Sv: valp i stallet
När Stella var liten Boxervalp så tog jag med henne ut i stallet tidigt, tror hon var 11-12 veckor. Då var hon ju lite liten så jag valde att lyfta upp henne så att hon fick hälsa på mitt genomsnälla sto. De nosade på varandra och så fick hästen sig en slick på mulen och så tyckte jag att det räckte där. Ut med valpen i bilburen igen.
Eftersom den första kontakten blev positiv så valde jag sen att vänta några veckor innan jag tog med henne igen och då fick hon gå med i koppel när jag promenerade en av mina hästar vid handen (vi gick en väldigt kort promenad) så att hon skulle vänja sig vid att gå bredvid hästen.
Vid det här laget hade jag kollat av min HÄSTS reaktion på valpen så pass väl att jag vågade ha valpen lös när jag red i paddocken. Faktum är att mitt sto VÄGRADE röra sig ur fläcken så fort hon inte visste exakt var valpen var!
Sedan har hon fått följa med oss ut med hästen allteftersom hon har vuxit till sig och orkar följa med. Idag går hon med lös, även när jag rider min ena häst och har den andra som handhäst.
Hunden fick förut vara fritt även i hagen, men sedan jag insett hur lite det uppskattas av mitt yngre sto så har jag för säkerhets skull valt att kommendera hunden Stanna kvar! när jag går in i hagen och hämtar hästen. Håller definitivt med om att det hänger minst lika mycket på hur hästen reagerar på hunden som tvärtom.
Bra kommandon att lära hunden är:
Stanna! (ska vara obönhörligt!) Ut i skogen! (bra om det kommer folk eller en bil) Nära... (istället för fot, som då innebär: håll dig nära hästen, men ändå på minst någon meters avstånd) och Framför! (av helt logiska skäl). Att vilja kunna rida med sin hund lös är också något som sporrar mig på lydnadsplanen där fjärrdirigeringen är en väldigt högt motiverad övning!
/JES