Valp 2015!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Aha, ja det är ju väldiga goa hundar . Jag funderar också på valp här under våren, i så fall får vi träffas för valpbus!
Ja det känns som en lagom ras, ffa nu med småbarn. Lagom stor, lagom aktiv. Plus för pälsvården, har en liten förhoppning om att kunna prova ställa ut. Både pudel och beardis går därför bort, även om dom kunde passat fint annars.

Vad kul! Klart vi måste det isf, vad för något är det du spanar på denna gången?

Hej och hå! Hjärnan vann över hjärtat, och nu har jag kontaktat några uppfödare av Whippet. Väntar med spänning. Tråkigt är att det inte finns någon rasklubb i närheten, och ingen möjlighet till att träna t.ex. LC här alls. Det kan hända att någon uppfödare ratar oss p.g.a. detta, men jag är hellre ärlig.

Håller tummarna!

Hej och hå! Hjärnan vann över hjärtat, och nu har jag kontaktat några uppfödare av Whippet. Väntar med spänning. Tråkigt är att det inte finns någon rasklubb i närheten, och ingen möjlighet till att träna t.ex. LC här alls. Det kan hända att någon uppfödare ratar oss p.g.a. detta, men jag är hellre ärlig.

Håller tummarna!

Åh så spännande! Var i världen bor du på ett ungefär? Har du kollat om det finns whippetracebana i närheten eller kapplöpningsbana? Tror inte att någon seriös uppfödare kommer rata er pga att ni inte bor nära möjligheter till vinthundsjakt, de flesta bor långt ifrån (själv bor jag i Sthlm men åker utan tvekan till både Gbg och Skåne för att tävla lc :p ). Det viktigaste är ju att hunden kan få ett bra liv i vardagen, och det kan den utan tvekan få även utan jaktträningar, det viktiga är ju att de får vara lösa regelbundet och verkligen springa av sig.

img_8722_54bbe9672a6b2256fc6d297d.jpg

img_8699_54bbf6e52a6b2256dadb4f46.jpg

Diva har nog bestämt sig för vem som är favoriten utav mig och sambon. Det blev mig. Vart jag än går följer hon efter. När jag plockar/pillar med något sitter hon bakom mig och inspekterar nyfiket. Sova vill hon helst göra vid eller på mig. När sambon drar henne till sig piper hon drag sig ivrigt tillbaka till mig. Däremot när det är lek-time är det sambon som gäller. Just nu ligger hon i mitt knä i soffan. :love: Trivs enormt bra som valpmamma och hade nog lätt kunnat ha 1-2 till. :angel:

Åh så spännande! Var i världen bor du på ett ungefär? Har du kollat om det finns whippetracebana i närheten eller kapplöpningsbana? Tror inte att någon seriös uppfödare kommer rata er pga att ni inte bor nära möjligheter till vinthundsjakt, de flesta bor långt ifrån (själv bor jag i Sthlm men åker utan tvekan till både Gbg och Skåne för att tävla lc :p ). Det viktigaste är ju att hunden kan få ett bra liv i vardagen, och det kan den utan tvekan få även utan jaktträningar, det viktiga är ju att de får vara lösa regelbundet och verkligen springa av sig.
Fick tips av en uppfödare om att det tränas LC här i närheten. Finns ingen bana, men man tränar i terräng eller nåt?

Bor i Finland. Det finns en vinthundsklubb här i närheten som ordnar olika träningar och tävlingar.

Fick tips av en uppfödare om att det tränas LC här i närheten. Finns ingen bana, men man tränar i terräng eller nåt?

Bor i Finland. Det finns en vinthundsklubb här i närheten som ordnar olika träningar och tävlingar.

Precis, LC finns det inga färdiga banor till :) Det plockas helt enkelt med saker till lämpligt fält när det ska vara träning/tävling. Lina som "haren" fästs i, trissor som sätts ner i marken som linan går runt och motor som drar ihop linan. Mer behövs inte (förutom kunniga funktionärer då :p ). Men bor du i Finland borde du, om du har möjlighet, åka och titta på LC-EM i sommar! Det hålls i Helsingfors i början av juni och är jättejättestort. De bästa hundarna från hela Europa kommer och ja, det är kul helt enkelt.

Såhär ser det ut på tävling:

Precis, LC finns det inga färdiga banor till :) Det plockas helt enkelt med saker till lämpligt fält när det ska vara träning/tävling. Lina som "haren" fästs i, trissor som sätts ner i marken som linan går runt och motor som drar ihop linan. Mer behövs inte (förutom kunniga funktionärer då :p ). Men bor du i Finland borde du, om du har möjlighet, åka och titta på LC-EM i sommar! Det hålls i Helsingfors i början av juni och är jättejättestort. De bästa hundarna från hela Europa kommer och ja, det är kul helt enkelt.

Såhär ser det ut på tävling:
Åh gud så sött. De ser lite virriga ut, hundarna! Jag är liksom mest van med träning på bruks med stora nafsande hundar :D Såka och titta i Helsinfors? Får se hur jag har ledigt.

Det här är jättespännande! Jag har liksom räknat med att ha Buke som stöd här:p

Vår hane kom hem från en kärlekstripp igår, och tar sig tiken så blir det förhoppningsvis en valp därifrån :bump:
Det blir första valpen efter honom i så fall, han har tre kullar sedan tidigare men vi har tyvärr inte haft möjlighet att spara någon då.
Han är 7 till sommaren och lill-tiken är 2 i april så det börjar bli dags :)

Vi pratade med tikägaren igår, och tiken har börjat tjocka på sig rejält :)
I samma veva bokade vi en hanvalp också. Vi hoppas alltså på ett gäng hanar, men tar nog en tik om det inte blir några hanar :)
Ca 30 st i kö på den kullen nu, tur att man har förtur när man äger hanen.. ;)
Två bekanta till oss står i kö på kullen också, vore jättekul om dom fick varsin valp!

Åh gud så sött. De ser lite virriga ut, hundarna! Jag är liksom mest van med träning på bruks med stora nafsande hundar :D Såka och titta i Helsinfors? Får se hur jag har ledigt.

Det här är jättespännande! Jag har liksom räknat med att ha Buke som stöd här:p

Virriga är det sista de är, full fokus på att döda trasan ;) Däremot vet de ju inte hur trasan åker innan de ser åt vilket håll den tar vägen.

Helgen runt den 6 juni är EM. Hojta till om det är så att du vill dit och behöver hjälp att hitta mer info om tider, plats osv :)

Har fått kontakt med lite uppfödare nu! De flesta valpar verkar vara bokade i god tid, men nu har jag hittat en som eventuellt kan ha en valp åt mig! Vill någon Whippet-människa kika lite på info om hunden?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 432
Senast: Sedna
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 919
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 022
Senast: Farao
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 594

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Utreda för allergi eller inte
  • Akvarietråden V
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat