Min erfarenhet av strävhårspäls är baserad på en (antagligen ganska skruttig…) affenpinscher jag träffade någon gång, den kändes typ som ojligt hö! :arghh: Blev lite skärrad av det, tror jag. Lite som ett otvättat gubbskägg. Hah. Vet att de antagligen inte känns sådär vanligtvis så har ändå några strävhår på min lista, så kan jag gå och klappa och få en ny uppfattning :D
Jag har haft strävhårstax. Han var noll oljig, luktade aldrig hund och behövde sällan badas. Jämfört med mina springer spaniels pälsar var den sträva pälsen väsentligt lättare att hålla fräsch.

Okej, ser att folk totalt väljer att misstolka mig som nån slags anti-SBK på det stora hela. Det får stå för er. Jag ville bara belysa att inte alla har en positiv upplevelse på kurs och att det perspektivet också är värt att höras, inte slänga ut nån kritik mot organisationen eller att kurser finns. Ni drar på väldigt stora växlar här.

Jag tyckte att det här verkade vara ett trevligt och kunnigt hundforum men känner mig nu väldigt nertryckt i skosulorna för att jag känner som jag gör. Jag tror att jag undviker att skriva mer här inne om det här är det slags mottagande man får som ny.

Okej, ser att folk totalt väljer att misstolka mig som nån slags anti-SBK på det stora hela. Det får stå för er. Jag ville bara belysa att inte alla har en positiv upplevelse på kurs och att det perspektivet också är värt att höras, inte slänga ut nån kritik mot organisationen eller att kurser finns. Ni drar på väldigt stora växlar här.

Jag tyckte att det här verkade vara ett trevligt och kunnigt hundforum men känner mig nu väldigt nertryckt i skosulorna för att jag känner som jag gör. Jag tror att jag undviker att skriva mer här inne om det här är det slags mottagande man får som ny.

Precis som du lyfter ditt perspektiv så får väl vi andra lyfta vårt? Det här är ju ett diskussions forum där man delar med sig av sina erfarenheter.
Att man skriver nåt annat än vad nån annan tycker är inte för att klanka ner utan för att ge ett annat perspektiv. Ibland spänns det vidare på ett ämne som nu där man inte ens svarar på nåt specifikt inlägg utan mest vill dela med sig av sin syn på saken.

Jag är SBK-instruktör och har hållit bland annat valpkurser. Jag har 3 egna hundar just nu. Den äldsta av dem gick jag vanlig valpkurs med hos min BK och sen gick jag tävlingsinriktad valpkurs för en privat instruktör. De två yngre har jag inte gått nån valpkurs med. Jag tränar ihop med andra så den störning jag vill ha kan de hjälpa mig med.

Har gjort lite olika genom åren med mina hundar. En del ha gått många kurser och en del få. Numera tar jag ofta hellre privatlektioner än går kurs.

Jag lyckas inte läsa något inlägg som jag tolkar att någon trycker ner dig i skosulorna men jag läste kanske inte tillräckligt långt bak. Vilket inlägg menar du?

Jag tycker inte man måste gå en valpkurs (eller någon annan kurs). Väljer man att gå en kurs tycker jag man bör veta vad man vill ha ut av kursen.

Jag är själv instruktör och det är alltid lättare att instruera någon som har en målbild även om man sällan når den målbilden på en valpkurs och inte heller en allmänlydnadskurs så kan mina tips bidra till att ekipagen kanske hamnar där i framtiden.

Jag har själv gått valpkurs med alla mina tre hundar även om jag inte förväntar mig att lära mig något nytt numera så ser jag det som en toppenbra möjlighet att arbeta med min och valpens relation i en lite stökigare miljö. Men sista valpen skickade jag husse på två av tillfällena, toppenbra för honom att få "ensamtid" med valpen.

Det är kanske lite tidigt för en tråd om valp -25 så jag får sukta lite här så länge. Och kanske lära mig lite? Det kommer ha varit 14 år sedan sist jag hade valp så jag känner mig som en total nybörjare.

Hur tänker ni som varit utan valp länge? Ska man gå valpkurs hos gamla träningsgänget eller hos någon helt annan? Hur gör man med ensamhetsträning om båda gamlingarna hinner gå bort innan valpen kommer? Förra gången jag hade en ensam valp var -00 och han var bara ensam i ett par månader innan jag blev med en till (äldre) hund. Så det har jag aldrig behövt träna på.

Det blir såklart en kelpie och är den som den andra när han var valp är det en piraya med mycket humör :nailbiting:
Skaffade min första valp i fjol och det enda vi fick ut av valpkursen var att instruktören sa” ni gör helt rätt och tänker rätt” regelbundet vilket stärkte mitt självförtroende när jag mest grät för att jag inte tyckte något fungerade. Men det blev ju inte bättre av att fokus på kursen var hur man skulle ha en lugn valp med bra självkontroll och vi stod med en valp som mest av allt behövde träna på att vara busig och impulsiv.

Skaffade min första valp i fjol och det enda vi fick ut av valpkursen var att instruktören sa” ni gör helt rätt och tänker rätt” regelbundet vilket stärkte mitt självförtroende när jag mest grät för att jag inte tyckte något fungerade. Men det blev ju inte bättre av att fokus på kursen var hur man skulle ha en lugn valp med bra självkontroll och vi stod med en valp som mest av allt behövde träna på att vara busig och impulsiv.

Under den utbildning till valp- och allmänlydnadsinstruktör som jag går nu pratar vi ganska mycket om leken och det sociala som samarbetsverktyg, alltså att inte bara fokusera på att dämpa och mata köttbullar. Men så är läraren från tjänstehundssidan också.

Jag har absolut stött på en och annan instruktör som är väldigt fokuserad på att dämpa, ofta har de själva hund av sällskapsras (om jag får generalisera lite). När min rottweiler och jag gick allmänlydnadskurs så förklarade jag för instruktören att mata godis kommer inte vara nog för oss under större frestelser, utan jag behöver ta till andra hjälpmedel. Den instruktören var helt förstående inför det, och hade inga invändningar alls mot att jag gjorde egen variant.

Så det kan ju vara en poäng att — om man har möjlighet! — välja en instruktör som har erfarenhet av liknande hundtyper som man själv. Ska faktiskt ta med mig det till egna klubben, kan ju vara fint att presentera instruktörerna lite mer ingående :) Det kanske hjälper någon åtminstone, om än många som kommer på valpkurs inte vet vad de egentligen letar efter.

Under den utbildning till valp- och allmänlydnadsinstruktör som jag går nu pratar vi ganska mycket om leken och det sociala som samarbetsverktyg, alltså att inte bara fokusera på att dämpa och mata köttbullar. Men så är läraren från tjänstehundssidan också.

Jag har absolut stött på en och annan instruktör som är väldigt fokuserad på att dämpa, ofta har de själva hund av sällskapsras (om jag får generalisera lite). När min rottweiler och jag gick allmänlydnadskurs så förklarade jag för instruktören att mata godis kommer inte vara nog för oss under större frestelser, utan jag behöver ta till andra hjälpmedel. Den instruktören var helt förstående inför det, och hade inga invändningar alls mot att jag gjorde egen variant.

Så det kan ju vara en poäng att — om man har möjlighet! — välja en instruktör som har erfarenhet av liknande hundtyper som man själv. Ska faktiskt ta med mig det till egna klubben, kan ju vara fint att presentera instruktörerna lite mer ingående :) Det kanske hjälper någon åtminstone, om än många som kommer på valpkurs inte vet vad de egentligen letar efter.
To be fair, övriga deltagare på kursen tänkte typ inte göra något med sina hundar annat än hänga i soffan. Jag hittade ingen valpkurs som låg rätt tidvis någon av de tre närmaste klubbarna, utan vi var hos en kommersiell aktör. När jag bad om tips på övningar så fick jag lite tips. Men jag tror målgruppen för kursen var fel för oss.

Det här tror jag är en jättebra idé! Att presentera instruktörerna noga så att man, om man har möjlighet, kan välja en instruktör som har samma hundtyp som en själv och tränar/tävlar i det man själv vill göra sedan :)

Jag håller också en del privatlektioner och har försökt vara tydlig med min profil, vilket gör att jag förutom de vanliga problemen som att gå i koppel och hundmöten, mest har retrieverfolk.

Det här tror jag är en jättebra idé! Att presentera instruktörerna noga så att man, om man har möjlighet, kan välja en instruktör som har samma hundtyp som en själv och tränar/tävlar i det man själv vill göra sedan :)

Jag håller också en del privatlektioner och har försökt vara tydlig med min profil, vilket gör att jag förutom de vanliga problemen som att gå i koppel och hundmöten, mest har retrieverfolk.

Ja visst borde det? Finns tyvärr för få instruktörer i mitt område, så många tar det som erbjuds. Men har man intresset och möjligheten att välja så måste det ju vara en enorm fördel.

Får man möjligen bidra till ursprungsfrågan, valp 2024?

Maken har blivit så förtjust i vår dansk svenska gårdshund att han vill ha en till!

Jag säger inte nej, men poängen är att han tycker att han kan få tycka till lite nu, eftersom hästarna är "mitt" jobb.

Så nu har jag tagit kontakt med kennlar, och jösses vad många det finns!

:cool:

Får man möjligen bidra till ursprungsfrågan, valp 2024?

Maken har blivit så förtjust i vår dansk svenska gårdshund att han vill ha en till!

Jag säger inte nej, men poängen är att han tycker att han kan få tycka till lite nu, eftersom hästarna är "mitt" jobb.

Så nu har jag tagit kontakt med kennlar, och jösses vad många det finns!

:cool:
Svarar mig själv och jag har lite frågor till er kunniga!

Nu är vi alltså i begrepp att ta oss an en kompis till, och ärlighetens namn, skulle vi också kunna tänka oss en annan ras. Maken ääääälskar Jack russell.

Så shoot! Hur skulle ni tänka?

Nu är vi alltså i begrepp att ta oss an en kompis till, och ärlighetens namn, skulle vi också kunna tänka oss en annan ras. Maken ääääälskar Jack russell.

Mer terrier än DSGn. Har du sett en sån möta en grävling i gryt någon gång? 😅

Min morbrors fru föder upp i liten skala. Verkar finnas få individer?

Igår åkte jag och dottern och träffade valparna för första gången!
Det är fem veckor nu, och (såklart) helt ljuvliga. Det är galet att något kan vara så underbart som en kull pigga, nyfikna välmående valpar. Och de luktar så gott.
Nu måste de sista veckorna gå snabbt, jag vill ha hem henne!! :love:
Hon är inte bestämd ännu, uppfödaren avvaktar tills de är ~7 veckor innan hon vet vem som blir vår.
IMG_5459.webp

Igår åkte jag och dottern och träffade valparna för första gången!
Det är fem veckor nu, och (såklart) helt ljuvliga. Det är galet att något kan vara så underbart som en kull pigga, nyfikna välmående valpar. Och de luktar så gott.
Nu måste de sista veckorna gå snabbt, jag vill ha hem henne!! :love:
Hon är inte bestämd ännu, uppfödaren avvaktar tills de är ~7 veckor innan hon vet vem som blir vår.
Visa bifogad fil 137852
Förstår verkligen. Höll på att dö av nyfikenhet innan jag fick reda på vilken valp som var min. Fick också vänta till 7-7.5 veckor innan jag fick veta. Det var så nervöst!

Mitt tips om JRT är att hitta en uppfödare som har fött upp stallhundar. Min kom ur Piddelinjen och det är verkligen en klassisk stallhundslinje. De stannar på sin gård och har sina människor. Min var väldigt lätt att bryta jakt på och väldigt följsam hon var inte heller så där ettrig och skällig som många andra JRT kan vara.

Liknande trådar

Övr. Hund Årets sista dag är här och nog borde vi ha formulerat våra mål och planer inför nästa år -2024! Här är tråden -in med allt, stort som...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 822
Senast: YlvaG
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
992
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Hej! Vi har en valp här på 4+ veckor som har lite problem med blötlagt foder, vi försöker ge han några kulor om dagen av maten vi har...
Svar
18
· Visningar
962
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 228
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama