Ska också skicka ett mail nu, vi noobs får peppa varandra! :D Finns en uppfödare precis utanför min stad, väldigt fåtalig ras i Sverige så hoppas jag får komma och hälsa på i mars för att träffa rasen lite.
🙋‍♀️ en till här. Första egna hunden som vuxen. Dock hade vi hundar under hela min uppväxt och jag tränade en del spår i tonåren.

Alltså - tugg.
Hur mycket behöver jag ha hemma när valpen kommer, och vilken sort?
Hur stora är lämpliga för en valp (vizsla)?
Kollat på Rauh! som verkar vara poppis. Nåt annat som ni rekommenderar?

Det var ju 12 år sedan jag hade en valp senast. Till den vuxna fylls/byts ju beståndet naturligt lixom. 😄

Beror på storlek på valp hur kraftiga tugg. Brukar börja med lite mindre pinnar och gå uppåt i storlek allteftersom de växer. Brukar prova lite olika sorter. Till en liten valp kan Rauh vara lite väl svårtuggade men det skadar ju inte att ha hemma för jag tycker Rauh är det enda som inte går åt på en nanosekund till mina vuxna hundar. Nackdelen med för lättuggade ben är att hundarna kan bli lite kassa i magen så jag vill ogärna att de liksom kan äta hela i ett svep..

Nähäpp, det blev ingen parning på det här löpet! Lite för försiktig hane (något ung kanske?) i kombination med en tik som inte var supertydlig med att invitera honom trots att vi hade henne boende här i några dagar när hon borde varit i höglöp. Han var såklart intresserad, och gjorde några försök att hoppa på henne, men när hon gick iväg eller satte sig ner så gav han upp och tyckte "okej, vi leker istället!". Trevlig tik, dock, och lite kul att prova på att ha två hundar i några dagar. Och vi har en preliminär överenskommelse att testa igen nästa löp. Så det KAN fortfarande bli valp 2024 :) (och blir det inte det så har jag egentligen inte bråttom, så då får det väl bli valp 2025)

Nähäpp, det blev ingen parning på det här löpet! Lite för försiktig hane (något ung kanske?) i kombination med en tik som inte var supertydlig med att invitera honom trots att vi hade henne boende här i några dagar när hon borde varit i höglöp. Han var såklart intresserad, och gjorde några försök att hoppa på henne, men när hon gick iväg eller satte sig ner så gav han upp och tyckte "okej, vi leker istället!". Trevlig tik, dock, och lite kul att prova på att ha två hundar i några dagar. Och vi har en preliminär överenskommelse att testa igen nästa löp. Så det KAN fortfarande bli valp 2024 :) (och blir det inte det så har jag egentligen inte bråttom, så då får det väl bli valp 2025)

Vad trist! Progesterontestade ni tiken? :)
Annars kan det vara värt att göra nästa gång. Hon kanske inte alls höglöper när ägaren tror det.

Nu så! Vi har varit iväg och tittat på en kull Jack russell-valpar.
Den finaste var betydligt mindre än de andra, och därmed minst kullen.

Hur skall man tänka? Eller skall man bara var glad att ha sett en kull, och avvakta nästa?

Det lär komma fler i vår, och nu har jag börjat sätta mig in i olika linjer, och vet lite mer.

Vad säger ni? Tanken är att hitta en fin tik till familjen med fokus på lite utställning och ev en valpkull i framtiden. Förutom alla andra aktiviteter som agility etc som ungdomarna vill göra.

Vad trist! Progesterontestade ni tiken? :)
Annars kan det vara värt att göra nästa gång. Hon kanske inte alls höglöper när ägaren tror det.
Tack för tipset och nej, det gjordes inte. Jag är helt novis vad gäller hundavel, medan tikägaren och tiken haft två valpkullar innan, så tikägaren har fått styra helt och hållet när och hur parningsförsök ska ske. Men min misstanke är ju också att vi på något vis missat höglöpet eftersom tiken inte var tydligt intresserad (dock inte heller avvisande).

Tack för tipset och nej, det gjordes inte. Jag är helt novis vad gäller hundavel, medan tikägaren och tiken haft två valpkullar innan, så tikägaren har fått styra helt och hållet när och hur parningsförsök ska ske. Men min misstanke är ju också att vi på något vis missat höglöpet eftersom tiken inte var tydligt intresserad (dock inte heller avvisande).

Det kan vara att ni missat, det kan vara att hon helt enkelt inte föll för din grabb :)
Men proggar man så har man ju koll på ägglossningen i alla fall.

Det kan vara att ni missat, det kan vara att hon helt enkelt inte föll för din grabb :)
Men proggar man så har man ju koll på ägglossningen i alla fall.
Ja, självklart kan det också vara en anledning :) Som jag skrev tidigare, så kanske det också har att göra med att vår hane är ung och oerfaren och ganska försiktig. Vi skojade lite om att han är en sån där snäll "pussas-och-hålla-handen-pojkvän" för han var verkligen otroligt gullig och vänlig mot henne, men såg ut att inte riktigt våga insistera på att det skulle göras valpar :D Vi får väl se - hoppas att tikägaren fortfarande vill göra ett nytt försök när nästa löp infinner sig!

Nu så! Vi har varit iväg och tittat på en kull Jack russell-valpar.
Den finaste var betydligt mindre än de andra, och därmed minst kullen.

Hur skall man tänka? Eller skall man bara var glad att ha sett en kull, och avvakta nästa?

Det lär komma fler i vår, och nu har jag börjat sätta mig in i olika linjer, och vet lite mer.

Vad säger ni? Tanken är att hitta en fin tik till familjen med fokus på lite utställning och ev en valpkull i framtiden. Förutom alla andra aktiviteter som agility etc som ungdomarna vill göra.
Ska man ha en tik för eventuell avel tycker jag att linjerna/härstamningen är den första urvalspunkten. Sedan individen. Ska individen dessutom passa för utställning och/eller någon annan hundsport på lite högre nivå än prova-på tillkommer ännu ett filter. Här är det väsentligt att uppfödaren har information om valparna, hur de är i vardagen och likaså hur familjen är.

Jag tycker inte det är ett egenvärde i att titta på fler kullar. Hittar man vad man söker i första, varför titta på fler? Om man däremot inte tycker det känns bra eller det inte finns någon passande valp, ja då får man leta vidare.

Om storlek tycker jag det beror på hur liten valpen är.

Ska man ha en tik för eventuell avel tycker jag att linjerna/härstamningen är den första urvalspunkten. Sedan individen. Ska individen dessutom passa för utställning och/eller någon annan hundsport på lite högre nivå än prova-på tillkommer ännu ett filter. Här är det väsentligt att uppfödaren har information om valparna, hur de är i vardagen och likaså hur familjen är.

Jag tycker inte det är ett egenvärde i att titta på fler kullar. Hittar man vad man söker i första, varför titta på fler? Om man däremot inte tycker det känns bra eller det inte finns någon passande valp, ja då får man leta vidare.

Om storlek tycker jag det beror på hur liten valpen är.
Tack för input!
Jag har kollat upp linjerna och tyvärr är inte föräldradjuren meriterade men de har kullsyskon eller andra anhöriga som är visade.

Jag tycker inte den lilla är så extremt mycket mindre, så det är nog ingen fara egentligen.

Det som ändå förvånar lite, är att priset på valparna är detsamma som de kullar, vars föräldrar är meriterade.

Det är egentligen inte särskilt rättvist.

Nu har vi gjort halt i letandet och avvaktar rätt kull. Vi får se hur det blir!

Det som ändå förvånar lite, är att priset på valparna är detsamma som de kullar, vars föräldrar är meriterade.

Det är egentligen inte särskilt rättvist.

Alla hundtävlingar/sporter som finns är skapade för att utvärdera redan gjorda kombinationer.
Att far och morföräldrarna lämnat ett (i det här fallet) mätbart exteriört bra avelsresultat, säger rent krasst inget om huruvida deras avkommorna i sin tur är bra avelsmaterial.

Valpar efter multichampionföräldrar borde med det tänket alltså vara minst dubbelt så dyra, som valpar efter föräldrar som "bara" är champion eller "bara" har 1 cert?

Visst är det trevligt om föräldrarna tävlat i någon form, men det är ingen kvalitetsstämpel eller garanti för att deras valpar har bättre förutsättningar.

Kan ta min Lilli som exempel.
Hennes mor är totalt omeriterad, men Lilli har en bror som är nybliven Estländsk champion och hon själv har hittills 1 cert och 1 jun cacib.

Valpar är alltid "tomma blad" oavsett vad föräldrarna gjort/inte gjort och såvida det inte är något fel på dem, så skiljer det inte mycket i pris.

20240209_154452.webp

I väntan på egen hund så är man hundvakt åt kompisens tre hundar medans hon är utomlands. Kompisen dsg är inte direkt missnöjd över att jag är hundvakt :)

Alla hundtävlingar/sporter som finns är skapade för att utvärdera redan gjorda kombinationer.
Att far och morföräldrarna lämnat ett (i det här fallet) mätbart exteriört bra avelsresultat, säger rent krasst inget om huruvida deras avkommorna i sin tur är bra avelsmaterial.

Valpar efter multichampionföräldrar borde med det tänket alltså vara minst dubbelt så dyra, som valpar efter föräldrar som "bara" är champion eller "bara" har 1 cert?

Visst är det trevligt om föräldrarna tävlat i någon form, men det är ingen kvalitetsstämpel eller garanti för att deras valpar har bättre förutsättningar.

Kan ta min Lilli som exempel.
Hennes mor är totalt omeriterad, men Lilli har en bror som är nybliven Estländsk champion och hon själv har hittills 1 cert och 1 jun cacib.

Valpar är alltid "tomma blad" oavsett vad föräldrarna gjort/inte gjort och såvida det inte är något fel på dem, så skiljer det inte mycket i pris.
Jag kan delvis hålla med dig, men visst kan man ändå tycka att den som inget kostar på sin hund och skall ta samma pris som den som betalat ansenlig summa för resor, anmälningar etc är lite skevt?

Är föräldradjuren rastypiska utan stora avvikelser och dessutom är avelsvärderade på andra sätt som tex mentalitet, då vet man iaf vad man avlar med?

Jag kan delvis hålla med dig, men visst kan man ändå tycka att den som inget kostar på sin hund och skall ta samma pris som den som betalat ansenlig summa för resor, anmälningar etc är lite skevt?

Är föräldradjuren rastypiska utan stora avvikelser och dessutom är avelsvärderade på andra sätt som tex mentalitet, då vet man iaf vad man avlar med?
Är föräldrarna hälsotestade då? JRT ska både ögonlysas och kollas för patellaluxation.
Hade absolut inte köpt en JRT från föräldrar som inte var hälsokollade.
Glaukom, katarakt och linsluxation förekommer i större utsträckning än hos andra raser och även patellaluxation är inte helt ovanligt.

Fast det funkar inte så, att valpar efter hundar vars ägare kuskar land, rike och utland runt (för att ägarna tycker det är roligt att ställa ut) är dyrare.

Jag t ex kommer aldrig att ha multichampions av den enkla anledningen att jag personligen inte tycker det är jättekul eller värt att kuska land, rike och utland runt och ställa ut.

Är mina valpar efter mindre meriterade föräldrar (se uch på sin höjd) då mindre värda, enkomt baserat på att jag lagt mindre pengar på att meritera?

Fast det funkar inte så, att valpar efter hundar vars ägare kuskar land, rike och utland runt (för att ägarna tycker det är roligt att ställa ut) är dyrare.

Jag t ex kommer aldrig att ha multichampions av den enkla anledningen att jag personligen inte tycker det är jättekul eller värt att kuska land, rike och utland runt och ställa ut.

Är mina valpar efter mindre meriterade föräldrar (se uch på sin höjd) då mindre värda, enkomt baserat på att jag lagt mindre pengar på att meritera?
Jag syftar inte på om hunden har flera championat, utan det faktum att hundarna kanske knappt är visade alls. Är dina svenska champion så är de iaf visade tre gånger?

Det sista stycket tycker jag är väl dumt formulerat av dig. Jag tror nog att du vet att vad jag menar?

Jag syftar inte på om hunden har flera championat, utan det faktum att hundarna kanske knappt är visade alls. Är dina svenska champion så är de iaf visade tre gånger?

Det sista stycket tycker jag är väl dumt formulerat av dig. Jag tror nog att du vet att vad jag menar?
Fast för min del är utställningsmeriter av lägst intresse. Hälsotester och BPH eller MH är prio ett, därefter fokus på meriter som visar/kan visa på hundens arbetsförmåga. För mig är JRT en jakthund/aktiv ras och därmed skulle utställningsresultat vara av lågt intresse. Så vi har ju olika intressen.

Liknande trådar

Övr. Hund Årets sista dag är här och nog borde vi ha formulerat våra mål och planer inför nästa år -2024! Här är tråden -in med allt, stort som...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 825
Senast: YlvaG
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
996
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Hej! Vi har en valp här på 4+ veckor som har lite problem med blötlagt foder, vi försöker ge han några kulor om dagen av maten vi har...
Svar
18
· Visningar
967
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 230
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama