F
Fruentimber
Tack för tipsen! Har aldrig haft några problem med inkallning på mina hundar men denna alltså....denna! Detta händer alltså även i trädgården. Hon vill bara komma när hon själv känner för det. Annars hittar hon ett löv eller något annat som är roligare än alla leksaker och godis i världen.
Det är ju en vallhundsras så hon drar inte så långt men det är irriterande. Idag tyckte jag ändå att det har gått bättre. Ska fixa godare godis. Haha.
Nu har jag ju ingen aning om hur det ser ut för er men vanligtvis när vi har valpar som struntar i sina förare på kurserna så handlar det ofta om att matte/husse och valpen behöver göra lite relationsarbete. Valpen har inte förstått hur värdefull matte/husse är. Ofta i kombination med att man inte använt den roligaste leksaken eller det absolut bästa godiset, och t ex inte börjar berömma förrän valpen är framme. Bättre att börja berömma redan när man ser att valpen har uppmärksammat inkallningen. Lina är också nyttigt, som flera påpekat, så att hon åtminstone inte får chansen att sticka åt andra hållet. Traggla inte för mycket och se till att öva vid rätt tillfälle - sitter hon redan och leker med ett löv så kanske det är dödfött att träna inkallning just i det läget.