Är tacksam över att man ofta får välja namn själv på BC, men sambon döpte ju Bog... :laugh: Vi är för alltid cursed med att få höra "Är Boooog här idag?" istället för "Bogg".

Booog :laugh: förstår att ni kan få höra en del felsägningar :laugh:

Wachtlarna har jag ju döpt själv, så de heter vad de heter :D även mina valpköpare fick välja sina egna namn efter tema.
Jag fick välja stamtavlenamn från en lista nu, så det var kul att ändå få vara med och påverka! Jag tycker namnet som sådant är fint, men det är tre ord och inget av dem passar riktigt som tilltalsnamn :p

Kullen döptes av fodervärdens son. Karaktärs namn från en barnbok serie ingen av oss hört talas om 😅 Så jag har en Frah. Som inte alls skulle heta Selma, men när min bästa vän som ogillar hundar tyckte hon såg ut som en Selma och det inte kändes helt fel så blev det Selma.

Jag brukar vilja ha något relaterat till stamtavlan i vanliga fall.

De börjar bli små hundar nu 🥰

IMG_0522.webp

Börjar fundera på hur man ska skriva till uppfödare för första gången :o har bara haft omplaceringshund innan… Är det konstigt att maila långt innan man faktiskt kan skaffa valp? Borde jag vänta tills det är mer aktuellt? Vill inte slösa någons tid…
Jag mailade nästan ett år innan vi köpte Wally. Och vi planerad hundköp om 1-2 år.
Men jag ville sondera terrängen ordentligt och hinna läsa in mig på kullarna och få en känsla av uppfödarna. Och planera ledighet!

Tik b-c hane ej bestämd står de 🙈 jag kan ju inget om de där med hd röntgen osv, mer än att jag vet att d höfter inte är bra 🙈 ras dsg :)
De uppfödare jag känner till, väljer partner med omsorg. Har tiken c-höft, så väljs inte en hane med c, utan den skall ha b, eller helst a.

Vad kul med en dsg! Vi har en som vi fick i somras. Underbart trevlig liten hund.
:cool::love:

Kullen döptes av fodervärdens son. Karaktärs namn från en barnbok serie ingen av oss hört talas om 😅 Så jag har en Frah. Som inte alls skulle heta Selma, men när min bästa vän som ogillar hundar tyckte hon såg ut som en Selma och det inte kändes helt fel så blev det Selma.

Jag brukar vilja ha något relaterat till stamtavlan i vanliga fall.
Vi fick välja namn, och min kompis har inte ens en kennel, så vår hund heter kort och gott Ophelia.

Jag har mailat nu, och hoppas på valp till sommaren 🙈 jag har aldrig heller gjort detta. Blir min första egna hund.
Ska också skicka ett mail nu, vi noobs får peppa varandra! :D Finns en uppfödare precis utanför min stad, väldigt fåtalig ras i Sverige så hoppas jag får komma och hälsa på i mars för att träffa rasen lite.

Börjar fundera på hur man ska skriva till uppfödare för första gången :o har bara haft omplaceringshund innan… Är det konstigt att maila långt innan man faktiskt kan skaffa valp? Borde jag vänta tills det är mer aktuellt? Vill inte slösa någons tid…
Jag tog kontakt med flera uppfödare typ 1,5 år innan. Mycket pågrund av att jag inte ens var säker på ras i från början så behövde lära mig mer. Kändes inte som att någon av dom tyckte att det var något problem eller konstigt :)

Alltså - tugg.
Hur mycket behöver jag ha hemma när valpen kommer, och vilken sort?
Hur stora är lämpliga för en valp (vizsla)?
Kollat på Rauh! som verkar vara poppis. Nåt annat som ni rekommenderar?

Det var ju 12 år sedan jag hade en valp senast. Till den vuxna fylls/byts ju beståndet naturligt lixom. 😄

Fick mejl från ena kenneln jag mejlat att tiken är dräktig. Låter som de vill träffa mig men jag är faktiskt inte så sugen på att åka dit innan valparna är födda, vet ju inte ens om det finns en hane till mig. Det tar så extremt mycket energi av mig så det är liksom inte möjligt att hålla på och åka omkring bara för att det kanske blir en valp. Kelpie blev jag dessutom erbjuden utan att ens ha träffats (och då var jag ändå superkräsen) så är ju knappast ett måste att ses innan valparna ens är födda.

Gör detta att jag missar denna kull så finns det ju fler, ska ringa kenneln som planerar den kullen jag är mest intresserad av.

Liknande trådar

Övr. Hund Årets sista dag är här och nog borde vi ha formulerat våra mål och planer inför nästa år -2024! Här är tråden -in med allt, stort som...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 822
Senast: YlvaG
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
994
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Hej! Vi har en valp här på 4+ veckor som har lite problem med blötlagt foder, vi försöker ge han några kulor om dagen av maten vi har...
Svar
18
· Visningar
964
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 230
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama