Ja, men ljuset i mörkret är ju att det kommer fram så pass tidigt. Ger mig mer tid till att leta efter den perfekta valpen.Nej, fy fasen vad trist
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja, men ljuset i mörkret är ju att det kommer fram så pass tidigt. Ger mig mer tid till att leta efter den perfekta valpen.Nej, fy fasen vad trist
Ja, men ljuset i mörkret är ju att det kommer fram så pass tidigt. Ger mig mer tid till att leta efter den perfekta valpen.
Ja, två år letade jag efter henne. Det svider, men jag är inte ovan vid sån här otur. Jag har alltid varit lite av en otursfågel Det är bara att ta nya tag och damma av alla kennellänkarna.Ja, men jag förstår om det känns hopplöst ändå, med tanke på hur länge du letade innan du köpte Asni §
Jag hoppas hoppas hoppas att 2020 blir året då det äntligen blir hund för mig. Jag har längtat i så många år men låtit förnuftet tala emot hela tiden. Fram tills nu. Nu har jag bestämt mig, och nu är det "bara" en fråga om att hitta uppfödare som vågar satsa på mig som förstagångshundägare. Håller på att samla mod för att kontakta den uppfödare jag är sugen på.
Samma här! Jag är återigen i träsket med att leta tänkbara raser eftersom jag gått bet på att hitta vare sig labbe eller golden som stämmer in på mina önskemål utan att behöva åka långt (och det är inte möjligt, orkar inte gå in på varför här). Jag tror att jag kan ha hittat en bra kandidat-ras, men den är inte jättevanlig och kullarna är ofta små så det blir nog inte helt lätt att få tag i en valp, speciellt inte om man är "otestad" i sitt hundägarskap som jag är, för jag tror att många uppfödare ger de med erfarenhet förtur om de måste sålla bland intressenterna.
Jag känner mig tyvärr alltid som att jag inte har något att komma med och lär bli bortvald även om jag anmäler intresse, så jag försöker verkligen att samla krafter för att skjuta sånt tänk åt sidan och kontakta uppfödare...
Jag har en backup-ras i tankarna också men den är ännu ovanligare än den andra och dessutom tror jag att den kräver lite mer än vad jag lär kunna ge på vardaglig basis. Men drömma får man, som tur är.
Men, novell åsido - jag håller tummarna för att vi båda får ett fantastiskt liv med hund inom en inte alltför avlägsen framtid. Att ha djur gör så mycket för mitt välmående att ett hundlöst liv inte känns som ett alternativ, även om det ska ta en halv livstid att äntligen få den där valpen.
Jag tror att jag kan ha hittat en bra kandidat-ras, men den är inte jättevanlig och kullarna är ofta små så det blir nog inte helt lätt att få tag i en valp, speciellt inte om man är "otestad" i sitt hundägarskap som jag är, för jag tror att många uppfödare ger de med erfarenhet förtur om de måste sålla bland intressenterna.
Jag känner mig tyvärr alltid som att jag inte har något att komma med och lär bli bortvald även om jag anmäler intresse, så jag försöker verkligen att samla krafter för att skjuta sånt tänk åt sidan och kontakta uppfödare...
(även till @Invicta) Sedan finns det också uppfödare som har lite samma tänk som mig, även om jag nu inte är uppfödare De säljer hellre till någon ny, som verkligen vill lära sig och verkar ha sunt tänk, än att sälja till någon som har haft hundar i tusen år och så säkra på att de har rätt i allt att de blir lite väl snäva i sitt tankesätt. Kan väl skilja lite i olika raser, men om det inte är allt för krävande/svåra raser så tror jag inte att det är helt ovanligt att gå nästan mer på själva känslan av personen än själva hundkunskapen.Det hade kunnat vara jag som skrivit detta. Jag vill också ha valp ur ras där uppfödarna nog behöver sålla friskt bland intressenter och jag har inget annat att visa upp än goda intentioner. Jag blir så pass fånig att jag nu skjutit upp i två månader att kontakta en uppfödare, för att slippa få ett nej. Otroligt konstruktivt
Men jag håller tummarna för oss båda att vi uppdaterar denna tråden nästa år med bild på inflyttad valp
Blir nyfiken, vad för raser kollar du på utöver labbarna och golden?
Vad är det för "övriga önskemål" du har?Jag föredrar egentligen hundar med lite mer neutral sinnesstämning mot okända, men det är en sak jag kan kompromissa med så länge övriga önskemål är uppfyllda, och därför har jag också varit inne på labbe eller golden såpass länge. Men med tanke på hur det gått på den fronten så är det nog meningen att jag ska ha något annat, om man nu vill tro på att det finns en mening med saker som sker.
Vad för ras? Whipp?Hade ju otur detta år med att ta en valp efter Fenna, fortsätter jag att hålla mig frisk detta år vågar jag nog hoppas på en till hund nästa år, dock inte Kooiker.
Vad är det för "övriga önskemål" du har?
Låter ungefär som vad jag tänker mig att jag vill ha. Jag vill ha en lagom stor hund som är otroligt lättskött, tyst, som det går att träna med men som inte kräver massor och som inte är för flamsglad (en tokglad retriever är min mardröm, typ). Jag har saluki, som är jaktidioter och som är självständiga och därför på pappret inte passar mig optimalt, men i verkligheten passar de mig perfekt. Så... eh... Kolla på raser som kanske inte passar in på alla dina krav men som passar dig personlighetsmässigt ändå?Förutom hög skalltröskel/minimal ljudlighet överhuvudtaget och bra on/off som redan nämnts så vill jag ha följsamhet, litet viltintresse, okomplicerad med både hundar och andra djurarter, och ett visst mått av arbetsvilja (har en önskan om att träna till NPF-hund men det får vi se om det någonsin blir aktuellt).
Rent ytligt så sund och funktionell kropp och lättskött päls, inga trubbnosar eller fluffmonster alltså. Helst inga pyttesmå eller gigantiska hundar heller, spinone är bra precis maxgränsen för vilken storlek jag kan tänka mig.
Man kan tycka att det inte är några ouppnåeliga krav men många av de raser som på pappret passar in är såna som jag verkligen bara känner "usch nej" inför tanken på att äga. Personkemi är svårt.
Inga fler whippar så länge jag vill träna hundVad för ras? Whipp?
Meh! Finns ju whippar som tävlar lydnad iaf (nämen, jag förstår hur du tänker)Inga fler whippar så länge jag vill träna hund
Det blir något i bruksväg i alla fall
Låter ungefär som vad jag tänker mig att jag vill ha. Jag vill ha en lagom stor hund som är otroligt lättskött, tyst, som det går att träna med men som inte kräver massor och som inte är för flamsglad (en tokglad retriever är min mardröm, typ). Jag har saluki, som är jaktidioter och som är självständiga och därför på pappret inte passar mig optimalt, men i verkligheten passar de mig perfekt. Så... eh... Kolla på raser som kanske inte passar in på alla dina krav men som passar dig personlighetsmässigt ändå?