@linnsan Det är därför jag är lite nervös inför första mötet med uppfödaren i övermorgon. Vill mycket gärna ha en uppfödare med iaf ungefär samma tänk som jag. Vill ju inte stödja nån som jag anser har en kass syn och vill inte känna att jag inte riktigt kan berätta om hundens liv för "rädsla" att uppfödaren inte gillar vad jag gör. Vill mycket hellre ha en god relation där man kan dela med sig av allt som händer.
Är så otroligt tacksam för att Professorns uppfödare är en underbar person som vi kan berätta allt för, speciellt nu när han har lite problem. Hon vill jättegärna höra hur det går för honom och dokumenterar allt som varit knas. Får också massa beröm för hur vi sköter hans päls och överlag massa kärlek från hennes håll för att hon tycker att Professorn har fått en helt fantastisk familj
Antar att man inte precis behöver den självförtroendeboosten om man är en erfaren hundägare, men för mig är det jätteskönt eftersom Professorn är min allra första hund.
Har fått en riktigt trevlig bild av nya uppfödaren via mail, men jag har erfarenhet som säger att det ändå kan gå åt skogen när man ses.
Kikade på en valp innan Professorn och där blev bilden av uppfödaren en helt annan när vi sågs. Stressad överglad mammahund som uppfödaren satt och tjatade på under precis hela besöket ("nej, sluta nu, låt bli, gå ner, sluta" osv) utan att göra nåt mer. Hon satt i andra änden av rummet och ropade till hunden utan att den lyssnade alltså. Fick själv försöka hantera stackars mammahunden genom att hålla henne stilla och ifrån mitt ansikte (som hon ville panikslicka). Fick också höra att mammahunden "inte var van vid att hon fick gosa och klappas så hon försöker väl ta för sig nu när det kommer besökare".
Valparna bodde i en pytteliten kompostgaller"hage" där det i princip bara fick plats en transportbur (modell större, men ändå). Den lilla golvytan utanför täcktes av en
rejäl kisspöl.
Det bidde ingen valp därifrån.
@Voff @dobbis Är det alltså hyfsat vanligt att man tycker att aveln är fantastisk trots att man inte skulle vilja ha med personen bakom den att göra?