Valp eller ny hund 2016

På onsdag är det dags för vårat andra valpkurs möte :laugh: Lite kul att 3 av 5 valpar var Border collies. Tror nog att Chibo har en släng av ADHD :angel: När tränaren hade genomgång på bad vi skulle göra sist så satt alla valpar snällt hos sina ägare då de tyckte väl det var lite skrämmande eller något med nytt ställe och en massa hundar. Vad gjorde Chibo då... en massa kullerbyttor i gräset :grin: :rofl: vi skulle kolla vad som gick som aktivt och passiv belöning för dom... har än inte hittat någon passiv sådan :angel: Annars är han jätte duktig under träning. Går fot jätte fint på tomten och inne. Sätter sig direkt vid stopp. Håller nu på lära in ett akut inkallnings ord. Vilket funkar så pass att han avbryter springa efter favorit leksaken när man kastar den på tomten. Sedan tränar vi lite nu på att man ska kunna lägga eller hålla en godis framför honom utan att han tar den vilket går jättebra. Kan oxå backa ca 7-8 m från matskålen och vänta en bra stund utan att han gör minsta försök till börja äta utan sitt "Varsågod" :love: Han blir för övrigt 4 månader imorgon :o:heart
PSX_20160807_151639_zpsh7dh2bik.jpg

PSX_20160807_151305_zps5nbqjezv.jpg

PSX_20160807_151744_zpsdgfgbxhu.jpg

5ULsCwQ.jpg

Min valp har blivit hela 7 månader!
Hon är helt fantastisk och en väldigt trevlig liten busa, och en hopplös mattjuv :d
Här är en bild som vi tog i lördags på henne och hennes mamma när vi var på besök hos vår uppfödare.

Lite träning inför första officiella utställningen nästa helg blev det också :)

Ska bli väldigt spännande med utställningarna som kommer nu, hon är väldigt lovande! :love:

5ULsCwQ.jpg

Min valp har blivit hela 7 månader!
Hon är helt fantastisk och en väldigt trevlig liten busa, och en hopplös mattjuv :d
Här är en bild som vi tog i lördags på henne och hennes mamma när vi var på besök hos vår uppfödare.

Lite träning inför första officiella utställningen nästa helg blev det också :)

Ska bli väldigt spännande med utställningarna som kommer nu, hon är väldigt lovande! :love:
Man är inte officiell förrän vid 9 mån.

Blir eventuellt ny valp detta året för min del, har tom varit och kikat på en kull jag är intresserad av :D

Hur har ni tänkt kring uppfödaren? Känner ni att ni behöver ha samma grundtänk kring hundar? Uppfödaren jag var hos pratade en del om dominans osv men det är ju inte något jag direkt tror på, att hundar försöker klättra i rang hos sina människor. Men vet inte om jag ens tycker det är viktigt att vi tycker lika där?

I övrigt var dom trevliga och hade trevliga hundar vad jag kunde se :)
Jag och mina hundars uppfödare har väldigt olika tänk kring många saker, och ju mer jag lär mig desto mer olika tycker vi ;) Vi kan dock diskutera kring det mesta och jag vet att hundarna de föder upp är extremt bra, alltså känner jag mig trygg både med att köpa hund från dem och att som nu vara fodervärd. Jag hade inte velat köpa hund från en uppfödare där kommunikationen inte fungerade bra, men man kan ju ha bra diskussioner osv även med folk som tycker olika. Jag vill gärna ha kontakt med uppfödaren för att kunna diskutera hundarna jag har, deras släktingar och lite allt möjligt.

En uppfödare som inte var intresserad av att ha kontakt med valpköparna känns inte helt seriös för mig, det är ju framförallt mycket svårare att utvärdera aveln utan koll på vad det blev av de tidigare valparna.

Jag och mina hundars uppfödare har väldigt olika tänk kring många saker, och ju mer jag lär mig desto mer olika tycker vi ;) Vi kan dock diskutera kring det mesta och jag vet att hundarna de föder upp är extremt bra, alltså känner jag mig trygg både med att köpa hund från dem och att som nu vara fodervärd. Jag hade inte velat köpa hund från en uppfödare där kommunikationen inte fungerade bra, men man kan ju ha bra diskussioner osv även med folk som tycker olika. Jag vill gärna ha kontakt med uppfödaren för att kunna diskutera hundarna jag har, deras släktingar och lite allt möjligt.

En uppfödare som inte var intresserad av att ha kontakt med valpköparna känns inte helt seriös för mig, det är ju framförallt mycket svårare att utvärdera aveln utan koll på vad det blev av de tidigare valparna.

Håller med. Sen tycker jag det är bra när de ställer krav på Röntgen+MH också. Röntgen kanske inte behövs för raser som inte har problem med HD/ED iofs. Däremot undrar jag varför fler inte gör MH på sina avelsdjur, även om det nu inte är "arbetande" hundar. Mentaliteten är ju viktig säger alla, men det är inte uppfödare av alla raser som försöker bevisa det empiriskt.. Jag fattar dock att vissa specifika raser har andra, egna, mentaltester.

Vilka raser/mentaltester tänker du på?

Skrev så eftersom jag inte vet riktigt vad alla raser kanske kan ha för egna tester eller prov som de väljer ut "rätt" individer med :) Tänkte tex om BC hade några egna vallningsprov, eller om draghundar hade egna dragprov. Ingen aning vad som kan finnas, men jag kan förstå om det finns saker vissa särskilda raser premierar ännu högre än MH. Personligen så tycker jag dock det vore bra om alla gjorde MH ändå, då det är bra för köparna att kunna se hur hunden beter sig i lite olika situationer.. Det är ju inte så många som köper en hund till att utföra enbart ett exakt arbete ute på landet, tex.

Skrev så eftersom jag inte vet riktigt vad alla raser kanske kan ha för egna tester eller prov som de väljer ut "rätt" individer med :) Tänkte tex om BC hade några egna vallningsprov, eller om draghundar hade egna dragprov. Ingen aning vad som kan finnas, men jag kan förstå om det finns saker vissa särskilda raser premierar ännu högre än MH. Personligen så tycker jag dock det vore bra om alla gjorde MH ändå, då det är bra för köparna att kunna se hur hunden beter sig i lite olika situationer.. Det är ju inte så många som köper en hund till att utföra enbart ett exakt arbete ute på landet, tex.
För icke brukshundar räcker BPH gott :)

Hur gör ni med nätterna? Har sovit nere på en madrass med en hund som ena stunden ligger över ansiktet på en och andra ligger över benen i två nätter nu. Hon sover gott och vill inte ut förens vid 7 tiden.
Hon har inte varit upp för trappan än, vet inte om man ska försöka lära henne den nu så att hon kan sova uppe eller att man fortsätter sova nere och vakna varje timme av rädsla för att röra sig och väcka hunden.

Ja BC skall ha minst VP för att valparna skall få registreras, men det är inte ett mentaltest. Retriver har egna vattenapporteringsprov men det är inget som krävs för avel, andra former av specifika jaktprov är inte heller krav för att få avla på, inte heller Njuffars förmåga att dra upp halvdränkta tvåbeningar i säkerhet. Inga av de proven är mentaltester. Det är bara bruksraserna som det krävs MH (+ gonkänd HD) på för att regga avkomma efter.

Btw, MH är en beskrivning, inte ett prov.

Ja BC skall ha minst VP för att valparna skall få registreras, men det är inte ett mentaltest. Retriver har egna vattenapporteringsprov men det är inget som krävs för avel, andra former av specifika jaktprov är inte heller krav för att få avla på, inte heller Njuffars förmåga att dra upp halvdränkta tvåbeningar i säkerhet. Inga av de proven är mentaltester. Det är bara bruksraserna som det krävs MH (+ gonkänd HD) på för att regga avkomma efter.

Btw, MH är en beskrivning, inte ett prov.

Jag vet vad MH är.. :)

Vet inte riktigt vad din poäng är.. jag har inte sagt nått du säger emot nu.

Det är ju en beteende och personlighetsbeskrivning och ger en mer detaljerad bild än MH - främst för den som inte kan läsa ut MH siffror :)

Förstod det som det också, bara menade att jag inte studerat det så mycket som jag har läst och kollat på MHn! Oavsett var det jag menade att det är bra att det görs såna här beskrivningar, så det finns nått mer än vad uppfödaren/ägarna tycker att gå på.

Förstod det som det också, bara menade att jag inte studerat det så mycket som jag har läst och kollat på MHn! Oavsett var det jag menade att det är bra att det görs såna här beskrivningar, så det finns nått mer än vad uppfödaren/ägarna tycker att gå på.
Jag har själv aldrig gått på ett MH, så jag vet hur det känns :D

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
722
Senast: MML
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 915
Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
324
Senast: alex.ha
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 216
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2