ca 1 timme.

Och när vi kom tillbaks så var det lungt och tyst i stallet, tittade lite försiktigt in i boxen och ja mycket riktigt valpen sov!
Hon hade grävt upp nästan all halm, vält en hink jag hade glömt att ta ut och tydligen haft väldigt roligt.

ska kanske säga att boxen var utmockad och hade ny halm, ingen hästskit att kalasa på alltså.
Hon följer numera alltid med och när jag ryktar så får hon fortfarande vara i boxen för säkerhets skull.

Men hon får följa med när jag kör hästen, hon springer fint bredvid och får hoppa upp i vagnen ibland när jag tycker hon bör vila.
Hon är bara 8 månader nu den 3/11 så jag anser inte att hon ska springa bredvid hella tiden.

Jag fick min valp för två veckor sedan och jobbar som stallchef i ett stall med 40 hästar. Eftersom jag vill att hon ska kunna vara lös i stallet så började vi med det redan dag 1 medan hon ännu ville vara så nära mig som möjligt. Hon fick ha ett koppel hängande efter sig som lite "säkerhet". När hon blev trött la jag in henne i hennes bur och satt utanför tills hon somnade (pep i kanske 1 minut sen sov hon). När jag släppte ut hästar band jag henne där vi har höblar, hon pep någon minut då med och sen la hon sig i höt och vilade.

Har gjort på samma sätt nu i två veckor och nu är hon helt lös i stallet hela morgnarna, blir bara bunden när jag tar ut de hästar som släpps ut lösa. När jag leder ut hästar har jag alltid något i handen (sten etc) som jag kan kasta bakåt och skrämma henne lite om hon kommer för nära. Buren står alltid på samma ställe på kontoret och hon går in där själv och lägger sig när hon är trött. Om jag är i stallet så sover hon hellre där och då lägger hon sig oftast i en box på lite kvarglömt hö.

När jag är hos min egen häst i ett annat stall så ser jag till att hon är ordentligt rastad och så lägger jag in det täcket som hästen haft på sig i boxen (varmt och skönt) och så lägger jag henne där. Hon somnar varje gång:smirk:

Men en jättebra sak är ju att vänja dom vid att sitta i sin bur och att de verkligen ser den som sin egen fristad där de alltid får vara ifred!

Lycka till med lilla valpen!

Jag tycker definitivt att det är en bättre lösning att lämna valpen hos någon i din familj än att ta med den till stallet när den är så liten.

Liknande trådar

Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 990
Senast: Sesca
·
Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 585
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 678
Senast: fixi
·
Övr. Hund Jag känner mig helt knäckt och behöver input, om så bara av främmande människor på nätet... För att försöka göra en lång historia kort...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 455
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring