Här har vi gjort ett par försök till parning, men än så länge mest lek hundarna emellan. På den positiva sidan är att de verkligen ser ut att gilla varandra, jag blir mer och mer förtjust i tiken och vid försök två hoppade åtminstone vår hane upp på henne, även om hon då gick iväg och sannolikt inte är helt redo än. Håller tummarna inför nästa försök som blir imorgon :)

Min valp är tre veckor idag - snart halvvägs till hämtning! Tiden går snabbt ändå.
Nu funderar jag över namn. Stamtavlenamnet är spikat, men det är inget jag känner att vill använda till vardags.

Har ni andra funderat på namn ännu?

Min valp är tre veckor idag - snart halvvägs till hämtning! Tiden går snabbt ändå.
Nu funderar jag över namn. Stamtavlenamnet är spikat, men det är inget jag känner att vill använda till vardags.

Vad gäller namn (om och när det nu blir valp), så känner jag att jag hoppas på att kunna använda stamtavlenamnet. Är nog lite skadad från hästvärlden (islandshäst) där en häst får sitt namn av uppfödaren och så heter den så, liksom. Känns jättemärkligt att "byta namn". De hundar jag har haft har hetat sitt stamtavlenamn, alternativt förkortning eller lätt omskrivning av stamtavlenamnet.

Min valp är inte ens född (kanske inte ens tillverkad) men jag har ändå namn klart 😅 Eller två alternativ. Sen kanske jag inte alls tycker det passar, det visar sig. Tycker tiknamn är mycket lättare, där har jag fler på listan.

Vad gäller namn (om och när det nu blir valp), så känner jag att jag hoppas på att kunna använda stamtavlenamnet. Är nog lite skadad från hästvärlden (islandshäst) där en häst får sitt namn av uppfödaren och så heter den så, liksom. Känns jättemärkligt att "byta namn". De hundar jag har haft har hetat sitt stamtavlenamn, alternativt förkortning eller lätt omskrivning av stamtavlenamnet.
Nästan alla hästar jag haft har haft smeknamn. Men kanske inte är så i islandshästsvärlden?

Jag tycker de flesta uppfödare är skitdåliga på att döpa sina valpar, så jag vill nästan aldrig använda stamtavlenamnet om uppfödaren valt namn :D

Jag har bestämt namn, men när jag fick veta stamtavlenamnet så började jag svaja lite, det passar in så bra i mitt liv 😄
Men det blir nog ändå det jag bestämt sedan tidigare.

Nästan alla hästar jag haft har haft smeknamn. Men kanske inte är så i islandshästsvärlden?
Det är väl om någon häst har ett för svenskar svåruttalat eller långt namn, men några snabba exempel på islandshästnamn är typ Krummi, Tinna, Sokki, Undri, Vikingur.... så det går liksom oftast fint att använda det namn hästen heter i passet, det är sällan långa och krångliga namn (och så har de ju gårdsnamn som tillägg såklart, men det blir ju jämförbart med hundars kennelnamn).

Jag har ju även isländsk hund, och där är det väl också oftast isländska, vettiga namn som stamtavlenamn, så inte så stor anledning att byta, liksom. Av de fyra kullsyskon vår hund har är det endast en som inte kallas för sitt stamtavlenamn.

Det är väl om någon häst har ett för svenskar svåruttalat eller långt namn, men några snabba exempel på islandshästnamn är typ Krummi, Tinna, Sokki, Undri, Vikingur.... så det går liksom oftast fint att använda det namn hästen heter i passet, det är sällan långa och krångliga namn (och så har de ju gårdsnamn som tillägg såklart, men det blir ju jämförbart med hundars kennelnamn).

Jag har ju även isländsk hund, och där är det väl också oftast isländska, vettiga namn som stamtavlenamn, så inte så stor anledning att byta, liksom. Av de fyra kullsyskon vår hund har är det endast en som inte kallas för sitt stamtavlenamn.

Min gula hane heter Breakdance utöver kennelprefixet. Så jäkla fult :laugh: kallar honom för något helt annat!

Jag är ju ute efter en liten hund, men om föräldrar när man kikar på tex planerade parningar osv har hd b-c, då är de väll inte särkilt bra va?

Jag är ju ute efter en liten hund, men om föräldrar när man kikar på tex planerade parningar osv har hd b-c, då är de väll inte särkilt bra va?

Menar du att själva kombinationen är B-C eller att en av hundarna i kombon har B-C? Små hundar upplever jag klarar t ex C-höft bättre än större hundar. Vad är det för ras?

Inom min ras är det än så länge vanligt med C- och D-höfter bland de som röntgas. Inget hälsoprogram finns, men jag tittar själv på att man då parat med fritt, dvs A eller B.

Menar du att själva kombinationen är B-C eller att en av hundarna i kombon har B-C? Små hundar upplever jag klarar t ex C-höft bättre än större hundar. Vad är det för ras?

Inom min ras är det än så länge vanligt med C- och D-höfter bland de som röntgas. Inget hälsoprogram finns, men jag tittar själv på att man då parat med fritt, dvs A eller B.
Tik b-c hane ej bestämd står de 🙈 jag kan ju inget om de där med hd röntgen osv, mer än att jag vet att d höfter inte är bra 🙈 ras dsg :)

Tik b-c hane ej bestämd står de 🙈 jag kan ju inget om de där med hd röntgen osv, mer än att jag vet att d höfter inte är bra 🙈 ras dsg :)

Hm, min DSGs föräldrar hade tiken B och hanen A..
Men hanen är alltså inte bestämd där?
Han borde ha A eller B då kan en ju tycka.
Höfter brukar de röntga på DSG

Hm, min DSGs föräldrar hade tiken B och hanen A..
Men hanen är alltså inte bestämd där?
Han borde ha A eller B då kan en ju tycka.
Höfter brukar de röntga på DSG
Ja, de var vad som stod, funderade på ifall de var värt o maila och fråga om h*n kommit fram till någon hane och iaf vilken hd status h*n vill ha på hanen .

Liknande trådar

Övr. Hund Årets sista dag är här och nog borde vi ha formulerat våra mål och planer inför nästa år -2024! Här är tråden -in med allt, stort som...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 822
Senast: YlvaG
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
994
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Hej! Vi har en valp här på 4+ veckor som har lite problem med blötlagt foder, vi försöker ge han några kulor om dagen av maten vi har...
Svar
18
· Visningar
964
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 230
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama