Valp eller ny hund 2016

Dessa två :angel:
IMG_20160908_193448_zpsqrjxja5g.jpg

Träffade en från klassen på promenaden så följde med hem på kaffe, vi var på uteplatsen och valpis somnade gott efter en stund. 3h ute var inte helt fel, och bra träning för trollet!

Jag reagerade med - 3 bullar per dag låter galet lite :confused: En valp ska ha lika mycket som en vuxen.
Min nu 4 kilos valp får 6 bullar per dag + en halv dl torrisar - han kommer väga runt 9-10 kg som vuxen.
När Ebrah var 8 veckor till 4-5 månader så åt hon ungefär 1kg per dag, 20-20,5kg är bra vuxenvikt på henne. Först när hon var 5månder började hon äta något mindre. Tippar på att ca 400-500g per dag är lagom mängd till henne nu.

När Ebrah var 8 veckor till 4-5 månader så åt hon ungefär 1kg per dag, 20-20,5kg är bra vuxenvikt på henne. Först när hon var 5månder började hon äta något mindre. Tippar på att ca 400-500g per dag är lagom mängd till henne nu.
Jo vissa kan det ju skifta på, men över lag så har det stämt väldigt bra på mina hundar att mängden varit densamma hos valpar som när dom blivit vuxna - förutom någon justering ibland vid vissa tillväxtperioder :)

Chibo har blivit hela 5 månader nu och väger 14 kg. Hit och dags visar han inget vall för 5 öre, och hade man testat honom på får så hade han sprungit åt motsatt håll så fort fåren hade rört på sig :rofl: Såg ett klipp med tiebball tror jag det hette (typ valla yogabollar) skaffade en och satte den på tomten.... han vågade inte gå ut ur huset så länge den var på tomten. Satte den utanför och nu fortfarande 2 veckor senare så morrar han och reser ragg när han ser den för sedan springa in med svansen mellan benen :angel:
PSX_20160908_154254_zps3gxu1kyb.jpg

PSX_20160908_153758_zpsfnt9qsm0.jpg

IMG_20160908_153037_zpshsplrtg5.jpg

Chibo har blivit hela 5 månader nu och väger 14 kg. Hit och dags visar han inget vall för 5 öre, och hade man testat honom på får så hade han sprungit åt motsatt håll så fort fåren hade rört på sig :rofl: Såg ett klipp med tiebball tror jag det hette (typ valla yogabollar) skaffade en och satte den på tomten.... han vågade inte gå ut ur huset så länge den var på tomten. Satte den utanför och nu fortfarande 2 veckor senare så morrar han och reser ragg när han ser den för sedan springa in med svansen mellan benen :angel:
PSX_20160908_154254_zps3gxu1kyb.jpg

PSX_20160908_153758_zpsfnt9qsm0.jpg

IMG_20160908_153037_zpshsplrtg5.jpg

Det var ju tråkigt. :(

@urkella s hund är jättevacker o verkar trevlig, dock lite blyg o osäker om jag tolkat informationen rätt. Prova rallylydnad o nose work o varför inte treiball?
Cirkuskonster à la elefant på en pilatesboll? Skörda pannkaksträd? Skogsagility? Vattenapportering? ID sök?

Ju bättre hunden får förutsättningar att lyckas, desto mer växer dennes självförtroende o med självförtroendet får man en lyckligare o tryggare hund.

mvh/vallis

@vallhund yogabollen ser han dessvärre som ett gigantiskt monster och vågar inte gå nära den alls. Han är ganska osäker av sig ja. Ser spöken lite här och var och vid möten av andra hundar så kastar han sig i underläge och kissar på sig vid första mötet. Men där är det nog lika mycket för att han blir glad och till sig samtidigt som han är lite osäker. Är lite synd om honom att ingen av alla hundarna i släkten vill leka med honom lika mycket som han vill. Därför var det kul att sist på valpkursen fick han leka med en BC som är lika gammal och såg att som han leker är väldigt rastypisk för de var precis lika dana :D Efter valpkursen hade jag tänkt att vi ska börja lite med nose work och rallymix till att börja med för att sedan även ge oss på spåra och agility. Han har 2 år på sig att vänja sig vid att kunna hänga med runt hästarna innan den stora ska ridas in, för det är det stora målet att kunna rida ut med honom springandes bredvid :love:

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
726
Senast: MML
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 919
Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
326
Senast: alex.ha
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 226
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Förbereda hundar inför bebis?