Nästa hund kommer troligtvis inte bli mittel. Detta på grund av att jag har lite svårt för att finna avelsmaterial, hundar och linjer som jag är helt nöjd med. Jag står i kö på en kull till, men om det inte blir något bra där så har jag bestämt att min nästa hund inte kommer vara en mittel.
Vad det blir för ras om inte mittel är inte helt hundra. Jag tittar på raser just nu, tänker att "hm... detta kanske vore något", sedan läser jag lite mer, därefter ångrar jag mig och stryker dem från listan i princip.
Sheltie vore ett alternativ, men det som jag är lite rädd för är att en sheltie kanske kan bli lite för mjuk och mesig för mig. Dessutom är jag rädd för att råka få en rädd hund, då jag hört att det fortfarande finns problem med rädslor. Jag vill ha en hund som är käck, mycket glad, framåt och som har ett visst mått eget självförtroende. Den ska vara en god träningskompis (det får dock gärna vara en hund som ger lite egen input/kan få egna idéer ibland och som har ett sinne för humor, men den ska ändå vara lätt att träna).
Ett alternativ som har fanan i topp just nu och som har höga chanser är lancashire heeler. Det som dock kan svida lite i mina ögon är de breda frontarna som många av dem har och utåtsvängda framben. Jag har även tittat lite på corgi och västgötaspets, men jag tycker att corgi är alldeles för tungt och lågt byggd och västgötaspets kanske är lite självständig?
Att skaffa hund är i alla fall absolut inte bråttom för min del i och med att jag redan har två. Jag ska börja läsa på universitet i höst och planerar i alla fall att skaffa en hund under studietiden. Schemat kommer bli väldigt mycket flexiblare på universitetet än det varit på till exempel gymnasiet. Jag har tittat in på preliminärt schema för kursen som läses i höst på programmet som jag förmodligen kommer gå, och då är det för det mesta endast föreläsning två dagar i veckan från 09.15 till 12.00, sedan blir det såklart en hel del självstudier som man måste se till att sitta med utöver detta men ändå. Jag tror att det blir en bra tid att skaffa hund.