Under den utbildning till valp- och allmänlydnadsinstruktör som jag går nu pratar vi ganska mycket om leken och det sociala som samarbetsverktyg, alltså att inte bara fokusera på att dämpa och mata köttbullar. Men så är läraren från tjänstehundssidan också.
Jag har absolut stött på en och annan instruktör som är väldigt fokuserad på att dämpa, ofta har de själva hund av sällskapsras (om jag får generalisera lite). När min rottweiler och jag gick allmänlydnadskurs så förklarade jag för instruktören att mata godis kommer inte vara nog för oss under större frestelser, utan jag behöver ta till andra hjälpmedel. Den instruktören var helt förstående inför det, och hade inga invändningar alls mot att jag gjorde egen variant.
Så det kan ju vara en poäng att — om man har möjlighet! — välja en instruktör som har erfarenhet av liknande hundtyper som man själv. Ska faktiskt ta med mig det till egna klubben, kan ju vara fint att presentera instruktörerna lite mer ingående
Det kanske hjälper någon åtminstone, om än många som kommer på valpkurs inte vet vad de egentligen letar efter.